Bukefalos 28 år!

Jag har blivit med valp!

Mitten

Trådstartare
En liten bedlingtonterrier - och jag är en sådan total nybörjare :p. Jag har haft hästar och katter men aldrig hund!
Hon är en ljuvlig liten varelse, och jag är så rädd att göra fel med någon av de viktigaste bitarna... så tips mottages tacksamt!
Vi har två barn hemma, en sjuåring och en ettåring, och det går hittills förvånansvärt bra. Sjuåringen är ju överlycklig och vill gå ut och kissa hunden själv - och här har vi första frågeställningen; att gå i koppel! Vi har en liten sele på henne, och valpar skall ju inte vara ute på jättepromenader så vi går precis bakom huset (vi har en skog 4 meter från altandörren). Hur skall vi hantera henne i koppel? Hon har ju bara haft sin sele i några dagar ( Hon blir 9 veckor idag :)). Jag har läst att man inte skall dra i kopplet (låter vettigt) men hur gör man i praktiken? Springer efter henne? Dottern får inte lyfta henne, så vi är alltid med och tar in henne, men det är ju knepigt att helt undvika att det rycker i kopplet när hon får valpspel :). Och inte vågar vi släppa henne lös, hon är ju helt ny i familjen! Så hur hanterar vi henne i kopplet?

Det andra jag funderar mycket på är ensamhetsträning. Nu skall hon ju inte vara ensam på ett tag, men jag läste att man skall börja med det tidigt. Valpen kan ju inte vara i dotterns rum, för jag är rädd att den skall svälja alla små legobitar därinne, så då får hon ju vänta i köket typ om jag skall in och bädda eller så. Hur hanterar jag det för att ensamhetsträningen skall bli rätt? Vi kommer att vara "lediga" på heltid (hemma med minsta barnet) i ett år framåt, så det är inte så vi planerar att lämna hunden ensam nästa vecka, om man säger så :D. Men jag vill ju att den skall kunna vara ensam utan att bli förtvivlad.

Här finns det ju mycket samlad hund/valpkunskap, och jag ta gärna emot tips! Alla är vi nybörjare någon gång.
 
En liten bedlingtonterrier - och jag är en sådan total nybörjare :p. Jag har haft hästar och katter men aldrig hund!
Hon är en ljuvlig liten varelse, och jag är så rädd att göra fel med någon av de viktigaste bitarna... så tips mottages tacksamt!
Vi har två barn hemma, en sjuåring och en ettåring, och det går hittills förvånansvärt bra. Sjuåringen är ju överlycklig och vill gå ut och kissa hunden själv - och här har vi första frågeställningen; att gå i koppel! Vi har en liten sele på henne, och valpar skall ju inte vara ute på jättepromenader så vi går precis bakom huset (vi har en skog 4 meter från altandörren). Hur skall vi hantera henne i koppel? Hon har ju bara haft sin sele i några dagar ( Hon blir 9 veckor idag :)). Jag har läst att man inte skall dra i kopplet (låter vettigt) men hur gör man i praktiken? Springer efter henne? Dottern får inte lyfta henne, så vi är alltid med och tar in henne, men det är ju knepigt att helt undvika att det rycker i kopplet när hon får valpspel :). Och inte vågar vi släppa henne lös, hon är ju helt ny i familjen! Så hur hanterar vi henne i kopplet?

Det andra jag funderar mycket på är ensamhetsträning. Nu skall hon ju inte vara ensam på ett tag, men jag läste att man skall börja med det tidigt. Valpen kan ju inte vara i dotterns rum, för jag är rädd att den skall svälja alla små legobitar därinne, så då får hon ju vänta i köket typ om jag skall in och bädda eller så. Hur hanterar jag det för att ensamhetsträningen skall bli rätt? Vi kommer att vara "lediga" på heltid (hemma med minsta barnet) i ett år framåt, så det är inte så vi planerar att lämna hunden ensam nästa vecka, om man säger så :D. Men jag vill ju att den skall kunna vara ensam utan att bli förtvivlad.

Här finns det ju mycket samlad hund/valpkunskap, och jag ta gärna emot tips! Alla är vi nybörjare någon gång.

Börja med att läsa ett par (minst! :D) böcker tycker jag! Det är bra att ligga lite före, så läs och planera nu medan valpen är liten så kan du styra rätt längs vägen sedan. :)

Bra relation av Svartberg och Kontaktkontraktet av Bodfäldt blir mina tips. En annan bra bok är Från valp till stjärna av Brandel, den är visserligen mer fokuserad på aktiv träning än de andra två men har också väldigt bra fokus på en fungerande relation. :up:

Med valp i koppel så låter jag helt valpen bestämma vad som händer, kommer vi bara två meter så är det så. Det är ju helmysko för lillen att fatta varför och hur den sitter fast i ett snöre, så den får utforska den nyheten i sin egen takt tänker jag. En sjuåring hade jag inte låtit gå med kopplad valp faktiskt, det är för stort ansvar och risk för min del.

Sen har jag valp väldigt mycket lös också, det är ovanligt att de är så självständiga att de inte håller sig till en i den åldern. Men givetvis avgör ni själva vad som är tryggt och inte för er, det är ju ni som ser valpen och kan avgöra vad som är rimligt och inte. Det beror ju också mycket på miljö, lös valp i närheten av bilar är såklart inte en bra idé! :)

Med ensamträning är jag själv övertygad om att det är viktigt att inte ha bråttom. Självklart ska man heller inte tänka att allt ordnar sig av sig själv, men jag tänker att grundtryggheten är det allra viktigaste steget. Alltså att hunden känner sig trygg och avslappnad hemma först och främst. Sen får man lite känna sig fram, kolla av vad hunden klarar av och inte och lägga svårigheten på en nivå där det helt enkelt inte är svårt.
 
Börja med att läsa ett par (minst! :D) böcker tycker jag! Det är bra att ligga lite före, så läs och planera nu medan valpen är liten så kan du styra rätt längs vägen sedan. :)

Bra relation av Svartberg och Kontaktkontraktet av Bodfäldt blir mina tips. En annan bra bok är Från valp till stjärna av Brandel, den är visserligen mer fokuserad på aktiv träning än de andra två men har också väldigt bra fokus på en fungerande relation. :up:

Med valp i koppel så låter jag helt valpen bestämma vad som händer, kommer vi bara två meter så är det så. Det är ju helmysko för lillen att fatta varför och hur den sitter fast i ett snöre, så den får utforska den nyheten i sin egen takt tänker jag. En sjuåring hade jag inte låtit gå med kopplad valp faktiskt, det är för stort ansvar och risk för min del.

Sen har jag valp väldigt mycket lös också, det är ovanligt att de är så självständiga att de inte håller sig till en i den åldern. Men givetvis avgör ni själva vad som är tryggt och inte för er, det är ju ni som ser valpen och kan avgöra vad som är rimligt och inte. Det beror ju också mycket på miljö, lös valp i närheten av bilar är såklart inte en bra idé! :)

Med ensamträning är jag själv övertygad om att det är viktigt att inte ha bråttom. Självklart ska man heller inte tänka att allt ordnar sig av sig själv, men jag tänker att grundtryggheten är det allra viktigaste steget. Alltså att hunden känner sig trygg och avslappnad hemma först och främst. Sen får man lite känna sig fram, kolla av vad hunden klarar av och inte och lägga svårigheten på en nivå där det helt enkelt inte är svårt.
Tack för svar!! Vi låter inte sjuåringen vara helt själv, men hon håller kopplet. Det hon undrar är vad hon ska göra när hunden springer framåt väldigt fort - ska hon springa med? Lite så! Vi är ju intill eller 2 meter bort hela tiden. När de ska in lyfter jag hem valpen.
Försöker läsa lite böcker också förstås, men i teorin är ju allt lätt . Ska köpa några till som är mer valpspecifika tror jag - det är svårt det här med när man kan börja med saker tycker jag.
Jag som alltid varit kattmänniska! Men det här känns jättebra!
 
Du kan även gå till biblioteket och se vilka böcker som finns där. Tycker du redan har fått bra råd om vilka böcker, men det finns fler.

Det ni bör börja med nu så snart som möjligt är inkallningsträning. I början ska det såklart vara på ett sådant sätt att valpen uppfattar det som lek. Valpen är 2-3 m bort och så kallar ni med "namnet kom" med glad röst. Rör er gärna från hunden när ni har kallat och fortsätt locka glatt. Låt valpen springa rakt in i famnen och ös beröm över den och ge gärna en godbit. Det viktiga här är att valpen tycker det är skitkul att komma till er när ni kallar. Alla i familjen kan göra detta, försök göra ungefär likadant i början. Inga ryck i koppel från er sida, prova att fånga valpens intresse på olika sätt tills den förstår.

När hunden springer fort och barnet vill springa efter. Jag har den erfarenheten att det bästa är om barnet går, inte springer, i samma riktning. Hunden kan lätt få uppfattningen annars att nu är det barnet som håller i kopplet så nu kan jag dra iväg som jag själv vill även som vuxen och så hänger barnet som en vante i kopplet. Jag har tyvärr sett några exempel på detta. Nu är ju just denna hunden inte så stor, men kan förmodligen som vuxen dra omkull en 7-åring.
 
När hunden springer fort och barnet vill springa efter. Jag har den erfarenheten att det bästa är om barnet går, inte springer, i samma riktning. Hunden kan lätt få uppfattningen annars att nu är det barnet som håller i kopplet så nu kan jag dra iväg som jag själv vill även som vuxen och så hänger barnet som en vante i kopplet. Jag har tyvärr sett några exempel på detta. Nu är ju just denna hunden inte så stor, men kan förmodligen som vuxen dra omkull en 7-åring.
Bara en fundering, är det inte stor risk att valpen lär sig att dra i kopplet ifall man låter den dra dit den vill. För springer man inte med mer eller mindre så blir det ju att den drar istället. Tror det var en anledning till att våran förra hund drog nåt så hysteriskt i kopplet, han lärde sig lite att dra dit han vill gå.
 
Inte koppel alls är mitt råd, förutom om det är absolut nödvändigt för hundens säkerhet.

Min valp är 5 månader nu och hon håller sig fortfarande nära mig. Hon har precis upptäckt att det finns saker utanför hennes närmsta omkrets, men hon går inte ifrån mig. Vi har bara koppel vid vägar.
 
Du har fått mycket bra tips, så jag vill mest bara inflika grattis till bedlisen! Har också en, så roliga små krabater :)
 
Grattis!!! Vad kul! Lycka till och glöm inte att googla kontaktövningar valp på youtube också.

Så två människovalpar är med numera. Grattis till det med. :) :love:
 
Grattis!!! Vad kul! Lycka till och glöm inte att googla kontaktövningar valp på youtube också.

Så två människovalpar är med numera. Grattis till det med. :) :love:

Ja vi har ett litet fosterbarn från Syrien hemma också :love:. Och vår biologiska sjuåring.
Tack för alla svar!! Skall läsa och ta till mig och återkommer nog med mängder av dumma frågor!
 
Inga frågor är dumma frågor! Bättre att fråga en gång för mycket skulle jag vilja säga.

Koppelträning ska ju ske på vårt initiativ och våra villkor samtidigt som valpen ska tycka det är kul. Sen måste valpen få vara nyfiken på olika saker som de spontant vill kolla vad det är. Det bör man inte hindra. Om valpen reagerar negativt på något så kan man själv gå fram och "hälsa på" föremålet valpen är tveksam till att gå fram till. Det gäller som med allting annat att ge och ta på rätt sätt. Man ska låta valpen vistas på olika ställen redan när den är liten. Alltså både asfalt, skog, strand osv. Man ska inte gå långa rundor, men man vara en liten stund på t ex stranden så valpen får busa runt i sanden lite eller leka lite i skogen osv.
 
Ja vi har ett litet fosterbarn från Syrien hemma också :love:. Och vår biologiska sjuåring.
Tack för alla svar!! Skall läsa och ta till mig och återkommer nog med mängder av dumma frågor!

Vad roligt! Ert stora barn måste tycka att det är fantastiskt. :)

En del frågor har du säkert redan svar på. Hundar är lite som hästar. De trivs när de vet att man är en trygg punkt och när de vet vad du förväntar dig. Visa och visa igen, tålamod är inlärningens moder.

Du låter exempelvis inte en häst dra ikull dig hur som helst, och på samma vis måste du visa hunden hur du vill ha det när ni går på promenad. Hästen får inte bitas och det gäller att vara steget före och läsa av innan det händer, likadant med hunden.

För min egen del så har jag varit duktigare på hästen än på hunden, men mycket av samma principer tillämpar jag.
 
Igår badade vi nytillskottet :). Hon var så duktig! Vilken ljuvlig liten varelse!
Bitandet är mycket bättre, det är bara när hon får valpspel som hon glömmer lite.
Hon går lös i lilla skogen bakom oss och vi tränar inkallning och sånt och det går bra! Så nu skall vi nog ta tag i koppeldelen... Den är svårast! En häst hade jag inte låtit dra runt, men det här med att inte dra i kopplet är ju svårt... Hon kutar ju åt alla håll :D. Svårt att veta vad jag kan kräva av henne. Idag blir hon 10 veckor
 
Igår badade vi nytillskottet :). Hon var så duktig! Vilken ljuvlig liten varelse!
Bitandet är mycket bättre, det är bara när hon får valpspel som hon glömmer lite.
Hon går lös i lilla skogen bakom oss och vi tränar inkallning och sånt och det går bra! Så nu skall vi nog ta tag i koppeldelen... Den är svårast! En häst hade jag inte låtit dra runt, men det här med att inte dra i kopplet är ju svårt... Hon kutar ju åt alla håll :D. Svårt att veta vad jag kan kräva av henne. Idag blir hon 10 veckor

Det jag gjort med min valp, som nu är 17 veckor, är att helt enkelt låta bli att ha henne kopplad. Först när hon blev ca 12-13 veckor, tror jag, började jag gå några meter med henne i koppel. Innan det var hon lös eller så bar jag henne, hon var för vild för att jag skulle orka försöka träna koppelgående, men när hon blivit några veckor äldre så började hon lugna sig något. Sedan försöker jag gå längs trottoarer där det är gräs på ena sidan, för då vill min valp gå i gräset och rusar fram och tillbaka där istället för i cirklar runt mig :p
 
Jag håller med de som skrivit att ha valpen lös så mycket det bara går, när de är sådär små är det närmast omöjligt för dem att lära sig fint koppelgående. Jag tycker det är lite för höga krav på en som med stor sannolikhet helt enkelt inte kan. :)
 
Jag håller med de som skrivit att ha valpen lös så mycket det bara går, när de är sådär små är det närmast omöjligt för dem att lära sig fint koppelgående. Jag tycker det är lite för höga krav på en som med stor sannolikhet helt enkelt inte kan. :)
Jag vill också gärna ha henne lös men det finns ju lite vägar här och hon är lite väl modig och drar iväg ganska långt... Plus att brukshundklubben är väldigt nära så jag oroar mig för andra hundar. Jag är lite rädd att ha henne lös helt enkelt. Vi tränar lite inkallning men jag skulle inte att det funkar hundra procent ;)
 
Jag vill också gärna ha henne lös men det finns ju lite vägar här och hon är lite väl modig och drar iväg ganska långt... Plus att brukshundklubben är väldigt nära så jag oroar mig för andra hundar. Jag är lite rädd att ha henne lös helt enkelt. Vi tränar lite inkallning men jag skulle inte att det funkar hundra procent ;)
spårlina och springa efter vid behov :)?
valpen fäster sig ju vid er ganska så snabbt och de jag haft i min närhet har lätt kunnat ramla runt på gräsmattan lösa. så lös hemma på gräsmattan under uppsikt, och superlätt spårlina i skogen så att hunden inte redan nu lär sig att dra i kopplet.

och förresten BILD! är obligatoriskt i valptrådar! :love: kan man inte ha en egen så får man stjäla andras :p
 
Man ska ju inte dra och slita i kopplet såklart men om valpen får ryck och drar själv så stå bara still. Att ha sele är jättebra i de lägena istället för halsband så den inte får rycken i nacken.

Inkallning och miljövänlig håller jag med om! Besök olika platser. Inkallning brukar jag börja med att ropa när valpen redan är på väg mot mig och belöna.

Man har mycket gratis när de är så små vad gäller att börja ha de lösa så jag håller med resten. Eller lina på. Q
 
Jag hade en sparlina som ser ut som en tvattlina ... men rosa sa klart :p pa Diva nar hon var liten. Nar jag var i skogen hade jag en som jag klippt av en liten bit, men det hade nog inte behovts, den gled sa fantastiskt bra mellan trad, kvistar och alla vaxter i en regnskog. Det fungerade jattebra, hon kom alltid tillbaka nara nog sa att man kunde stalla sig pa linan om hon inte kom andra fram, sa det var latt att fanga in busfroet nar man behovde. :sneaky:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 307
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 841
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 158
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 472
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp