Jag får inte sova!

Piek

Trådstartare
Dagens lyxproblem...
Jag har en underbar liten kattunge här sen en månad tillbaka. Den mest perfekta katten är hon men ett problem: hon är för mysig! På nätterna när jag sover så kommer hon och slickar mig i ansiktet och kurar ihop sig under hakan på mig och spinner. Och jag vaknar varje gång och det leder till att jag får jätte dålig nattsömn :(
Hon får mer än gärna sova med mig och att stänga katterna utanför sovrummet är inget alternativ. Men hur får jag henne att sluta slicka? Lyfter jag bort henne är hon snabbt tillbaka igen och jag vill inte bli arg på henne när hon inte gör något egentligt fel
 
Bra fråga! Jag hade också behövt veta varför vår 1,5åring alltid har damp just när vi ska sova :D Lättväckt som man är..
 
Dagens lyxproblem...
Jag har en underbar liten kattunge här sen en månad tillbaka. Den mest perfekta katten är hon men ett problem: hon är för mysig! På nätterna när jag sover så kommer hon och slickar mig i ansiktet och kurar ihop sig under hakan på mig och spinner. Och jag vaknar varje gång och det leder till att jag får jätte dålig nattsömn :(
Hon får mer än gärna sova med mig och att stänga katterna utanför sovrummet är inget alternativ. Men hur får jag henne att sluta slicka? Lyfter jag bort henne är hon snabbt tillbaka igen och jag vill inte bli arg på henne när hon inte gör något egentligt fel

Lär dig sova till det :angel: Är du missnöjd med slickandet kan du få byta med mig ett tag, ska min mysa mitt i natten ligger han gärna rätt över halsen (kan tilläggas min väger runt 4,5 kg) :devil:

Btw bara skojar lite :)
 
Har en fröken som är likadan. Hon var värre som liten, men har lärt sig lite. Jag har antingen kört på metoden "armöveransiktet" men det mest effektiva är "fosterställning med huvudet precis vid sängkanten". Och sen får man vara enträgen med att putta bort katten eller göra det jobbigt för den (typ röra mycket på huvudet) när den slickar :)
 
Dagens lyxproblem...
Jag har en underbar liten kattunge här sen en månad tillbaka. Den mest perfekta katten är hon men ett problem: hon är för mysig! På nätterna när jag sover så kommer hon och slickar mig i ansiktet och kurar ihop sig under hakan på mig och spinner. Och jag vaknar varje gång och det leder till att jag får jätte dålig nattsömn :(
Hon får mer än gärna sova med mig och att stänga katterna utanför sovrummet är inget alternativ. Men hur får jag henne att sluta slicka? Lyfter jag bort henne är hon snabbt tillbaka igen och jag vill inte bli arg på henne när hon inte gör något egentligt fel
Min vuxna katt går ut i badrummet nästan varje natt och gapar tills man kommer och gosar med henne. Ibland har man tur och så räcker det att man svarar henne :up:

Katter är så mysiga och icke-krävande husdjur :bump:
 
Jag har en handduk över huvudet när jag sover.......:o Skyddar perfekt mot hundar och katter som vill slicka en i ansiktet! Att dom kryper intill och spinner/snarkar vaknar jag inte av längre, men en blöt tunga i näsborren eller så är ju lite sådär kl tre på natten...:cautious:

Ser inte klokt ut, antar jag, men familjen vet varför den är där!
 
Dagens lyxproblem...
Jag har en underbar liten kattunge här sen en månad tillbaka. Den mest perfekta katten är hon men ett problem: hon är för mysig! På nätterna när jag sover så kommer hon och slickar mig i ansiktet och kurar ihop sig under hakan på mig och spinner. Och jag vaknar varje gång och det leder till att jag får jätte dålig nattsömn :(
Hon får mer än gärna sova med mig och att stänga katterna utanför sovrummet är inget alternativ. Men hur får jag henne att sluta slicka? Lyfter jag bort henne är hon snabbt tillbaka igen och jag vill inte bli arg på henne när hon inte gör något egentligt fel
Du har helt enkelt missförstått det här med att vara kattägare.... kattslav, menar jag. Du är till för kattens skull. Alltid. Människosömn är överskattat, säger mina katter. Möjligtvis att jag kan få passa på att sova när de gör det, en liten stund åtminstone.

Många tror felaktigt att catnaps heter som det gör för att katterna ofta tar mikrosömn. Nej, det är kattägaren som får stjäla sig till en lur närhelst tillfälle gives.
 
Haha vad skönt att veta att jag iallafall inte är ensam om det här problemet :D Jag får väl helt enkelt gömma huvudet under täcket... Risken är dock att lilla fröken då också kommer in under täcket
 
Vi har också ett kattkräk som anser att servicen avtar på natten och att det är rent oacceptabelt. Om hon är utanför vårt sovrum ska hon in, om hon är inne ska hon ut. Ibland ska hon ut på balkongen och ut i naturen, men bara tills personalen har somnat om, för sen ska hon in. Så kan katt:devil: hålla på mer eller mindre hela natten. Så jävla jobbig
 
Min ena brukade mjölktrampa mig i huvudet varje natt när hon var strax över ett halvår gammal. Ont som satan gjorde det med dom där klorna. Lösning: hon fick en egen kudde där hon placerades gång på gång, och blev klappad när hon låg där. Det löste sig hyfsat fort då.
Numera ignorerar jag oönskade beteenden/vänder mig om. Det är tålamodsprövande, men fungerar :)
 
Jag visade den här tråden för lilla fröken innan jag skulle sova och förklarade tydligt varför hon inte fick slicka mig i ansiktet på nätterna. Det kan ha kommit nått litet hot om ingen mat på två veckor också :devil: Men tro på fan att hon bara väckt mig en gång i natt! Det blev en extra stor skål med favorit maten på morgonen istället :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 345
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 149
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 084
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp