Bukefalos 28 år!

Jag har blivit med valp!

Mitten

Trådstartare
En liten bedlingtonterrier - och jag är en sådan total nybörjare :p. Jag har haft hästar och katter men aldrig hund!
Hon är en ljuvlig liten varelse, och jag är så rädd att göra fel med någon av de viktigaste bitarna... så tips mottages tacksamt!
Vi har två barn hemma, en sjuåring och en ettåring, och det går hittills förvånansvärt bra. Sjuåringen är ju överlycklig och vill gå ut och kissa hunden själv - och här har vi första frågeställningen; att gå i koppel! Vi har en liten sele på henne, och valpar skall ju inte vara ute på jättepromenader så vi går precis bakom huset (vi har en skog 4 meter från altandörren). Hur skall vi hantera henne i koppel? Hon har ju bara haft sin sele i några dagar ( Hon blir 9 veckor idag :)). Jag har läst att man inte skall dra i kopplet (låter vettigt) men hur gör man i praktiken? Springer efter henne? Dottern får inte lyfta henne, så vi är alltid med och tar in henne, men det är ju knepigt att helt undvika att det rycker i kopplet när hon får valpspel :). Och inte vågar vi släppa henne lös, hon är ju helt ny i familjen! Så hur hanterar vi henne i kopplet?

Det andra jag funderar mycket på är ensamhetsträning. Nu skall hon ju inte vara ensam på ett tag, men jag läste att man skall börja med det tidigt. Valpen kan ju inte vara i dotterns rum, för jag är rädd att den skall svälja alla små legobitar därinne, så då får hon ju vänta i köket typ om jag skall in och bädda eller så. Hur hanterar jag det för att ensamhetsträningen skall bli rätt? Vi kommer att vara "lediga" på heltid (hemma med minsta barnet) i ett år framåt, så det är inte så vi planerar att lämna hunden ensam nästa vecka, om man säger så :D. Men jag vill ju att den skall kunna vara ensam utan att bli förtvivlad.

Här finns det ju mycket samlad hund/valpkunskap, och jag ta gärna emot tips! Alla är vi nybörjare någon gång.