Jag har drabbats av (förhoppningsvis onödig) dödsångest

Jag gjorde cellprov för ett par månader sen. Svaret kom att jag hade cellförändringar, men rutinen är visst oftast så att det görs återbesök med ordentlig koll först efter ett halvår, eftersom det ibland kan försvinna av sig själv och då varit onddigt att göra ingrepp. Så jag blir kallad igen först i september. Min känsla vid detta besked var trots annan situation lite liknande din - Ska jag nu gå och ha ångest hela sommaren? Har ett par skäl att tro att det kan vara mer än lindriga förändringar, dels att jag tyckte barnmorskan som gjorde testet hintade/förberedde mig på att jag kunde få ett positivt svar på ett sätt som inte gjorts vid mina tidigare test. Kan det vara så att mina förändringar redan syntes för ögat? Och så har jag haft lite mellanblödningar, troligen kopplade till ägglossning, men i alla fall. Skulle de bero på cellförändringar är det inte bra.
Hur som helst - nej det går uppenbarligen ganska bra att låta bli att ha ångest hela sommaren!Första dagarna var det mycket i tankarna, men nu går det rätt lång tid emellan att det poppar upp, och jag tänker också på att det är bra timing att det är först till hösten återbesök och ev. åtgärder görs, eftersom man efter ingrepp inte får bada på rätt länge (inte ha penetrerande sex heller). Så jag passar på att njuta av sommaren, och jag är säker på att du kommer att kunna släppa detta och göra det också, även om det inte känns så exakt just nu! Nu har du i alla fall tagit tag i det, det är jättebra!
 
Kan man kolla det på något sätt, liknande som man gör med cellprov? För vad jag förstått så när du börjar känna symptom för äggstockscancer så är det redan kört.

Det finns ingen screeningmetod tyvärr. Det är väl UL vid vanlig gyn-us som gäller, dock ingen aning om när det syns. Men det är ju också långt ovanligare än livmoderhalscancer.
 
Det finns ingen screeningmetod tyvärr. Det är väl UL vid vanlig gyn-us som gäller, dock ingen aning om när det syns. Men det är ju också långt ovanligare än livmoderhalscancer.

Kan man gå och göra såna ultraljud själv typ varje/varannat år? Alltså boka in en gyn-undersökning för att stilla oro? För tycker äggstockscancer känns tusen gånger värre att drabbas av än livmoderhalscancer.
 
Kan man gå och göra såna ultraljud själv typ varje/varannat år? Alltså boka in en gyn-undersökning för att stilla oro? För tycker äggstockscancer känns tusen gånger värre att drabbas av än livmoderhalscancer.
Har man sådan ångest kanske det är bäst att plocka bort hela paketet?
 
Kan man gå och göra såna ultraljud själv typ varje/varannat år? Alltså boka in en gyn-undersökning för att stilla oro? För tycker äggstockscancer känns tusen gånger värre att drabbas av än livmoderhalscancer.

Jag skulle gissa att du säkert kan det om du går till privat mottagning och betalar för det, men nog inget som landstinget bekostar.
 
Jag skulle gissa att du säkert kan det om du går till privat mottagning och betalar för det, men nog inget som landstinget bekostar.

Ska nog faktiskt göra det. Typ gå dit och checka av allt och sen prata med personalen där. Köra var tredje år kanske som en egen koll. Just det att jag läst att känner du symptom av äggstockscancer så är det nästan 100 % garanti för att du dör av det.
 
Kan man gå och göra såna ultraljud själv typ varje/varannat år? Alltså boka in en gyn-undersökning för att stilla oro? För tycker äggstockscancer känns tusen gånger värre att drabbas av än livmoderhalscancer.

Ingen aning, det beror väl på hur utbudet av privata gynekologer ser ut samt deras inställning till saken.
 
Men jag hoppas också att om någon läser tråden som inte tagit sina prover på länge nu får en park i baken att göra det. Det kan ju tyvärr också vara så som det var med kollegan. Nu verkar det inte vara någon fara så länge hon opererar, men TÄNK om hon hade låtit det gå ytterligare flera år :nailbiting: Nej, vi har så bra system i Sverige som regelbundet testar så vi slipper cancer som kan förebyggas. Bäst att nyttja det.
"Inte på länge" stämmer inte i mitt fall. För mig är det mer så att jag aldrig tagit något prov (nej, jag ljuger inte). Fyllde 29 för en månad sedan. Kanske borde kolla upp det där lite mer. Eller så fortsätter jag att låtsas som ingenting... Det är lite mer min stil.
 
"Inte på länge" stämmer inte i mitt fall. För mig är det mer så att jag aldrig tagit något prov (nej, jag ljuger inte). Fyllde 29 för en månad sedan. Kanske borde kolla upp det där lite mer. Eller så fortsätter jag att låtsas som ingenting... Det är lite mer min stil.
Jag tror jag tagit ett, för 11 år sedan... Var på gång att ta pga blödningar jämt. Och då oroade jag mig lite för att blödningarna kanske kunde bero på cellförändringar eller livmoderhalscancer. Men så fick jag veta att det hade annan orsak som fixades, så då var allt tipptopp och jag brydde mig aldrig om att ta provet 🙈.
 
"Inte på länge" stämmer inte i mitt fall. För mig är det mer så att jag aldrig tagit något prov (nej, jag ljuger inte). Fyllde 29 för en månad sedan. Kanske borde kolla upp det där lite mer. Eller så fortsätter jag att låtsas som ingenting... Det är lite mer min stil.

Skulle något hända i framtiden så hade du nog önskat att du gått och kollat tidigare. Det är en väldigt snabb och enkel check som kan rädda liv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 440
Senast: nejlica
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 579
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp