jag blir så ledsen ibland

Seabaz

Trådstartare
Ibland blir jag så ledsen på min häst (eller på mig själv?) när jag rider.


När jag rider med stångbett så går hästen klockrent och jag har fjäderlätta händer och han lyssnar på minsta lilla.
Jag vet ju att det är ett skarpt bett och det är lätt att han bara knäcker av i nacken om man inte rider med sitsen, det har jag koll på.
Detta bettet brukar jag bara ha när jag rider i skogen då han kan bli stark och tävlingsinriktad med fler ekipage med. Men ibland går vi in på ridbanan 10-15 minuter efter en skogstur och då har jag ju dressyrat med det bettet och det går som sagt jättebra!

Men jag vill ju tävla så då måste jag ha tränsbett så det är i huvudsak detta jag rider på när jag ska ha ett dressyrpass.

Men då blir jag så ledsen ibland för hela hästen hamnar verkligen i handen på bettet. Han blir så tung och istadig.
Att rida med spö på den här hästen går inte, han är fruktansvärt spörädd och blir stressad och ser svart. Sporrar har jag inte provat och jag vill inte behöva ta till sånt jag normalt inte använder, han ÄR känslig - när han vill.

Om jag har hinder framme på banan och tränar hoppning på tränsbettet så går det jättebra, han är pigg, framåt och uppåt, rund och fin galopp och en luftig trav. Jättefin i handen.

Det är verkligen BARA när vi ska rida ett rent dressyrpass som han totaldör och skiter totalt i mig, hur mycket sits och ben jag än försöker. Hur mycket eller lite vi än värmer upp och på olika sätt. Galoppen är verkligen fruktansvärd och traven är tråkig utan engagemang...


Att sitta och störtbråka med hästen 40 minuter för att få till en bra volt i galopp, alltså man ledsnar ganska fort på ridningen då tyvärr...


Jag är på gång att ta ut min gamla tränare men just nu känns allt bara förjävligt. Är det någon som varit med om liknande?


För jag tänker, med stångbettet så kan jag rida honom fint i dressyr på halvlånga tyglar, det borde jag ju kunna göra på ett tränsbett också, det borde inte spela någon roll vad som ligger i munnen på hästen när man inte använder tyglarna så mycket?!



uppgiven efter tråkigt ridpass idag....
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

Har nästan samma problem, hästen går heeeeeelt underbart på stångbett och ligger på som en idiot och hänger i handen, blir framtung och stark på tränsbett... han tappar även all fokus på mig när jag inte har stångbettet.
När jag rider på det starkare bettet kan jag rida med sitsen och han är så mjuk och fin, och stressar aldrig på framåt och drar eller så - han blir en fröjd att rida och vi förstår varandra och han är koncentrerad!
Men inte på tränsbettet, då springer han på och blir stark, hänger osv... Varför måste det vara så, när jag vet hur fin han kan vara?
Riktigt tråkigt är det, är så slut efter en träning då jag haft tränsbett då han blir så svår att rida. Sen är det underbart nästa dag när vi rider ut med det starkare bettet =/
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

Precis så är det för mig med.

Men jag tänker ändå att det är ju JAG som gör nåt fel! Ridning på tränsbettet visar på nåt sätt sanningen...?


Glömde skriva det i första inlägg men både jag och hästen är genomgågna i kroppen och utrustningen är översedd och "godkänd".
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

Satt och funderade lite på hur min fröken är...och visst, i början med vanligt tränsbett kan hon vara lite okoncentrerad men jag börjar med att böja igenom henne (efter uppvärmning), göra henne uppmärksam på handen som på intet sätt då får vara bakåtsträvande. När hon mjuknat så släpper jag ut och jobbar henne i lägre form men med något mer kontakt än man synbarligen har med stång. Man får inte glömma att stången inverkar vid minsta gungning på tygeln och det gör det inte med vanligt bett. Det är bra att rida med tränsbett då och då för man upptäcker små stelheter på ett bättre sätt...t.ex. om vänster bak är lite tjurig så får jag ofta det i höger hand.

Så mitt tips är då att starta med mer kontakt tills hästen känns mjuk och med åt båda hållen...inga bakåtsträvande händer och helst ett tygeltag i sänder.
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

Jag hade satt på sporrar, kan du ha ett skarpt bett när du rider ut kan du väl ha sporrar när du rider dressyr? Lite samma sak tycker jag.
Och jobba med lydnaden, hästen är ju lika "olydig" när den inte lyssnar tillbaka ute på tränsbettet, som när den inte går fram på banan.

Men prova rida ut en liten runda först med tränsbettet och gå sen in på ridbanan, precis som du gör med stången. Så kanske det blir lite mer bjudning.
Blir gången sämre låter det som att du kanske håller för mycket i handen, var stadig men jobba inte bakåt.

Fråga din tränare om hjälp, när man rider själv är det så lätt man gör massa fel som man inte tänker på. Kanske du också ändrar din ridning lite när du ska rida dressyr eller rida på det bettet? Hoppas det går bra, vet hur jobbigt det är när något inte funkar :(
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

Lydia: Jag tömkör inte min häst.

the_connemara: Jag vet inte, jag har ju inte haft ut tränaren än sedan jag kom hem från vårat sabbatsår på annan ort.
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

Tack för svaren alla... det är mycket som ska klaffa när man rider för att det ska kännas bra...
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

vad är det för tränsbett du har ? rakt, 2-delat, 3-delat ? testa ett annat, och använda sporrar måste du ju göra om du ska tävla så varför inte träna med dom ?
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

LÅter som typiskt fall av behov av mer grundridning och att hästen inte tar stöd på ett skarpt bett och det känns bra - men ÄR inte bra. Den bra undviker.

Börja med grundridning, svara för grundhjälper, övergångar, övergångar, halvhalter osv. Var noga noga noga, lägg volter, några steg sidvärts, osv och se till att hästen svarar både framåt och tillbaka.

JA du luras av stångbettet även om du tror du har koll på det. Samma sak som får många att älska inriktningar där man rider på stångbett, eller tycker graman är toppen;) Du tar bort symtom men inte problem. Dålig grundridning.

LEdsen att vara så rakt på sak, men ta bort stången helt och rid på tränsbett och börja om.
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

Jag kan bara instämma.
Det enda som hjälper är det urtrista att börja om från början med grundlydnaden, men du kommer ha det tiofalt igen sen, jag lovar :)
Finns inga genvägar tyvärr.
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

Det kan ju i princip bara blir fel om man försöker ge råd över nätet, därav min fråga ;)

Det kan ju vara allt i från att du inverkar för mycket och hästen stänger av till att du måste ta igenom någon hjälp riktigt konsekvent, och troligtvis en alig blandning av de båda samt allt däremellan. Dvs som några senare skrivit - grundridningen brister. Och det är SKITSVÅRT att få bukt med utan någon kunnig som tittar/sitter upp.

Personligt ex med Tiger så är han mycket mer åt hållet att glömmer jag eftergifter så stänger han helt av, att försöka ta igenom något med en starkare hjälp då ger bara en totalt nollad och olycklig häst, oftast. Men en träning så ville tränaren att jag skulle rida med lite mer press i början, hästen blev lite obekväm och vart lite osäker på bettet hela träningen (eller ja, jag kände att han inte var helt glad och han slängde med huvudet typ 2 ggr) men vi fick igenom det som önskades just då (galoppfattningar) utan spänning i det momentet (vilket är kalaslätt att få, vår stora stötesten). Dagen efter kändes hästen som värsta GP-pållen :D och var helt lugnt i munnen igen.

Hade jag ridit hemma hade jag antingen inte vågat ta igenom galoppfattningen lika bra eller så hade jag blivit för hård i min ridning (jag brukar välja det tidigare :angel:). I båda fallen så hade hästen haft motstånd kvar och i det senare fallet hade han inte accepterat handen så snabbt igen.

Det är liksom så hårfina gränser att man måste ha hjälp. Spec om ni verkar ha det så jobbigt som ni har det nu :(
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

Jag får känslan av att hänger hästen i handen på träns så gör den säekrligen det med stång också, bara att det inte märks på samma sätt. har du en ärlig bärighet i hästen borde det spela mindre roll vad den har för bett.

Backa några steg i utbildningen och träna upp balansen, bärigheten mm så ska du se att det blir skillnad oavsett bett :)
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

som tränare skulle jag erbjuda att rida igenom din häst ca tre dagar. På vanligt tränsbett. Ibland krävs det helt enkelt teknik och tajmning då man rider en häst som är "hård" i munnen...
Jag skulle rekommendera att du ber din tränare rida din häst mjuk och sedan ge dig lektioner.
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

som tränare skulle jag erbjuda att rida igenom din häst ca tre dagar. På vanligt tränsbett. Ibland krävs det helt enkelt teknik och tajmning då man rider en häst som är "hård" i munnen...
Jag skulle rekommendera att du ber din tränare rida din häst mjuk och sedan ge dig lektioner.

Så har jag med fått hjälp av mina tränare när jag inte rett ut grundridningen själv. Sjukt lärorikt :bow:
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

tandläkaren hade inget att anmärka på i munnen?
Min häst har lite extratänder, och är därför jättekänslig för om bettet rör sig. Ett stångbett ligger i allmänhet mer still än ett tränsbett. Min häst går knappt att rida på tredelat tränsbett, han accepterar inte det bettet alls. Kan ju vara så att din hästs mun inte kommer överens med ett tredelat och trivs bättre på ett rakt?
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

vad menar du med extratänder? :confused: Har ni plockat bort vargtänderna på den?
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

Varför inte sporrar? Det borde väl ses som ett mildare hjälpmedel än ett stångbett, om det nu var det som gör att du inte vill testa. :) Ett par trubbiga ponnysporrar är ju ganska harmlöst. Det skadar ju inte att testa, han kanske svarar jättebra på det. Om det delvis handlar om energin.
 
Sv: jag blir så ledsen ibland

Jag är inne på samma spår som några andra här, brister i grundridningen.

Du ska inte behöva använda massor av säte och skänkel, hästen ska gå iallafall, gör den inte det så är det olydnad/ouppmärksamhet. Ta ut en tränare, det brukar hjälpa rätt mycket.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 471
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 563
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: linlar1
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 152
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp