Jag blir så ledsen,långt inlägg.

M

Magdaaa

Min hund har haft problem med en av grannarnas hund i ca 4 år nu.Nu vet jag att han hatar den tiken,han tål henne inte.

Ägarna till tiken(alkoholister,riktiga sådana) har låtit sin tik stå och skälla på honom,dom släpper lös henne så hon springer och retar upp honom,dom har t.o.m slängt in henne på våran gård och låtit henne rusa runt honom och skälla.Han går i ett rep på gården när han är ute,så oftast kan han inte komma åt den här hunden.Har dessutom fått höra att inte bara jag har det här problemet med dom,en kompis har en tik som de också gör så här mot och andra grannar har klagat på samma problem.De ska (hört från en stallägare i närheten) dessutom ha slängt in hunden i en hage och sett på medans hunden retar upp en häst.

Sedan kom dessa "utmärkta" hundägare på med att de skulle starta en kennel,vilket resulterade i två avkommor.En behöll de,den andra köptes av våran närmsta granne.Den de behöll är en tik som verkar ha samma uppfostran som sin mamma,den andra är en hanhund som är mer försiktig och lite mesig.Den här lilla hanhunden tycker jag mycket om,då han är väluppfostrad och gör som hans matte säger.Hon har samma problem med dessa hundar,och tycker väl det är jobbigt att de inte kan komma överens.
Min hund och den här lilla saken tolererar varandra,det är det enda jag kan sätta ord på.De bryr väl sig inte så mycket om varandra längre.De andra två däremot skäller väldigt mycket,så pass att grannarna har fått klagomål om det hela.Man föreslog att hundarna skulle få mer stimulans,så som alla andra gör med sina hundar i kvarteret,vi leker med dom och tränar.De bryr sig inte,hundarna får ju sina två promenader om dagen och är ute,nog fan tyckte dom att de fick tillräcklig med stimulans.Så hundarna skäller från kl 9.00 på morgonen tills dess att de får gå in med ganska så jämna mellanrum vilket gör att vi andra grannar som har hundar har fått stingsliga och lättrörda hundar numera.

Idag ringde min mamma mig för att tala om att min hund hoppade ut ur bilen,drog omkull mormor och attackerade den lilla hanhunden,något som han aldrig gjort förut.Han brukar inte ens bry sig om honom längre,så jag bad mamma gå till grannen och be om ursäkt å mina vägnar för det min hund hade gjort och höra om det uppstått några skador.Då berättar hon även att de andra hundarna just gått förbi,skällt en bra stund på min hund och gått vidare med sin dyngraka husse.Så,hon funderade på om det inte bara vart ett olyckligt sammanträffande att den andra hunden kom ut just då på vägen,mormor som är svag och inte har hanterat min hund så mycket håller i kopplet och de andra går i väg skällandes på den andra hunden.Att allting helt enkelt berodde på att han i ett enda ögonblick såg rött,blev triggad av de andra två hundarnas skall och tog fel på hund.Dessa tre hundar är väldigt lika,samma ras och samma färg.

Jag vart fruktansvärt ledsen,och kände skuld över det hela.Jag skulle ha varit där,han vet vem utav oss som bestämmer,jag är snabbare,starkare och smidigare än mormor.Jag vet när tillfället hade varit rätt att släppa ut honom,och jag vet hur man håller honom undan från dessa två terroriserande hundar och två fyllon som inte fattar vad man säger åt dom.Jag känner den där hunden utan och innan,jag vet att han inte attackerar andra hundar,små som stora.Och jag vill inte att han ska göra så här mot en granne som jag tycker så bra om,och mot en hund som jag tycker är så himla fin i sättet.Jag vet varken ut eller in just nu,jag vet att felet beror på mig.Att jag inte tagit itu med det här tidigare,att jag inte låtit honom av rädsla för att han ska göra något som gör att jag måste ta bort en i övrigt utmärkt fungerande hund alldeles för tidigt.

Hur ska jag göra nu,jag vet självfallet att om eventuella skador uppstått på den andra hunden så kommer jag naturligtvis stå för dessa och att jag ska be om ursäkt.Det är för mig självklart,men jag måste ju göra något åt min hund.Frågan är vad jag ska göra,jag behöver väldigt goda råd just nu.Usch,jag känner mig verkligen som världens absolut sämsta och värsta hundägare just nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag blir så ledsen,långt inlägg.

Är en hund väldigt inne i sin aggressivitet blir det lätt att de hugger på första bästa, vare sig om det är en liknande hund, dens husse eller en främling.

Om det här är enda gången som han visar aggression mot annan hund, så ligger just problemet i relationen med de hundarna och om ägarna inte alls är med på noterna kan det bli svår löst.

Mot din granne så tycker jag att du ska prata med henne, om hundarna har funkat bra tillsammans tidigare så försök att få dem att fungera igen, ta promenader tillsammans osv. Viktigt bara att ha en dialog, och hon verkar förstå situationen.

Mormor kanske ska åka iväg och rasta vovven? Hålla sig från området och bort från den risken.

Lite tankar, hoppas att det löser sig
 
Sv: Jag blir så ledsen,långt inlägg.

Jag vet inte vem utav hundarna det var han tänkte attackera,jag har dock mina misstankar och hoppas för guds skull att det inte var den andra.Eftersom jag inte var där så är det svårt att reda ut vad det egentligen var som hände.

Det här är första gången han visar aggressivitet,ja.Stöddig har han ju varit som valp,men då enbart stöddig för att sedan gömma sig bakom mina ben och smygtitta,oavsett om det varit en större hund eller en chihuahua.

Jag vill inget hellre än hoppas att allt fungerar igen,vi har ju haft det trevligt i 2 års tid med hundarna.Visserligen har vi aldrig varit ute på promenader eftersom våra dagar ser så olika ut och hennes hund oftast följer med henne om hon så ska ut och handla m.m.Men det är ju en väldigt positiv idé som är värd att iallafall försöka fixa någon gång i veckan iallafall.Annars har de ju bara träffats på gatan och småbusat lite för att sen gå åt sitt håll.

Stackars lilla mormor,hon skulle bara lasta ur honom för att ta in honom i huset när det här hände.Han fungerar annars väldigt fint med henne när hon promenerar med honom,går inte för fort och drar inget.Men hon brukar inte vara den som räds en hund,eftersom hon själv haft stora hundar fram tills hon blev för svag för att orka hålla på med uppfostran av en större hund.

Tack för dina goda råd.
 
Sv: Jag blir så ledsen,långt inlägg.

Ta det lugnt, är det en engångsförteelse behöver du inte vara orolig. Du jhar bett om ursäkt och gjort det du "kan" göra.
 
Sv: Jag blir så ledsen,långt inlägg.

Jovisst,men man blir ju orolig ändå.Jag trodde att jag skulle behöva göra mig av med honom,och jag flyttar hellre så långt ut i skogen/till Antarktis/bushen som möjligt ifrån alla andra hundar bara för att få ha kvar honom eftersom han är mitt allt.
 
Sv: Jag blir så ledsen,långt inlägg.

Det blev inga skador, eller hur? Din hund ville nog bara en gång för alla tala om för den andra hunden/hundarna att han var less på dem. Hundar kan "ryka på" andra hundar så tussarna flyger och ljudnivån är a´la grizzlybjörnar, utan att nåt händer. Utan att det blir bitskador alltså.
Så jag tycker du ska vara lugn. Less på grannarna dock...
 
Sv: Jag blir så ledsen,långt inlägg.

Nej,turligt nog så vart det inga skador överhuvudtaget.Pratade med grannen igår,och hon berättade att hon precis lyckades slänga över sin hund över staketet eftersom hon blev rädd den här gången.Hon liksom jag har aldrig sett en enda aggressiv tendens hos min hund,han brukar vara en ängel enligt henne.Efter allt hänt så hade hon gått uppåt vägen där hon träffar granngubben(alkisen),som då säger att hon skulle ta och kräva skadestånd för det som inträffat utav mig.Det skulle han iallafall gjort.Men hon tyckte att blotta förskräckelsen räcker,det blev inga skador och hennes hund mår bra och verkar ha glömt allt.

Jag tror jag vet vem jag ska akta mig noga för nu.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 677
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp