Jag ger snart upp...

Fiorano

Trådstartare
Vad ska man göra när hästen är extremt tittig på tävling? På träning är det minsann inga problem. Vi har hoppat både grindar, muara och vattenmatta. Men på tävlning så stannar vi bara ut oss... Jag rider och rider och ändå stannar han.

Igår var jag iväg och tävlade. Han kändes super på framridningen och bra över första hindret. Men andra hindret hade en grind under... Tja, vi vägrade ut oss förstås :mad:. Dessutom vill jag liksom inte härja för mycket med pisken inne på banan-tycker att det ser så j-la illa ut. Men vad ska jag göra???

Min tränare säger åt mig att bara fortsätta åka ut coh få lite rutin. Men det känns ju lite tjatigt att bara vägra utt sig. Dessutom är hästen 12 år och har tävlat mycket med fd. ägare... Jag känner mig usel.
 
Ja du kan bara fortsätta att åka ut på tävlingar för att få rutin. Hästen känner när du blir spänd och nervös. Försök att hitta tränings tävlingar där får du hjälp med att komma runt banan.
 
Bryt mönstret så att säga, genom att låta ngn annan mkt skicklig tävla hästen några tävlingar.
Så får du säkerligen bort "låsningen" du har fått med din häst.
Vet många som gjort så, låtit en annan mkt duktig ryttare rida alltså, och då snabbt sluppit sina problem!

Inte för att jag på ngt sätt tror att du är dålig att rida, du får inte alls missförstå mig och tro att jag säger ngt sådant!
Men en ond cirkel är SVÅR att bryta!
 
Absolut! Ibland när det blir sådär med ens häst så
kan det vara väldigt svårt att bryta,,,sätt upp
någon annan på hästen, någon som inte känner den allt för
väl dvs INTE har en "historik" med den som du har,
denne kommer då att vara "nollställd" och inte ha en massa
känslor, förväntningar osv som du och din häst har samlat på er (hoppas du förstår hur jag menar)
Lycka till!!
 
Såg att du hade en efter Stanford och dom kan vara extremt tittiga, hade en kompis som hade ett sto som gått 150 efter Stanford som 2 väldigt kända ryttare har tävlat och dom fick kämpa som svin för att den hästen skulle hoppa och inte stanna. hon stannade alltid på dom låga framhoppningshindren. Nu är hästen såld till en tjej som oxå bara vägrar ut sig i stort sett.
 
Häst efter Stanford? Jag har oxå haft en kille efter stanford som var tittig. Han hoppade banor på 1.50 hemma men på tävlingar stannade han alltid på vattenmattor eller när det låg någonting under hindret tex en murdel, blommor eller liknande. Hemma kunde han med stanna om det tex låg två bommar under hindret.
Jag pratade med många människor bla Roine Z, och han sa att tyvärr Stanford ger kapacitet men de som blir tittiga de går inte att få bra... :(

Jag gav faktiskt upp med min häst, vi tog oss till 1.35 men sen blir det bara mer och mer titthinder. Så nu är han uthyrd till en tjej som rider dressyr och lägre hoppning, tror det passar honom bättre, det blir tyvärr inte roligt för varken ryttare eller häst när hästen inte riktigt vill samma sak.

Jag tyckte för mycket om min häst för att försöka pressa honom till något som han uppenbarligen inte riktigt ville.
Det är jättesvår jag vet, men kanske ska du tänka om, kanske blir han aldrig den häst du vill ha?
 
Sattsa mer på att komma ut på klubb tävlingar.det är ofta inte så långt och du lägger inte ut lika mycket pengar som du förlorar genom att vägra ut dig. :confused:
 
Jag håller med Kopparberg och Julia_v

Ju fler tävlingar hästen stannar på , destu mer tänker man, nu jävlar ska vi kommar runt, och så blir ridningen där efter, medvetet eller omedvetet.

Så låt någon annan pröva hästen på tävling, så kan du se hur din häst reagerar på tävling och var felet ligger, om det är hesten sm är jobbig eller om du kanske pressar den för mkt eller något annat!

Problem är till för att lösas, var envis och kämpa på!!
 
Japp, visst är det Stanford-hästen som är tittig... Men han har hoppat 1,40 och 1,30 med vinster så jag vet ju att det går!!

Har denna veckan varit på träning och hoppat för Leif Nilsson. Det har super, hoppat grindar och vattenmatta utan ett enda stopp. Nästa tävling är om tre veckor, hoppas verkligen att det ska släppa då.

Till er som tycker att jag sätta en annan ryttare på honom. Det hade jag också hållt med om, om det varit en yngre häst. Men nu handlar det om en rutinerad tävlingshäst som jag VET att han kan! Vi har gjort en runda med endast ett nedslag i omhoppningen-så jag vet att det ska gå!!
 
jag har samma problem... hoppar banor högt på träning och så men när dte kommer till tävling så stannar vi nstan jämt ut oss, han är inte jätte tittig egentligen men han vill inte då bara helt enkelt trots att jag rider bra och kommer bra på hindren ..har väll lärt sig att när man stannar så får man gå ut :crazy: iaf, jag funderar på att låta min tränare rida runt honom ett par klasser jst för att försöka bryta mönstret så att säga...han är beridare och välldigt skicklig... men jag vet, helst vill man ju kunna klara av att rida sin häst själv, och dte känns ju kankse lite surt att ngn annan kan rida den bättre men man får nog svälja sin stolthet lite och tänka på vad som är bäst långsiktigt :smirk:
 
jag har samma problem... hoppar banor högt på träning och så men när dte kommer till tävling så stannar vi nstan jämt ut oss, han är inte jätte tittig egentligen men han vill inte då bara helt enkelt trots att jag rider bra och kommer bra på hindren ..har väll lärt sig att när man stannar så får man gå ut :crazy: iaf, jag funderar på att låta min tränare rida runt honom ett par klasser jst för att försöka bryta mönstret så att säga...han är beridare och välldigt skicklig... men jag vet, helst vill man ju kunna klara av att rida sin häst själv, och dte känns ju kankse lite surt att ngn annan kan rida den bättre men man får nog svälja sin stolthet lite och tänka på vad som är bäst långsiktigt :smirk:
 
Det spelar väl ingen roll om den är 12 år o rutinerad?
Det kan ändå vara bra att sätta upp en annan ryttare.
Vi hade en 10åring som var tävlad LB. Hon lånades ut till min syster, men efter ett tag fick hon inte hästen att hopap på tävling. Då fick jag hoppa och det fungerade alldeles utmärkt!

Så det kan ju vara bra ändå!
Ett annat tips kan ju vara att du försöker dej på lite lägre klasser.
Även om nu hästen har hoppat mycket högre så kan det ju vara bra att "börja om" så att säga... :bump:
 
Det går inte att hoppa så mycket lägre än vad jag gör... Tävlar 1,0 och 1,10-klasser. Vill inte gå ner lägre då jag blir för mesig när vi går upp högre sen.

Nästa tävling är om två veckor-går det också åt skogen har jag en perfekt ryttare åt honom...
 
Min pålle gick 1,30 klasser, som unghäst gick hon felfri nästan varje gång, sedan så har hon max rivit något hinder, men sällan vägrat men vi gick in i väggen!

På träning hoppade hon lätt över 1,30 hinder. men på tävling gick vi inte ens runt 90 cm!!
Efter ett år (lät hon vila länge och struntade i att hoppa på ett tag) med stopp så lät jag hon gå som hon själv ville, långa tyglar och så fick hon välja tempo, Vi kom runt felfritt (70 cm...) Sedan des har vi fått jobbat oss upp igen och nu har jag en bra tränare som hjälper mig.

Anledningen till att hon la av tror jag var att jag pressade hon för mkt, just för att hon gick så bra, ju bättre hon gick destu mer ville man, och ibland så fick hon hoppa av för tidigt på vissa hinder. Så jag tror hon fick nog.
På träning så hade man ju inte den här "nu jäklar" viljan, så därför gick det bra på träning.
men på tävling så blev det omedvetet "nu jäklar ska jag vinna igen", när hon började stanna så blev det "nu jäklar ska hon inte stanna". Då pressar man hästen omedvetet m.m

Så fast hästen är gammal och rutinerad så låt någon annan hoppa den, just för att utesluta om det är dig eller hästen det är "fel" på!

Jag vet att det är enormt tråkigt när en häst inte vill hoppa och man vet att den kan! Så jag hoppas att du löser problemet!!
 
Väldigt intresant teori måste jag säga! Det kan mycket väl stämma på fler hästar än man tror!
Men just denna pålle har vila från tävling i två år pga byte av ägare.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg...
2
Svar
26
· Visningar
6 041
Senast: Maqurell
·
Hoppning Hejsan allihopa!:) Jag har haft min ponny i lite mer än 1 år nu. Hon är 17 år, har tränats mkt. i dressyr av mkt. kunniga ryttare...
Svar
5
· Visningar
1 926
Senast: tolksele
·
Ridning Jag har ett problem med min häst, en 7-årig valack som jag haft sedan han var 4 år. Det är en väldigt fin och trevlig häst egentligen...
Svar
8
· Visningar
2 229
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ny Samsung?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp