Bukefalos 28 år!

Jag har fått jobb!

V

victoriaolsson

Jag fick just veta att jag fått ett heltidsjobb som hästskötare i ett trav- och galoppstall :) Superglad och peppad.
Tänkte nu fråga ER som jobbar som just häst- och/eller stallskötare följande frågor:
1. Vad tjänar ni (brutto)? Kollektivavtal?
2. Vad har ni för förmåner?
3. Hur långa arbetsdagar har ni? Mycket övertid?
4. Hur många dagar i veckan jobbar ni?
5. Har ni egen häst i stallet? Hur påverkar detta lönen?
6. Hur lång semester har ni?
7. Är ni med i facket? Vad betalar ni för det?

:banana:
 
Sv: Jag har fått jobb!

Akta dig för förmåner som tex gratis stallhyra osv...det kommer du få skatta för senare. Varför går du inte med i kommunal nu på en gång..dom kan dessutom svara mer exakt på dina frågor.

Semester regleras i semesterlagen.
 
Sv: Jag har fått jobb!

Nu är det väldigt länge sedan jag jobbade i någon annans stall. Men om man är heltidsanställd så är man ganska trött på hästar efter jobbet och det är nästan ingen som har egen häst vid sidan om. Så som föregående skrivet är det ingen hitt att ha med sig egen häst och stalla upp. Varken ekonomiskt ett rent tidsmässigt. Den egna hästen får alltid komma i andra hand så att säga. Jobbehästarna först.
 
Sv: Jag har fått jobb!

Jag får betala en ganska saftig stallhyra, som jag även skattar på. Men jag har bara egen häst fram till sommaren (fodervärdskontrakt), sedan överväger jag nog att lämna tillbaka henne. Har en känsla av att det blir ganska mycket hästar ändå :smirk:
 
Sv: Jag har fått jobb!

Varför tar du inte reda på löner och förmåner INNAN du tar jobbet??? :confused:

Jag jobbade lite i travstall för några år sedan, ingen höjdare...

1. Vad tjänar ni (brutto)? Kollektivavtal?
Fick väl ca 14 000kr innan skatt

2. Vad har ni för förmåner?
Förmåner vad är det? Fick väl borsta kända hästar på sin höjd...

3. Hur långa arbetsdagar har ni? Mycket övertid?
7-18 i runda slängar, man jobbade tills man var klar med en halvtimmes rast på hela dagen. Fick tränaren för sig att köra ett pass senare på eftermiddagen så fick man sela på och sela av sin passhäst oavsett om man slutat. "fick" sluta tidigare annan dag som sällan blev av.

4. Hur många dagar i veckan jobbar ni?
6dagar i veckan

5. Har ni egen häst i stallet? Hur påverkar detta lönen?
ingen häst fick medtagas, bodde inte där heller utan hade hästen på annat håll.

6. Hur lång semester har ni?
jobbade inte så länge så att det var aktuellt.

7. Är ni med i facket? Vad betalar ni för det?
var inte med i facket men skulle rekommendera det, även om de hellre kickar dig än att följa avtal, gäller visserligen inte alla stall...
 
Sv: Jag har fått jobb!

Vill förtydliga varför jag ställde frågorna:
Jag har redan koll på vad jag kommer att tjäna, vilka förmåner jag får, semester, egen häst m.m. Jag ställde inte de frågorna för att jag vill veta vad JAG skulle kunna tänka mig att tjäna o.s.v. utan av ren nyfikenhet. Vill bara jämföra min tjänst med andra som haft liknande tjänster.

That´s all... :smirk:
 
Sv: Jag har fått jobb!

oh, det var riktigt dåliga arbetsvillkor! varför är det så ofta så med hästjobb?
 
Sv: Jag har fått jobb!

Jag jobbade i ett dressyr/inackorderingsstall under januari månad men sa upp mig pga. det inte var skäliga arbetsvillkor. Jag fick ca 5600 kr efter skatt, och nu så drog de i oförsig inte bort något för att jag hade hästen med mig men de skulle ha dragit 1000 kr för boxhyra, foder, strö i månaden. Så jag hade alltså fått ut 4600 kr..

Ibland blev det åtta timmars dagar men det var väldigt sällan. Det blev ofta övertid och genomsnittstiden för en arbetsdag var väll inte sällan runt tio-elva timmar, någon dag blev det tolv.

Jag hade visserligen gratis logi , det var ett eget rum men sedan var det gemensamt kök, dusch och wc - fungerade dock väldigt bra tycker jag. Men jag fick köpa egen mat, hästen skulle ju skos osv. så det vart inga pengar kvar alls. Sedan valde jag att skicka hem hästen igen efter två veckor för jag stod inte ut med hagarna som var kanske på max 20 kvm där jag inte såg hennes hovar ens en gång. Detta resulterade i att jag sedan åkte hem de helgerna jag var ledig (var ledig varannan helg) och då fick jag givetvis bekosta resan också.

För min del kostade det nästan mer en vad jag tjänade på det här stället.. Sedan när jag blev sjuk en helg jag skulle jobba sa de att jag var tvungen att jobba ändå så då sa jag upp mig med omedelbar verkan och åkte hem samma dag - skönt!


Har även jobbat i hoppstall fick 120 kr dag och skötte mellan
6 till 12 hästar om dagen. Arbetsdagen totalt var väll ca 5-6 timmar, då hästarna inte gick ute men därav mockade jag alltid två gånger om dagen och det var tungjobbat. Sedan servade jag med lite hästar ibland och även om det inte var full arbetsdag så är det ändå mycket passande eftersom man hade alla fodringar (morgon, lunch och kväll) . Men jag ställde väll mer upp för och vara snäll ioförsig.. var väll 2-3 år sedan nu också , skulle inte ställa mig och göra det igen.
 
Sv: Jag har fått jobb!

Hej!

Jobbar som häst& stallskötare på ridskola..

1. Vad tjänar ni (brutto)? Kollektivavtal? Får 95 kr/timme, inget kollektivavtal.
2. Vad har ni för förmåner? En ridlektion/vecka och får vara med på övriga kurser gratis om de inte är fulltecknade.
3. Hur långa arbetsdagar har ni? Mycket övertid? Jag jobbar 32h/vecka, börjar kl 7 och jobbar till 12.30. 2dagar/vecka jobbar jag även 14.30-17.30. Lunch 30 min på fm och sen de 2 h mellan fm och em-passen. Övertid kan man ta om man vill, men det får man inte betalt för. Man kan kvittta det mot att gå tidigare en annan dag, vilket man själv håller koll på. Vi är inte särskilt styrda av cheferna, vilket är jätteskönt!
4. Hur många dagar i veckan jobbar ni? 5 dagar/vecka.
5. Har ni egen häst i stallet? Hur påverkar detta lönen? Har inte råd att ha hästen i detta stall, och vill inte heller pga brist på hagar. De som har hästen i stallet får 1000 kr rabatt på stallhyran och de flesta kvittar sedan arbete mot stallplatsen, så de inte "behöver" skatta.
6. Hur lång semester har ni? Detta är ett säsongsarbete, vi får semesterersättning och 2 månader ledigt (så att säja) "utan lön".
7. Är ni med i facket? Vad betalar ni för det? Är inte med i facket, haft väldigt dåliga erfarenheter av facket tidigare och har inte råd att betala iaf.

/lavinia, som trivs massor, men inte kommer ha råd att jobba så här för evigt..
 
Sv: Jag har fått jobb!

Först och främst, grattis till jobbet!
Har man tur och hamnar i ett bra stall så lärmansej otroligt mycket, lite otur och du får jobba häcken av dej utan några förmåner alls.

Jag har jobbat i flera olika stall, alla med olika löner och vilkor.

Hopp/avelstall

1. Vad tjänar ni (brutto)? Kollektivavtal?4000:-

2. Vad har ni för förmåner?fri logi, stallplats och tillgång till bil

3. Hur långa arbetsdagar har ni? Mycket övertid?7-17, övertid vit tävlings tillfällen

4. Hur många dagar i veckan jobbar ni?varannan vecka 6 och varannan vecka 7dagar

5. Har ni egen häst i stallet? Hur påverkar detta lönen?stallplats ingick i lönen

6. Hur lång semester har ni?4veckor/år

7. Är ni med i facket? Vad betalar ni för det?var inte med i facket då


Galoppstall - England


1. Vad tjänar ni (brutto)? Kollektivavtal? 8000:-/månad + 80:-/h vid övertid samt bonus när passhästen vunnit löp och bonus kvartalsvis på stallets insprungna pengar. Vi hade kollektivavtal.

2. Vad har ni för förmåner?Fri logi, samt att vi fick egen (ny och utpassad) utrustning.

3. Hur långa arbetsdagar har ni? Mycket övertid?mån -tors 8-11 och 13-16, fre-lör 8-11, 13-15 och sön 9-11, 15-16 övertiden varierade efter hur mycket man själv ville jobba. Tävlingar ca 1 gång/vecka.

4. Hur många dagar i veckan jobbar ni?varannan vecka mån - lör lunch och varannan vecka hela veckan.

5. Har ni egen häst i stallet? Hur påverkar detta lönen?Fanns inte utrymme för egen häst.

6. Hur lång semester har ni?6 veckor/år

7. Är ni med i facket? Vad betalar ni för det? var med i ett speciellt fack för hästskötare (innom galopp) i england, arb.givaren betalade.




Galoppstall - Australien


1. Vad tjänar ni (brutto)? Kollektivavtal?8000:-/månad, kollektivavtal inom galopp.

2. Vad har ni för förmåner?Inga speciella

3. Hur långa arbetsdagar har ni? Mycket övertid?4-10 på

4. Hur många dagar i veckan jobbar ni?6 dagar/vecka

5. Har ni egen häst i stallet? Hur påverkar detta lönen?Fick ha egen häst där mot en liten stallhyra på 500/månad (inklusive allt)

6. Hur lång semester har ni?1 vecka/2 månader

7. Är ni med i facket? Vad betalar ni för det? för anställda inom galoppsport, arb.givarn betalade.
 
Sv: Jag har fått jobb!

När jag jobbade i mitt gamla stall (ett halvår sen), så såg det ut såhär:

1. Vad tjänar ni (brutto)? Kollektivavtal?
Bruttolönen var en praktikantlön på 5000 kr, jag var lovad att inom två månader få full lön på ca 17 000 men det hände förstås aldrig. Inget k-avtal.

2. Vad har ni för förmåner?
Jag hade tillgång till bil, men bensinen betalade jag själv - vilket blev rätt mycket då bilen drog mycket. Ridlektion 1 gång/vecka. Lunch ingick - god! Jag hade kunnat få stallplats om jag hade velat, men som tidigare talare sa så är man inte alls sugen på att stanna kvar på jobbet när dagen är slut. Risken är att man får fortsätta ta hand om de andra hästarna för att ägaren plötsligt skulle bort, blev sjuk etc.;)

3. Hur långa arbetsdagar har ni? Mycket övertid?
Under en period jobbade jag ca 10 timmar per dag, men det gick snabbt ner till 8. Jag var väldigt noga med det där, att jag inte skulle behöva jobba över. Lunchrast ca 30-45 minuter, och okej att jobba lite i sitt eget tempo bara man blev klar.

4. Hur många dagar i veckan jobbar ni?
Mellan 4-6 beroende på vad vi kommit överrens om i personalen.

5. Har ni egen häst i stallet? Hur påverkar detta lönen?
Nej, men det hade nog påverkat lönen en del.

6. Hur lång semester har ni?
Eftersom jag hade en "praktik", alltså jobbade nästintill gratis för att de inte hade råd med något annat, så hade jag inte rätt till semester.:angel:

7. Är ni med i facket? Vad betalar ni för det?
Nix. De hade nog ogillat min anställningsform. :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har fått jobb!

Jag fick just veta att jag fått ett heltidsjobb som hästskötare i ett trav- och galoppstall :) Superglad och peppad.
Tänkte nu fråga ER som jobbar som just häst- och/eller stallskötare följande frågor:
1. Vad tjänar ni (brutto)? Kollektivavtal?
Alla stall där jag har jobbat har jag haft efter avtal (har bara jobbat inom trav och galoppstall).
2. Vad har ni för förmåner?
Det har varit olika det också. Hos de mindre tränarna har det alltid funnits stallplatser. Hos de större är det svårt att få ta med egen häst. Oftast har det dock funnits lägenheter/boende på gården om man velat ha, tycker inte detta varit någon förmån då det i längden blir jobbigt att alltid vara på jobbet, man har ALLTID jour om man bor på gården.Ska sägas också att många trav och galoppstall ger en viss procent till skötarna av det som hästen springer in (2% eller nåt).
3. Hur långa arbetsdagar har ni? Mycket övertid?
Alla stall har väl mer eller mindre övertid... Det får man vara beredd på att ta om man ska jobba med hästar... Har väl jobbat runt 06.30-16.00 i de flesta stall, hos de stora killarna har man fått traktamente och sånt för resor...
4. Hur många dagar i veckan jobbar ni?
För det mesta fem dagar i de stall jag har varit med viss helgtjänstgöring.
5. Har ni egen häst i stallet? Hur påverkar detta lönen?
Se ovanstående svar
6. Hur lång semester har ni?Är man vitt tillsvidareanställd har man rätt till fem veckor om man jobbat ett år. Men jag har levt för mitt jobb, att vara borta fem veckor från mina passhästar hade svidit...
7. Är ni med i facket? Vad betalar ni för det?
Nä, var inte med då, är inte med nu. Fackavgiften låg då på 360 kr/ månad.
:banana:

Det är mycket slit men oerhört roligt att jobba i stall. Egen häst orkade jag dock inte med... Nu har jag tagit ett jobb i industrin så jag får ut 25, mycket bättre att ha råd att ha sina egna hästar i stället, men visst kan jag sakna tiden som hästskötare ibland.
 
Sv: Jag har fått jobb!

Tjänar: 14 100 på 75% arbetstid.

Förmåner: Inga direkta förmåner... kan väl bytlåna lite tjänster och maskiner mellan jobbet och hemma - typ låna hem extra traktor i utbýte mot tex plöjning eller putsning (är hemmahörande på gård...) klart mycket enklare att få ledigt för "vård av sjuk häst - VAH" än på många andra jobb.

Arbetstid: 0700-1400, en timmes lunchrast. Övertid är väl då mest att man byter tex jobbar igen sjukdagar....
Jobbar mån-fre, helger är väl mest om man åker och skottar snö eller gör nån enstaka akututryckning.

Häst: Har jag hemma istället... påverkar inte lönen annat än vid besök av hovslagare m.m.... vilket man får betala på samma sätt som alla andra här i världen ;)

Semester: Som för alla riktiga anställningar har jag minst 4 veckor under sommaren (är reglerat i lag... så acceptera inte något annat !) och har sedan extra dagar att ta ut tex vid jul.

Facket: Har varit aningen slö att byta så jag är fortfarande kvar i mitt gammla fack :angel:. Inom hästvärlden finns det så många oseriösa människor som håller på med ekonomisk brottslighet m.m. så att vara med i facket är nästan ett måste !
Arbetsgivare som vägrar kollektivavtal m.m. håller ju på med rena gangsterfasoner.... då kan facket vara väldigt bra att ha.

Och så en uppmaning till alla: Jobba inte åt folk som inte har kollektivavtal eller som inte följer lagar och regler gällande arbetsmiljö, arbetstider, semester m.m. - Även om det kan vara frestande så låt bli, det är inte värt det i längden för det är bara ni själva som blir fullständigt jätteblåsta i slutändan !
 
Sv: Jag har fått jobb!

Vad kul att du hittade ett så bra jobb!

Men jag måste göra en respons... :) Att få jobba som hästskötare med full lön som outbildad är helt klart lättare sagt än gjort. Jag jobbade på min praktiklön i 6 månader, vilket funkade eftersom jag pluggade samtidigt och fick CSN. Men det är något som jag har längtat efter hela mitt liv och jag ångrar inte för en sekund att jag tog jobbet. Det var vitt, och den enda som "drabbades" på så sätt var alltså jag själv - vilket jag kunde palla med med tanke på de fantastiska erfarenheter som jag fick. :idea:

Verkligheten är alltså inte så svartvit och enkel, men det är bara att gratulera de tjejer och killar som lyckas hitta ett bra stall med bra lön!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 446
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 752
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag står lite vid ett vägskäl och tvekar. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar kunderna, kollegorna, mina arbetsuppgifter, alla...
Svar
14
· Visningar
2 647
Senast: Asko
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 998
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Återkommande uvi
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp