Bukefalos 28 år!

Jag FICK sparka hunden

Thelma

Trådstartare
Hurra vad bra.

ang. knäppa kommentarer från andra hundägare. Jag var ute och gick med löptik (höglöp :crazy: ) och 7 månaders unghund som behöver fostras. Då möter vi en matte med lösspringande hund. Jag känner ej igen dem och vet ej om det är hane eller tik, så jag ber mina hundar gå fot. Försöker därmed passa på att lära unghunden att man inte alltid måste hälsa och leka med alla andra hundar.

Den andra hunden springer dock fort fram till oss. Tack och lov var det en tik. Dock har jag principen att mina hundar inte SKA hälsa på hundar som "presenterar" sig på detta viset. Jag föredrar att komma överens med matte/husse först.

Min unghund blir galen av lycka och sliter och drar i kopplet och jag har fullt sjå med henne. Då hör jag kommentaren från matten: - Du FÅR sparka henne om du vill!

Vad säger man? Tack eller :eek:
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Herregud vilka knäppisar det finns :eek:
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Gud nåde min hund om han skulle smita fram till en annan - men jag föredrar alla gånger om den andra hundägare fotar till honom i sidan än att dennes hanhudn sliter min i stycken.
Hellre en spark än ett hundslagsmål
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

På sätt och vis hade jag nog funderat på att sparka till den andra hunden. Tänk om min hund inte kommer överrens med andra hundar och så springer det fram en ilsken hund, jag gör allt för att försvara min hund och en spark mot den andra hunden för att hindra den att bita min hund, det tycker jag inte är så farligt.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Jag kan ju skriva vad jag svarade henne också... Jag sa: "- Ska jag BEHÖVA göra det? Är det mitt jobb tycker du?"
Jag var bra sugen på att kicka till hunden.. (hade stålhättor i skorna dock)

Det som retar mig var hennes attityd. Hon stod själv kvar 15 meter bort och gjorde ingen ansats till att ens kalla på sin hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag FICK sparka hunden

Visst låter det väl lite illa med att ägaren skriker att Du får sparka hunden.

Men visst kan man väl hjälpa en annan hundägare med att skrämma deras hund om de tränar på inkallning och misslyckas. Själv har jag "skrämt" iväg en hel del hundar. Eller helt enkelt rytit till dem att de inte är välkomna. Och om de fortsätter sin färd mot oss så lägger jag in ett hot. 99% av hundarna har vid det laget vänt eller åtminstonde stannat. 1% har fortsatt rakt mot oss och de har fått känna på en sko. Men då har de fått två varningar innan och ignorerat båda.

Men jag blir inte sur på folk, om jag inte ser eller vet om att de ständigt har sin hund lös och utan kontroll. När man tränar lösträning med hund misslyckas man för eller senare någon gång och då är det ju jättebra om någon vill "skrämma" bort hunden åt en, så de inte tjänar på att springa ifrån matte.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Hur gör du när du skrämmer bort hundarna? Här är det inte ovanligt med "snälla hundar" som får springa lite hur de vill. Jag lyckas aldrig skrämma bort dem. :p Brukar ställa mig framför Selma och ryta åt dem att gå iväg. Men de verkar aldrig höra och så blir det istället så att jag får fösa bort dem (med händerna) och jag tycker inte om att göra det. Känns fel att vara så fysisk mot hundar jag inte alls känner, om du förstår hur jag menar.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Jag tar in egna hunden bakom mig och sätter den/de. Sedan tar jag ett steg fram mot den springande hunden och så höjer jag axlar och håller ut armarna lite, tar ett steg till mot hunden och sätter i foten med en rejäl stamp samtidigt som jag ryter till hunden. Det gäller att ta fram basrösten. :D

Om hunden springer fram i alla fall skulle jag inte rekommendera dig att ta i hunden eller fösa bort den. Då är det bättre att börja gå därifrån. Att ta i eller fösa bort den kan utlösa ett bråk, helt i onödan. Så du tänker rätt med att inte ha fysisk kontakt med en främmande hund.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Tycker att det är oschysst att lämpa över uppfostran på nån annan :mad: Okej att man kan misslyckas, men då står man ju inte bara lugnt och låter det hända, hade hon agerat lite så skulle det väl vara annorlunda...

Här har vi problem med en RR som ägaren tydligen inte tycker om eftersom att den får springa tvärs över vägen för att tjåla med mina hundar. Skitkul med en unghund som inte behöver hälsa på allt och alla... :(
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

glee skrev:
Hur gör du när du skrämmer bort hundarna? Här är det inte ovanligt med "snälla hundar" som får springa lite hur de vill. Jag lyckas aldrig skrämma bort dem. :p Brukar ställa mig framför Selma och ryta åt dem att gå iväg. Men de verkar aldrig höra och så blir det istället så att jag får fösa bort dem (med händerna) och jag tycker inte om att göra det. Känns fel att vara så fysisk mot hundar jag inte alls känner, om du förstår hur jag menar.

eller så lånar du sambons tik(hon är plingplong i knoppen mot okända hundar). Den som springer fram till henne kommer inte undan i behåll :crazy:
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

prince77 skrev:
eller så lånar du sambons tik(hon är plingplong i knoppen mot okända hundar). Den som springer fram till henne kommer inte undan i behåll :crazy:

Och då blir det saftiga böter. :smirk:
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Inte om ens egen hund är kopplad och den framspringande hunden är lös väl?
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

varför skulle jag med kopplad hund få böter.
Det kan inte stämma, isåfall är det vädigt konstigt
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

prince77 skrev:
varför skulle jag med kopplad hund få böter.
Det kan inte stämma, isåfall är det vädigt konstigt

Det blir inte BÖTER. Men man är ansvarig för de skador och kostnaderna för dessa som ens hund orsakar på den andra hunden. Utan undantag.

Alltså, om du har din hund kopplad, det kommer en lösspringande okopplad hund och de brjar slåss så kommer du få betala för den andra hundens veterinärvrd för skadorna, och den andra ägaren får betala för de skador din hund fått.

Samma sak om du har din hund p tomten, inhägnad. Och en främmande hund HOPPAR IN på din tomt och börjar bråka med din hund och den försvarar sig. De skador som din hund orsakar den andra hunden är du ersättningsskyldig för.

Det är strikt hundägaransvar draget till sins pets, och det är idiotiskt, men..sån är lagen.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Precis som Alexandra W skriver så är det strikt ägaransvar. Så om Din kopplade hund biter en lösspringande så åker du på skadestånd och liknande kostnader.
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Detta beteende hatar jag hos hundägare, själv har jag en hund som är rädd för andra hundar, just detta slappa hos andra hundförare har gjort att jag har fått börja om och börja om och börja om....

Det leder till att man väljer när man ska vara på brukshundsklubb, väljer vilka man tränar med osv. Och allvarligt talat så är det ju inte så kul när man är seriös och vill komma nånstans att folk ignorerar det.

Jag har börjat strunta i min egen säkerhet och helt enkelt så tar jag till det som behövs för att ta bort hunden från min hund som inte är mogen för signaldöva vilddjur. Om jag så får släpa bort byrackan i öronen så tänker jag göra det, jag är så trött på denna attityden...

//E
 
Sv: Jag FICK sparka hunden

Behöver kanske inte sparka hunden men man kan ju vråla och vifta med armarna eller nåt och skrämma iväg den. Det skulle jag personligen se som en tjänst och tacksamt tacka den som skrämde iväg min hund om det hände.. tyvärr är det inte många av de som har sina hundar lösa med nollkoll som håller med och man brukar få en utskällning när man gör så. "VAD GÖR DU?!" "JAmen han e sååå snäll!" so what?!

Jag tycker hundägaren tänkte rätt men uttryckte sig underligt.

Menar du LadyVip att du har det problemet på träningsplan? Verkar oseriöst? Visst kan det gå snett ibland även på hundklubben men om det var så illa att man undvek att gå dit på speciella dagar så har det ju spårat ur rejält och tappat lite av meningen med träningsplan. Jag skulle ta upp det med klubbledningen.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
642
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 327
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 570
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp