Jag fattar inte vad som är så fel med min häst!?..

Sv: Jag fattar inte vad som är så fel med min häst!?..

Jag har tänkt att jag skulle uppdatera min och min hästs hemska "resa" om någon är intresserad av att veta hur det går för oss. Jag gör en låååååång historia kort...

20 april 2004 - Skickade in lite olika blodrör till Helsingborgs Djursjukhus.
27 april 2004 - Fick svar. Allt såg bra ut, ingen borrelia/erlichia.
27 april-20 maj 2004 - Feberfri och inga förändringar. Gick bara i hagen och tog det lugnt.
21 maj 2004 - Såg att hon haltade, fick inte benet med sig riktigt då hon sprang i hagen. Ringde direkt till Helsingborg Djursjukhus och bad om en riktig undersökning på henne.
28 maj 2004 - Åkte ner till Helsningborg Djursjukhus. Gjorde lite olika böjprov, bedövade lite leder, märkte att hältan kom från vänster kotled = kotledsinflammation. Röntgade för att se så att det inte fanns något annat i bakbenen, såsom pålagringar. Men det såg bra ut. Sprutade henne in i leden med cortison och något mer (kommer inte på det nu, men har det i hennes journal). Hon hade inga sår när vi vart nere. Men tog även lite blodprover och där säg allt okej ut. Fick bandage och fenylbutazon, samt en antibiotika kur med hem. Boxvila 2 dagar, liten hagvila 3 dagar. Återbesök.
2 juni 2004 - Tog av bandaget.
2 juni-11 juni 2004 - Inga förändringar, ingen feber. BOT paddar på bakbenen över nätterna.
12 juni 2004 Massa sår på bakbenen 3-4 stycken, samt matt i pälsen och bulan på manken vart tillbaka.
17 juni 2004 Åkte tillbaka till Helsingborg Djursjukhus. Där kollade dom först henne på rakt spår, böjde henne och longerade. Hon såg ganska bra ut, men makerade väldigt lite på vänster bak. Sprutade henne in i leden med cortison och något mer (kommer inte på det nu, men har det i hennes journal). Gjorde en grundlig hälsoundersökning, men bla blodprover och biopsi från såren på 4 ställen. Sydde igen såren, blev ganska mycket. Fick stora bandage på bakbenen. Fick åka hem, de skulle höra av sig angående provsvaren.
21 juni 2004 Veterinären från Helsingborgs Djursjukhus ringde och berättade att blodprovsvaren såg bra ut, förutom att det fanns något som tyder på att hon är allergisk mot något. Han rabblar upp massa saker som det kan tänkas vara och det jag tycker verkar mest troligt av de han sa är sågspån. Så jag tar bort sågspånet i hennes och alla andra hästars boxar och byter ut det till halm. Veterinären sa att biopsin såg bra ut. Men sa även att hon hade något i kroppen som vart låg, som tyder på att hon har/har haft en virusinfektion i kroppen. Så det är bara och vänta och se om det sker någon förändring med sågspånet utbytt och vänta på återbesök.
26 juni 2004 Körde ner till Helsingborgs Djursjukhus akut på kvällen. Hennes ben vart jätte svullna, som ballonger och såren såg jätte hemska ut, infekterade. Hon hade över 39,5 graders feber (normalt 37,6 grader). De trodde att hon hade fått lymfangit.
30 juni 2004 Fick hämta hem henne. Jag hade kontakt med Helsingborgs Djursjukhus flera gånger varje dag. Där hade de gett henne stora doser antibiotika, febernedsättande, sköljt såren, satt på speciella salvor och puder. Även fått pencillin. Hade fått två stora bandage på bakbenen. När jag hämtade henne hade hon ingen feber och verkade pigg.
1 juli-3 juli 2004 Boxvila och pencillin.
4 juli 2004 Pencillin. Bandage byte och något speciellt puder på såren.
5 juli 2004-7 juli 2004 Liten hagvila och pencillin.
8 juli 2004 Pencillin. Bandage byte och något speciellt puder på såren.
9 juli 2004-10 juli 2004 Liten hagvila och pencillin.
11 juli 2004 Bandage av och vanlig hage.
12 juli 2004-4 augusti 2004 Vanlig hagvila. Tar temperaturen och kolla över henne extra noggrant varje dag, morgon och kväll. Får lite olika dyra örter i samband med att homeopaten vart ute. Massör och kiropraktor är ute med jämna mellanrum.
5 augusti 2004 Återbesök i Helsningsborg Djursjukhus. Allt såg bra ut. Värden helt okej, såren såg bra ut, ingen feber, inte halt osv. Allt toppen! :) Ska börja sätta igång henne och fick ett speciellt igångsättningsprogram.
6 augusti 2004-11 oktober 2004 Får fortfarande massa olika dyra örter och tillskott. Massör och kiropraktor är fortfarande ute med jämna mellanrum. Ska skritta henne länge och sätta igång henne lugnt. Hon är jätte fin och har fortfarande BOT paddarna på under nätterna.
12 oktober 2004 Gallig vänster bak och ett sår på kotan vänster bak. Även bulan på manken vart tillbaka. Tvättade noga och hade BOT paddarna på nätterna. Kännes jätte öm och känslig i kroppen, jätte tjurig och ville inte att man skulle hålla på med henne. Slutade att skritta henne. Fick bara gå i hagen.
19 oktober 2004-2 november 2004 Gallan, samt såren läkt. Bulan på manken är kvar. Men fortfarande jätte öm och känslig i kroppen, jätte tjurig och ville inte att man skulle hålla på med henne. Känns inte alls bra i kroppen på något sätt. Känns fortfarande som att något är väldigt fel med henne. Rider inte henne. Funderar på hur jag ska göra med henne nu....

Så nu är resten av våran historia uppdaterad, jag tror att jag har fått med det mesta av vår historia. MEN nu återstår fortfarande problemet för mej. Hur ska jag göra med henne nu och vad är det som är så fel med min underbara häst!????? Hon är ganska pigg och så och ingen feber på länge, men något är FEL FEL FEL med henne. Ska jag åka ner till Helsingborg Djursjukhus ännu en gång och får henne undersökt. För att veterinären här hemma har inte några större kunskaper för "sådana här hästar" som han brukar säga. Eller ska jag avvakta och se.... (precis som om jag inte gjort det tillräckligt). ETT HELT ÅR SEDAN JAG RED HENNE RIKTIGT OCH KÄNDE NÅGON RIKTIGT STOR GLÄDJE = DET KÄNNS FÖRJ***IGT!!! Så vad tycker ni att jag ska göra?? Jag ber er om hjälp och hoppas på svar!!! Jag vill så gärna att min pålle ska kunna känna sej riktigt frisk och lycklig och jag vill inte känna mej nervös och orolig hela tiden...... Så, någon??!!

kramar // XamberX
 
Sv: Jag fattar inte vad som är så fel med min häst!?..

Jag kanske är helt ut eoch cyklar men har ni kollat om hon har cancer?

/Jane
 
Sv: Jag fattar inte vad som är så fel med min häst!?..

Cancer!?? !!????
Det har jag/vi inte tänkt på....
Hur utbryter det på hästar??

mvh // XamberX
 
Sv: Jag fattar inte vad som är så fel med min häst!?..

Vilken resa, stackars er:-( Hängde med i tråden tidigare och har undrat hur det har gått för er....
Har tyvärr inga tips att komma med, vill bara önska ett stort lycka till, - jag hoppas att ni kommer på vad som är fel, så din häst kan få rätt behandling.

* många peppkramar*
 
Sv: Jag fattar inte vad som är så fel med min häst!?..

Tack för fina ord och peppkramarna!

mvh XamberX
 
Sv: Jag fattar inte vad som är så fel med min häst!?..

Alltså, jag vet egentligen inte riktigt men hsätar kan ju få cancer precis som människor och andra djur. Jag gjorde en sökning men hittade inte så mycket.

Varför jag skrev det var för det var lite diffusa symptom men täntke på feber, hängighet, bölder. Men hur det visar sig är ju helt beroende på vilken cancerform det är.

Tanken var alltå inte att skrämma upp dig men jag tänkte att det kanske kunde vara värt att kolla upp med veterinären, om inte annat så för att utesluta det. Jag har hafft två hästar i min närhet som tagits bort för cancer så tyvärr inträffar det ju.

Återkom gärna med vad som händer.

/Jane
 
Sv: Jag fattar inte vad som är så fel med min häst!?..

Det är ingen fara. Jag blev bara så fundersam, jag har faktiskt aldrig tänkt på att hästar faktiskt kan få cancer. Men det är absolut något jag kommer att kolla upp. För att precis som du skrev så är det ju värt att kolla upp det med veterinären, om inte annat så för att utesluta det. Tack för svaret!

Men jag tänkte på det....hur ser man om hästen verkligen har cancer? Det är väl inget speciellt test man gör för just cancer, utan det måste man väl kunna se på olika blodvärden? Eller hur gör man för att kolla om hästen har cancer?? Givetvis borde veterinären veta det, men jag blev bara så fundersam nu.

mvh XamberX
 
Sv: Jag fattar inte vad som är så fel med min häst!?..

Har hon mått bra någon gång? Kan hon vara känslig mot ngt i vattnet eller i stallet?
Har ni bytt stall? Kan hon haft kvarka där ibörjan med följdsjukdomar nu sedan?

Får hon stå för mycket inne med ev. luft hon inte tål?
Har du provat med övervakad lösdrift en period?

Hur som helst stackars dig och din häst!!!
 
Sv: Jag fattar inte vad som är så fel med min häst!?..

Tumörer brukar väl kollas med biopsi och det hade de väl gjort på din häst? Dessutom borde det synas i blodproven tycker jag, men jag har ingen erfarenhet alls av detta. Hoppas att ni hittar felet hur som helst, det är ingen höjdare att gå runt och känna att något är fel!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 425
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 636
Hundhälsa Hjälp och råd! Lång text! Jag har en 5 årig tik som är sjuk men vi hittat inte varför. Allt började för ca 9 månader sedan då hon...
2
Svar
27
· Visningar
3 510
Senast: Sampi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp