Jag dööör av skratt

*Och kl*
Jag trodde verkligen att den här okunskapen runt mens och reproduktion rent generellt var begränsad till videos om lite klumpiga amerikaner för komisk affekt - någonting har ju helt klart gått fel i utbildningen om många män på allvar inte har baskoll på mens och hur det fungerar och påverkar kvinnor.

Jag minns inte särskilt mycket om sexualkunskapen i låg eller mellanstadiet, men i högstadiet var den hyfsat grafisk och fri. Vi diskuterade ibland tillsammans och ibland i uppdelade grupper och det fanns givetvis utrymme att prata med endera läraren eller skolsköterskan. Sedan är ju tonåringar tonåringar och jag är säker på att det var jobbigare för somliga än för andra, men jag är övertygad om att ingen avslutade kursen utan att ha ett huvudsakligt hum om mens, fertilitet, onani, pubertet, sperma och liknande. Sedan finns ju som sagt TV och film. Hur kan någon INTE ha settnågonting i stil med "Always med vingar" med blå vätska och trosor?

Jag har aldrig sett en tv-reklam här i Aus om bindor eller tamponger.

Fast mens diskuteras ju i sexualundervisning en. Det är mensskyddet som inte har diskuterats (bland pojkar) och det kan man väl förstå om sexualundervisningen är uppdelad flickor/pojkar.

Jag minns inte om vi hade bindor och tamponger på vår undervisning.

Jag tror och hoppas att sexualundervisningen är bättre idag.
 
*Och kl*
Jag trodde verkligen att den här okunskapen runt mens och reproduktion rent generellt var begränsad till videos om lite klumpiga amerikaner för komisk affekt - någonting har ju helt klart gått fel i utbildningen om många män på allvar inte har baskoll på mens och hur det fungerar och påverkar kvinnor.

Jag minns inte särskilt mycket om sexualkunskapen i låg eller mellanstadiet, men i högstadiet var den hyfsat grafisk och fri. Vi diskuterade ibland tillsammans och ibland i uppdelade grupper och det fanns givetvis utrymme att prata med endera läraren eller skolsköterskan. Sedan är ju tonåringar tonåringar och jag är säker på att det var jobbigare för somliga än för andra, men jag är övertygad om att ingen avslutade kursen utan att ha ett huvudsakligt hum om mens, fertilitet, onani, pubertet, sperma och liknande. Sedan finns ju som sagt TV och film. Hur kan någon INTE ha settnågonting i stil med "Always med vingar" med blå vätska och trosor?
Jag tror aldrig jag sett nån reklam på tv hur en binda ska sitta.

I övrigt håller jag med om att det är sorgligt att så många män tycks tycka att mens är äckligt och har okunskap om det.
 
Jag tror aldrig jag sett nån reklam på tv hur en binda ska sitta.

I övrigt håller jag med om att det är sorgligt att så många män tycks tycka att mens är äckligt och har okunskap om det.


Nu har jag inte sett reklam för bindor på många, många år.... men nog tycker jag mig minnas dels provrören med den blå vätskan - den rena, feminina handen som tryckte en pappersbit mot den blöta bindan/trosskyddet för att visa hur lite fukt som kom igenom- men också hur de där magiska vingarna bomullsvitt och vackert lade sig över grenen på trosan och vek in kanterna. Som poesi nästan! Och väldigt tydligt.

Annars borde ju logik och sunt förnuft räcka en bit på vägen tycker jag. I alla fall hos vuxna män.
 
Ännu sorgligare är det att många kvinnor tycker mens är äckligt. Som inte vill använda menskopp för det innebär att man måste hantera blodet.

Räcker upp en hand!
Jag kommer aldrig prova/använda menskopp för ja, jag tycker tanken på det är äcklig.

Binda är ok. Tampong är ett äckligt måste med det jobb jag har.

Här i Aus är dessutom ofta och väldigt ofta på pub och nattklubb toalett och handfat separerade. Hurfan hanterar man en menskopp då?
 
Räcker upp en hand!
Jag kommer aldrig prova/använda menskopp för ja, jag tycker tanken på det är äcklig.

Binda är ok. Tampong är ett äckligt måste med det jobb jag har.

Här i Aus är dessutom ofta och väldigt ofta på pub och nattklubb toalett och handfat separerade. Hurfan hanterar man en menskopp då?
Man torkar ur den med lite papper och stoppar in den igen helt enkelt :) Man kan torka av händerna med papper med så syns det inte när man går ut. Med lite övning och bättre teknik så kan man minska mängden blod som hamnar där det inte ska vara väldigt mkt.
 
Jag tycker mer att det är tragiskt och ledsamt att så många män uppenbarligen är totalt okunniga om de enklaste saker som har med det motsatta könet att göra. Har de verkligen inte en enda syster/kompis/flickvän som de pratar med och har hört något om mensskydd?

Det är ju liksom inte rocket science att lära sig om något som används av stor del av det kvinnliga könet (oavsett om det är binda eller andra mensprodukter), har man någon som helst kontakt med någon med mens så borde man väl ha snappat upp det mest basala?


Håller med. Jag fattar ju att män inte har stenkoll på varenda mensprodukt men det har ju varit några situationer där ex flickor kommit i kläm för att den manlige läraren inte fattar hur menstruation fungerar. Bindreklam på TV, förhoppningsvis någon form av (iaf minimal) sexualkunskap i skolorna, kontakt med kvinnor i vardagen... Män lever ju inte i en helt avskärmad bubbla får vi hoppas?

Alltså. Det känns lite mer som "hö hö så korkade män är hö hö"... vet inte om jag tycker att det är direkt roligt. Visa en binda då och förklara hur den sitter, samt att mens inte är som urin och att du inte bara kan hålla inne blodet tills du kommer hem.
 
Alltså. Det känns lite mer som "hö hö så korkade män är hö hö"... vet inte om jag tycker att det är direkt roligt. Visa en binda då och förklara hur den sitter, samt att mens inte är som urin och att du inte bara kan hålla inne blodet tills du kommer hem.

Håller verkligen med om ”hö hö korkade män”. Och det är ju ingen rolig stereotyp som hålls vid liv, vare sig det är av män eller av kvinnor. Och är det inte en stereotyp utan på riktigt, då vidhåller jag i att det är både skrämmande och sorgligt.

Jag får ofta känslan att när det kommer till såna här saker där män absoluuuuut inte fattar sånt som kvinnfolk (ironi) håller på med, så befinner sig dessa män i en toxisk machokulturmiljö, där män ”ska” vara helt okunniga och ointresserade av kvinnor och ”kvinnliga” (i brist på bättre ord) saker/företeelser.

Jag tror att dessa miljöer är i grund och botten något av det farligaste och mest ohälsosamma som finns för det manliga könet att växa upp i, för ofta är det en grogrund för män som inte kan/”får” prata om känslor, analysera, diskutera osv för då är man inte EN RIKTIG MAN, vilket vidhåller ”hö hö”-känslan hos ”grabbarna” och ”tihi tihi nä men det kan ju inte HAN veta, han är ju MAN” skrattet hos kvinnorna, vilket inte något av dem är bra för männen i det långa loppet, även om sånt fniss kan verka oskyldigt för stunden.

(ja, jag generaliserar och raljerar lite, men jag tror att de flesta förstår min grundtanke i detta)
 
Överlag är jag förvånad över att många är så obekanta med kroppens funktioner och kroppen i allmänhet.

Minns en gång när jag var till vårdcentralen med illaluktande flytningar. Jag berättade för läkaren att det var mest illaluktanden längst inne i slidan. Han frågade förvånat - hur vet du det? :banghead:
 
Håller verkligen med om ”hö hö korkade män”. Och det är ju ingen rolig stereotyp som hålls vid liv, vare sig det är av män eller av kvinnor. Och är det inte en stereotyp utan på riktigt, då vidhåller jag i att det är både skrämmande och sorgligt.

Jag får ofta känslan att när det kommer till såna här saker där män absoluuuuut inte fattar sånt som kvinnfolk (ironi) håller på med, så befinner sig dessa män i en toxisk machokulturmiljö, där män ”ska” vara helt okunniga och ointresserade av kvinnor och ”kvinnliga” (i brist på bättre ord) saker/företeelser.

Jag tror att dessa miljöer är i grund och botten något av det farligaste och mest ohälsosamma som finns för det manliga könet att växa upp i, för ofta är det en grogrund för män som inte kan/”får” prata om känslor, analysera, diskutera osv för då är man inte EN RIKTIG MAN, vilket vidhåller ”hö hö”-känslan hos ”grabbarna” och ”tihi tihi nä men det kan ju inte HAN veta, han är ju MAN” skrattet hos kvinnorna, vilket inte något av dem är bra för männen i det långa loppet, även om sånt fniss kan verka oskyldigt för stunden.

(ja, jag generaliserar och raljerar lite, men jag tror att de flesta förstår min grundtanke i detta)
Min tanke var faktiskt "Hö hö, korkade amerikanare". Inte ett dugg bättre så här i efterhand dock :o
Men där har de ju väldigt begränsad sexualundervisning på många ställen.

Så pass att jag har hört (Ja, jag vet, bästa källan ever!) att det finns tonåringar som har haft sex och blivit gravida för att de inte har förstått att sex leder till graviditet. Därför har det upptäckts väldigt sent, för att de helt enkelt inte tänkt tanken...
 
Jag får ofta känslan att när det kommer till såna här saker där män absoluuuuut inte fattar sånt som kvinnfolk (ironi) håller på med, så befinner sig dessa män i en toxisk machokulturmiljö, där män ”ska” vara helt okunniga och ointresserade av kvinnor och ”kvinnliga” (i brist på bättre ord) saker/företeelser.


Håller med helt.
 
Också många killar som blivit chockade över att man har mens en vecka, de trodde att det varade i en dag typ. Så lite mer menskunskap för alla i skolan vore uppenbarligen bra. Men vet inte alls hur det ser ut med den biten i skolorna nu för tiden?

Jag kan meddela att detta chockar en del kvinnor också....att man kan ha mens i mer än 4 dagar.
Jag hade alltid 8 dagar och relativt mycket blödningar under tiden och om man nämnde det är det faktiskt flertalet (2-siffrigt åtminstone) kvinnor som uttryckt sin förvåning och okunskap i frågan.

Så, jag håller med; "Så lite mer menskunskap för alla i skolan vore uppenbarligen bra."
 
Ännu sorgligare är det att många kvinnor tycker mens är äckligt. Som inte vill använda menskopp för det innebär att man måste hantera blodet.

Jag tycker att mens är äckligt men har givetvis vant mig under alla dessa år.
Jag tycker det mesta i som är slemmigt, segt och "äggvitsaktigt" är äckligt och här är mens/flytningar inget undantag.
Varför får jag inte tycka det utan att någon ska tycka det är sorgligt?

Kan tänka mig att andra har samma tanke om blod och/eller blod blandat med slem. Är det fult att tycka sådant är äckligt alltså?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 502
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 541
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 487
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp