Jag blir så ledsen och uppgiven.

Killaloe

Trådstartare
Min hund är ett riktigt måndagsexemplar. Han har allergier, taskiga höfter, artros och inte minst ett gäng rädslor vilket gör att livet med honom inte är en dans på rosor alla gånger. Om man bara träffar honom sporadiskt så är det en trevlig hund och man kan få intrycket att han bara är glad och studsig, men om man lever med honom så vet man att det inte är roligt någonstans när han mår dåligt och att det har tagit enormt mycket tid och energi att få en fungerande hund (som jag förvisso avgudar och som gör mig lycklig också).

Allt detta vet min uppfödare om. Hon har svart på vitt att höfterna suger och jag mailar uppdateringar till henne med jämna mellanrum. Hon vet också om att resten av kullen som han kommer ifrån inte är den bästa (min hund fick alla dåliga egenskaper och dom andra har liksom fått en var). Även tiken som hon har avlat på har syskon med rätt dålig höftstatistik och antagligen en del andra problem (och hanen hon har använt har även han lämnat mindre bra höfter). Trots allt detta så väljer min uppfödare att ta en kull på den ena tiken i min hunds kull. Resultatet av det är 11 små gulliga valpar som säljs som familjehundar. Bara där blev jag lite ledsen, men jag hoppas att det går bra för dom och att det inte är så många som får de dåliga egenskaperna som vi andra har fått.

Men, det som gör mig än mer deppig (för nu har jag liksom nästan kommit över att hon tog en kull) är att tiken är såld till en familj eftersom uppfödaren bestämde sig för att sluta föda upp just min ras och där dom väntar valpar. Och alltså, de blir säkert jätte fina hundar och egentligen borde jag inte lägga mig i, men det känns så jäkla fel! Varför tar man en till kull på en tik som kommer från en rätt dålig kull? Har uppfödaren inte berättat något om problemen med hennes syskon? Vad jag kan se är inte heller särskilt många av hennes valpar röntgade och av dom som är det så är det bara en enda som har A-höfter. EN av elva (!) på en ras där man försöker jobba bort dåliga höfter.

Åh, jag blir bara så otroligt ledsen och behöver skriva av mig för jag vet liksom inte vad jag ska/kan göra åt saken. Antagligen ingenting, men det känns ändå skräp att fler antagligen går en rätt tråkig framtid till mötes med många veterinärbesök och inte alls den glada familjehunden som man har tänkt sig.
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

Jag måste säga att jag ställer mig väldigt frågande själv till varför man köper en hund utan att kolla upp den innan? Om du nu vet att det finns dåliga höfter hos rasen, varför då köpa från en uppfödare som använder dåliga hundar? Kollade du aldrig upp innan?

Jag vet att det är lätt hänt att många förstagångsköpare handlar med hjärtat och inte huvudet, men du verkar ju rätt insatt?
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

Det kan bli fel trots att man kollar upp parningen/statistik innan. Vi letade efter "rätt" parning i 1,5år. Studerade rasdata, kollade linjerna riktigt noga. Trots det så har jag en hund med Hd-D. Det är bara 1 i kullen som är utan problem med antingen höftledsfel eller armbågsfel.

/LL
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

Jag gjorde precis det, handlade med hjärtat och inte med huvudet. Det är först efter jag fick hem min hund (som är min första) som jag har blivit insatt i hur dåligt det är. Så att ja, jag säger inte att jag gjorde rätt som valde den hunden jag gjorde (för jag borde definitivt kollat bättre) men jag blir ledsen när man fortsätter trots att det har blivit så dåligt (för det har liksom blivit sämre i och med "min" kull, tidigare kullar har bara varit mindre bra)
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

Jag måste säga att jag ställer mig väldigt frågande själv till varför man köper en hund utan att kolla upp den innan? Om du nu vet att det finns dåliga höfter hos rasen, varför då köpa från en uppfödare som använder dåliga hundar? Kollade du aldrig upp innan?

Jag vet att det är lätt hänt att många förstagångsköpare handlar med hjärtat och inte huvudet, men du verkar ju rätt insatt?

Tyvärr är det nog så att den som köper hund första gången ofta inte kan allt. Jag tyckte att jag hade läst på innan jag köpte hund. Hade lusläst rasföreningens hemsida och standardverket om rasen. Men det var ändå så himla mycket jag inte visste och kunde, eller som jag inte förstod. Mycket lär man sig med tiden. Tyvärr kan det bli dyrköpta misstag.

Håller med TS om att det är ledsamt att man fortsätter att avla på individer där det finns många problem. Det är så många hundar - och hundägare - som kan bli lidande om problemen ärvs vidare.
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

Tyvärr är det nog så att den som köper hund första gången ofta inte kan allt. Jag tyckte att jag hade läst på innan jag köpte hund. Hade lusläst rasföreningens hemsida och standardverket om rasen. Men det var ändå så himla mycket jag inte visste och kunde, eller som jag inte förstod. Mycket lär man sig med tiden. Tyvärr kan det bli dyrköpta misstag.

Jag håller med här också. Vissa saker, som höfter, är ju lätta att kolla upp medans andra, typ allergier, inte är något man pratar högt om alls. Då är det inte heller helt enkelt att veta vad det innebär eller hur man ska agera för att undvika att köpa på sig problem.

Och dessutom, även om man gör felköp som hundägare, så tycker jag nog ändå inte att det gör det mer eller mindre rätt av uppfödare att fortsätta avla på dåliga individer.
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

Inte bara du som har måndagsexemplar, din beskrivning och din historia stämmer nästan till 100% på min oxå men det är en Jack russel.

Jag var ändå noga med att kolla upp allt innan jag köpte från just den kennlen. Men tyvärr så fick jag en hund med HD, allergi och en riktig mes (har dock blivit mycket bättre.

Har oxå påtalat alla mina problem till uppfödaren, men där verkar det inte som man bryr sig speciellt mycket heller, Det enda man har fått i respons om höfter så är de: ....han växte ju ganska sanbbt, så det är nog därför.
Hur det är med syskonen vet jag inte, har aldrig fått höra eller veta vart de finns.
Men de fortsätter avla som inget har hänt, är ju inte bara tid, pengar och lidande för oss ägare. Är ju hundarna som oxå får lida!:mad:

Men trots alla fel som min lille vovve har så är han min ögonsten!:love:
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

Jag håller helt med dig om att det är riktigt dåligt att fortsätta avla på en hund som lämnat dåligt efter sig.

Ett litet tips är att gå in på SKK och kolla upp veterinära anmärkningar på samtliga djur de närmaste generationerna om man är intresserad av en valp från en ansluten uppfödare. Där kan man se både föräldradjuren och tidigare kullar om det finns veterinära anmärkningar som registrerats, utöver ev HD-resultat. :idea:

Jag hoppas att du själv och andra anmäler till SKK även om det inte är anmälningspliktit med allergier mm, så det finns i deras register och så andra kan ta del av datan?
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

KL

Det är sjukt tråkigt och ledsamt med uppfödare som inte ser till hundarnas/rasens bästa utan bara avlar för att, eller bara avlar för pengars skull. Det är ju hundarna och valpköparna som blir lidande av det :(.

Men som Mia_R skriver, SKK är ett bra verktyg för att få bra översikt över en viss kennels avel.
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

Jag har flera vänner som har mkt bra kennlar med just din ras och jag hör dem svära över sina oseriösa kolleger hela tiden. Många som avlar utan långsiktiga mål och som skiter i vad avelsdjuren lämnar. Äger man tiken kan man alltid skylla på hanen och tvärt om. Väljer man att föda upp en ras som har problem, som goldisarna har, måste man vara extra noga med sitt urval. Trist att du fått ett dåligt exemplar.
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

Tack, jag ska definitivt använda mig av Rasdata den dagen det blir aktuellt för mig med en annan hund. Även om jag fattar att det kan gå fel ändå (som andra har skrivit) så vet jag ju vad jag kan försöka kolla efter nästa gång :)

Men det här med att anmäla allergier och dylikt till SKK, hur hör man det? För självklart vill jag att andra ska få möjlighet att ta del av den Indien om dom vill och behöver.

Snuffsan: här skylls det inte så mycket på hanen och liknande, utan höfterna har underförstått varit mitt fel. Däremot när det gäller allergier så han uppfödaren mest bara stoppat huvudet i sanden, det är som att problemen inte riktigt finns/får finnas i dennes värld.

mian: tråkigt att höra om din hund också, för oavsett hur fina och Goa dom är så är det ju tråkigt med en hund som inte mår bra. Angående din hunds syskon så kanske du kan kolla upp dom på SKKs rasdata, så vet du ju lite mer om syskonen. Jag har, som tur är, haft en del kontakt med syskonen genom åren så jag har ju fått en del info från dom också :)
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

*Delvis KL*
SKK registrerar inte andra hälsoresultat än de som det finns speciella hälsoprogram (om det är rätt benämning) för, tex HD och ögon på labbe och hjärtfel på cavalier. Dessa ses även på Hunddata, observera dock att om det INTE står något under "veterinär" så betyder det inte att hunden är frisk utan att den helt enkelt inte är kollad.
Däremot för en del rasklubbar register över olika åkommor så vänd dig till avelsrådet för din ras :)!
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

Helt korrekt, SKK registrerar bara delar av hälsokontroller för olika raser. Och som du säger, vissa rasklubbar har listor över andra ohälsor.

Det är SVÅRT att få fram fakta om den inte är registrerad någonstans. Man får snoka runt själv, fråga flera olika människor och hoppas att de är ärliga...
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

Man går in på SKK Hunddata, sök hundar. Sen skriver man in antingen föräldrarnas namn eller registreringsnummer. När du sen kommer in på respektive hund så klickar du på stamtavla och där kan du välja att få fram mellan 3 och 6 led bakåt i tiden. Om du sen klickar på respektive registreringsnummer på hundarna i stamtavlan så kan du få fram vad som har blivit registrerat på respektive hund. Man ska alltid fråga rasklubben vad de rekommenderar att man kollar på rasen om man inte själv vet. Om det inte står något under veterinär på hunddata så har ingen kontroll gjorts.

Det kan t ex stå:
HD röntgen Grad A
Ögonlysning UA
Patella UA
Sen finns det andra kontroller också, t ex armbågsröntgen och vissa hjärtkontroller som görs på vissa raser. Allergier och liknande syns inte på hunddata, vet inte ens om SKK noterar det.
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

Om jag minns rätt så är det din veterinär som gör det och det måste inte vara anmälningspliktigt för att de ska registreras, vår ena hund fick ett ögonproblem som står med på hennes data hos SKK och iaf då var det inte anmälningspliktigt.

Det kan även missas att anmälas, jag vet en valpkull där en av valparna hade dåliga leder redan vid kullbesiktningen men det finns inte med, ytterligare minst två individer har dåliga höfter så minst 50% av kullen har problem. Båda föräldradjuren hade A men gav väldigt dåligt tillsammans, jag hoppas att inga av avkommorna sattes i avel utan koll innan.
 
Sv: Jag blir så ledsen och uppgiven.

KL

Sen står det ju även så här på jordbruksverket gällande avel:

Förbud mot avel med sjuka djur
Hundar och katter får inte användas i avel om
* de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
* de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom
* de har eller med stor sannolikhet har enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag
* parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman.

Att då avla på djur med ex allergier, som man vet har stor ärftlighet, bryter ju tekniskt sett mot Jordbruksverkets föreskrifter.

"Tyvärr" är det ju så att man måste ha ett samvete när man avlar och inse att om att ex en hel kull förutom en individ är belagda med allergi, så är det inte försvarbart att avla på den enda "friska" individen. En kulls stjärna är ju genetiskt sett samma hund som den sämste i kullen...

Sen är det ju också så att avel är lite av ett lotteri. Man kan bara göra hur mycket efterforskningar och undersökningar som helst och vara jättenoggrann, men ibland så blir utslaget ändå dåligt trots att man på pappret har två A-exemplar till individer som man avlar på.

Men det är ju milsvid skillnad från att medvetet avla på individer som man vet är belastade med grava fel :mad:.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 936
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 296
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 610
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 969
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp