Jag har gjort något som jag inte förstår

Gbg87

Trådstartare
Buke, jag har sårat en människa som betyder väldigt mycket för mig, och jag får inte riktigt grepp om varför :( Jag ska försöka förklara vad som hänt, så hoppas jag att ni kan hjälpa mig att förstå varför jag har agerat såhär.

Jag och min före detta pojkvän var tillsammans i 5 år. Vi har haft ett ganska svårt förhållande och det har varit kämpigt tidvis. Men som vi har älskat varandra, och tagit hand om varandra. I vintras tog vår relation slut då vi kände att relationen var för svår och vi orkade inte kämpa längre. Men vi slutade inte älska varandra, och vi hade svårt att släppa greppet så vi fortsatte att umgås som vänner. Under sommaren blossade kärleken upp lite igen och vi började umgås lite som ett par igen. Jag sov över hos honom ibland, men vi var väldigt tydliga med att vi inte var tillsammans igen utan att vi enbart träffades väldigt "casual". Vi var inte heller exklusiva i vår relation, även om ingen av oss träffade någon annan då vi ändå på något vis såg en framtid tillsammans.

Så på en middag i mitten av augusti så träffade jag en man som.. ja, jag vet inte riktigt vad som hände. Det har aldrig hänt mig förut, men jag tappade alla ord så fort jag såg honom :o Det var kärlek vid första ögonkastet för oss båda. Vi umgicks hela kvällen, höll i handen, hånglade passionerat. Men jag valde att inte ha sex med honom då jag kände att det var ett för stort svek mot mitt ex eftersom vi fortfarande var mitt uppe i någonting. Jag förstår ju givetvis att jag svek honom ändå, men tänkte ändå att sex hade förvärrat situationen betydligt.

När jag sedan berättade för mitt ex vad som hänt så bröt helvetet löst. Han kände sig sårad och sviken. Han kände sig förlöjligad då några av våra gemensamma vänner varit med på festen och sett mig med någon annan, när de vet om att vi på något vis försöker lappa ihop vår relation igen. Jag vågade inte berätta för honom att jag blivit förälskad, då jag inte klarade av att se honom så sårad som han var. Så jag höll det hemligt och viftade bort incidenten som en "fyllegrej". Vår eventuella framtid tillsammans dog där och då. Vi bestämde oss för att avsluta vår relation helt en gång för alla, vilket var ett gemensamt beslut.

När det hade gått över 1 månad kunde jag fortfarande inte sluta tänka på den mannen jag träffade. Jag tänker på honom varje dag :o Jag har pratat med mina vänner och alla säger samma sak, att jag inte borde träffa honom då mitt ex förtjänar ett bättre avslut på vår relation än vad jag givit honom. Att han förtjänar mer respekt än att jag ska börja dejta den person som på något vis orsakat honom både smärta och förödmjukelse. Jag vet om att om jag skulle gå emot vad våra gemensamma vänner anser, och vad mitt ex anser, och träffa den här mannen ändå så skulle jag i princip begå ett socialt självmord. Många anser att jag hanterat saker klantigt och sårat mitt ex i onödan. Och jag håller med. Jag vill inte såra honom ännu mer, men trots det kunde jag inte stå emot mina känslor så jag träffade den här mannen ändå för en vecka sedan. Det var precis som jag trodde. Jag kunde knappt dricka mitt vin för jag skakade så mycket om händerna. Hjärtat slog som en trumma i bröstet hela kvällen. Vi hade sex, och det var kanske det mest känslosamma jag varit med om tror jag.

Och nu har jag inte kunnat sova på en vecka :crazy: Jag vaknar kallsvettig, tänker på mitt ex känslor och hur ont det gör i mig att jag sårat honom så. Varför kunde jag inte låta bli? Jag känner att jag måste berätta för honom att jag träffat den här mannen igen. Vi har så mycket gemensamma vänner så jag vet att det på ett eller annat sätt kommer att nå honom, och jag tycker att det är bättre om jag berättar det själv.

Mitt ex är den finaste människan jag träffat i hela mitt liv. Varför har jag inte kunnat låta bli att såra honom? Kan förälskelse verkligen bli så starkt att all empati får andra människor går ur än? :confused: Den här mannen är helt ny i mitt liv, och vi känner inte varandra. Ändå har jag på något vis valt att träffa honom trots att det innebär besvikelse hos mina vänner, och smärta för en person som ställt upp för mig i vått och torrt i många år. Är jag verkligen så självisk? Hade jag själv stått utanför den här situationen så hade jag fördömt den, men nu är jag i den och slitningarna i mig är för starka.

Buke, varför gör jag såhär? :confused:
 
Det förstår inte jag heller. Varför blir det en så väldigt stor sak av att du går vidare?

Ni har gjort slut. Vad har du svikit?

Jag har tänkt så också ibland. Hur kommer det sig att det blåstes upp och blev så himla stort? Men.. vi dejtade ändå när jag träffade den andre. Trots att vi gjort slut en gång tidigare. Och eftersom mina vänner, som brukar vara vettiga människor, står med den moraliska pekpinnen just nu så gör det mig osäker...
 
@Gbg87 men du och ditt ex är väl nu just ex? Eller har jag missförstått det hela? Ni är väl inte ihop längre?

För i så fall är det ju dig fritt att göra vad du vill. Hur länge är det annars tänkt att ditt ex skall styra ditt liv? Skall du ha hans godkännande innan du får träffa någon och skall han godkänna vem du träffar?

Jag tycker tvärtom att du skött det hela inte alltför illa. Du hånglade med någon. Gjorde slut med ditt ex och först efter det fortsatte du träffa den du hånglade med.

Visst i en perfekt värld så hade du gjort slut först och hånglat sen men det är inte en perfekt värld och du är bara en människa precis som vi andra.

Tycker att både dina kompisar och ditt ex skall sluta försöka styra ditt liv :mad:

You go girl :up:
 
Jag har tänkt så också ibland. Hur kommer det sig att det blåstes upp och blev så himla stort? Men.. vi dejtade ändå när jag träffade den andre. Trots att vi gjort slut en gång tidigare. Och eftersom mina vänner, som brukar vara vettiga människor, står med den moraliska pekpinnen just nu så gör det mig osäker...
Ja, och sen gjorde ni slut och bröt på riktigt.
Du tog helt enkelt konsekvenserna.
Varför "får" du inte gå vidare nu?
 
Jag håller helt med Monstermom.

Fattar inte varför ni förstorar upp ett AVSLUTAT förhållande. Där ni dessutom bestämt uttryckligen att ni inte är ett par. Att ni INTE är exklusiva. Att ni INTE har ett förhållande.

Man kan inte både ha kakan och äta den. Ha fördelarna av att vara singel men fördelarna av en relation. Ni hade gjort slut och ni var överens.

Du träffade en annan och blev kär. Jaha.

Hur skulle det annars tänkas gå? Ni är singel och olyckliga livet ut för att... inte såra exet?! Gud så fånigt.
 
Jag har tänkt så också ibland. Hur kommer det sig att det blåstes upp och blev så himla stort? Men.. vi dejtade ändå när jag träffade den andre. Trots att vi gjort slut en gång tidigare. Och eftersom mina vänner, som brukar vara vettiga människor, står med den moraliska pekpinnen just nu så gör det mig osäker...

OK, det är mycket även i den här korta texten som jag har problem med också, men om vi tittar ännu grundligare: vad ser du för väg framåt här?

Du älskar, bryr dig om, respekterar osv ditt ex, fine. Om vi nu ska fokusera på honom istället för på dig (det tycker jag egentligen inte men det verkar vara där ditt fokus ligger så låt oss utgå från det): är det verkligen något som i längden är bra för honom, att han har rättigheter över ditt liv efter ni gjort slut? Att ni fortsätter vara så hoptvinnade att det blir något slags svek att du är med en annan man, efter ni gjort slut? Eller mår även han bara dåligt av det, och det är bättre att ni båda går vidare och drar gränser kring er själva?
 
Ja, och sen gjorde ni slut och bröt på riktigt.
Du tog helt enkelt konsekvenserna.
Varför "får" du inte gå vidare nu?

Ja asså, vettetusan? Gå vidare får jag absolut, men jag antar att folk anser att det är lite känslokallt (?) av mig dejta just den här killen. Vem som helst annars hade varit fine. Men.. nu råkar det ju vara just den här killen jag är förälskad i..
 
Ja asså, vettetusan? Gå vidare får jag absolut, men jag antar att folk anser att det är lite känslokallt (?) av mig dejta just den här killen. Vem som helst annars hade varit fine. Men.. nu råkar det ju vara just den här killen jag är förälskad i..

Jag kanske är trög, men varför inte just denna killen? För att det var den första efter ditt ex? Hade det varit lättare för ex:et om det var den 57 killen efter honom, och att du knullat runt med alla innan du fastnade för någon?

Jag måste verkligen ha en annan moralkompass. Eller helt annat perspektiv.
 
Ja asså, vettetusan? Gå vidare får jag absolut, men jag antar att folk anser att det är lite känslokallt (?) av mig dejta just den här killen. Vem som helst annars hade varit fine. Men.. nu råkar det ju vara just den här killen jag är förälskad i..
Känslokallt? Att du blev förälskad? I någon som verkar besvara dina känslor?
De borde gratulera dig och inte tramsa.

edit: Om de nu ska ha en massa moraliska invändningar så är det väl isf bättre att du hånglade med någon du blev förälskad i istf att hångla med någon baraföratt?
 
Jag kanske är trög, men varför inte just denna killen? För att det var den första efter ditt ex? Hade det varit lättare för ex:et om det var den 57 killen efter honom, och att du knullat runt med alla innan du fastnade för någon?

Jag måste verkligen ha en annan moralkompass. Eller helt annat perspektiv.

För att jag träffade honom under tiden jag och mitt ex dejtade och försökte få vår relation fungerande igen. Om dock långsamt, därmed att vi inte var i ett uttalat förhållande just då. Vi tog det försiktigt men hade ändå en gemensam idé om att det skulle leda tillbaka till ett förhållande och en framtid tillsammans. Så, det var inte "första killen efter honom", utan snarare en kille jag träffade under tiden vi dejtade och försökte få vår relation fungerande igen.
 
Buke, jag har sårat en människa som betyder väldigt mycket för mig, och jag får inte riktigt grepp om varför.

Nej, jag tror inte någon här kan hjälpa dig få grepp om varför ditt ex känner sig så oerhört sårad att du gått vidare efter att ni gemensamt gjort slut. Grejen med att göra slut är just att man går vidare, var för sig. Släpper taget. Vill man hålla kvar gör man inte slut. Då lappar man ihop.

Jag kan inte förvänta sig att ex:et ska stå kvar och vänta på att jag kanske eller kanske inte kommer på att jag nog kanske ändå vill försöka igen. Då kommer någon annan emellan, mest sannolikt.

Man kan inte paxa varandra för all evighet. Då får man göra ett seriöst försök att hålla ihop.

Det ditt ex håller på med är bara en massa mind games som ärligt talat inte känns riktigt friskt och sunt. Trist att vännerna går på det och hänger med i det (sjuka) resonemanget.

Eller så har jag helt missat en regel som säger att man inte får bli kär i den första till tredje man träffar efter att ha gjort slut...
 
Alltså du och ditt ex var inte egentligen tillsammans när du träffade denna man första gången. Ni avslutade sen relationen helt och hållet. Och efter detta gick du vidare med att utforska relationen till den nya mannen. Jag ser inget fel. Så klart blev ditt ex sårat om han hoppades på något som inte blev. Precis som ett av mina ex blev när han insåg att jag faktiskt dejtade lite mer än sporadiskt, trots att jag sagt klart och tydligt att det aldrig någonsin, om han så var den sista på jorden, skulle bli vi igen. Så länge en av parterna fortfarande har känslor kommer denna känna sig sårad. Det innebär inte att du har gjort något fel.

Om du känner så som du beskriver här för den nya mannen och det dessutom är besvarat, kör på! Träffas, utforska relationen och se vad det blir. Jag tycker inte att du ska säga något till ditt ex, låt honom få slicka sina sår i fred. Och era gemensamma vänner har inte direkt med din nya relation att göra. Är det så att det utvecklas till en etablerad relation så får du och dem ta ställning till er ev fortsatta vänskap. För ärligt talat, känns inte som riktiga vänner om de inte anser att du ska få gå vidare i livet.
 
Men nu motsäger du dig själv. Ni var inte exklusiva och ni hade ju gjort slut men strulade lite fortfarande.

Så träffar du någon som du vill träffa seriöst. Ja, sånt är livet. Jag förstår fortfarande inte vad ex:et surar över.

Nej vi "strulade inte lite fortfarande". Vi hade börjat dejta, eller vad man vill kalla det, igen med målsättningen att få får relation att fungera igen förr eller senare. Dock tog vi det väldigt långsamt så vi sa att vi inte var exklusiva, och att vi inte var tillsammans, för att inte ha för bråttom helt enkelt. Vi ville känna in lite hur det var att vara med varandra igen utan att springa in i ett förhållande för snabbt. Ledsen om det inte var tydligt i första inlägget!
 
Alltså du och ditt ex var inte egentligen tillsammans när du träffade denna man första gången. Ni avslutade sen relationen helt och hållet. Och efter detta gick du vidare med att utforska relationen till den nya mannen. Jag ser inget fel. Så klart blev ditt ex sårat om han hoppades på något som inte blev. Precis som ett av mina ex blev när han insåg att jag faktiskt dejtade lite mer än sporadiskt, trots att jag sagt klart och tydligt att det aldrig någonsin, om han så var den sista på jorden, skulle bli vi igen. Så länge en av parterna fortfarande har känslor kommer denna känna sig sårad. Det innebär inte att du har gjort något fel.

Om du känner så som du beskriver här för den nya mannen och det dessutom är besvarat, kör på! Träffas, utforska relationen och se vad det blir. Jag tycker inte att du ska säga något till ditt ex, låt honom få slicka sina sår i fred. Och era gemensamma vänner har inte direkt med din nya relation att göra. Är det så att det utvecklas till en etablerad relation så får du och dem ta ställning till er ev fortsatta vänskap. För ärligt talat, känns inte som riktiga vänner om de inte anser att du ska få gå vidare i livet.

Precis något sådant försökte jag skriva ihop, men lyckades inte uttrycka mig lika bra som du gjorde här :p
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 023
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 964
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 988
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 691
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Sätta upp gammal tapet?
  • Den siarlösa ulvleken

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp