jag får panik på allt foder!

K

KHARISHNA

behöver bara skriva av mej jag är verkligen jätte dålig på foder försöker verkligen sätta mej in i det men det är svårt!
Jag är så orolig att jag på något sätt ger min häst dålig mat har skickat in en analys på vårt hösilage nu men jag vet att det är ganska lågt protein värde på det.
I viket fall så går mitt 15 åriga arabsto som tränas dagligen på
2,5L korn
1,5L havre och 2L hästekraft plus hippo basic vitaminer/vitlök
Jag har precis börjat med hästekraften och funderar nu på att bara låta henne gå på hästekraft+korn.
På hästekraft förpackningen rekomenderas det hästekraft och havre.
Min häst har gått på dennna fodermängd i ca 3 veckor å hon funkar jätte bra, lagom pigg å så
ja vet att ni här på buke alltid vill ha en analys innan ni kan säga vad ni tycker om foder mängden men kan ni säga lite generellt vad ni tycker?

Snälla behöver få lite synpunkter tills analysen är klar!
 
Först - VÄG vad en liter foder blir i kg. Det är omöjligt att räkna med liter =)


Sen, som du vet går det inte att säga mycket utan analys. Utan man får gissa i början.

Hestekraften är om jag inte minns fel proteinrik, så har on fungerat på det innan så fortsätt du. Du kan ge Hestekraft och korn om du vill, eller både korn och havre eller bara hetekraft. Strunta i vad tillverkaren sger, vad det ska kompletteras med (havre t ex) beror på vad höet innehåller och inget annat.

Hur mycket hö ger du, du skrev inte det?

Men kort sagt, den veckan som är kvar tills du får analyssvaret (om du skickat det nu) kan du fortsätta med det du gett innan om hästen verkar må bra av det =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 297
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Utifrån denna analys, hur hade ni med kunskap om detta utfodrat mina två hästar? Säg till om någon akgrundsinfo fattas... Hösilage...
Svar
11
· Visningar
1 575
Senast: Qodrofenia
·
Foder & Strö Hej har en varmblodig travare. Han har bra hull i dagsläget,äter nästan på fri tillgång i hagen -inga problem där. oanalyserat hö...
Svar
6
· Visningar
1 411
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp