Bukefalos 28 år!

Jag har hamnat i diskussion

G

Gottfrid

Eller rättare sagt, jag hade inget att säga då jag kan för lite.

Jag lägger tråden här då de flesta av de som jag jag verkligen beundrar finns just i Barock, tycker du att den ligger fel Jegra så är det bara att flytta den....hmmm....ja nästan i varje fall :devil: :D

Men hur som helst så handlade diskussionen om just den så kära omtalade formen på hästen, och kände att jag inte hade tillräckligt med kött på benen för att kunna argumentera mot.

Men för ett par veckor sedan så mötte jag en som sa att när vi lägger oss i och petar här och där på hästen för att få den att tex sätta under sig lite mer med bakbenen för att få hästen att jobba på ett ändamålsenligt sätt och skonsamt för hästen. Så gjorde vi ett både onödigt och meningslöst och för hästen rent ut sagt ett riktigt tarvligt sätt.

Han menade att om man helt enkelt väntade ut hästen och lät den vara ifred och hitta formen på sitt eget lilla vis utan att vi la oss i så bar den upp sig för just den speciella individens egna förutsättningar på ett skonsamt och korrekt sätt.
Och han menade om vi inte la oss i överhuvudtaget och då menade han varkligen att man inte bad om något mer än gångarter och tempo. Och tampot han pratade om var mycket lågt och skulle andas lugn som den viktigaste aspekten.

Och i denna diskussion så stod jag mig slätt då jag inte kunde på ett bra sätt argumentera mot honom. Och ett problem uppstod också, jag började att förstå vad han menade och tyckte (mot min vilja :crazy:) att han hade endel poänger i det han sa, men jag köpte det inte.

Men det jag funderade på efter diskussionen är att:

Om man rider på det sättet som han förespråkar, leder det ovillkorligen till en felriden häst. En häst som förr eller senare kommer att få ont, och må dåligt rent fysiskt av att bli riden.

Tänker återigen på min ponnytid där det inte fanns en tillstymmelse av form på mina hästar. Men red gjorde jag... och mycket dessutom. Men aldrig hältor, ömmande ryggar osv. Och ponnyhästar som kom så fort jag visade mig och nästan slogs om min gunst :D

Tro nu inget annat än att jag helt har annamat det akademiska tänkandet, men likaså fick jag mig en funderare.

Ja som sagt fullärd blir man aldrig, men det hade varit roligt att förstå NÅGOT i varje fall :crazy:.

//Madde
 
Just det med att rida ponny...de flesta som rider ponnies (när de är yngre) busrider nästan bara = inga spänningar skapade av oss.

Även om man tycker att de borde gå sönder av allt det höga tempot och slitet så gör de ju uppenbarligen inte det utan det är först när "vi" börjar sätta spänningar i dem genom att be om en felaktig form som de går sönder.

Ett argument emot är ju att alla hästar är sneda precis som alla personer är sneda = vi måste korrigera hästen annars blir den bara mer och mer sned med tiden. Den kommer ju inte att korrigera sig själv.

Fast jag kan ju tycka att han har en poäng i det. Ibland kan det gå till överdrift med petandet och pillandet. Dock håller jag inte med honom om att det skulle gå att göra på detta sättet.

Bara mina små funderingar över det hela.
 
Westernrytteriet rider utan koll, Mongolerna bara öser. Exemplen på fri ridning finns överallt och är nog större än skolad ridning.
Vilka hästar står på stall?
Vilka hästar står på sjukhus?
Vilka hat problem?
Sällan naturridningen.
 
Jag tycker nog att jag mest skolar mig själv när jag rider. Och när jag sitter rätt så följer hästen mig.
En annan tanke är ju 60/40 belastningen som hästen har som alla "tjatar" om. Alltså att hästen lägger mer vikt fram än bak i sitt naturliga rörelse mönster och när vi lägger till vår vikt så blir det för mycket vikt fram. Tror man inte på det längre?
 
Ursäkta, men jag är inte säker på vad du menar och vad din diskussionspartner menar. - Kan du vara lite tydligare? Att ge 17 i att hålla på och bängla med hästens huvud är väl inget som är fel? Jag förstår inte riktigt hur du menar.. :confused: mvh/T_B
 
Ett argument emot är ju att alla hästar är sneda precis som alla personer är sneda = vi måste korrigera hästen annars blir den bara mer och mer sned med tiden. Den kommer ju inte att korrigera sig själv.

Ja det var bla annat detta jag tog upp med honom, men mina argument tröt efter ett tag och jag kände att jag bara snurrade in mig mer och mer i mig själv och när jag höll på att falla så kapitulerade jag innan :D, medan jag hade LITE stolthet kvar :angel:.

Men han menade på att visst finns det hästar, precis som vi människor som är sneda i kroppen och att det inte bra att hästen fortsätter på det viset och kommer att få ont av det. Men han är helt övertygad om att vi (jag drar alla nu, både dressyr, AR, hoppn osv över en kam nu) är helt fel ute när vi försöker att manipulera hästens kropp genom petnigar, hjälptyglar,(vilket han förövrigt anses vara ett övergrepp på hästen och borde vara åtalsbart)osv.

Han menar att om man helt enkelt ser till att själv vara helt centrerad och inte genom sin egen obalans göra det svårt för hästen så behöver vi inte ens tänka på en sak som en sned häst.

Och skulle det vara så att hästen är sned så korrigerar den det själv om man bara låter den vara och hitta sin egen balans och därmed så kommer den själv att korrigera sig, och skulle den av någon anledning inte göra det så är den hästen att fall för tex massörer osv.

Ja jag snurrar väl in mig igen nu när jag försöker att förklara :crazy:.

MVH från Madde som skall försöka få honom att förklara igen för mig...
 
Ja det var bla dessa argument han hade, precis det du tar upp här.

Och hur fasen skall jag kunna argumentera mot detta?

Och jag tänker på dressyr, hoppn osv, och man kan då undra varför tex försäkringspremien höjs till skyarna så fort man andas att man har en halvblodshäst.

Vad har vi gjort mot hästen som gör att den går sönder och får sina skador.

Vilken är morgondagens sanning?
 
Här om året gick premierna upp på araber rejält.
Inte för att jag har fått fler skador. Inte för att rasen har blivit sämre.
Utan, min teori, distansryttarna har ökat i antal.
 
Om du har samma bolag som jag så var det en allmän förändring av premierna för alla raser. Från att ha grundlagt premien på försäkringsbelobbet så har nu en parameter till lagts till, rasen. Man har alltså gått in och kontrollerat vilka raser som är mest skadedrabbade överlag och sedan lagt premien i proportion till detta. Ex Kallblod fick rejält sänkta premier.

mvh Jessica
 
Nu blir jag förvirrad, tyckte du inte nyss att rakt fram rakt ut var ett bra koncept för ridning för en hållbarare häst? Är inte det precis vad distansen går ut på?
Att sedan araberna blir mer skadedrabbade (om det nu är så) kan ju hänga ihop med att det antalet araber som ridhästar ökat?
 
:D den som inte kan rida väl nog för dressyr börjar med hoppning. När sen hindrena blir högre än 70 cm så börjar dom med western. Men där kan man inte komma in på en otränad häst. Så då går man över till distans. Och det var ju jobbigt att rida så långt, då återstår hästrally. När allt är genomgånget så kallar man sig för AR ryttare.
 
Jag skulle aldrig komma på tanken att börja med varken distans (kanske prova någon kortis någon gång) eller western (verkar trist :angel:), men kallar mig gärna dressyrryttare med AR-insikt. :D

mvh Jessica
 
Och våra premier går upp så fort Lussan skaffat en ny häst :angel:
 
Fel fel fel. Jag gick direkt på AR från western men behöll western ändå liksom, på nåt vis. Jag gillar hattarna och klär inte i dom där konstiga frackkläderna med mönster på. Hoppa har jag aldrig gillat efter att jag fyllde 15 år fast när jag var 13 hoppade jag 1,10 BARBACKA på en D-ponny utan större problem. Jag fattar fortfarande inte hur i helv-e det gick till..... :crazy:

Jag tycker idag att 50 cm stock i skogen räcker gott och väl. :eek:

Kokopelli Mana
 
Intressant diskussion. Jag har också funderat på det här.

Säg att man vill hålla sig med hästar för att de är ens vänner och familjemedlemmar. Man har hittat någon eller några individer som man fastnat för i hjärtat, de kanske har skavanker eller är gamla eller har "nackdelen" att vara travare... Man vill rida ut i skogen och längs vägar för att man älskar det, man vill pyssla på med hästarna och även göra någon typ av kommunikationsövningar och träning - men har inga stora mål för dressyr, hopp eller kofösning.

Hur stor är risken att en sådan häst skadas av ridningen om den får gå i den form som den väljer själv (om hästen är frisk men kanske inte perfekt exteriört o dyl) under uteritterna? Behöver den hästen dressyr för formens skull? Jag utgår naturligtvis från att hästen rids efter förmåga, går mycket ute och kan bygga "normala" muskler efter behov.

Vad säger ni?
 
Den hästen klarar sig. Men ryttaren kan knäcka den genom dålig ridning. Så även om hästen skulle klarar sig så kan ryttaren ha sönder den.
 
Ja, det håller jag nog med om. Man skapar nog snabbt spänningar - och vidmakthåller dem - i hästen med dålig sits, egna spänningar, motsägelsefullt kroppsspråk och bristande kommunikation.

Jag håller just på lär om min kropp vad gäller ridning och har hittat intressanta spänningar som gör att min kropp säger "sväng höger" när jag egentligen vill svänga/böja/vända hästen åt vänster. Jag har börjat undra hur ofta jag slutligen har tvingat hästen att gå åt vänster med kraftigare tygeltag och varit helt ovetande om att hästen försöker följa min kropp.

Så med tanke på Gottfrid första fråga om att hålla på rida hästen till form och allt det kontra låta hästen finna sin form själv - då måste man väl säga att ryttarens utbildning, insikt och eventuella medfödda talang är viktigare än hästens - hästen följer gärna en god, skicklig ryttare som ger rätt impulser, och bör då gå avslappnat och ha möjlighet att finna en fungerande form för sig själv?

Om man vill rida bort/bygga bort/lösa upp en hästs snedheter så måste man ta itu med sina egna för att resultaten ska bli bestående, eller hur? För att inte tala om att man blir en bättre ryttare överlag och förebygger andra spänningar.
 
Menar du att de som tävlar i dressyr är de skickligaste och att alla andra är succesivt sämre??? Har du satsat på tävlingsdressyr nu?? Heja! :banana: Vad säger araberna om knoppar i manen??
 
Mycket intressant tråd! Jag har själv funderat en del på detta med förutsättningar för träning; uteridning, ridbana, ridhus och brist på detta.

För 5 år sedan flyttade jag från ett stall där jag fick lov att rida 3 km till närmaste volt och förutom det hade jag oändligt med grusvägar, skogsstigar och en del ängar nära stallet att rida på. Varje ridtur varade i runt 1,5 h och träningen som eventuellt blev på banan var dressyr i ca 20 min.

Där jag nu står med min nuvarande häst har vi ridvolt, asfaltsvägar, skogsstigar och en liten snutt grusväg att rida på. Det här har gjort att jag har svårt att träna som jag är van och känner att det är för lite "rakt fram" ridning för att det ska kännas bra. Lagom av allt är väl bäst, att inte rida "korrigerande Dressyr" skulle för mig vara ganska tråkigt, för jag tycker dressyr är kul, särskillt AR!

Då jag mest omskolat travare så har ju de långa avsånden tidigare varit jättebra som nedvarvning efter travet och varje häst (3 st) har fått träna just takt och tempo på dessa vägar.
Nu försöker jag göra detta på ridbanan eftersom det är för svårt i skogen bland rötter ris och snårig terräng, men jag tycker inte alls att det blir lika bra.

Så som vanligt, lite av varje behövs nog och framför allt behöver man någon som kan hjälpa en med balans, sits och inverkan av hjälperna.
 
Nu går jag från ämnet men tycker att frågan är intressant.
Kan det vara så att Novans problem med högerbak kommer av att jag är stel i höften på höger sida? Tanken kom spontant utifrån ditt inlägg om att tro sig säga en sak och att sen egentligen säga en annan.
Angående ursprungs diskutionen så tror jag att det kan ligga endel i det han sa. oftast fokuserar man på hästen men det hjälper (för mig) mer att fokusera på mig själv och vad jag håller på med. Kanske missuppfattat vad han sa :p.
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 714
Ekonomi & Juridik Jag sitter i en tilltrasslad situation och undrar om jag också kan komma med ägaranspråk och därmed hindra att hästen avlivas. Det...
Svar
18
· Visningar
3 585
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 105
Senast: IngelaH
·
Hästvård Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 931
Senast: Terja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp