Bukefalos 28 år!

Jag får panik!

Saeta

Trådstartare
Ensam hemma, ångest utav bara helvete. Jag mår sjukt illa och magen är helt kaputt. Dessutom är jag så fruktansvärt yr och har ont i ryggen. Jag har ju varit väldigt yr till och från, men det blev lite bättre ett tag. Men nu är det tillbaka igen. Enligt min läkare så är det inget att oroa sig över. Men det är så fruktansvärt jobbigt.

Jag orkar liksom inte gå runt och vara konstant åksjuk. Inte nu när jag dessutom är ensam hemma. Är så förbannat rädd att illamåendet ska bli värre och att jag ska spy. Och den rädslan triggar ju igång allt annat. Det blir som en ond cirkel. Och jag orkar inte!

Men värst är nog ändå yrseln. Jag får panik!
Vad fasiken ska jag ta mig till...

Egentligen kanske jag borde gjort ett anonymt nick, eftersom mina trådar inte är så uppskattade här ;)
 
Sv: Jag får panik!

Jag ligger redan ner. Kollar lite serie. Försökte ta en dusch men blev alldeles för yr av att stå där inne. Har blivit ännu tröttare den senaste tiden dessutom. Vad fan är det som felas med mig :( jag oooorkar inte!

Försöker andas djupa andetag och i kvadrat när det blir för jobbigt, men det är svårt. Och det tar inte bort yrseln. Lite av illamåendet försvinner men bara själva topparna.
 
Sv: Jag får panik!

Kram! :)
När jag är yrslig och min mage bara krånglar brukar jag gå ut och andas frisk luft. Sedan släcka ner och stänga av elektroniska apparater. Bäst funkar förstås att skeda med sambon, så det är ju ett tips om du har en pojkvän. ;) Ring någon så slipper du känslan av att vara helt ensam?
 
Sv: Jag får panik!

Kramar tillbaka!

Jag har släckt ner lite, har bara en myslampa tänd. Även ställt om ljuset på datorn så att det inte är starkt och typ "blått". Tyvärr är inte min pojkvän här just nu, vi ses imorgon igen. Annars hade jag tryckt ner honom i sängen :p

Finns nog ingen annan heller att höra av sig till, har inte så många vänner, och ingen som bor så nära så det bara är att ses :(
 
Sv: Jag får panik!

Jag har tagit Primperan + alvedon. Någon Lergigan har jag inte här, bara Atarax.
 
Sv: Jag får panik!

När jag var utbränd så mådde jag så där. Det kändes som jag gick omkring på en gungande båt, min mage var i olag, jag hade vansinnigt ont överallt och mådde fruktansvärt illa. När det var som värst låg jag tre dygn i en säng och hallucinerade, när jag väl kom upp ur sängen hade jag gått ner sju kg.
Jag gick ner otroligt mycket i vikt, som minst vägde jag 43kg till mina 176cm. Jag gjorde massor av undersökningar och åt mediciner.
Det tog ungefär fyra månader innan jag fick ordentlig hjälp och någon smart jäkel förstod att mina problem var psykiska och inte fysiska. Jag fick äta zoloft i ett och ett halvt år. Samtidigt fick jag jobba med mig själv.
Att man kan bli vansinnigt sjuk fysiskt av utbrändhet var någonting jag inte trodde på innan jag själv blev sjuk. Idag är jag helt frisk kanske jag ska tillägga.:)
 
Sv: Jag får panik!

När jag var utbränd så mådde jag så där. Det kändes som jag gick omkring på en gungande båt, min mage var i olag, jag hade vansinnigt ont överallt och mådde fruktansvärt illa. När det var som värst låg jag tre dygn i en säng och hallucinerade, när jag väl kom upp ur sängen hade jag gått ner sju kg.
Jag gick ner otroligt mycket i vikt, som minst vägde jag 43kg till mina 176cm. Jag gjorde massor av undersökningar och åt mediciner.
Det tog ungefär fyra månader innan jag fick ordentlig hjälp och någon smart jäkel förstod att mina problem var psykiska och inte fysiska. Jag fick äta zoloft i ett och ett halvt år. Samtidigt fick jag jobba med mig själv.
Att man kan bli vansinnigt sjuk fysiskt av utbrändhet var någonting jag inte trodde på innan jag själv blev sjuk. Idag är jag helt frisk kanske jag ska tillägga.:)

Men oj :O vad jobbigt för dig. Skönt att du till slut fick hjälp och att du mår bättre. Jag har själv varit utbränd, och äter fortfarande Sertralin (samma som Zoloft) och mår mycket mycket bättre. Så jag tror inte att det är depressionen som kommer tillbaka. Jag känner mig liksom inte deppig.
 
Sv: Jag får panik!

Och jag säger vila, men titta inte på tv. Hjärnan får arbeta så mycket när man tittar på tv!

Jag vet dock inte vad du ska göra istället :)
 
Sv: Jag får panik!

Aa det är sant. Samtidigt är det så skönt att låta hjärnan koncentrera sig på något annat. Att slippa tänka. Annars är det så lätt att tankarna blir negativa :/
 
Sv: Jag får panik!

Nej jag var inte det minsta deppig bara fruktansvärt stressad och i gasen. Jag åt dubbelt så mycket zoloft som man brukar äta för depression. Det finns å andra sidan tusen olika saker man kan få yrsel och illamående av så det var bara ett exempel. Hoppas att du snart blir bättre!
 
Sv: Jag får panik!

Jaha okej, jag förstår. Låter väldigt jobbigt ändå.
Tack!!
 
Sv: Jag får panik!

Du behöver distraktion!
Testa att spola iskallt vatten på handlederna så länge du bara kan.
Hitta en katalog som du river i små, små bitar - se till att din fokus hamnar just där - på hur dina händer river dessa små, små bitar.
Ta hjälp av andningen och låt andning och rivandet vara det enda du gör.
Jag tycker verkligen att du ska försöka (innan du bestämmer dig för att det inte kommer att fungera)
Vatten på handlederna tycker jag påverkar illamåendet också, men framförallt hjälper den hjärnan och kroppen att "koppla om".
 
Sv: Jag får panik!

Tack så jättemycket för tips! Jag ska absolut prova detta. Går och gör det på en gång. :)
 
Sv: Jag får panik!

Ett annat tips för distraktion är att (om du har färdiga) ta en isbit (eller flera) i handen och sitta med den tills den smällt.
 
Sv: Jag får panik!

...och några till:
Rabbla alfabetet baklänges
Räkna ner från hundra (eller mer) men hoppa över t.ex. var 3:e eller var 7:e siffra.
Dansa och/eller sjung
Kolla söta/roliga/tokiga klipp på Youtube.

Funkar det inte första gångerna, gör igen.
:)
 
Sv: Jag får panik!

När jag blir riktigt illamående tycker jag att det är skönt med kyla. Öppna ett fönster så det kommer in frisk luft, kyla handleder som nån annan skrev och lägga mig på soffan med en blöt kall handduk över ansiktet. Har du lätt för att få negativa tankar lät whwycds tips väldigt bra tycker jag :)
 
Sv: Jag får panik!

Tack så mycket för alla era tips! Spola iskallt vatten på handlederna och samtidigt hålla i varsin isbit var riktigt bra. Dels för att kyla är skönt när man mår illa och sen blev det verkligen en omkoppling. Provade att riva sönder en bunt papper i små små små bitar också vilket också fungerade bra. Tusen tack alla!

Nu mår jag lite bättre, somnade tillslut när den värsta ångesten och illamåendet lagt sig!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: monster1
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 633
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 392
Senast: Sasse
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 634
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp