Jag ger upp--eksemtäcken.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare glimmie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 251
G

glimmie

Vet inte om tråden hamnar rätt, men testar.
Har provat i princip alla eksemtäcken på marknaden, och inte ett enda håller för min marodör till häst.

Hon har gått på betet sen i lördags och har redan lyckats göra sönder-och krypa ur-sitt eksemtäcke.
Vad gör jag? hon måste ju ha det på, men jag har ingen lust att köpa nytt varje vecka (det är bara trasor när hon är färdig med det)

Tips och råd hitåt tack!

Sv: Jag ger upp--eksemtäcken.

vad är det för täcke du har? jag har en väninna som har två islänningar som har eksem i varierande form, de har boetts eksemtäcken. det ena vet jag har hållt i fem år och är lite slitet, men det håller än. det andra är också ett boett och är inte lika gammalt, men är några år och ser fortfarande bra ut och håller sin funktion.

Hej! och tack för svaret. Jag har testat flertalet Boett, men beställde faktiskt ett av deras nya modell häromdagen. Hoppas hoppas det är lösningen på mina problem.
Annars har jag testat: måttsytt från Karins Hästbod?, Lillhästen i Stavs, Hööks, o Zillke. Svea täcket tänker jag inte ens bekymmra mig om.

har du provat både hela o halva boett täcken?? Sätter du fast ordentligt?? Går sönder gör ju alla eksem täcken, men boett är ju lättlagade.

Boett är nog de täckena som har hållt bäst till min exemhäst. Åtminstone är de hyffsat lättlagade när han har kliat något hål på täcket, de andra täcken känns omöjliga att laga!

Vad är Zillke för täcke? Vem säljs de av? Har aldrig hört talas om dem.

glimmie skrev:
Hej! och tack för svaret. Jag har testat flertalet Boett, men beställde faktiskt ett av deras nya modell häromdagen. Hoppas hoppas det är lösningen på mina problem.
Annars har jag testat: måttsytt från Karins Hästbod?, Lillhästen i Stavs, Hööks, o Zillke. Svea täcket tänker jag inte ens bekymmra mig om.

Varför tänker du inte bekymra dig om Sveatäcket? :confused:
Det är alldeles nytt för i år och verkar vara väldigt slitstarkt iaf tycker jag...

Hur menar du med att sätta fast ordentligt? runt magen? För på resterande ställen så sätter man ju eg. inte fast något.
Halva boett-täcket? menar du det som man använder till ridning etc.? För det dom hade förr var väl bara utan maglappen? det verkar inte säljas nu.

Jennis: Jag är jämt på jakt efter slitskarka täcken och testar nästan allt, Zillkes täcken säljs på www.tolt.nu

Skuggi: Har inte hört ett gott ord om Sveas eksemtäcken, så det känns lite onödigt att lägga ut över 1000 :- på det, men visst kanske har dom blivit bättre? Någon som har erfarenhet av det?

det är ju bensnören o grejjer på dem, ja jag tänkte på det som bara var för man o svans inte ridmodellen, har bara sätt deras äldre modeller. Sätter man fast det ordentligt o det är rätt storlek är det omöjligt för dem att krypa ur det.

Ja allt sitter så tight som det kan. Du kan väl berätta för min donna att det är omöjligt för henne att krypa ur täcket så att hon vet? ;)

är det helt kört får du väl ha hästen inne under dagarna om det är solen....

Zillke-täcket hade jag helt missat! Verkar smidigt om det är dragkedja i täcket så man slipper dra det över huvudet, men hur hållbar är dragkedjan? Vad tyckte du om det täcket? Hur är det i kvalite jämfört med andra exemtäcken?

Du måste ha en himla smidig och påhittig häst som kan krypa ur ett exemtäcke! Man tycker ju att det borde vara omöjligt:confused:

Ber om ursäkt för kidnappningen av din tråd:o

Jag ska leta upp "resterna" av täcket i deras stora hage idag, kommer rapport om vad som gått sönder osv. sen.

glimmie skrev:
Hur menar du med att sätta fast ordentligt? runt magen? För på resterande ställen så sätter man ju eg. inte fast något.
Halva boett-täcket? menar du det som man använder till ridning etc.? För det dom hade förr var väl bara utan maglappen? det verkar inte säljas nu.

Jennis: Jag är jämt på jakt efter slitskarka täcken och testar nästan allt, Zillkes täcken säljs på www.tolt.nu

Skuggi: Har inte hört ett gott ord om Sveas eksemtäcken, så det känns lite onödigt att lägga ut över 1000 :- på det, men visst kanske har dom blivit bättre? Någon som har erfarenhet av det?

Ja, de gamla täckena gick visst sönder och hade sig, dessutom var de för trånga över bogarna för många, men nu har det gjort om dem och jag tror också att de bytt material... Modellen med tyglapparna som även skyddar skap/tissar tycker jag är sååå himla bra :love:

glimmie skrev:
Vet inte om tråden hamnar rätt, men testar.
Har provat i princip alla eksemtäcken på marknaden, och inte ett enda håller för min marodör till häst.

Hon har gått på betet sen i lördags och har redan lyckats göra sönder-och krypa ur-sitt eksemtäcke.
Vad gör jag? hon måste ju ha det på, men jag har ingen lust att köpa nytt varje vecka (det är bara trasor när hon är färdig med det)

Tips och råd hitåt tack!

Din stackare! Verkar verkligen vara en marodör!!

Varför har han eksemtäcke? Hur yttrar sig hans besvär? Jag bara undrar om du kan skydda honom på andra sätt än med täcke? Han vill tydligen inte ha det på sig, menar jag... Min islänning VILL ju ha sitt täcke på sig, även om det blir små hål och han fastnar och drar sönder det ibland. Han har aldrig krupit ur det. Det har han däremot med regntäcken... :p

Försöker bara tänka "utanför boxen" sas.

Prövat att bada honom med Prob-schampo en gång i veckan? Ge linfröolja i maten? Switch pour on? Annat mygg å knott medel? Tagit in honom på stall under värsta perioderna på dygnet?

Har han väldiga problem med eksem så förstår jag att du fortsätter försöka med täcken. Funderar på vilket tyg som skulle kunna vara superduperstarkt...

Karins HästKollektion var det nog du menade förresten... ;) Vilken färg var det förresten på det täcket?

Sådär, nu är täcket hittat.
Det var ett bensnöre och dragkedjan som hade gått sönder, vet inte vad den heter men själva grejen längst ner på dragkedjan var vek (det såg jag från början) och hade gått av. Hur lagar man det btw?
Annars verkar tyget vara väldigt slitstarkt, men dock kanske lite i varmasta laget. Har ett till som jag satt på henne och spänt som attan (efter tipset från Bison) så det ska bli intressant att se hur länge hon har det på sig.
Nu börjar projekt laga, jag som hatar att sy *suck*

Ja man börjar verkligen fundera varför hon inte vill ha på sig täckena, det borde kännas bättre att ha dom på. Jag måste tänka lite på det.

Hon (:angel: ) har eksemtäcke därför att hon har eksem, besvären är under kontroll men utan täcke går det åt pipsvängen (kliade av hela manen förra året, jag gav upp på slutet av sommaren dum som jag var).

Ger henne linfröolja året om och har switch samt nylanders på henne, ska testa Prob-schampot, tack för tipset! Synd att hon hatar att duscha, men det får gå ändå. I allra värsta fall får jag ta tillbaka henne till stallet och ha henne på box på dagarna, men då missar hon sin stora fina sommarhage och sällskapet, så det har jag verkligen delade känslor kring. Knivigt.

Karins hästkollektion var det ja, tack. Det täcket var väldigt snyggt! beigh med rött kantmönster :love:

Några råd på hur man lagar dragkedja kan jag nog tyvärr inte ge, är riktigt urusel på att sy:angel:

PROB-schampot och oljan är det som fungerar bäst på min häst. Han slutar inte att klia helt men det lindrar mycket iallafall.

Har du tittat på täckena som exlusive säljer? Vissa säger att de är bra, andra att de är skit. Har själv inte provat så jag kan inte säga hur de fungerar.

Huvaligen, detta var ju inte lätt. Ta ut en hästpratare och få denne att förklara för Henne :angel: varför hon har täcket på sig? :idea:

Probschampot tycker jag är helt suveränt, pröva oljan också! Min häst avskydde att bada, men förra sommaren tror jag ett ljus tändes när han kände skillnaden. Efter första badet med Prob var det inga problem att bada honom. Manen blir fort fet och kliar på honom, men med schampot blir den lätt och luftig och han kliar sig inte alls första dagarna/veckorna. Varannan vecka behöver jag bada honom. Behöver inte oljan för han har ingen eksem, bara klåda - utan utslag. Men oljan har funkat jättebra på shettisens hudproblem.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Kan hålla med om exlusive eksemtäcke är suveränt material. Min gosse brukar riva sönder sina boett täcken ett flertal gånger per säsong och oftast direkt när det läggs på. Jag inhandlade från exlusive detta året och la på honom detta i början av Maj.Än idag är det helt inte ens en tendens till reva eller något och han kliar sig ordentligt mot allt...
Hade ett täcke från Karins som också var väldigt bra men tyvärr så skulle hon sluta att sy dessa.Min gosse var det året härligt apelsingul:rofl: :love:
alla_3_kopia.jpg

Senast ändrad:

har du provat att ha på olivolja där hon kliar sig?? vet många som tycker att det har funkat kanon!!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 841
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 458
Senast: Otherside
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka