Bukefalos 28 år!

Jag ger upp... Byte till torrfoder?

Misiaczek

Trådstartare
Nu ger jag verkligen upp.
Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar inte längre. De ratar det!
Jag har bytt mellan olika färskfodersorter (VoH, Bravo, Musch(?), Fodax, Något jag inte minns namnet på, osv), och smaker då de efter ett tag ratar det de får, och jag bara får slänga en massa. Är så less på detta daltande med maten, jag får bokstavligen talat handmata min ena hund idag för att han överhuvudtaget ska äta något. Och nej, det beror inte på att de är sjuka eller så utan de gillar helt enkelt inte färskfodret efter ett tag. De äter alltid med jättegod aptit när jag bytt till något nytt, men efter ett par månader så minskas aptiten, till att till sist helt rata den maten.. De är verkligen RÄDDA för maten när den kommer fram, och jag är så sjukt less nu på att dagligen slänga så dyr mat och hundarna som inte "uppskattar" den maten, så nu har jag bestämt mig för att de ska få äta torrfoder hädanefter! När de är hos hundvakt så smygäter de alltid hundvaktens hundars torrfoder och även där ratar sitt eget färskfoder, så de verkar ändå gilla torrfoder bättre..

Jag tycker det är jättesynd då jag själv är helt för färskfoder och ser att de funkar jättebra på det, fina pälsar, tänder osv. Men nu ger jag som sagt upp.
Det enda problemet är att min ena hund inte riktigt tål allt torrfoder, och innan jag helt gick över till färskfoder så ville veterinären göra en allergiutredning och låta honom äta sånt tråkigt veterinärfoder, som han ändå inte ville ha, så jag sa att jag först skulle testa med färskfoder innan utredningen och se om han funka bättre på det, och det gjorde han. Så sen dess har jag bara gett färskfoder.
Gammelgubben har ätit torrfoder och matrester hos förra ägarna och han har stålmage så han funkar på allt.
Så det är mest den yngre som jag är lite orolig över.. Jag antar att han behöver ett torrfoder med så lite spannmål som möjligt, men jag är så hemskt dålig på just torrfodervärlden, och undrar om ni har några förslag här på bra sorter?
Det enda jag vet att han inte funkade på det var Standardt (testat både vilt och extra), så det vill jag inte ge.
Men andra förslag?

(Kan tillägga att de får bra med motion, och är friska för övrigt)


Tack på förhand!
 
Men är du säker på att det inte kommer bli samma sak med torrfoder? Att de tröttnar efter ett tag?
 
Du kan inte pröva att blanda olika sorter och smaker och ge en mat ena målet och en annan mat det andra?
Låter som att de kommer att göra precis samma sak med alla foder, att de helt enkelt bara tröttnar till slut.

Sedan tror jag inte att något djur svälter ihjäl sig själv frivilligt utan efter nån dags fasta kommer de vara såpass hungriga att de äter ändå.
 
Jag ska campa med min färskfoderhund i sommar, så jag har kollat på lite olika spannmålsfria torrfoder. De jag har tittat på framförallt är Acana och Orijen, men även Ziwi Peak. Det kanske är något för dina hundar?
 
Men varför slänger du maten? Ta bort om de inte äter och släng i frysen. Växla mellan olika smaker varje dag, blanda smaker, och servera små portioner. Äter de inte upp så slänger du in i frysen och serverar nästa dag igen.

Jag tänker att det kan bli lika illa med torrfodret. De måste inte äta varje dag heller. Vägrar de så vägrar de, och så borde de med lite logik äta vid nästa måltid då de är hungriga.

Äter de köttiga ben? Byt ut lite måltider mot sånt.
 
Men är du säker på att det inte kommer bli samma sak med torrfoder? Att de tröttnar efter ett tag?
Jo, det har jag absolut tänkt på. Kändes dock som att det då ändå inte lär bli lika dyrt att slänga torrfodret o att det samtidigt kan stå längre tid i skålarna. Färskfodret blir "äckligt" redan efter nån timme o då äter dom det definitivt inte.
 
Du kan inte pröva att blanda olika sorter och smaker och ge en mat ena målet och en annan mat det andra?
Låter som att de kommer att göra precis samma sak med alla foder, att de helt enkelt bara tröttnar till slut.

Sedan tror jag inte att något djur svälter ihjäl sig själv frivilligt utan efter nån dags fasta kommer de vara såpass hungriga att de äter ändå.

Jo jag blandar två sorter just nu, det funkar som sagt alltid i början men nu ratar dom det oxå.
Sen glömde jag faktiskt nämna en annan väsentlig grej o det är att båda spyr galla rätt snart om de inte äter på de fasta tider de har. O det har jag oxå börjat tröttna rejält på. Speciellt gamlingen jan matvägra in i det sista...tills gan till slut får nån korv elker köttbulle av oss för att inte spy mer...
 
Jag ska campa med min färskfoderhund i sommar, så jag har kollat på lite olika spannmålsfria torrfoder. De jag har tittat på framförallt är Acana och Orijen, men även Ziwi Peak. Det kanske är något för dina hundar?
Tack för tipsen! De ska jag kolla upp!
 
Men varför slänger du maten? Ta bort om de inte äter och släng i frysen. Växla mellan olika smaker varje dag, blanda smaker, och servera små portioner. Äter de inte upp så slänger du in i frysen och serverar nästa dag igen.

Jag tänker att det kan bli lika illa med torrfodret. De måste inte äta varje dag heller. Vägrar de så vägrar de, och så borde de med lite logik äta vid nästa måltid då de är hungriga.

Äter de köttiga ben? Byt ut lite måltider mot sånt.

Färskfodret blir rätt äckligt efter nån timme o de ser precis lika äcklade ut som mig när jag ska servera det igen senare på dagen.
Jag blandar redan två olika smaker just nu, o har gjort innan..men det funkar som sagt bara i början.
Sen får man här rabatt om man köper en viss mängd av samma sort, vilket jag nu inte kan då jag blandar. O känner att jag varken har råd eller plats att köpa en viss mängd av olika sorter för att få rabatt.
Och ärligt talat så tycker jag det redan är krångligt som det är med färskfoder. Har ingen lust att hålla på o växla mellan olika sorter/smaker dagligen, då man lättast tinar upp en hel korv/förpackning burgare åt gången än mängden mat per portion. De äter 3 ggr/dag. Oftare lär bara bli ännu bökigare med tanke på att man jobbar o ibland behöver lämna bort till hundvakt osv.
Hade jag orkat med krångel o pyssel så hade jag helst barfat då. Men orkar verkligen inte med detta krångel längre, när de som sagt inte ens vill äta den maten o jag bara kastar pengar i sjön.
Visst kan jag låta dom matvägra, men som sagt så spyr dom galla snabbt och det är inge vidare kul heller.

Jag känner att jag gärna testar med torrfoder ett tag nu för enkelhetens skull, o skulle det inte funka i längden så får jag ta tag i problemet då.
 
Okej. Varför äter de tre gånger? Blir de hungriga och spyr?

Jag gör portioner. Tinar i kylen över natten och gör sen portioner för tre dagar. Förvarar i kyl. Då står de sig riktigt bra. Sen behöver ju inte maten ligga i skålen en timme. Tio minuter räcker. Äter de inte så hivar du in i frys eller kyl igen.

Jag kan tyvärr inte tipsa om något torrfoder. Tolka inte mina inlägg som om jag försöker pracka på dig färskfodret, jag förstår absolut om du tycker du haft tillräckligt av det och vill byta bort.
 
Vilka duktiga hundar du har! De har ju tränat dig jätte bra!
Så pass att du byter foder helatiden och till och med handmatar dem. Vad nöjda de måste vara!

Gör som @em-pirre skriver. Lägg fram mat, äter de inte direkt så ta bort den och ställ in i kylskåpet. Håll ut och börja inte jamsa med dem för att de väljer att kräkas. Sluta låta hundarna träna dig och lär dem hur det funkar med mat istället. Är de friska så kommer de inte svälta sig själva.
 
Men jag måste försvara ts med att hon inte har en Boxer. Det har jag... Min hade säkert ätit sand och gammalt navelludd bara hon fick.
 
Okej. Varför äter de tre gånger? Blir de hungriga och spyr?

Jag gör portioner. Tinar i kylen över natten och gör sen portioner för tre dagar. Förvarar i kyl. Då står de sig riktigt bra. Sen behöver ju inte maten ligga i skålen en timme. Tio minuter räcker. Äter de inte så hivar du in i frys eller kyl igen.

Jag kan tyvärr inte tipsa om något torrfoder. Tolka inte mina inlägg som om jag försöker pracka på dig färskfodret, jag förstår absolut om du tycker du haft tillräckligt av det och vill byta bort.


Ja precis, fortsatte mest med 3ggr/dag sen unghunden var valp o sen spydde om han inte fick "småäta oftare". Det mesta runt maten med fasta tider, matsort mm är anpassat efter den yngre då det är han som mest haft problem med magen. Gamlingen hade varken fasta tider eller samma matsort innan o verkade alltid va bra i magen. Han har fortfarande stålmage, men har dock börjat spy galla han med om han inte får äta oftare.

Okej, tja det är lite svårt för mig att först göra portioner då maten är fryst när man köper den, o gamlingen äter 2/3 burgare per portion, o nu när jag blandar så blir det hälften av det av varje sort..o ja, kanske jag bara är lat..men tycker det är väldigt komplicerat att förbereda maten åt dom redan som det är :P

Nejdå, absolut inte! Jag är själv en av dom som allt som oftast rekommenderar färskfoder till alla o kommit med lösningar till folk som tyckt det var komplicerat med färskfoder. Men nu har jag väl själv testat o kört med alla mina egna rekommendationer, men känner att det inte funkar för oss längre.
Men hag uppskattar alla tips och råd!
 
Vilka duktiga hundar du har! De har ju tränat dig jätte bra!
Så pass att du byter foder helatiden och till och med handmatar dem. Vad nöjda de måste vara!

Gör som @em-pirre skriver. Lägg fram mat, äter de inte direkt så ta bort den och ställ in i kylskåpet. Håll ut och börja inte jamsa med dem för att de väljer att kräkas. Sluta låta hundarna träna dig och lär dem hur det funkar med mat istället. Är de friska så kommer de inte svälta sig själva.
Gud så lätt det var för dig att skriva det där. Tänk om det funkade lika lätt i verkligheten...då hade aldrig någon haft något bekymmer med såna här frågor!
Min ena hund är 3 år gammal o har fått färskfoder sen han var valp... lika länge har jag kämpat med detta "problem" o känner inte för att "hålla ut" längre.
 
Har du provat att variera portionsstorlekarna och tex ge pyttelite till frukost, pyttelite till lunch och ett rejält mål mat på kvällen? Har du provat att bara ge så mycket som du vet att hundarna äter och successivt öka när du vet att de äter upp? Har du provat att ta bort matskålen efter 5-10 min om hundarna inte äter? Får de så mycket motion att de faktiskt blir rejält hungriga?

Svarar du "nej" på någon av mina frågor så har du lite fler saker att testa ;)

Istället för att förbereda portioner kan du ju tina en hel dagsranson mat och portionera ut lite under dagen. Ha varsin matlåda till dem i kylskåpet som du tar lite från på morgonen, eventuellt lite vid lunch och så ger du resten på kvällen. Det blir superlätt att ge rätt mängd mat då trots att portionerna varierar i storlek.
 
Färskfoder ger lätt starkare/mer magsyra tyvärr. Mina får därför mat 3-4 ggr om dagen nu. De standardt sorter du nämner fixar inte mina perfekt heller men däremot milden! Jag blandar nu i mild i sista kvällsmålet som oxå är störst och deras magkatarr håller sig i schack men tyvärr fått några skov. De tål tex inte lika mycket råa ben längre utan får färskfoder nu och extra kalk.
 
Färskfoder ger lätt starkare/mer magsyra tyvärr. Mina får därför mat 3-4 ggr om dagen nu.

Så var det här också, i början! Efter 2-3 månader och med varierande portionsstorlekar samt varierande mat-tider så löste det sig och därefter spelade det ingen roll hur ofta/sällan jag gav mat.
 
Jag förstår verkligen att du inte orkar hålla på med färskfoder om du ger tre gånger om dagen, det hade jag inte heller orkat faktiskt.

Det skulle inte annars kunna vara ett alternativ så som jag ger min?
Jag ger fri tillgång på Orijen (väldigt smakligt och bra foder för övrigt) och därutöver ger jag en halv dagsranson av Much dagligen (om jag inte har glömt att ställa fram). Hunden äter när hon är hungrig men kan ibland fasta tills färskfodret kommer och kompletterar sedan med att äta torrfoder efter detta.

Hunden är därmed invand på både färsk och torrfoder och jag kan direkt endast ge ena maten utan problem vid behov såsom om någon annan ska passa hunden eller liknande.

Sedan fungerar detta sätt givetvis inte på alla hundar såsom extremt matälskande eller där man behöver hålla extrem koll på hur mycket hunden får i sig.
 
Även Kingsmoor har foder utan spannmål. Mina äter Purina Pro Plan lamm o ris.
Prova att stoppa in torrfodret i frysen ifall det kanske är "dammet" i fodret hunden inte tål.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 675
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 664
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
709
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp