Jag gjorde en studie över min häst matvanor!

Qodrofenia

Trådstartare
För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag fick för mig att hålla lite extra koll på vad och hur min häst åt.Är det någon som gjort nått liknade? skulle vara kul att gämföra :)
Och här är resultatet av det.

Den 23/1-07 började min studie av jamaicas matvanor.

Han får enligt foderstaten 11.5 kg hö + 1kg luzern vilket då blir 12.5 kg grovfoder per dygn(luzern räknas som grovfoder)
(kraftfoder är inte direkt inräknat i min lilla studie)
Har gjort på följade sätt
vägt alla givor (gör jag alltid) och sedan vägt det som är kvar dagen därpå för att få en 24 tim intrervall.

-----------------------------------------------------------------
23/1
Morgon. ½ kg hö vid utsläpp 30 min senare var det inte uppätet.(hadde inte ätit riktigt av gårdagens inne mat heller.)
I hagen fick han då 10 kg.(kl 07.30) åt av detta 3 kg
sedan 1 kg vid insläpp och 4 till kvällen.
(summa 15.5 kg + kraftfoder och luzern )

(lämnade 7 kg av denna ranson . summa 15.5 - 7 = 8.5 kg)
------------------------------------------------------------
24/1
Morgon. ½ kg hö vid utsläpp 30 min senare var det inte uppätet.
Av höet i hagen från gårdagen var det mer än 7kg kvar.(lät det ligga.) åt av detta 4.5
sedan 1 kg vid insläpp och 4 till kvällen.
(summa 12.5 kg+ kraftfoder och luzern.)

(lämnade 2.5 av denna ranson summa 12.5 - 2.5 = 10 kg)
-----------------------------------------------------------------
25/1
Morgon ½kg hö 40 min senare var det uppätet.
I hagen var det 2.5 kg kvar sen gårdagen.(Lät det ligga) fick 6 kg till ( 5-6 kg är den givan han brukar få ute i hagen) åt av detta 5 kg
sedan 1 kg vid insläpp och 4 till kvällen.
(summa 14 kg + kraftfoder och luzern. )

(Lämnade 3.5 kg av denna ranson. summa 14 - 3.5 = 10.5 kg) Denna dag var det kallast i sett till hela testperioden

------------------------------------------------------------------

SUMERING!

Jamaica äter inte riktigt det jag vill att han ska äta.Han lämna i bland även lite kraftfoder inne så det är kvar på morgonen.Men han äter så pass att det täcker hans grovfoder behov i förhållande till hans vikt,
Kovten blir av det han äter 7 .
Skulle jag lägga till hö/halm/hösilage skulle kvoten genast hamna under 6.

Under mina provdagar ovan har det dessutom varit kallt legat mellan ca 15-20 minus hela tiden.Men hans foderstat är uträknade efter denna väderlek.

Jamaica har under 06-07 haft två olika grovfoder med liknade värden Det ena lite bättre än det andra.Det ena höet är finare i stråt (mindre fibrer)men har sämre värden än det andra höt som är grövre(mer fibrer). detta gör tyvärr att han äter fortare av det "sämre" höt än det andra pga att det är mer lättuggat .Har när jag haft av båda partierna blandat dessa över dygnet.för att förlänga tuggtiden.

När jamaica äter hö går det uppenbarligen inte så fort. äter inne i stallet på morgonen ca ½ kg hö på 40 min.Hittade en studie om detta .Hästar som inte känner stress vid mat tar längre tid på sig att äta och tuggar därför långsammare.En häst på hö behöver inte äta lika stor mäng tex heller som en häst på hösilage då höet har en ts halt (torrsubstans= ) som är högre än hösilaget .Lättare förklarat är att tex hösilage innehåller mycket vatten och för att hästen ska kunna få i sig det den behöver måste den äta mer.
Medelhästen på bete tex dygnet runt äter kan äta ca 75 kg bete för att tillfredställa sina behov pga att betet har en lägre ts halt (ca 20%) gämfört med hö som i regel har en ts halt på 84%

Kraftfoder äter han upp på ca 10 min. em fodret tar längre tid pga 1 kg luzern.
kvälls fodret tar lika lång tid som morgon fodret. i bland längre tid i bland lite kortare
.Enligt studier äter hästar i medel ca 1 kg grovfoder på 40 min.Hästar i det vilda betar ca 14- 18 tim per dygn.Sedan sover de ca 3-4 tim per dygn(aldrig i följd) och resterade tid går åt till fodersök.

Enligt studier förhållersig jamaica på följade vis om han skulle äta upp all mat jag serverar honom..
Grovfoder tar ca 15 tim per dygn
Kraftfoder 3 ggr dag tar honom ca 40 min att äta upp allt som allt
(luzernet äter han över en längre tid .1 timme ungefär .detta har jag bara sett en gång så det är iof inte tillförlitligt.
summa= ca 16.5 timmar skulle jag tro att det hamnar på ink luzern.Alltså inom ramen av vad som är naturligt. per dygn.

Vissa dagar äter han fortare men man lär oxå ha i åtanke att detta är även naturligt för den vilda individen med tanke på tillgång till föda och väderlek och yttre stress och rörelsebehov.
Jamaica har oxå ett stort rörelsebehov som han sjäv under studien varit duktig på att reglera.

Jamaica speglar verkligen inte tabellhästen.Något jag tycker är viktigt att komma i håg.(tabellhästen finns inte)
Jag har alltså jämfört jamaica med dokumenterade studier och fakta.
Han faller ifrån tabellhästen.Man kan inte med hästar säga att saker och ting ska vara på ett visst sätt alla är dom olika. men man kan försöka följa de mallar som finns så gott det går för att ge sin häst ett så bra liv som möjligt med rätt mat och omvårdnad för den enskilda individen. individen får inte glömmas bort bland alla siffror och tabeller.

Källor.(SLU) (Hippocampus) Christina Planck böcker mfl.Även en hel del privatpersoner har hjälpt mig med detta.

Hoppas detta ovan varit informativt nog och att någon kanske oxå lärde sig nått? kunskap är inte tungt att bära.


Kan tillägga att samma häst har i dagläget bättre aptit och äter 16 kg hö och 2 kg lusern och lämnar inte en grutta förutom nått halv kg hö i bland.
Bild på försökskaninen.
18854994.jpg
 
Sv: Jag gjorde en studie över min häst matvanor!

väldigt intressant! :laugh: :bow:

ska nog göra en liten studie över "min" pålle, men det får bli i framtiden nån gång.
 
Sv: Jag gjorde en studie över min häst matvanor!

Tack för att du delade med dig! Det var intressant att läsa din "studie"!
 
Sv: Jag gjorde en studie över min häst matvanor!

tankeställare!!!!!
 
Sv: Jag gjorde en studie över min häst matvanor!

Mkt intressant läsning och man fick sig en ordentlig tankeställare på hur mkt ens egen häst egentligen lämnar.
 
Sv: Jag gjorde en studie över min häst matvanor!

Det vore kul att göra liknande på min häst, nu tror jag att han får äta så lång tid han behöver, eftersom han går på fri tillgång i hagen och sedan får typ så mkt grovofder som han äter upp på kvällen. Men han är inte heller någon tabell häst ;) Hoppas du har inspireat några att kolla hur sina hästar äter och göra förändringar om det behövs :)
 
Sv: Jag gjorde en studie över min häst matvanor!

Under den värsta pälsfällningen hade jag bra koll på vad min häst åt. Gav 20kg per dygn. 6-7kg under natten och resten ute. Det var aldrig ett enda höstrå kvar. Men numera har jag fått minska ner på "ute-givan" till ungefär 10kg, resten lämnar han och letar gräs istället. (Han åt/äter alltid upp allt kraftfoder.) Så min häst är nog av den sorten som är bra på att äta ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 623
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 390
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö En person som har 160 hög hästen på box 16 timmar/dygn, ensam i liten hage som är 20x15 meter 8 timmar/dag, och som enbart får 10 kg...
2
Svar
34
· Visningar
2 647
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp