Bukefalos 28 år!

Jag blir så arg!!!

C

Caroline87_eskilstuna

Jag är ägare till en häst som är krubbitare och jag flyttade honom till ett större stall den 1 november. Jag har inte använt krubbitarrem på honom då de inte fungerar då han krubbiter högt upp. Det blev ramaskri på en person om att det smittar till andra hästar och den här "ponnymorsan" har sina hästar i uteboxar så de har absolut ingen kontakt med min häst. Krubbitarremen som jag har åker bak på min häst så den sitter jätte tight så han knappt kan andas men det fixade jag med att sätta en rem i pannan på honom, men som sagt fungerar de inte på honom...

Så idag var en i stallet och så hörde jag att hon ringde sin veterinär och pratade om krubbitning och att hon var rädd att hennes häst skulle börja krubbita. Hon kom tillbaka rak i ryggen och berättade att hästar som krubbiter är stressade, Hah tänkte jag! du känner inte min häst,han blir inte stressad av nånting... Han biter för att han har tråkigt. hon sa att krubbitarremen satt dåligt och jag visade henne att jag hade köpt en "specialrem" men att de har skickat en ponnystorlek och att den inte passar.
Hon- Du får väl ge honom en boll han kan leka med då. Öhh han leker inte med sin boll han har... Hon lämnade mig med ett "Du får se till att han slutar med det"...

Finns det nått annat sett att få hästar att sluta krubbita? Står han i en box som det är galler på så har han inget att bita i eftersom han inte biter i krubban men det finns ingen sån box ledig och det är ingen som vill byta heller då min är mindre:(

Vad ska jag göra? Den här kvinnan lär ju hålla koll på min häst som tusan nu och jag lär ju få höra det i all evighet...:confused:
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Lite kallt så är det såhär; Det är DIN häst. Dvs - Inte hennes problem om hon inte har tips och goda råd.

Därtill; Nej, det är inte stressade hästar som krubbiter - det är understimulerade hästar som börjar med det och så vitt jag vet är det väldigt svårt att få dom att sluta. Vet en gammal, gammal ponny som luftsnappat hela sitt liv, vi försökte minska det genom att låta honom gå ut i flock dynget runt - Han använde sina flockkamraters mankar som stöd när han snappade! o.0 Så vitt jag vet "smittar" det inte heller... om det nu inte är så att det är ett helt stall fullt av understimulerade/mottagliga hästar.

Be henne öppna en bok någon gång. (Har f.ö. inget till övers för krubbitarremmar.) Bara se till att det finns bra kanter på boxväggarna så han inte har sönder inredningen.

Finns f.ö. ett medel som jag Tror heter No-Bite eller något liknande som kan fungera "avskräckande". Det smakar för j*vligt och får bokstavligt talat tungan att domna bort ett tag... jag var dum nog för att testa det.
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Det är nästintill omöjligt(vet ännu ingen som lyckats) att få en krubbitare att sluta krubbita så människan som klankar ner på dig kan egentligen inte komma med såna krav.
Vad du kan göra är att försöka förebygga med utegång, ngn leksak/sysselsättning i boxen, se till att hästen har mkt stråfoder att plocka mellan målen, motionering, krubbitarrem osv.
Sedan finns det operation som tar bort hästens muskler som de får när de krubbiter men eftersom det är en vana, så börjar de att bygga sina krubbitarmuskler om igen & du har lagt ut pengar i onödan.
 
Sv: Jag blir så arg!!!

jag har också en krubbitare. han har varit det ända sedan han var väldigt ung och sätter man på en rem blir de stressade!
Har provat med krubbnix men det slutade med att pälsen ramlade av och han fick massor av kliande utslag.
provat leksaker, vara utomhus dygnet runt, fri tillgång på hö/hösilage mm.
även när han går i hagen krubbiter han. på träd, staketstolpar (även om det är el i tråden), på hagkamrater osv.
provade att motionera bort det med 3timmars uteritt 5ggr i veckan med och utan hästkompisar på olika stigar hjälpte inte heller.
mina andra hästar blev inte smittade. jag tror faktiskt det är en myt att det smittar.
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Vi har en krubbitare i stallet. Har känt honom i över 15 år och han har aldrig "smittat" någon. Min häst har i ca 10 år stått bredvid honom. I olika stall.
När vi stod i privatstallet på ridskolan så hade han krubbitarrem och krubban satt väldigt långt ner.

Sen när vi flyttade och hade inackorderingsstall så flyttade han med något år senare, då användes sällan krubbitarremen. Han krubbet endast vi fodring. Det var som om det var han sätt att tigga. :cool:
När vi för 5 år sedan flyttade hit till Halmstad så har vi inte haft krubbitarrem på honom en enda gång. Nu har han heller ingen krubba och det är bara mot en sån som han tar stöd.
Ibland kan han dock försöka mot oss när han står på gången och man kryper under halsen på honom.
Han tar inte stöd med tänderna utan med hakan och "sväljer" luft.

Han tigger alltså genom att krubbita och inte för att han skulle vara understimulerad/stressad. Den dagen han är stressad... :rofl:

(Inte i något stall har folk klagat över att han är krubbitare.)
 
Sv: Jag blir så arg!!!

De finns människor som röker och hästar som krubbiter, det är samma sak, en dålig ovana;)

Om du hindrar din häst att bita genom krubbitarrem då blir han stressad så använd aldrig den mer, det är faktiskt riktigt elakt:(

Det smittar absolut inte, vad som kan göra att flera hästar i ett stall håller på är att det är dålig miljö, dvs står inne mycket, har inget att äta, understimulerade helt enkelt.

Men det finns hästar som lägger sig till med detta på betet med:angel: min kompis häst började som ettåring på unghästbete...det fanns en stolpe hon kunde komma åt och där stod hon:confused:

Så be "fröken allvetare" i ditt stall att läsa den senaste forskningen om krubbitning och bry dig inte om henne sen.
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Jag är ägare till en häst som är krubbitare och jag flyttade honom till ett större stall den 1 november. Jag har inte använt krubbitarrem på honom då de inte fungerar då han krubbiter högt upp. Det blev ramaskri på en person om att det smittar till andra hästar och den här "ponnymorsan" har sina hästar i uteboxar så de har absolut ingen kontakt med min häst. Krubbitarremen som jag har åker bak på min häst så den sitter jätte tight så han knappt kan andas men det fixade jag med att sätta en rem i pannan på honom, men som sagt fungerar de inte på honom...

Så idag var en i stallet och så hörde jag att hon ringde sin veterinär och pratade om krubbitning och att hon var rädd att hennes häst skulle börja krubbita. Hon kom tillbaka rak i ryggen och berättade att hästar som krubbiter är stressade, Hah tänkte jag! du känner inte min häst,han blir inte stressad av nånting... Han biter för att han har tråkigt. hon sa att krubbitarremen satt dåligt och jag visade henne att jag hade köpt en "specialrem" men att de har skickat en ponnystorlek och att den inte passar.
Hon- Du får väl ge honom en boll han kan leka med då. Öhh han leker inte med sin boll han har... Hon lämnade mig med ett "Du får se till att han slutar med det"...

Finns det nått annat sett att få hästar att sluta krubbita? Står han i en box som det är galler på så har han inget att bita i eftersom han inte biter i krubban men det finns ingen sån box ledig och det är ingen som vill byta heller då min är mindre:(

Vad ska jag göra? Den här kvinnan lär ju hålla koll på min häst som tusan nu och jag lär ju få höra det i all evighet...:confused:


Min häst krubb biter oxå men det beror inte på att dom är stressade, dom kom på att dom kunde göra sådär när dom var så sen har det bara fortsatt när dom har tråkigt!
Men prova att ta citronsaft där hästen krubb-biter då kommer hästen nog inte att göra det för dom tycker inte om citronsaften.
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Vi har haft runt ca 10 krubbitare genom årens lopp. Endast 3 var hjälpta av rem - de andra hade ingen effekt alls av den.

De flesta av dessa har blivit mkt bättre efter behandling för magkatarr... ingen av dem har dock helt slutat att krubba, men det har kanaliserat sig vid enbart fodringen av kraftfoder.

Och inte en enda gång har det "smittat" av sig !!!:mad:

Har nu ett sto med krubbitarfasoner, som går i avelsboxen - inga problenm med hennes föl heller...
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Alltså vissa människor borde läsa på lite innan de öppnar truten. Krubbitning smittar inte! Förklara för henne hur det ligger till eller be henne öppna en bok!
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Har hört att krubbitning kan smitta av sig men jag vet inte. Jag tror inte heller att det har med stress att göra. Sett flera som krubbiter och dom är inte speciellt stressade, tror bara det är någon ful vana, typ ticks av något slag. Är inte så bra på sådant.

Min häst stod i samma stall som en krubbitare och det smittade då fasiken inte av sig på henne eller någon annan heller för den delen. Vet inte om det kan vara olika hur vissa hästar påverkas men jag har varit med om krubbitare på ridskolor också och det har inte smittat av sig på någon annan där heller.

Har blivit skit förbannad om någon sprang omkring som någon polis i stallet och höll koll på min häst och ringde vet osv om hon var krubbitare.:mad:
Även om hästen har en fungerande rem som gör att den inte kan ta in luft så försöker den ju i alla fall, i alla fall dom jag sett. Så det borde påverka andra lika mycket även om du har rem.

Har "ponnymorsans" hästar ingen kontakt med din häst så har hon väl ingen anledning till att springa runt och vara gnäll kärring! :mad:

Vet inte om man kan få en häst att sluta med det.

/Johanna
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Hej och tack för alla svaren! Jag har inte heller vart med om att det skulle "smitta" men det är flera st som påpekar det hela tiden.
Jag ska åka och köpa en sån där hundgodisboll som man kan lägga i kraftfoder i istället för hundgodis, min häst är väldigt matglad så det kan kanske fungera, en annan häst i stallet har en sådan boll och far omkring med den i boxen:p

Det är en annan häst i stallet som jag har sett krubbita mot stolpar i hagen och honom är det ingen som klagar om eftersom ingen är i hagen och ser det. Det är också en tjej som har en unghäst brevid min som säger att han kan stå och sova men när jag kommer till stallet så börjar han bita, jag läste i en bok idag att hästar kan göra det när "skötaren" kommer för att visa att han har tråkigt. Det stod även i boken att krubbitarremmar sällan fungerar...

"Fröken Allvetare" har gått och beklaga sig hos sin mamma som äger stallet men hon säger att jag har ju gjort vad jag kunnat och jag kan ju inte trolla så att han slutar:p

Ponnymorsan har iallafall slutat klaga nu när jag köpte den svindyra specialremmen (som jag redan vet inte kommer att fungera) ska skicka tillbaka den idag...
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Min fd häst var med en krubbbitare, jag köpte något krubbbitar medel..minns nu inte vad det heter..men han slutade med det. Smakade väl skit ;-)
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Jag är ägare till en häst som är krubbitare och jag flyttade honom till ett större stall den 1 november. Jag har inte använt krubbitarrem på honom då de inte fungerar då han krubbiter högt upp. Det blev ramaskri på en person om att det smittar till andra hästar och den här "ponnymorsan" har sina hästar i uteboxar så de har absolut ingen kontakt med min häst. Krubbitarremen som jag har åker bak på min häst så den sitter jätte tight så han knappt kan andas men det fixade jag med att sätta en rem i pannan på honom, men som sagt fungerar de inte på honom...

Så idag var en i stallet och så hörde jag att hon ringde sin veterinär och pratade om krubbitning och att hon var rädd att hennes häst skulle börja krubbita. Hon kom tillbaka rak i ryggen och berättade att hästar som krubbiter är stressade, Hah tänkte jag! du känner inte min häst,han blir inte stressad av nånting... Han biter för att han har tråkigt. hon sa att krubbitarremen satt dåligt och jag visade henne att jag hade köpt en "specialrem" men att de har skickat en ponnystorlek och att den inte passar.
Hon- Du får väl ge honom en boll han kan leka med då. Öhh han leker inte med sin boll han har... Hon lämnade mig med ett "Du får se till att han slutar med det"...

Finns det nått annat sett att få hästar att sluta krubbita? Står han i en box som det är galler på så har han inget att bita i eftersom han inte biter i krubban men det finns ingen sån box ledig och det är ingen som vill byta heller då min är mindre:(

Vad ska jag göra? Den här kvinnan lär ju hålla koll på min häst som tusan nu och jag lär ju få höra det i all evighet...:confused:

Åhh, krubbitande hästar är jobbigt... men inte lika jobbigt som ponnymorsor!!! Alla är vi drabbade, dessa ponnymorsor finns överallt. Kanske vore avlivning den bästa lösningen?? (och då talar jag inte om hästen...:D:devil:)
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Hästar med spänningar och problem i kroppen kan också krubbbita, som en understimulerad frustration. Precis som en del hästar kliar svansen för att försöka komma åt spänningar i bakdelen.

Och ja, krubbbitning "smittar" , hästar tar efter andra hästars beteenden rätt fort. Sen är det också en individuell bedömning huruvida de andras hästar är, alla hästar tar inte efter beteenden men vanligast är det att unghästar och uttråkade hästar gör det.

Jag skulle inte vilja ha min häst brevid en häst som krubbiter eller för andra ovanor.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag blir så arg!!!

vart med om häst som fick kolik för att han krubb-bet och snappade. dom hade problem fram å tillbaka med honom å min häst stog boxgranne med honom. inte förens dom köpte just en dyr specialrem för krubb-bitning så slutade han snappa å hade problem med att krubb-bita. och han slutade få dessa kolikanfall som den stackaren fick ett par gånger.

leksaker som tex. Q-bollen är säkerligen effektiva, min häst (som inte är en krubb-bitare) älskar sin boll, den får hon fylld med godis en gång om dagen.

skulle jag va du skulle jag hoppa på ponnymammans huvud, hon verkar ju vara det största problemet :angel:
 
Sv: Jag blir så arg!!!

För många år sedan hade jag min ena hästa i ett inackorderingsstall. Efter tre år i det stallet började han krubbita då han var halt och uttråkad. Mittemot honom stod det under den tiden en häst som krubbbet...Om han smittades eller kom på iden själv vet jag inte.

Vi flyttade till egen gård kort därefter och krubbitandet slutade genast.
Här har han färre stallkamrater, fler högivor och mer utevistelse.
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Delvis KL.

Krubbitning smittar inte. Det är ett stereotypt beteende, alltså ett som inte är naturligt, och hästar lär inte dessa av varandra utan det är beteenden de tar till när något annat i omgivningen brister.
Krubbiter flera hästar i samma stall beror det mycket troligare på miljön, att det finns brister i hästens liv. Tex utevistelse, kontakt med andra hästar, grovfoder etc.

Var på en ridskola där många vävde, krubbet etc. Dock inte ridskolehästarna, utan privathästarna. Ridskolehästarna som stod i samma stall och gick i hagar bredvid (och fick ordentligt med motion, sälskap i hagen, grovfoder etc.) tog inte efter de "sjuka" hästarna.
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Jag har fått lära mig enligt vet. att det smittar, då jag hade en två åring brevid en häst som krubb-bet. Efter tre veckor började även två åringen krubb-bita och efter 5 veckor flyttade hennes granne. Då upphörde det helt och hållet.

Och hästarna i fråga var inte irriterade av varandra utan snarare tvärtom.

Efter att denna häst flyttat undersöktes den och det framkom att den hade en spänning i nacken. Efter denna hade behandlats upphörde även dennes krubb-bitande.
 
Sv: Jag blir så arg!!!

Krubbitning smittar inte. Om det nu mot förmodan skulle smitta beror det nog på stallmiljön, att hästen är uttråkad eller stressad.

Min ena häst är sk krubbitare, dock har jag fått henne att sluta. Har plockat ner allt som hon kan tänkas bita på i boxen. Dock fick hon ett återfall när hon fick ytterligare en boxgranne, men har slutat helt vad jag vet sen han flyttade. Jag har dessutom min fölunge brevid henne och jag har då inte märkt att han skulle ha någon som helst tendens till att krubbita.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 276
Senast: Sirap
·
Hästhantering Nu har jag smått panik. När jag kom till stallet i morse stod min 4 åring och krubbet! På riktigt! Jag har fött upp henne, men sålde...
2
Svar
24
· Visningar
3 349
B
Hästvård Fått hem en ny häst, en fullblods vallack på 11 år. Aldrig gått galopp utan är tränad 1.10 hopp, Lb dressyr och debutant fälttävlan...
Svar
10
· Visningar
1 206
Senast: Mynta2
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp