Jag blir vansinnig!

L

lillamarre

Hunden är kääär!
Har träffat på två löptikar i veckan och han är så kär så kär. Ligger bara och gnäller och gnyr. Enda gången han är tyst är då han i ren frustration tuggar frenetiskt på en boll (fd pipboll)
Han äter ingenting och rusar mot dörren så fort jag rör mig här hemma, jag blir knäpp!
Vad gör jag??
Vet ju att det går över, men jag pallar inte. Har försökt aktivera honom, både psykiskt och fysiskt, men det spelar ingen roll.

Några bra tips? Snälla... :crazy:
 
det är vell omöjligt att göra nått?
en hanne luktar ju en tik som löper på flera km avstånd,
du blir nog nödt att vänta till tikarna har löpt klart.
 
Det där känner jag igen! dom äter inte, sover inte, gnäll,ylar på nätterna osv.

Som någon redan sagt så tror inte jag det finns så mycket att göra än att vänta på att dom ska sluta löpa.
Men det är jobbigt, både för hunden och en själv.
 
Ska hunden användas i avel? Annars kanske kastration kan vara ett alternativ, kan ha väldigt bra effekt på kärlekskranka hannar och om dom inte ska avlas på är det väl bara bra om dom slipper sukta. Dessutom är det en permanent lösning. Kastration har andra positiva effekter också ex slipper hanen prostatabesvär och prostatatumörer.
/ Cicci
 
Han har HD och ska alltså inte gå i avel. Men han är så otroligt lugn och snäll annars att jag är rädd att han blir för hamig om jag kastrerar honom! :D
 
Den erfarenhet jag har av kastrerade hanar är att dom inte blir fegare, snarare att dom bemöts på ett bättre sätt från intakta hanar. Dvs behöver inte utsättas för hot från hanhundsilsken hund, vilket snarare ger bättre självförtroende. Dom kan också oftast leka bra med både hanar och tikar.

Du kan ju prata med vet och höra om att prova med hormoner (sk kemisk kastrereing) som försvinner ur kroppen efter några månader, så kan du ju se hur han reagerar. Det är ju synd om killen som ska behöva vara så kär och aldrig få nån tjej :love::crazy:.

Min egen hane blir också väldigt kär men det yttrar sej mest som så att han fastnar i luktfläckar på marken. Skulle nog ha kastrerat honom om det inte var för att han är avelshane (friröntgad,ögonlyst,gentestad,mentalbeskriven,champion, mm) i en liten ras där friska individer behövs. Hälsofördelarna med kastration är stora både på hane och tik.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
29 970
Senast: Saeta
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 144
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
708
Katthälsa Jag har ett problem nu som jag undrar hur ni skulle resonera med. Jag har två katter som vi kan kalla den vita och den svarta. De har...
Svar
14
· Visningar
3 740
Senast: Mula
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp