Bukefalos 28 år!

Jag gillar manchegoost

SaraXX

Trådstartare
Annars är jag inget stor fan av ost alls. Ja på macka då, typ gouda eller jämtgård eller nåt annat milt. Men nu har jag hittat manchegoost, som ju är ljuvlig att äta som den är, med en liten klick marmelad eller lemon curd till. Jag tar gärna tips på liknande ostar, helst svenska då. Jag gillar inte tex brie, camembert, präst, ostar med spritsmak osv.
 
Annars är jag inget stor fan av ost alls. Ja på macka då, typ gouda eller jämtgård eller nåt annat milt. Men nu har jag hittat manchegoost, som ju är ljuvlig att äta som den är, med en liten klick marmelad eller lemon curd till. Jag tar gärna tips på liknande ostar, helst svenska då. Jag gillar inte tex brie, camembert, präst, ostar med spritsmak osv.
Jag gjorde en rabarberkompott med chili som passade väldigt bra till manchego.
 
Jag gjorde en rabarberkompott med chili som passade väldigt bra till manchego.
Kan tänka mig det :d Jag brukar göra rabarbermarmelad med ingefära, har inte provat den till manchego dock. Igår klämde jag nästan en hel ostbit med lemon curd.
 
Annars är jag inget stor fan av ost alls. Ja på macka då, typ gouda eller jämtgård eller nåt annat milt. Men nu har jag hittat manchegoost, som ju är ljuvlig att äta som den är, med en liten klick marmelad eller lemon curd till. Jag tar gärna tips på liknande ostar, helst svenska då. Jag gillar inte tex brie, camembert, präst, ostar med spritsmak osv.
Till att börja med så finns det ju olika lagrade manchego, fresci, curado och viejo. Jag gillar manchegon bäst som curado och bakad i ugn med lufttorkad skinka, längre lagring ger mer sting som jag inte är så förtjust i.
 
Håller med @G-uldlock om gruyère! Även Prima Donna bör funka.

Något som brukar kallas fransk bondost kan också funka, den är lite mildare och mjukare men har ändå mycket smak.

Har du tillgång till en välsorterad ICA brukar de ha bemannade ostdiskar i sina större butiker där man kan få prova sig fram lite :)
 
Har varit i Spanien många gånger och ätit en del ost. Rotade fram min resedagbok och hittade lite namn på spanska ostar jag prövat. Om de alltid är motsvarande manchego eller faller dig i smaken är jag osäker på.

Idiazabal, en ost på fårmjölk lite rökt i smaken

Zamorano, nötig i smaken men ändå mild och lite smulig, fårmjölk även här.
 
Tipsar om olika varianter av pecorinoostar, samt kaltbach och queso iberico. Sedan finns det någon ost som kort och gott heter fransk bondost, som brukar vara väldigt god. Lite mjukare än övriga ostar som jag har nämnt.

En fantstiskt god fårost till marmelad är Falbygdens chevrette som finns både som mild och lagrad.

Gud, det vattnas i munnen!

 
Jag blev ohemult ostsugen och var tvungen att gå in på min lilla icaaffär som har begränsat sortiment, men några ostar blev det, men mjuka och köpetapenade och några kexvarianter , vindruvor och lufttorkad skinka och choritzo :D Jag skickar fakturan sen till TS!

Jag är turligt nog för lat för att orka gå till affären, men jag knaprar iallafall på en bit parmesan i väntan på middagen.
 
Annars är jag inget stor fan av ost alls. Ja på macka då, typ gouda eller jämtgård eller nåt annat milt. Men nu har jag hittat manchegoost, som ju är ljuvlig att äta som den är, med en liten klick marmelad eller lemon curd till. Jag tar gärna tips på liknande ostar, helst svenska då. Jag gillar inte tex brie, camembert, präst, ostar med spritsmak osv.
Almnäs tegel och Wrångebäcksost! Två underbart goda svenska, lagrade hårdostar.
 
När jag bodde på Kungsholmen i Stockholm och veckopendlade så började alltid min helg med att jag och dåvarande hunden gick förbi den lokala ostbutiken på väg från tåget för att köpa ost. Oftast resulterade det i en mer omfattande provsmakning, och ibland kunde man få sig ett litet glas vin. Ett perfekt sätt att börja helgen!

Ibland, men bara ibland, kan jag sakna stan med alla små bra butiker. I förorten får jag nöja mig med ICA. Det slår mig förresten att ostbutiken (vara namn jag inte kan erinra mig) på Hantverkargatan inte längre finns kvar. Kanske det har något att göra med att jag var storkund?
 

Liknande trådar

Mat Jag har bestämt mig för att leva nyttigare och skippa de snabba kolhydraterna bröd, pasta, ris osv av olika anledningar. Bra är om jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 377
Senast: NilHe
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 478
Senast: zabby
·
F
Träning Jag har en alldels underbar 4åring. Han är ljuvlig så länge han får berömm och vi gör det han vill. När vi skall göra något han inte...
Svar
7
· Visningar
1 504
Senast: Ewe89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Börja rida
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp