Bukefalos 28 år!

Jag har GHP!

KungTulle

Trådstartare
Dvs gammelhästproblem.... min 31 åriga ponny vägrar helt enkelt att äta hö. Har försökt tom att klippa det i 5 cms bitar och blanda det med melassvatten fór att få det smakligt.

Han drar ner nosen i krubban med höklippet och formligen KASTAR ut det på boxgolvet!

Det är ett helt okej hö av årets skörd som inte fått en droppe regn... och stallets andra hästar äter det med förtjusning.

Gräset ute betar han men det räcker ju bara ett par veckor till(om ens det) och dessutom har det inte näring nog...Kraftfoder får han men han har ändå fallit ur.

Veterinären gjorde en snabbtitt på honom i lördags, och tyckte han såg jättebra ut förutom att han var litet mager. Vi kollade inte tänderna dock eftersom vet var här grymt stressad för en annan grej.

Kraftfodret tuggar han med förtjusning i sig. (Får flera mål per dag....red mills musli, kornkross, olja, luzernpellets i olika kombinationer, samt morötter).

Han togs hem fr betet i lördags pga avmagring...är jättepigg och alert inte alls apatisk eller ngt. Och vi har inga beteshagar här utan han går just nu i vår frukträdgård som jag hägnat in....

Jag tar täcke på om det regnar...

Funderar på att helt kallt ge honom mer luzernpellets men han äter inte det heller om han får det ensamt...bara om det är ca 1 l kornkross och 1/2 l luzern äter han det och det finns ju en gräns för hur mycket kross jag kan tratta i honom.

Kan man ersätta hö/halm med luzernpellets? Ger det motsvarande mängd fibrer som hans mage kan arbeta med???

Jag kan ev prova att ge honom hösilage (en kompis har hösilage till sina hästar)... och om han gillar det köpa hösilage i minsta balarna till honom....

Argh!

/Kung Tulle
 
En fundering kan man köra höet i en hushållmixer och finfördela det och sedan blanda i kraftfodret??? I så små bitar kan han ju inte sortera ut det????? :idea:

Håller en mixer för det???? :confused:

Vi har ingen hemma så jag kan inte prova.

Någon som provat???

/Kung Tulle
 
Tja men eftersom vi har 800 balar hö på loftet och betalat ca 10000:- redan för vinterfoder så känns det egentligen mer meningsfullt att hitta på ett sätt att få honom äta höet.

Hösilage medför ju att vi måste vacca mot botulism...inte bara för att prova om han äter det, men om vi ska köpa in särskilt till honom för hela vintern....

Tja i slutändan e det ju ändå hästen som bestämmer och äta måste han ju!
/KT
 
Kan ju hända att han faktiskt känner sig tillfreds med stråtillgången, och därför inte vill äta sitt hö ännu.

Står han inne nattetid, kan du ju prova att hänga hö i nät och se om han inte ätit något på morgonen.
 
Hej! Jag tror att din häst har ont i tänderna. Jag skulle nog ta ut en hästtandläkare att titta han i munnen. Vetrinärer är inte så kunniga om tänder som man tror.
Och det är inte så konstigt om han skulle börja få tandlossning eller liknande när han är så gammal. Det kan man tom se på 16 åriga hästar (som för övrigt gått igenom vetrinär besiktningar utan anmärkning).
Hoppas att det löser sej!
 
Först o främst, kolla tänderna. han är ju rätt gammal så man vet aldrig.
och sen är det så att vissa hästar är lite svåra efter betet att börja äta hö igen, de gillar mer gräset där ute ;)
Vår shettis är lite sån, men han äter ju ändå.
Han kanske bara behöer vänja sig? har han gjort så andra år också?
 
Roten på hästars tänder växer till någonstans runt 14-15 år därefter sker fortsatt "tillväxt" genom att tanden skjuts uppåt i tandhålan, någonstans mellan 25 o 30 år finns det inte mer att ta av o då är det enda man kan göra att finfördela o blöta grovfodret.
Att inte kolla tänderna på en så gammal häst som inte vill äta är lite klantigt.
PL
 
Ursäkta men jag känner mig faktiskt inte alls klantig när det gäller hans tänder!

I våras innan betessläppet blev han kollad och raspad av veterinär.

Hästens tänder hade blivit kollade igen i lördags samma dag han togs fr betet om det inte var så att veterinären inte hade haft så brottom och att han tog mig på "goodwill" mellan ett antal akutfall.

Det är inplanerat att göra en ordentlig tandkoll snarast.

Dessutom blev min förfrågan i inlägget ovan om tips på ngn riktigt duktig hästtandläkare i Skåne bortaget av moderator då sådana saker ska stå i annonsforumet.

Men om han kan beta gräs normalt (även gammalt torrt gräs på rot) och tugga i sig kvistar från häcken borde han väl inte ha så svårt att tugga???

Han försöker ju inte ens äta av höet, ignorerar det eller föser/kastar undan det med mulen om jag envisas?

Nåja han e gammal...... så vi får väl se.

I värsta fall får jag väl mata honom med fullkornsbröd och knäckebröd till nästa betessläpp! :D

/Kung Tulle
 
Jag provade det i natt hade hö i nät...har han
ätit av det är det MYCKET liten mängd...:(
/Kung Tulle
 
Sorry men jag uppfattade det litet så! Men no hard feelings!!!! :D

Är väl bara litet överkänslig just nu....vill ju bara hans bästa. Har tex sprungit in och ut med honom idag mellan fruktträdgård och box minst fem ggr pga att det kommer skyfall med jämna mellanrum! Och att han ska få slippa täcket om jag nu e hemma idag!

Uttrycket Pampered Pet stämmer så väl just nu! :D

Har haft honom sedan han var 8 år och jag var 15....vi har haft så mycket kul ihop.

I 23 år har han bott här hos mig. Innan hade han blivit illa behandlad hos förra ägarna. Lovade redan då jag köpte honom att ge honom ett bra liv och en god död, och det tänker jag hålla.

Varje gång jag ser honom kollar jag reflexmässigt efter minsta tecken på att han skulle må dåligt eller ha tappat livslusten.

Hm det har slutat regna - dags att leda ut honom till gräset igen! :D

/Kung Tulle
 
Gamla hästar är litet speciellt.

Han borde ha "senilt glattbett" vid sin ålder, det betyder att hans tänder inte kan mala maten längre, för det finns inga skarpa veck kvar i tänderna. Där så hjälper det inte med tandvård, det som inte finns längre, det finns inte. Han kan också ha fått foderinpackning mellan tänderna, det är vanligt på gamla hästar. Det gör då jätteont att äta så inpackningen måste bort. Den är svår att se, så man måste ha en riktig hästtandlähkare för att fixa problemet. Fixar man det inte, så slutar hästen att äta.

Ensilage vore nog bra i din hästs fall. Men börja med att kolla tänderna ordentligt. Det kan ju räcka.

Min 25 år gamla häst fick en genomgång av tänderna och foderinpackningar borttagna. Och han lade snabbt på sig gott hull igen efter det. Det brukar vara tänderna som "tar" gamla hästar.

En annan sak med gamla hästar. De behöver mera protein igen, precis som när de var växande unghästar.

Förr i världen så fanns det något man kallade för hackelse. Det var halm nedhackat i havregryn-format. Man blandade det med havren för att hästarna skulle tugga den bättre och därmed få ett högre näringutbyte. Man borde kunna göra så med hö och så blandad det med hästens kraftfoder. En kompostkvarn vet jag några som använde till det. Det fungerade visst bra.
 
rent allmänt,

tycker jag att det är härligt att det fortfarande finns folk kvar, som tar hand om sina kompisar, efter att de har blivit pensionärer!

Tyvärr går trenden åt andra hållet idag, tyvärr....

Lycka till!
 
Testade igår att klippa höet i ca 2 cm långa bitar med sax, blandade det med kross och luzernpelletsransonen för kvällen och lade allting i blöt och lät det svälla.

Och han -åt upp alltihopa!

Problemet är att det tar lång tid att klippa.....samt man får ont i handen..... och att det går att blanda i max ca 200 gram hö i fodret för att han fortfarande ska tycka det är gott. (ca 2 dl).

Men på tre utfodringar med kross och lucern skulle han få i sig 600g hö per dag som han inte skulle få i sig annars och det är ju alltid en början.

(Sedan får han två utfodringar med muslifoder på 600g per gång också dvs 1 l/gång),men det verkar inte lämpligt att blanda in höet i.

Det lutar alltså åt att köpa en mixer eller kanske en kompostkvarn.

/Kung Tulle
 
Min hovslagare kommer strax. Jag skall fråga honom. Han har jobbat mycket med jordbruk förut. Och så skall jag fråga grannen som är gammal erfaren och duktig mjölkbonde.

Svar kommer senare.
 
Hej!
Jag har *bara *gamla ponnyer .
Naturen är så skapad att när de kommit upp i den onaturligt höga ålder säger kroppen ifrån !
Mitt äldsta sto nu 28 år har denna sommar haft svårt att tillgodogöra sej betet ,aldrig att jag skulle vilja tvinga i henne en massa hackat o malet .det enda alternativet är avlivning ,vilket jag tycker är bäst ur hennes synpunkt. Man får inte vara egoist. Och ja vi raspar tänderna regelbundet minst 2 ggr per år har behövts de senast åren. Hon kan tugga hö men som sagt kroppen tillgodo gör sej inte all näring som när hon var yngre ,så med stor sorg har vi beslutat att detta är hennes sista sommar ,med massor av bra bete. :cry:
 
Hej
Tyvärr är det oftast tänderna som tar slut på så gamla hästar.
Det är tråkigt när man uppfattar hästen frisk för övrigt,
men utan fungerande tänder kan dom tyvärr ej leva.
Anledningen till att hästen är pigg
är säkert beroende på allt kraftfoder den får istället.
Jag har själv varit tvungen att ta bort mina två gamlingar
pga tänderna.Den första hade jag i 19 år och den andra i 16 år,så jag förstår dig.Men man kan inte begära så mycket mer än 31 år,tänk istället på alla år ni haft tillsammans.
Ta ut tandläkaren och bedöm sen.
Lycka Till
 
Synd att vissa tycker att jag ska ta bort honom redan nu...ni har aldrig varit på Paardekamp i Nederländerna vad?

Trodde inte det.

Det är ett ställe som tar hand om gamla pensionerade hästar och dom har vissa som är betydligt äldre än "min" gamling.

Dom anser att det definitivt inte är djurplågeri att ha kvar en gammal häst bara för att man är tvungen att ge den hackat hö.

All deras hästvård sker i samråd med veterinär (precis som här på gården!)

Däremot tar man bort dom om dom har ont, blir sjuka etc. En annars frisk häst tas inte bort pga tänderna.

Visserligen har dom litet bättre möjlighet att låta sina gamlingar beta nästan året runt än vad jag har.

Ni kan vara garanterade att jag skulle avliva min gamla häst direkt om veterinären rekommenderade. Jag är väl inte blind heller!

Och dessutom kommer han som sagts ovan få en ordentlig tandgenomgång troligen nästa vecka av veterinären, och dessutom av hästtandläkare så fort jag får tag i en.

Och du som tycker att din 18 åring var gammal! När min ponny var 18 reds han fortfarande regelbundet och var INTE ALLS en gammal häst!

Min andra ponny är 25 år och de flesta tror han möjligen är 17-18 för att han är så fräsch...

/Kung Tulle
 

Liknande trådar

Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 281
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö För att dra en lång historia lite kort, jag tog en häst på foder sensommaren -09. Hästen var då otränad och omusklad, men tjock. Hon...
2
Svar
28
· Visningar
6 504
Senast: Kiwifrukt
·
J
Foder & Strö sitter och funderar..hur jag ska dela upp pållens mat. just nu får han morgon 1kg kornkross (håller på att byta till musli, men...
Svar
4
· Visningar
788
Senast: Josse58
·
S
Islandshäst Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 001
Senast: Limaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp