Bukefalos 28 år!

Jag bryter snart ihop

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jillybean

Trådstartare
Nar min gubbe gick med i AA och slutade dricka forra aret sa jublade jag. Antligen skulle jag slippa klumpen i magen, oron och angesten. Och aven fast det inte vart sa latt alla ganger sa blev det som jag hoppats; ett lugnare och mer harmoniskt familjeliv. Anda tills hormonerna i min dotter vaknade till liv och forvandlade henne fran en glad, livlig och gullig liten tjej till ett egotrippad, truligt och gnalligt monster.
Vi har konflikter _varje_ dag. Hon anser att varlden roterar kring henne och jaklar anamma om man ber henne visa respekt och ansvar infor andra familjemedlemmar. Hon vagrar folja reglerna vi har hemma men blir skitsur om nagon annan inte foljer dem, t.ex. sa staller hon aldrig undan sin egen disk utan tillsagning men gapar garna pa lillasyster om hennes disk. Nar jag sager at henne att stada rummet sa aker all smutstvatt in under sangen och sedan far hon utbrott nar hennes favoritbyxor inte blir tvattade.
Hon har langt, tjockt har men skoter det inte. Man far tjata sig bla i ansiktet om att det behover borstas och hon gar ofta till skolan med tjocka tovor i det.
Idag ska hon till Montreal pa skolresa. Min kompis karl skulle hamta henne pa morgonen, kvart over sex. Jag vackte henne halv sex och hon gick upp och at frukost. Kl sex kommer hon ned i koket efter att ha klatt pa sig. Samma jakla t-shirt och byxor som hon haft pa sig de senaste _tre_ dagarna. Jag sager at henne att ga upp och byta. Tio over sex kommer hon ned igen. Hon har da bytt troja. Jag gnisslar tander och sager at henne att ga upp och byta byxor ocksa. Da drar hon igang varlden liv, skit samma att lillasyster fortfarande sover "jag har inga andra byxor som passar, jag tycker bara om de har byxorna, varfor har du inte tvattat dom at mig, jag tanker inte byta, du bara gnaller pa mig hela tiden, det ar ditt fel att jag inte har nagra andra byxor bla bla bla" Givetvis sa slutade det med att hennes skjuts fick vanta fem minuter medans hon bytte byxor "jag hatar de har byxorna om jag inte har kul idag sa ar det ditt fel". Hon stormar ut genom dorren och min dag ar totalt forstord.
Nu kommer jag att ga och alta det har hela dagen, undra vad jag hade kunnat gjort annorlunda, om braket kunnat undvikas och forsoka komma pa strategier for att undvika brak i framtiden. Magen som ar jattekanslig for stress och matt bra sedan gubben slutade dricka ar nu helt kass igen. Det ar skitjobbigt men jag kan ju inte garna saga det till henne, jag vet ju att det "bara" ar en fas hon gar igenom och det vore ju helt fel att ge henne en massa skuld over att hennes beteende gor mig dalig. Gahhh, jag blir tokig snart...
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Låt henne gå med skitiga brallor? Det skadar väl ingen annan?
Det känns som en "onödig" fajt.
Undvik de "onödiga" konflikterna, förlorar man dem undergräver man sin aktuaritet - utan satsa krutet på de frågorna som är viktiga.
Just "små kraffs" som sånt där tar en massa onödig energi, och försämrar kontakten.

Satsa på att verkligen se till att de stora reglerna följs, de som påverkar andra tex att ta bort tallriken.

Lägger hon smutstvätten under sängen, så lär hon så småningom märka att det itne blir tvättat, tillslut får HON tvätta dem(alla över 7 kan sköta en tvättmaskin, om inte annat lär man sig av sina misstag) eftersom du inte tvättar sånt som itne ligger i tvättkorgen.
 
Sv: Jag bryter snart ihop

For mig sa ar personlig hygien en stor grej! Man gar bara inte omkring i skitiga klader, savida man inte vart i stallet eller hallt pa i tradgarden. Dessutom sa har hon svart nog att passa in i skolan som det ar, de andra eleverna behover inte mer ammunition i form av skitiga klader.

Visst skulle hon kunna tvatta sina egna klader. Men det skulle da bli ytterligare en kalla till frustration och tjat: tvatta dina klader, ta ur kladerna ur maskinen/torktumlaren, anvand inte sa mycket tvattmedel, kom ihag att tomma fickorna forst etc etc. Man kan liksom inte visa EN gang hur hon gor, det blir till att visa minst femton ganger och sedan paminna om och om igen. Sa dar valjer jag min fight, det ar alltsa enklare att tjata om att tvatten hamnar i tvattkorgen.
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Skit i ungen.
Låt den klara sig själv bäst den gitter ett tag.
Är hennes kläder skitiga, så synd för henne.
Plockar hon inte undan dusken efter sig ena dagen, så blir det ingen mat innan det är gjort.
Låt henne skrika och gapa och gå på, men lyssna inte och gå din väg om du kan.
Skriker hon på lillasyster, var snäll mot lillasyster och slut en pakt med henne mot monstret.

Och framför allt, ge inte monstret någon uppmärksamhet när hon gastar och gapar.
Visa noga att du inte vill höra, be henne gå till sitt rum eller gå därifrån själv.

Hos mig så hade ett sådant beteéde resulterat i rumsarrest.
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Jillybean skrev:
Nu kommer jag att ga och alta det har hela dagen, undra vad jag hade kunnat gjort annorlunda, om braket kunnat undvikas och forsoka komma pa strategier for att undvika brak i framtiden. Magen som ar jattekanslig for stress och matt bra sedan gubben slutade dricka ar nu helt kass igen. Det ar skitjobbigt men jag kan ju inte garna saga det till henne, jag vet ju att det "bara" ar en fas hon gar igenom och det vore ju helt fel att ge henne en massa skuld over att hennes beteende gor mig dalig. Gahhh, jag blir tokig snart...

1. Du hade inte kunnat undvika bråket. Det kommer av sig själv.
2. Det är hennes fel att du mår dåligt i dag, ta och förklara det för henne.
3. Varför skall hon inte få stå för sina handlingar bara för att hon är tonåring?

Nu så tar du och berättar för henne att hon gör dig ledsen med sina bråk, och att hon skall vara snäll emot dig för annars så orkar inte du.
Hur skall du annars få henne att börja se andra än sig själv och att lära sig att ta hänsyn om du får henne att tro att hon inte behöver det för att det ändå är ditt fel när ni bråkar?
 
Sv: Jag bryter snart ihop

håller med Inte_ung

jag har varit en såndär liten terrorist och på mig funkade det bäst att göra liknande inte_ungs förslag ;)
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Rumsarrest funkar daligt har eftersom hon inte har eget rum. Istallet sa ryker cd-spelaren, cykeln, tv:n eller datorn (ibland allt pa en gang). Jag ska prova att gora som du sager och ignorera henne, hoppas det funkar.


filiduttan: Och du har en normal relation till din mamma nu? ;)
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Det ÄR svårt med tonåringar eller nästan tonåringar med hormonsvall.

Jag har iallafall upptäckt att den informativa vägen funkar bättre än att bråka (även om det kokar i hela mig ibland). Det är ju klassiskt att mammorna skall bråka med sina tonåriga döttrar. Jag har brukat säga att; Jag är så arg så jag kokar och skulle helst vilja ge er husarrest för resten av månaden, men jag isner att det är ingen vits för då slutar det bara med att alla äar osams. Och sen drar jag min syn av saken.

Jag har ganska höga krav på barnen. De tvättar själv, om de inte ber mig att tvätta då kan jag göra det. De har faktiskt förstått att de inte kan anklaga MIG för att favoritkläderna inte är rena. Jag har också förklarat TYDLIGT att jag INTE ställer upp på att vara deras slav. Men ansvar bör ge mer "frihet". Det är bättre att köra med morot än piska...
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Jillybean skrev:
Istallet sa ryker cd-spelaren, cykeln, tv:n eller datorn (ibland allt pa en gang).

Jösses, att ha sönder saker, det är absolut totalförbjudet i vårt hem.
Om man gör det så kostar det massor i arbete och uteblivna roliga saker.
Efter det så gör man inte så mera.
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Jillybean menar nog att hon tar bort de grejjerna från henne istället för rumsarest (så fattar jag det iaf)
 
Sv: Jag bryter snart ihop

*tröstkram*

Usch.. vad jobbigt. Vet inte vad jag ska säga... inte har jag några barn att jämföra din situation med... men jag har förvisso nyligen varit ett! :smirk:

Jag kan tänka mig in i er bådas situation. Jag känner igen situationen, då mest från din dotters håll. Jag förstår hur hon reagerar och tycker faktiskt att det verkar "normalt"

För henne ser det ju ut såhär;
1 Hon måste ha på sig ngt, väljer då sina favvokläder.
2 Hennes val är fel-enligt din åsikt
3 Hon byter tröja- gör som du vill
4 Du är inte nöjd- du säger till igen
5 Hon blir arg o ledsen för att hon fösöker men det inte hjälper, samt för att hon inte anse sig trivas med det val du ger henne
6 Hon ger med sig och byter byxor, men är inte nöjd och skyller på dig.
7 Du är inte nöjd- du har ångest.


Så vad gör vi åt detta? Antingen så förändrar du beteendet/situationen eller så accepterar du det.

Om du förändrar kan du tex klart och tydligt säga till henne vad du tycker är lämpligt att bära och hur många dagar och varför, ge henne val, men i slutändan låta henne välja själv, och då ta "risken" att hon går i smutsiga jeans. (Vilket Lovis inte tycker är en big deal förvisso-såvida de ej är skit-lortiga o kommer direkt från stallet... :crazy: ) Saken är den att om du då säger vad du tycker, får du helt enkelt lita på att din dotter fixar att klä sig själv, och då inte tvinga henne att byta efteråt.

Om du accepterar din situation, får du helt enkelt acceptera att du är den "hårda" och att du inte litar på att hon klarar att sköta sin klädsel själv. Det blir väl att fortsätta att ta konflkter med henne, för att du ska få det som du vill. Vilket jag förvisso verkar vara jobbigt.

Jag skulle nog försöka prata med henne, och sedan lita på henne att hon fixar det. Om hon nu luktar illa, kan du ju konstruktivt påpeka det. Kan tillägga att jag föstår henne, om jag går ut i kläder jag vantrivs i, har jag heller inte roligt, och om du ngn tvingade på mig de kläderna, skulle jag definitivt skyllt på den personen. :o :D
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Skicka henne på internatskola :devil:
Tonåringar är alltid mycket trevligare mot andra vuxna än mot sina föräldrar. Det är en del av frigörelseprocessen.
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Jag funderar pa att skicka mig sjalv pa semester :smirk:

Det ar ju exakt sa, nar hon ar nagon annanstans sa beter hon sig exemplariskt!! Artig, hjalpsam, omtanksam och trevlig. Snacka om Jekyll-Hyde syndrom :crazy:
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Tack for kramen! Visst forstar jag hur jag hon tanker och hade det varit en vanlig dag sa hade hon val fatt gatt i skitiga byxor om hon sa ville. Men nu skulle de ju pa skolresa (stallet heter Space Camp och ar ett interaktivt museum/utstallning) och da tycker jag faktiskt man kan forsoka se nagotsanar valvardad ut. Inte ga omkring i byxor med lera pa knana och matflackar lite har och dar. Till vardagslag brukar jag bara kommentera typ "de dar byxorna har en syltflack pa laret" eller "hur manga dagar har du haft den dar trojan pa dig?" och lata henne avgora om hon vill byta eller inte.

Problemet ar val egentligen att hon alltid ska ha sin vilja igenom vad det an galler. Hon ska alltid ha den storsta tartbiten, den sista skvatten mjolk, sitta i framsatet pa bilen, valja programmet de ska titta pa osv Hon kraver forstaelse for hur hon sjalv tanker och kanner men har valdigt svart for att gora detsamma mot andra. Jag forsoker forklara att man ska behandla andra som man vill bli behandlad sjalv men det verkar som om hon har lite svart for att forsta.
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Hon kraver forstaelse for hur hon sjalv tanker och kanner men har valdigt svart for att gora detsamma mot andra. Jag forsoker forklara att man ska behandla andra som man vill bli behandlad sjalv men det verkar som om hon har lite svart for att forsta.

Lev som du lär! Det kanske funkar?

Har inte dottern förståelse för övriga familjemedlemmar så varför ska ni visa förståelse för henne? :devil:
Visst kan ni förstå henne (men det behöver inte hon veta :angel: )
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Men då försåtr jag lite mer... Ta ett allvarligt snack med henne, sätt er ner vid matbordet, bara du och hon, och var lite psykologisk och börja med att "jag förstår..." så säger du ngt som hon tycker... (tex att [namn på lillebror] är väldigt krävande och jobbig MEN tänk om han bla bla [säg det hon kräver/gör] och bla bla... och verkligen försök att få henne att se det från andras synvninkel. Sedan får du helt enkelt säga till henne att hon kan inte forsätta såhär, och att hänsyn kommer att tas till andra i familjen, du får skrika och gapa hur mkt du vill ,men så är det, och du måste lära dig förstå det.

Hm... svårt, men lycka till!! :-) (Det fixar du)
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Jomen det gor vi ju! Alla i var familj behandlas med respekt och forstaelse, det ar darfor som det ar sa jobbigt att hon inte visar nagon tillbaks! Och att jag dessutom vet att hon gor det med andra, hon har fatt flera diplom fran skolan bl.a. Showing empathy towards others, Being helpful, Showing support and understanding. Sa jag forstar inte varfor vi inte far ta del av den har sidan av henne.
 
Sv: Jag bryter snart ihop

Det blev nog lite fel..
Det jag menade var att ni ska sluta vissa försåelse för henne när hon inte visar det tillbaka....

Men inser nu att göra så är ganska omöjligt....

Fungerar inte omvänd psykoligi heller? Detta var älsta dotterna va? Hon har kanske alltid fått vara den som är äldst och ska veta bäst om du förstår vad jag menar.

Vad händer om du ger henne massor av beröm/uppskattning när hon gör lilla pyttesak som är bra?
Kan det vara så att hon känner sig otillräcklig. Tonåringar kan få för sig saker som kasnke inte alls riktigt stämmer med verkligheten.
Jag, vet, har ju varit en själv :smirk:

Själv är jag äldst av fyra syskon och det var så att en massa saker skulle jag klara av ,men inte mina syskon. Inte ens när de kom i den ålder då kag skulle klara av det.

Hoppas du förstår vad jag menar med mitt svammliga inlägg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 285
Senast: 95johsv
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 504
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 080
Hemmet Har de flesta ingen aning om hur skunk luktar. Det gar inte att beskriva. Graden av vidrighet ar varre an nagon kan forestalla sig om...
2
Svar
34
· Visningar
4 065
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp