Jag fick just en AHA-upplevelse

IngelaH

Trådstartare
Jag sitter ofta och bläddrar i gamla tidningar och för all del även här på nätet. Igår hittade en artikel i Hästfynd, nr 10 2003 (tidningen låg inkastad under sängen), som handlar om betsling.

Artikeln är skriven av en duktig hästkännare, Anders Eriksson.

"En lågt ansatt hals gör att hästen får svårt att svara korrekt på tygeltagen"... "Hästar som har problem i exteriören har svårt att söka handen, de har svårt att länga sin muskulatur i överlinjen med betsel i munnen."...

Lämplig betsling är i stället enligt Erikssn ett "bettlöst träns" typ sidepull, oledad ridkapson, lindell, bitless bridle eller dylikt.

När Eriksson arbetar med hästar som har problem med bett,använder han bettlöst alternativ eller rakt tränsbett som är svagt rundat.

Nu till MIN AHA-upplevelse, Tima går mkt bra att rida i repgrimma, lindell och på stångbett med tungfrihet. Hon är klart motsträvigare på ledade bett och hon gillar INTE raka tränsbett. Tima har lågt ansatt hals och har säkert problem med överlinjen.

Men jag vet att vi kommit långt på rätt väg via den akademiska ridningen. http://hem.passagen.se/tima84/arho vspar.htm

Vad häftigt det är då, när man helt plötsligt hittar en gammal artikel, som man just DÅ inte riktigt förstod och nu, när man själv känt skillnade förstår! :bump:

Man kanske ändå är på god väg att bli en hästmänniska...
 
Hihi, jo visst är det kul när sånt händer! Har råkat ut för det några gånger själv, speciellt sedan jag skaffade egen häst för drygt ett år sedan efter ca 15 år på ridskola...

:banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp