Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

elgur86

Trådstartare
Bakgrund :
Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort jag bott på förut.
Jag funderade ett tag , och behövde också övertala sambon , att vi skulle hjälpa till.
Det blev ett kontrakt på 3 månader , så hon skulle hinna reda ut diverse problem.
Kontraktet sa också att hon skulle stå för alla veterinära kostnader och också bestämma vad , och om det skulle göras ngt vid ev. skada/sjukdom.
( Skrev in för säkerhets skull att jag hade rätt att ringa ut vet. vid akut skada/sjukdom , även om jag inte skulle få tag på ägaren.)

Eftersom hästarna var "friska och ridbara" , muntligt , så tog jag på mej hovslagarkostnad , förutom foder också , då jag skulle kunna rida och använda dom.
Redan här fick jag lägga ut långt mer pengar än vad jag väntat mej. Jag höll på att ramla baklänges i spånet , när jag tagit in dom för kvällen ankomstdagen och lyfte på fötterna ! Förutom mkt långa fötter så hade ena hästen en riktigt ful hålvägg ....
Det blev alltså hovslagare i korta intervaller för att sakta men säkert få ordning på detta.

Så till skulden : Jag märkte snart att ena hästen inte alls mådde bra .. efter andra gången jag sett att hon hade en fruktansvärd bukandning , bad jag att få ta ut vet. direkt !
Sagt och gjort , det visar sej att hästen har bronkit , en behandlingsplan på 6 veckor ska visa hur allvarlig.
Jag åker direkt till apoteket och hämtar ut medicinerna , ( tar dessutom pengar från mitt hästsparkonto ! ) .. Veckorna går och inga pengar från ägaren kommer , men tro det eller ej , jag är fortfarande så j-kla naiv , och väldigt nervös att medicinen ska ta slut , då jag påpekar att det är dags att hämta ut nytt .. så jag gör om samma sak igen :grin:

Nu har jag alltså lagt ut lite över 2000 kr.
Hästen visar sej ha en så långt gången bronkit , så det går inte att trappa ner medicinen som planerat och vet. tycker att hästen ska tas bort.

Hästarna kom till oss i februari 2011 , medicinpengarna la jag ut i mars-april , och ägaren hämtade sina hästar i början av juni.
Och allt blir tyst ....:confused:

I juli tar jag kontakt och ber om pengarna då jag hittat hästar jag ska köpa.
Fortfarande tyst ... kontaktar via mejl ca en gång i månaden ..
Jag ber snällt , är ganska mesig som person , och tänder inte i första taget.
Men i oktober så skärper jag tonen lite , och då händer detta :
Ägarens 17 åriga dotter ( ägare till ena hästen ) svarar att jag ska lämna mamma ifred , hon mår redan så dåligt av att inte kunnat betala.

Sedan fortsätter det en otroligt oförskämd mejlväxling från tonåringen , hon ska ta över ärendet , "Du ska få dina pengar , får väl sälja Ipaden , eller nåt" osv ..

Får 1000 kr i slutet av oktober in på mitt konto , och resten av pengarna skulle jag få "nästa löning". Jag hade från början rundat ner till 2000 kr , så alltså 1000 kr kvarstår.

Och så blev det tyst igen :mad: ... "Nästa löning" antog jag var i november ?

SÅÅ .. Vad gör jag nu ? Ska jag skita i det bara , och erkänna att jag varit så jäkla naiv från början till slut ? Och skylla mej själv ?
Eller ska jag påpeka kontraktsbrott ?

Egentligen är det inte pengarna i sej , även om detta är en stor summa för mej , utan att jag känner mej så satans kränkt.
Jag skulle skämmas att göra på det här sättet mot någon :o

Vi la ner mkt tid på dessa rara hästar , och vårdade dom mer än bra !
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Skriv ett brev och säg att om du inte fått dina pengar innan det och det datumet så kommer du nu skicka ärendet vidare till Kronofogden .

Ring dock först för att kolla så hon inte redan finns där med alltför stora skulder , för kan inte hon betala så får du betala allt själv till kronofogden i uppkomna kostnader . Du måste ha personnr innan du ringer till kronofogden för att få upplysningarna men har du inte detta så får du persnr hos skattemyndigheten .

Mia
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Skriv ett mail att ditt tålamod är slut, att du inte har råd att ligga ut med pengarna och därför komma lämna ärendet till KFM för indrivning. Det kommer att innebär att det blir betydligt mycket dyrare för hästägaren, för KFM´s avgifter läggs på den befintliga skulden och sedan kommer det ränta på det.

Skicka lämpligen idag och ge frist till fredag.
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Ok .. Sände ett mejl för ca en vecka sedan. (Det var första kontakten efter oktober.)
Där skrev jag bara att hon skulle vara snäll och kontakta mej. Inget svar ..
Hon kanske inte kollar mejlen så ofta ?
Men däremot uppdaterar hon på FB flera ggr per dag , så kanske skulle gå den vägen .. (Har behållt henne i vänlistan för att se vad hon hålls med ..)
Personnr har jag , då veterinären krävde det för att ställa fakturan på henne.
Ett telefonsamtal till KFM först då .. det är nog bäst !

Det jag funderade över är om det finns ngn tidsgräns för att lämna in för kontraktsbrott ?
Det har ju snart gått ett år.
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Nej, ett mail först. Kopiera och skriv samma som meddelande på Facebook. Om du har mobilnummer - sms:a och meddela att du skickat mail och meddelande via FB.

Och sluta skriva snällt. Skriv kort och koncist vad du förväntar dig och vad som händer om det inte blir så.

Var hade du tänkt "lämna in" för kontraktsbrott? Du får stämma henne till tingsrätten, och bara inledningen på det kommer att gå på så mycket mer än du ens lagt ut på hästarna under hela tiden att det nog bara är att glömma - om du inte vill göra av med ännu mer pengar.
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Har du sjekket med datteren om hun kan ha alvorlige problemer, være syk el.l?
I såfall er 1000kr kanskje ikke noe å lage veldig mye bråk om, hvis hun har det ille nok fra før?

Selv om man selvfølgelig alltid prinsipielt sett skal gjøre opp for seg.
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Jag skulle skicka räkning/brev via mail, sms, på facebook och ett rekommenderat brev. Då kan hon inte säga att hon inte fått nåt.
Som sagt ge henne en tidsfrist och sen skickar du till KFM.
Ska du ta betalt för den tiden hästarna stått hos dig utan avtal? Skulle jag göra. Det blir nog avsevärt mer än 1000 kr.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Nej du har rätt , att lämna in till tingsrätt för kontraktsbrott är såklart att glömma.
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Dottern kommer jag inte ha någon som helst mer kontakt med !
Du kan inte ana vilka otrevligheter hon spydde ur sej .. exempelvis att min "sk hovslagare" hade förstört hovarna på hennes häst.
Att de hade haft hovslagare senast " i somras tror jag " som ägaren uttryckte sej , verkade hon inte skämmas för ? Kom ihåg att hästarna kom till mej i februari.

Och det är inga fel på mamman .. förutom att hon är sorten som tycker synd om sej själv och gärna beklagar sej över andra , i alla möjliga och omöjliga situationer.
Sorry , väldigt OT .. men så uppfattar jag henne nu efter ett år på FB.
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Ja , det är nog smartast att använda alla meddelandevägar som går ..
Jag tvivlar på att jag orkar kräva mer än dessa pengar , jag hade också svårt att låta bli att få ordning på hästarnas exem .. vilket kostade en del , men det gjorde jag ju på eget bevåg.
Men jäklar vad fina dom va när dom åkte härifrån :)
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

hej oavsett o verkligen otacksamt :devil: med dessa människor som ser till att andra får ta hand deras "skit" o dessutom har för vana att beklaga sej - så har du gjort en välgärning för de hästar du hade hand om! hoppas verkligen att du får tillbaka pengarna du lagt ut. Stor eloge o att du ändå brydde dej - en dyrköpt god gärning. /kladruby
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Vet ej hur det gått med Kronofogden och allt det nu. Men du kan ju polisanmäla henne, om inte annat för vanvård av djur, om du har ngn dokumentation på hur de såg ut när du började ta hand om dem.:confused:
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Tack kladruby ! Man har inget annat val än att vårda om dom på bästa sätt , jag och min sambo hade dygnen i skift för att hålla koll så det inte gick för långt mellan medicineringarna. Hon fick slemlösande och inhalera luftrörsvidgande , båda 2 ggr / dygn.
Jag fick påpeka att mitt hjärta brast varje dag av att se henne i detta skick , under den tid som gick från att vet. bestämt vad hon tyckte , ( lite mer än en vecka ) , och fram till att ägaren hade bestämt sej hur hon skulle göra.

Virre .. Jag har bilder på dom från början till slut och dessutom bra bilder på hoven med hålväggen.
Då dottern bråkade om hovarna i oktober , så bad jag om kontaktuppgifter till den hovis som de hade haft när de hade tagit hem hästen.
Enligt henne hade han sagt att hoven var sned , och de hade fått lägga ut så och så mkt pengar för att rätta till det. (Vet inte om de blev förvånade att hästan kostade pengar ?)
Och för övrigt så var det så lite kvar som skulle växa ner och jag hade varit övertydlig , både muntligt och skriftligt , när de senast måste ta ut hovis så det inte skulle bli tokigt igen.
Det gjorde mej vansinnig att han inte har en aning om vad min hovslagare hade att börja jobba med !
Hon är värd en upprättelse , hon är en duktig och noggrann utbildad hovis , och det vore inte mer än rätt att jag fick sända bilderna på hennes jobb , ( och innan jobbet ).
Jag fick ett förnamn ...... men , men bilderna finns ju ... om det skulle behövas.
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Har du sjekket med datteren om hun kan ha alvorlige problemer, være syk el.l?
I såfall er 1000kr kanskje ikke noe å lage veldig mye bråk om, hvis hun har det ille nok fra før?

Selv om man selvfølgelig alltid prinsipielt sett skal gjøre opp for seg.

Det är väl inte TS problem?
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Orka bråka om 1000 kr så länge efteråt... Det är lite sent att ta tag i det. Du skulle ha krävt betalning innan de hämtade hästarna.

Kronofogden har några rådit dig till, men det kommer knappast leda någonstans. Om hon bestrider att hon är skyldig dig 1000 kr så kan inte KF göra något, då måste du stämma i tingsrätten.
Hur trist det än är så är det nog bäst att bita i sura äpplet och gå vidare. Du har ju fått hästarna att må bättre, det är värt en hel del :).
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Svårt att bestrida ett påskrivet kontrakt, dessutom finns ju mailtrafik fram o tbx.
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Orka bråka om 1000 kr så länge efteråt... Det är lite sent att ta tag i det. Du skulle ha krävt betalning innan de hämtade hästarna.

Kronofogden har några rådit dig till, men det kommer knappast leda någonstans. Om hon bestrider att hon är skyldig dig 1000 kr så kan inte KF göra något, då måste du stämma i tingsrätten.
Hur trist det än är så är det nog bäst att bita i sura äpplet och gå vidare. Du har ju fått hästarna att må bättre, det är värt en hel del :).

TS har skrivit att 1000 kr är en stor summa för henne, det är väl därför hon orkar bråka. Dessutom har hon svart på vitt att dom är skyldig pengarna, dom har tom lovat att TS ska få dom.

Jag tycker inte att hon ska ge sig, såna människor ska inte komma undan. Har dom råd att hålla häst o köpa iPad har dom baske mig råd att betala vad dom är skyldiga :mad:
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Jag har också apotekskvittona , förutom vad ni nämnt.
Och kräva pengar innan hästarna hämtades hade jag inte en tanke på , dels för att det var bråttom att ta bort den sjuka hästen , vilket hon absolut ville göra själv , och dessutom fanns det inte i min värld just då att de skulle skita i att betala tillbaka !
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Jo, men det kostar minst 500 kr att ansöka hos KF. Det är hälften av skulden.
 
Sv: Jag får inte mina pengar ! Vad ska jag göra ?

Ja , det är det ju inte värt såklart .. jag har inte ringt dit än , så jag visste inte det.
Men det kanske ev. räcker med att jag i nästa kontakt meddelar att det är vad jag tänker gå vidare med ..
Blir bara så j-vla trött på beteendet .. och som jag skrev i startinlägget , så känns det ju så satans kränkande !

Det jag berättat hittills är ju bara en bråkdel av vad som hänt och sagts. Dottern är mer än lovligt barnslig och fräck ...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 712
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 466
Senast: Piaff
·
Anläggning Jag kommer få möjlighet att få hyra in mig på grannens ridbana. Ägaren skulle fundera på kostnad, men vad är rimligt att betala? För jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 329
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp