Bukefalos 28 år!

Jag borde bo i Skåne

Det har slagit mig hur mycket intressant det finns i Skåne. Jag borde bo där. Där finns det utbildning på Alnarp, Lunds botaniska trädgård, Ecotopia, Holma folkhögskola och Jeppa S Trädgård. Och här där jag bor finns inget liknande.

Men jag tror ju inte att jag kan hitta ett lika bra boende där som jag har här. Dels har jag inte råd. Och jag tror heller inte att jag kommer att kunna slippa mördarsniglar i Skåne.

Men det skulle klart vara roligare att ha nära till alla de där ställena. Vet inte om det kan vara värt att flytta in i något kollektiv där under några år, passa på att utbilda mig och så, och sen flytta tillbaka hit. Men jag är ju fan ingen ungdom längre. Känns som om det där är väldigt sent påtänkt.
 

Jag tycker faktiskt det låter som en toppenidé! I Skåne får du även mindre mörker på vintern. Visserligen även mindre ljus på sommaren men det lär ändå räcka och bli över.

Du kan få studiebidrag till du är 60 och även studielån. Från 51 års ålder sjunker visserligen antalet veckor successivt men som 51-åring kan du fortfarande få 220 veckor och som 60-åring 40 veckor. Du kan alltså finansiera en utbildning med lån även som medelålders.

Det är så mycket fokus i samhället att man ska passa på att göra saker som ung. Men i ärlighetens namn kan vi väl lika gärna göra saker senare i livet. Jag lärde mig dyka när jag var 46. Såklart tänker jag ibland på hur det blivit om jag lärt mig när jag var 16, då jag först blev intresserad men nu blev det inte så. Snart tio år efter att jag fick mitt dyk-cert är jag jätteglad över att jag till slut gjorde det. Trots att det var rätt sent. På ridskolan träffar jag ofta människor som börjat rida vid 40+. De har velat lång tid, slutligen gjort slag i saken och en ny värld öppnas.

Go for it!
 
Jag tycker faktiskt det låter som en toppenidé! I Skåne får du även mindre mörker på vintern. Visserligen även mindre ljus på sommaren men det lär ändå räcka och bli över.

Du kan få studiebidrag till du är 60 och även studielån. Från 51 års ålder sjunker visserligen antalet veckor successivt men som 51-åring kan du fortfarande få 220 veckor och som 60-åring 40 veckor. Du kan alltså finansiera en utbildning med lån även som medelålders.

Det är så mycket fokus i samhället att man ska passa på att göra saker som ung. Men i ärlighetens namn kan vi väl lika gärna göra saker senare i livet. Jag lärde mig dyka när jag var 46. Såklart tänker jag ibland på hur det blivit om jag lärt mig när jag var 16, då jag först blev intresserad men nu blev det inte så. Snart tio år efter att jag fick mitt dyk-cert är jag jätteglad över att jag till slut gjorde det. Trots att det var rätt sent. På ridskolan träffar jag ofta människor som börjat rida vid 40+. De har velat lång tid, slutligen gjort slag i saken och en ny värld öppnas.

Go for it!
Ångesten hindrar mig. Som vanligt. I dagsläget klarar jag bara av att åka en timme hemifrån i sydlig riktning. Och en anledning till att jag klarar det är för att där finns en akutpsykiatrisk mottagning. Så jag har det som backup.
 
Du kan få studiebidrag till du är 60 och även studielån. Från 51 års ålder sjunker visserligen antalet veckor successivt men som 51-åring kan du fortfarande få 220 veckor och som 60-åring 40 veckor. Du kan alltså finansiera en utbildning med lån även som medelålders.
Men man behöver tänka på hur säkert det är att få jobb efter utbildningen. I värsta fall kan det bli rätt kasst om man blir sittande med en låg inkomst och har dragit på sig en avbetalning som urholkar en redan svag ekonomi.
 
Skåne är bra! Jag har inga mördarsniglar här. Men grannen har så vet inte varför de inte kommer hit.
Beror lite på var du vill bo, men det är iallafall biligare inåt skåne än västkusten tex. Höör, Hörby, Eslöv, Sjöbo är generellt billigare om du inte ska ha gård. även norra skåne (hässleholm, östra göinge (men där vill du inte bo)).
 
Man ska göra det man vill medan man kan, annars sitter man där längre fram och tänker "jag önskar att jag hade..." när man inte längre har möjligheten.
Ja, så är det. Bara jag kunde få väck ångesten så. Jag har hindrats av ångest nästan hela livet. Känner mig rätt bitter över det.
 
Ja, så är det. Bara jag kunde få väck ångesten så. Jag har hindrats av ångest nästan hela livet. Känner mig rätt bitter över det.
Lista alla saker gällande en flytt som ger dig ångest på ett papper, sen skriver du upp en eller flera realistiska lösningar på varje "problem" så blir det lättare att visualisera hur man ska ta sig ur potentiellt jobbiga situationer och man kan se att det finns en realistisk plan för vad man kan göra om just det man är orolig för skulle inträffa.
 
Lista alla saker gällande en flytt som ger dig ångest på ett papper, sen skriver du upp en eller flera realistiska lösningar på varje "problem" så blir det lättare att visualisera hur man ska ta sig ur potentiellt jobbiga situationer och man kan se att det finns en realistisk plan för vad man kan göra om just det man är orolig för skulle inträffa.
Det jag är rädd för är att resa långt hemifrån. Jag kan lätt få en panikattack av det. Tyvärr finns ingen medicin som funkar fullt ut i de lägena. Jag har i alla fall inte fått någon sådan medicin. Nu ska jag ut och "övningsköra" i morgon för att komma utanför min komfortzon. Får se hur det går.

Det praktiska med en flytt, ser jag som ett ickeproblem. Om det inte handlar om att sälja huset förstås för då orkar jag inte rodda med allt. Vill ju helst inte sälja mitt hus. Tänkte mest att en flytt till Skåne skulle vara tillfällig.
 
Det jag är rädd för är att resa långt hemifrån. Jag kan lätt få en panikattack av det. Tyvärr finns ingen medicin som funkar fullt ut i de lägena. Jag har i alla fall inte fått någon sådan medicin. Nu ska jag ut och "övningsköra" i morgon för att komma utanför min komfortzon. Får se hur det går.

Det praktiska med en flytt, ser jag som ett ickeproblem. Om det inte handlar om att sälja huset förstås för då orkar jag inte rodda med allt. Vill ju helst inte sälja mitt hus. Tänkte mest att en flytt till Skåne skulle vara tillfällig.

Heja heja! Jag tror att du klarar det!
 
Det jag är rädd för är att resa långt hemifrån. Jag kan lätt få en panikattack av det. Tyvärr finns ingen medicin som funkar fullt ut i de lägena. Jag har i alla fall inte fått någon sådan medicin. Nu ska jag ut och "övningsköra" i morgon för att komma utanför min komfortzon. Får se hur det går.

Det praktiska med en flytt, ser jag som ett ickeproblem. Om det inte handlar om att sälja huset förstås för då orkar jag inte rodda med allt. Vill ju helst inte sälja mitt hus. Tänkte mest att en flytt till Skåne skulle vara tillfällig.
Hyr ut huset och hyr något i Skåne? :)
 
Hyr ut huset och hyr något i Skåne? :)
Ja, det kan jag göra.

Det jag inte vet hur jag ska lösa är skötseln av min skogsträdgård. Den är ju i anläggningsstadiet och behöver vattnas.
Jag hittade ett gäng hus med minst 3000kvm tomt för under 1MSek.
Här går en smålandsvilla på 400kvm tomt för 4MSek och uppåt så med Skånepriser är det väl ändå att ses som bra?
De pengarna kommer jag aldrig att få låna. En mille är ju tokmycket pengar. Och så länge jag inte har jobb får jag inte låna alls.
 
Angående skötsel av din skogsträdgård så tror jag på att annonsera i permakultur- och skogsträdgårdsgrupper, för att få dit någon som tycker det är en tillgång, som kanske vill/kan lära sig av det du gjort och ev t.o.m. kanske även vill fortsätta anlägga lite, i samråd med dig. Tex lära sig lite design av dig (särskilt om du gått pdcn).

Tycker det låter som en bra plan att hyra ut, flytta tillfälligt, bygga nätverk/kompetens och sedan få glädje av ditt arbete hemmavid.

Heja dig!
 
Angående skötsel av din skogsträdgård så tror jag på att annonsera i permakultur- och skogsträdgårdsgrupper, för att få dit någon som tycker det är en tillgång, som kanske vill/kan lära sig av det du gjort och ev t.o.m. kanske även vill fortsätta anlägga lite, i samråd med dig. Tex lära sig lite design av dig (särskilt om du gått pdcn).

Tycker det låter som en bra plan att hyra ut, flytta tillfälligt, bygga nätverk/kompetens och sedan få glädje av ditt arbete hemmavid.

Heja dig!
Det jag gjort hittills är inte så mycket att hänga i granen. Jag har gjort en massa fel och börjat lite i fel ände. Men med fortsatt arbete så kan det bli bra i slutändan i alla fall. Hoppas jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 073
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 519
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 881
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är hemma igen. Det var igår jag landade innanför hemmets dörr. Jag har haft fantastiska dagar, även om det varit något för varmt...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp