Jag fryser ihjäl! Tips på kappa

Bison

Trådstartare
Jag börjar väl bli gammal och vek, aldrig frusit så mycket som den senaste veckan :arghh:

Jag vill ha en riktigt varm kappa/lång jacka som inte är klumpig och osmidig.
Den ska täcka hela låren ordentligt och fungera bra i sadeln. Inte flaxa runt utan fortsätta värma även i sadeln.
Rider inte i högt tempo när det är kallt ute utan det är mycket skritt och långsam trav.
 
Jag säger bara Uhip. :bow: Jag bor i mina från oktober till april.

Har tittat på uhip nordic och funderar på hur den blir i sadeln.
Min häst kan vara bakskygg och skulle inte uppskatta något som rör sig eller blåser upp. Bor på slätten, dvs alltid halv storm 😂
 
Har tittat på uhip nordic och funderar på hur den blir i sadeln.
Min häst kan vara bakskygg och skulle inte uppskatta något som rör sig eller blåser upp. Bor på slätten, dvs alltid halv storm 😂

Dom har elastiska band som man fäster runt benen när man rider, så att kappan sitter på plats. :) Har inte blivit något fladder för min del åtminstone. :D
 
Är dom nya Uhip bättre än dom gamla? Jag har en som är runt två år gammal och då var deras varmaste modell. Jag fryser ändå om det är kallare än runt nollan. Behöver ytterst osmickrande ridoveraller av tjockaste variant eller liknande om jag ska rida när det är minusgrader och jag inte ska förfrysa.
 
Är dom nya Uhip bättre än dom gamla? Jag har en som är runt två år gammal och då var deras varmaste modell. Jag fryser ändå om det är kallare än runt nollan. Behöver ytterst osmickrande ridoveraller av tjockaste variant eller liknande om jag ska rida när det är minusgrader och jag inte ska förfrysa.

Vi (dottern och jag) köpte Uhip nu i höst. Jag köpte bombermodellen och hon Alaska. Vi har inte kappor utan istället har vi täckkjolar till. Vi fryser inte. Min dotter är superfrusen av sig men med dessa på sig så är hon varm och krävs det mer så har vi även ett mellanlager att ha på och då blir det verkligen supervarmt.
 
Jag börjar väl bli gammal och vek, aldrig frusit så mycket som den senaste veckan :arghh:

Jag vill ha en riktigt varm kappa/lång jacka som inte är klumpig och osmidig.
Den ska täcka hela låren ordentligt och fungera bra i sadeln. Inte flaxa runt utan fortsätta värma även i sadeln.
Rider inte i högt tempo när det är kallt ute utan det är mycket skritt och långsam trav.

Jag skulle vilja slå ett slag för Börjes kappa. Betydligt billigare än Uhip, och otroligt prisvärd. 😀
Den blir inte bylsig, tål även en rejäl skur snöblandat regn och fladdrar öht inte runt i sadeln. I storlek M slutar den precis vid knäna på mig som är 162 cm kort/lång. 😊
 
Jag har en kappa från ELT, som jag har när det är för kallt eller dåligt väder för mina Uhip-plagg (har Arctic jacka + kjol när kappan är för varm :D) . Varm (för mig räcker inte Uhip till riktigt på den punkten, tyvärr), rejält och bra yttertyg (jag är torr även efter en längre tur i kraftigt snöfall/blötsnö, när mina Uhip-plagg är dyngsura), täcker mina knän bra. Tyngre än Uhips men jag upplever den inte som bylsig trots att jag är lite kinkig när det gäller just tjocka vinterplagg för ridning. Älskar min kära kappa, den räddar mig när vintern slår till! :love:

//Liten, som blivit frusen på senare år..
 
Jag gillade inte uhip alls. Så det blir ingen sån, tyckte inte om deras jackor heller. Blev för stort eller för litet och skum längd.

Hittade en parka från Pikeur med jättebra passform och perfekt längd. Men tveksam om den blir tillräckligt varm. Kändes rätt lik min parka från Mountain Horse som är för kall 😒
 
Jag har en kappa från ELT, som jag har när det är för kallt eller dåligt väder för mina Uhip-plagg (har Arctic jacka + kjol när kappan är för varm :D) . Varm (för mig räcker inte Uhip till riktigt på den punkten, tyvärr), rejält och bra yttertyg (jag är torr även efter en längre tur i kraftigt snöfall/blötsnö, när mina Uhip-plagg är dyngsura), täcker mina knän bra. Tyngre än Uhips men jag upplever den inte som bylsig trots att jag är lite kinkig när det gäller just tjocka vinterplagg för ridning. Älskar min kära kappa, den räddar mig när vintern slår till! :love:

//Liten, som blivit frusen på senare år..

Hur är den i storlek? Svårt med S, M och L storlekar. Jag har 38/40. 38 i uhip kändes lite tight, 40 som en säck 😂
Den ser bra ut om jag kan vänja hästen att något ligger över rumpan.
 
Jag börjar väl bli gammal och vek, aldrig frusit så mycket som den senaste veckan :arghh:

Jag vill ha en riktigt varm kappa/lång jacka som inte är klumpig och osmidig.
Den ska täcka hela låren ordentligt och fungera bra i sadeln. Inte flaxa runt utan fortsätta värma även i sadeln.
Rider inte i högt tempo när det är kallt ute utan det är mycket skritt och långsam trav.

Har du kollat på hopplia.se? De har fått in ett gäng kappor som jag tycker är snygga iaf :D
 
Är dom nya Uhip bättre än dom gamla? Jag har en som är runt två år gammal och då var deras varmaste modell. Jag fryser ändå om det är kallare än runt nollan. Behöver ytterst osmickrande ridoveraller av tjockaste variant eller liknande om jag ska rida när det är minusgrader och jag inte ska förfrysa.

Jag har en Uhip Ice och är troligen norra Europas frusnaste person. Hitills har det varit minus 10. Frös inte och då hade jag inte mer kläder under än vid nollan.
 
Jag skulle vilja slå ett slag för Börjes kappa. Betydligt billigare än Uhip, och otroligt prisvärd. 😀
Den blir inte bylsig, tål även en rejäl skur snöblandat regn och fladdrar öht inte runt i sadeln. I storlek M slutar den precis vid knäna på mig som är 162 cm kort/lång. 😊

Tycker den var hopplöst stor och oformlig i storlek.. är 158cm lång och tog en sån i stl S, den ser ut som ett tält 😆 Dock helt okej varm i runt -15, när det blir kallare kommer den kombineras med uhipjacka och kjol utöver nappachapsen jag har nu.
 
Tycker den var hopplöst stor och oformlig i storlek.. är 158cm lång och tog en sån i stl S, den ser ut som ett tält 😆 Dock helt okej varm i runt -15, när det blir kallare kommer den kombineras med uhipjacka och kjol utöver nappachapsen jag har nu.
Vad märkligt! Det står ju iof att den är stor i storlek på hemsidan, men jag har stl. 38-40 i sifferstorlekar och har den i stl. M, tycker den sitter alldeles perfekt på mig, både i längd och bredd. :) Visserligen har jag kroppsform som en skokartong också, dock. :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 710
Senast: Jiovedi
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 108
Senast: Madick
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 039
Senast: Janni
·
Hästvård Min häst är ett irlänskt sto, som är (någonstans 10-11-)12år, och hon är stor. Inte speciellt hög (168cm) och absolut inte tjock, faktum...
Svar
7
· Visningar
1 168
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp