Jag blir snart matt... HUR hindra hö från att dras omkring?

Alexandra_W

Trådstartare
Nu har jag snart provat ALLT...

Fölis tycker - liksom de flesta fölisar - att det är jättekul att leka "döda hösilaget". Dvs man stampar på det och sparkar/krafsar runt det i hela boxen. Det skulle hon väl få göra om hon bara åt upp det sen. Men icke, hösilage nerrört i spånet är ju (förståeligt nog) ÄCKLIGT. Hon noppar och plockar en del i det, men det mesta är kvar.

När jag en dag tog in dem kl 15 så åt hon dock upp all mat (fick 1.5 kg kl 15 och 1.5 kg kl 23 och så var det utsläpp 08.00 morgonen efter). Då var det inte många strån kvar, så tydligen duger det att plocka upp igen om man bara får stå inne lääänge.

Men jag vill ju inte behöva ta in svintidigt bara för hon ska äta.

Jag har provat att lägga höet på olika ställen - inget resultat. Jag har provat ha det i hölåda på golvet. Då kan man leka "döda hölådan" en stund och sen kan man kväva höet med spån så det dör *sucka*

Jag har provat höhäck. Jääättebra tyckte fölis, då kan man klia rumpan emot. Och så när man står där och kliar rumpan och behöver bajsa så gör man det där man står. Rakt i hösilaget *sucka*

Nu börjar jag få slut på ideer, men jag har funderat på HÖBOLL? Sådan där som finns i hööks. Den fungerar ju inte så bra att klia baken på, och hänger jag den på vettig höjd så borde hon inte kunna få in ben där. fast det är ändå det jag rä rädd för, att hon ska fastna med ett ben... Synpunkter?

Att ge henne mer hö/hösilage i hagen fungerar inte. Hon är mer intresserad av de få strån gräs som finns, och jordkokor och allt möjligt än höet. Äter lite, men de vuxna hästarna snor ju nästan all hennes mat medan hon leker mullvad. Creepfeeding på hö fungerar inte heller, hon går inte under uppsatt träribba om jag inte sätter den så högt att hon med huvudet i normal ställning kommer under. och då klampar två andra tjockisar under och äter upp all mat innan fölis ens hunnit fundera på om man kanske skulle äta lite. Att ha en smal öppning fungerar inte heller. Hennes kära mot ställer då sin kroppshydda för öppningen och blockerar den effektivt.

Det blir lättare när hon separeras från mamma dagtid med, då kan de få varsin hög på varsin sida stängslet (valacken är mer intresserad av att röja än att äta hö i hagen. Han vill ha hösilage, och just därför serveras hö ute *s*). Samtidigt så är ju risken att iaf i början att fölis stressar mer än äter ute med.

Hon får ryck ibland och äter upp det mesta av hösilaget inne med utan att dra omkring, verkar bero på vad hon är på för humör eller något.

Tips?
 
Jag tycker höbollen láter som en ide värd att prova. Det är förstás sá länge som fölis inte hoppar runt i boxen och kan fastna ändá.....
I övrigt är det väl sá att hon inte verkar särskilt hungrig, för dá hade hon väl föredragit att äta upp det i stället för att "döda" det.
Lycka till! ;)
M V H Lotta
 
Så gjorde min plutt också. Till han gjorde jag så att han fick ganska mycket, och två högar så han gick lös på en hög och mördade den och sedan åt han ur den andra.
 
Har erfarenhet av hönät till åringar och det funkar bra men man får ju hänga det en bit upp så de inte fastnar. Funkar inte att klia sig mot... hi hi...
 
det finns ju hönät med små maskor som dom inte kan fastna i, sen finns ju nån slags påse med ett hål i som skall funka som hösäck..annars vet jag inte...mer än att det är så onödigt när dom bara drar omkring o kissar o skiter på maten....min fölis tillhör den präktiga sorten :love: :D
 
Höpåsen har jag ganska dåliga erfarenheter av. Den fungerar när den är välfylld och det sticker ut en "tuss" ur hålet, så de kan dra loss mat. Men sen blir det liksom ett hål in i säcken och de verkar inte vilja pula i nosen där. Sen blir ätställningen så konstig om de inte äter uppifrån säcken, vilket de flesta hästar verkar göra..

Hönät skulle säkert fungera om man tar ett med små maskor. Men jag har lite dåliga erfarenheter av hönät. Ett stycke skodd häst lyckades kila in nätet under skoarmen på en baksko (fråga INTE hur det gick till, jag har ingen aning), och min egen klantvalack lyckades fastna med TÄNDERNA i hönätet...=/

Därför jag tänkte på höbollen, samma tema, men mindre risk att de fastnar i trådarna, eftersom det är plast/gummistänger som inte är lika lätt att försöka tugga ihop sig med höet?

Men höbollen kostar över 250 kr, så känns ju bäst att höra om någon har erfarenheter först.

Har iaf löst bajsa i krubban problemet, jag hängde upp en hink, så den svänger undan när hon försöker klia sig mot den, och då äter hon istället. Men hö i hink fungerar ju inte, då kan man ju dra ur allt på en gång =/

Martha - jo, känns en aniiing onödigt att kasta flera kilo hösilage a 2.50 kr/kg per dag ;)
 
Har du provat att använda sk SJ-pallar? Finns hur många som helst på företagen, bara att fråga om de kan avvara en ½-pall till dig.
Mina pojkar som är 2½ tycker fortfarande att det är hemskt roligt att strö ut Hösilaget på marken eller boxen om inte matte lägger det i SJ-pallar.
Fungerar alldeles utmärkt, matte är jätteglad :rofl: medan hästarna i början tyckte att det va pest och pina :devil:, hur skulle man nu kunna leka med maten? :confused:
Jag har 3 små pållar och de har samtliga fri tillgång på Hösilage både ute och inne, ute använder jag SJ-pallar och inne har jag skruvat fast locken från pallarna i ett hörn, kanonenkelt och jag slipper mocka ut massa mat. Helt klart värt att prova. Lycka till :bump:
 
Högaller då? Eller är det risk för en smal fölishov att fastna där? Även om du har det högt? :crazy:
 
Men åh! Vilket besvärligt föl du har! :cool: Du kan inte ha blöja på henne då? :angel:
 
Hur använder du SJ-pallarna, jag fattar inte riktigt?

Pallar har jag hur många som helst, men jag fattar inte hur du menar? :confused:
 
Ibland är man mer än lovligt korkad... :o

Svaret var ju mitt framför ögonen på mig. Igår när jag hade vägt upp hösilaget i IKEA-kassen och skulle lägga in det så kom jag ju på att varför hänger jag inte upp IKEA-kassen för? :idea:

Sagt och gjort, hängde upp den i ett hörn. IFALL damen skulle ha aversioner mot att äta ur kassen så la jag en liten hösilagehög på golvet med.

Imorse var hösilaget på golvet till hälften uppätet och till hälften utrört i spånet. I IKEA-kassen låg ½ kg hösilage kvar, resten var uppätet =)
 
Usch vad farligt Alexandra! Jag har också Ikea-påsar till höet och jag har märkt att hästarna gärna vill TUGGA på dom. Tänk på att du har ett föl och han/hon vill gärna smaka på allt. Tänk om fölis biter av en bit och den fastnar i halsen. Jag skulle aldrig våga ha något i boxen när jag har mitt föl där på natten. Det enda jag vågar ha är en hink. Tänk på att dom är nyfikna och klumpiga dessa föl. Inte ens en hösäck som du även var inne på skulle jag vilja eller våga ha i boxen. Du får stå ut med att fölis trampar omkring höet det går över med tiden. :D
 
Hon är inte bitig alls och har hitills varken försökt tugga på inredning, hinken eller kassen.

Och aprop skaderisk - har du sett vilka skor en hink kan orsaka om man har OTUR? Eller en splittrad plastkrubba? Går inte att eliminera all skaderisk tyvärr.

Sen, om hon trampar ner maten äter hon inte det hon ska, och jag har inga planer på att svälta henne tills hon växer ifrån att sparka runt hösilaget. Så på NÅGOT sätt måste jag fixa det.

Och, OM hon nu plötsligt skulle få för sig att börja tugga på IKEA-kassen så blir hon tvungen att använda väldigt mycket energi och väldigt stor kraft för att få loss en bit. De är slitstarka de där rackarna och för att hon ska få loss en bit måste hon i princip slite ner hela kassen, STÄLLA sig på den och sen slita och dra allt vad hon har med tänderna. Så KANSKE hon får loss en bit. Jag är dock tveksam om hon lyckas ens då. Risken är mao minimal.


Sen, INGEN av mina hästar har visat minsta intresse av att tugga på IKEA-påsar...så endera har jag hästar som avviker från norman, eller så har du det ;)
 
Nja, inte tror jag att det är något "fel" på hästarna för att dom biter i påsen precis. Det står 11 hästar här, mina och inackorderda :smirk:. Dom flesta är så där och vill ta höet innan det slängs ut när man kommer. Och jag har fler säckar som det är stora bitmärken på (allstså hål i) efter att dom har försökt att ta påsen innan höet har slängts ut. Och jag menar att föl alltid vill smaka på allting. Det är mitt andra föl och båda ville och vill dom smaka på både jacka och byxa etc. Dom biter i dörren och på borstar dom är som små barn och vill känna med munnen. Det är inte alls konstigt.
 
Ah, mina hästar går aldrig hungriga, så de har ingen anledning att varesig slita i Ikea-kassar elelr försöka slita ur höet/hösilaget ur dem.

Sen Gejsa, vad talar vi för ÅLDER på dina föl du har som referens nu eg? Det där växte min dam ifrån i en ganska späd ålder. De går igenom en fas när ALLT ska provsmakas ja. Men den är sedan länge förbi vad det gäller min 5-månaders fölis. Hon biter varken på inredning, borstar, kläder, grimskaft eller dylikt.

Och, IKEA-påsen är orörd, otuggad etc och hon lever än. Så jag fortsätter.

(Hon biter för övrigt inte på vattenhinken eller krubban heller. Och jag har en känsla av att om man ska se till ren skaderisk så är risken större hon gör illa sig på vattenhinken än på en IKEA-påse)

Och som sagt...att en VUXEN häst kan bita/slita sönder en IKEA-kasser är väl en sak, men jag har mycket svårt att se att ett föl skulle göra det för det ska "provsmaka".

Och som sagt, min dam har inte visat minsta tendens att provsmaka IKEA-kassen. Och mina vuxna hästar går aldrig hungriga, därav min oförståelse för varför de ksulle bita i IKEA-kassar övht =)
 
Men Alex

Lite ska man väl lida för man har en baby :D...Hon är ju inte så värst gamal, så detta lär vara övergående...Då skulle du sett hur det såg ut i min box efter Lilla C härjat runt när hon var baby...tur hon hade en fin mamma som städade bort det värsta... :D
 
Hi hi hi vilken rolig fölis :D

Jag har inget tips direkt. Men min åring krafsar också ut höet i boxen men vi har halm så det gör ju inte så mkt hon kan ju pilla runt sedan och äta det i allafall för hon är så duktig att hon bara bajsar längst bak i boxen. Vilket är jättekonstigt hennes mamma är en riktig gris men det är ju skönt att inte alla dumheter går i arv.

Lycka till med lilla busungen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 431
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 613
Senast: Buck
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 950
Senast: MattiZ
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp