Jag har inte en aning längre

Sv: Jag har inte en aning längre

Indy har haft boots på sig i 3 år nu, har inte haft en tappsko sedan dess, innan hade jag det då och då, MEN jag bytte hovslagare i samma veva.

Han gjorde som din, drog av framskon med bakskon.

Jag har vanliga billiga gummiboots, varvar med filtboots, har aldrig haft skav.
 
Sv: Jag har inte en aning längre

mackan skrev:
det fungerar vid regn förutsatt att du satte på bandaget när hoven var 100% torr. du lindar ett mega tjockt bandage av det hela, och är allt torrt från början så sitter det sen även i regnet. det skall vara extremt lerigt och blött och om hoven blivit fuktig innan bandaget läggs på, för att det inte ska funka.
Det viktiga är att bandaget/tejpen aldrig får gå över kronranden, då påverkar det blodtillförseln. sitter det på hovdelen är det helt ofarligt att ha på det i flera dagar. Min gick förra midsommar helgen med det dygnet runt i hagen i 3 dagar, då han givetvis lyckades singla av en sko precis när helgen började. har sedan använt det titt som tätt så fort det blir tappsko just för att motverka att hoven trasas sönder. mitt BÄSTA tips :)

Jag har alltid en rulle silvertejp hemma nu, blev tipsad av en annan hovslagare när vi var på föreläsning och det är ju super :bump:
 
Sv: Jag har inte en aning längre

lägga inte ut framskorna så mycket kanske??

Boots,funkade på min pålle när han envsiades med att trampa av sig framskorna stup i kvatre
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Tack, det ska jag göra nästa gång!!
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Hittar jag bara en hovslagare så ska han ha boots på sig i hagen.
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Lite dåliga bilder kommer här

PICT0260.jpg

PICT0262.jpg

PICT0263.jpg


PICT0301.jpg
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Det är blött i gräset, får omöjligt hoven att bli torr.
Letar för fullt efter easy boots.
Har nästan fixat en hovis men hittar inte nummert.

Har ringt runt till hovslagare idag också men ingen vill sätta på honom tappskon då jag inte är deras ordinarie kunder.
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Nej det har jag inte!
Sätter han på tappskor till sina icke kunder?
Hur ser det ut med tillgången till honom, har han mycket tid?
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Jag har ingen aning. Han säger alltid att hanär upptagen så jag antar att han har mycket. Men jag trodde att du kanske hade ringt o frågat.
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Jag förmodar detsamma.
ska få några nummer av en vän imorrn till hovisar hon tror kan fixa honom.

Sen fick jag ett namn på en som garanterat kommer att sko honom MEN jag har inte nummert
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Mitt fullblod är fenomenal på att tappa dojorna i tid och otid. Häromdagen skulle vi in i stallet och dörren började blåsa mot rumpan på henne. Hon har aldrig brytt sig om sånt förut, men just den dagen var dörren livsfarlig, och hon fick ett minispel och klev hastigt bakåt. I processen var hon naturligtvis tvungen att lämna ena framdojan på tröskeln... *morr*

Jag har en riktig magiker till hovslagare, som kan spika fast skor i obefintliga hovväggar, och som kan få en sko att sitta kvar genom en 5-timmarsjakt med bara 4 söm... (Normalt behövs minst 6.) Men inte ens han kan garantera att skorna sitter längre än en timme efter skoning, på någon häst. Man vet aldrig vad de hittar på i boxen eller hagen. Och att min pålla har hovar som digestivekex hjälper ju inte direkt...

Har fått tipset att prova Enzion, fast det är dyyyyrt...
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Wow, din häst har BRA hovar jämfört med min! :rofl:
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Vad är Enzion?

Där ligger jord ivägen, på bilderna skulle jag själv nog kunna tro att vi var idioter som inte lyckades spika fast den själv.

De är inte så bra som det ser ut faktiskt
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Jämfört med mitt stos hovar är det skitbra kvalitet på de där! :D Hennes trasar sönder när hon tappar skor, de har sällan sett sådär jämna ut i kanten... :crazy:

Enzion är ett fodertillskott, kostar typ 500:- för ett kilo, innehåller biotin och andra saker som ska vara bra för hovarna. Har bara hört positiva saker om medlet hittills, att det ska vara som en mirakelkur för dåliga hovar, man- och svanstillväxt m.m.
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Aha, synd jag inte fotade när han tappade sist. Nu går han på MYCKET mjuk mark vilket jag tror hjälper mycket.

Just nu ser det positivt ut att få tag på en hovslagare
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Har pm:at dig om en hovis om du inte hittar en. Han har inte problem med att sko icke kunder´vad jag vet.
 
Sv: Jag har inte en aning längre

WOW, den första isåfall!
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Hittade en hovslagare som kommer ut på fredag, om jag inte fått tag på en annan innan dess!
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 790
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 490
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 849
Senast: Marvin
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 598
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp