Bukefalos 28 år!

Jag har blivit med orkidé!

cherie

Trådstartare
Har alltid tyckt de är jättefina blommor, men inte vågat skaffa mig någon då jag verkar döda allt som har någon form av blomma... Men idag köpte jag en ändå, en med två stänglar. Till min förtjusning hade dessutom plantagen orkidéveckor just nu, så det fanns massa fina! :)

Men nu till frågan. Hur gör jag för att få den att leva så länge som möjligt? Har läst att man både kan vattna den några gånger i veckan eller ställa den i vatten någon gång/vecka? Vilket är bäst? Köpte även någon slags orkidénäring, och det står att man ska ge den näring en gång i veckan. Ska jag blanda ut näringen i vattnet som jag ställer orkidén i isf? Hur gör ni?

Just nu står blomman i fönstret, men jag har förstått att de helst inte vill stå direkt i solen. Men det finns ju många andra som har de stående i fönstret, inte sant? Och de lever ju! Jag vill nämligen helst ha den stående där, ser så ståtlig ut!

Sen undrar jag också hur ofta de blommar och hur långt det går mellan perioderna den inte gör det? Det är en phalaenopsis jag har, om det gör någon skillnad.
 
Sv: Jag har blivit med orkidé!

Jag har haft flera stycken under rättmånga år nu, men nu har jag bara en. Men de är faktist väldigt lättskötta.

Jag sänker ned dem i vatten med ca 10-14 dagars intervall och låter dem rinna av ordentligt innan jag ställer tillbaka dem i fönstret. De vill inte stå i vatten. Näring i mindre mängd en rekomenderat ger jag i vattnet lite då och nu, när jag har en ordentlig period :grin: ger jag det vid varje vattning. Då blandar jag det i vattnet som de ska sänkas i och vattnet ska vara rumstempererat. Men vattna hellre mer sällan en för ofta.

De vill stå ljust men inte i direkt stekande sol, men det är det knappt någon växt som vill heller.

När de blommat klart ska du inte klippa av stängeln för de kommer ofta nya blommor på den.
 
Sv: Jag har blivit med orkidé!

Jag har ca 20 orkidér. Jag ger dom ca 0.5 dl vatten i veckan.
 
Sv: Jag har blivit med orkidé!

Vilken himla bra tråd, jag har också funderingar kring orkidéer.

Har aldrig haft någon förr, men fick en i present och har lite problem med hur jag ska sköta den.
Den har tappat alla fina blommor...

Jag tror det stod "djungelorkidé" på lappen som följde med, någon som vet det "riktiga" namnet för en sån?
 
Sv: Jag har blivit med orkidé!

Åhhhhhhhh!!!!!!!!:D

Jag gillar orkidéer!!

Har en drös!!

När de blommat ut, så ställ dom i badrummet!!

Jag vattnar dom när jag kommer ihåg det!!:grin:
Och tydligen funkar det!!:D
 
Sv: Jag har blivit med orkidé!

Delvis KL

Haha, vad bra att de verkar lättskötta iaf. Kanske denna blomma fungerar för mig då ;)

Ställa den i badrummet? Det står ju typ klart och tydligt att de vil ha MYYCKET ljus, vågar man ställa dem i badrummet då? Vårt är mkt mörkt och litet... Där vågar jag bara ställa plastblommor!
 
Sv: Jag har blivit med orkidé!

Nja, att ställa dem i badrummet som jag skrev är av följande anledning:
Det är ofta fuktigt där.
I luften alltså..
Har man inga fönster är det kanske ingen bra lösning....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 193
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 649
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp