Jag har inte en aning längre

T

Tiggertjejen

Skodde om fullblodet igår, släppte honom på bete idag och det gick en timme sen hade han tappat samma sko som han tappade förra veckan:crazy:
Jag vill kunna ha honom på betet och kunna rida samtidigt. Att plocka av honom alla skorna är inte att tala om då han trasar upp hovarna totalt. Det funkar utan skor när det är blött och mjukt i marken men så fort det torkar upp så är det kört.

Vad hade ni gjort?
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Jag hade provat med en annan hovslagare...

Om du inte vill det, så kan du kanske sätta på någon form av boots, t ex Boaboots, Easyboots eller liknande, ovanpå skorna alltså, för att riskera att de trampas av i hagen?
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Jag har haft samma problem, och det är verkligen sjukt jobbigt!!! Jag har haft mitt fullblod i 2,5 år, och har för första gången haft alla skorna på i en hel period!! Nu verkar de dock sitta och det känns otroligt bra.
Mitt tips är att du köper boots du kan trä på hoven så fort han tappar, så att den inte hinner fnasas sönder innan hovslagaren kommer. Då blir det lättare för hovslagaren att slå på skon igen, och långsiktigt sett kommer hovkvalitén att förbättras eftersom de inte hinner fnasas sönder innan ny sko kommer på. Dessa boots kan du även rida med. Det står på kartongen att man endast kan ha dem på 24 timmar i sträck, men trär du en tunn strumpa eller liknande över hoven först, som förebygger skav, så är det ingen fara.
Till slut kommer förhoppningsvis skorna att sitta. Prata även med din hovslagare och rådfråga honom.
Lycka till.
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Be hovslagaren titta på hur skon är tillpassad, hur hästen rör sig och ge dig en förklaring varför h*n skor som han skor.
då får du en bra dialog med hovslagaren och lär dig om det ö.h.t finns en anledning till att hovslagaren skor som h*n gör, eller om det finns någon logik i det hela.

finns det inte det så måste hovslagaren tas med i problemet och hjälpa till att hitta en åtgärd. särskilt om det är samma sko som ständigt åker av, då har det ju ngt att göra med skoningen/hur hästen rör sig....
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Jag vet precis hur du har det, har exakt samma problem själv för tillfället med mitt fullblod:crazy:
Dom släpptes på bete för en vecka sedan, och då var hon nyskodd.
Dgen efter betessläppet hade hon rejsat av sig ena framskon. Ringde hovis, han kom ut 2 dagar senare, då var även andra framskon borta.
Skodde om och dagen efter det hade hon återigen tappat vf. Fick hjälp av en tjej i stallet att slå på skon igen. Och igår hade hon tappat hf igen:crazy: Och den är inte rolig nu, har en storlek mindre än vf.
Nu kommer hovis ut i morrn igen, få se hur vi löser detta:crazy: Min blir blockhalt av tappskor, så jag sätter alltid på en easyboot när hon tappar skor. Hon kan INTE gå barfota!
Och hovis byter jag inte ut, han är en av få hovisar som ändå brukar lyckas få min häst att behålla skorna på. Nu vet jag inte vad som hänt dock:confused: Normalt brukar skorna börja flyga av efter 5-6 veckor, därför skor jag henne med 6-veckors intervaller, längre mellanrum går inte.
Bakhovarna är det inga som helst problem med, det är alltid fram.

Tar också tacksamt emot tips på vad gör man????
Vore ju kul att få rida lite nu när det är sommar och fint väder!:D

En tanke som slog mig var att låta henne gå med Old Mac´s i hagen när hovis nu sätter på nya skor. Och låta henne ha dom på sig i hagen över järnskorna så hovarna får en chans att växa. Det finns plats i dom för att hovarna ska kunna växa, dom är ju nu en storlek mindre än vad dom egentligen ska vara:crazy:
Kan man göra så, eller är det jättedåligt för hovarna? Att göra så i några veckor?
Det innebär ju att hon får ha dom dygnet runt förutom kankse ett par timmar/dag när jag rider och är där.
Hur skulle ni ha gjort?
Jag brukar ha strumpor över hoven för att hon inte ska få skav, kan berätta att det är en strykande åtgång på mina stumpor,måste köpa på mig massa nya:D .

Föredrar egentligen Easyboots framför Old mac´sen, men har tyvärr bara en sån kvar då hon har tappat den andra på ett sommarbete, och den återfanns aldrig. Har heller inte råd att köpa nya just nu, så Old Mac´sen får duga för tillfället.

Men som sagt - är det en dålig idé att göra som jag skrev ovan?

(Ursäkta trådskaparen om jag snodde din tråd lite, men vi har ju samma problem:crazy: )

/Petra
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Håller med om att ha en bra dialog med hovslagaren och om h*n inte funkar, byt!!

Min pålle, dock ej fullblod, trampade oxå av sig framdojjorna förut, hade precis bytt hovis och den nya, för övrigt, en underbar hovis, prövade något så enkelt att använda skor med sidokappor!! Han har inte trampat av sig sedan dess! :)
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Usch, vad tråkigt! Känner igen det där... Oftast brukar de ju trampa av sig skon på insidan, men min häst trampade på traktarmarna fram med bakhovarna så de kan ha många fiffiga varianter för att bli av med dojjorna. ;) Som en föregående talare sa, ta ett snack med hovlagaren och se hur hästen rör sig och hur den är skodd.
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Var ute på betet idag, den hade trasats så vi kunde inte slå på skon själva. Min hovis har fullt upp så jag försöker få tag på en ny.

Hoven trasades upp när han rymde inatt
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Tiggertjejen skrev:
Var ute på betet idag, den hade trasats så vi kunde inte slå på skon själva. Min hovis har fullt upp så jag försöker få tag på en ny.

Hoven trasades upp när han rymde inatt


Nästa gång han tappar och du märker det - slå silvertejp bandage runt hoven. Håller sig i flera dar, även om hästen trasar upp den i själva tån efter någon dag. Är SUPER, har bibehållit många hovar i väntan på hovis på det sättet, och hästen kan gå ute som vanligt i hagen under tiden.!
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Frågan är om det fungerar vid regn?

Hur får man vanliga boots att inte skava, tror nämligen att han trampar av framskorna med bakskorna.

Vad tror du det finns för alternativ nu, vi kunde inte fästa skon, ojämt trasad så att säga. Att verka ner ännu mer tror jag inte att det går. Skoddes ju om i fredags.

Fast iförsig hoppar han över staketet inatt igen så får jag tyvärr ta hem honom...
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Jag ger upp!!!

Det finns ingen hovslagare som vill slå på sko på andra hovslagares hästar....

FAN
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Som någon nämnde så är sidokappor helt super! Lite krångligare att sko med, men en duktig hovisklarar det fint!
 
Sv: Jag har inte en aning längre

mackan skrev:
Nästa gång han tappar och du märker det - slå silvertejp bandage runt hoven. Håller sig i flera dar, även om hästen trasar upp den i själva tån efter någon dag. Är SUPER, har bibehållit många hovar i väntan på hovis på det sättet, och hästen kan gå ute som vanligt i hagen under tiden.!

Det var ett bra tips! Nånting jag ska testa nästa gång hästkräken trampar av sig dojjorna! :)
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Hade jag haft en hovslagare så hade det fungerat:cry:
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Vem har du som hovslagare då? Du kan inte byta hovis helt då?
Har han vart sådan även när han inte gått på bete?

Du kan svara på msn om du vill eller pm:a
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Har aldrig märkt nån brist på hovslagare, bor själv i malmö....
Hur många har du varit i kontakt med ?
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Du får gärna tipsa mig om en som har tid och en som tar andras kunder som de säkert kallar mig eftersom hästarna ska flytta 5 mil bort efter betet.
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Ja, till och från jag pm:ar
 
Sv: Jag har inte en aning längre

Tiggertjejen skrev:
Frågan är om det fungerar vid regn?

Hur får man vanliga boots att inte skava, tror nämligen att han trampar av framskorna med bakskorna.

Vad tror du det finns för alternativ nu, vi kunde inte fästa skon, ojämt trasad så att säga. Att verka ner ännu mer tror jag inte att det går. Skoddes ju om i fredags.

Fast iförsig hoppar han över staketet inatt igen så får jag tyvärr ta hem honom...


det fungerar vid regn förutsatt att du satte på bandaget när hoven var 100% torr. du lindar ett mega tjockt bandage av det hela, och är allt torrt från början så sitter det sen även i regnet. det skall vara extremt lerigt och blött och om hoven blivit fuktig innan bandaget läggs på, för att det inte ska funka.
Det viktiga är att bandaget/tejpen aldrig får gå över kronranden, då påverkar det blodtillförseln. sitter det på hovdelen är det helt ofarligt att ha på det i flera dagar. Min gick förra midsommar helgen med det dygnet runt i hagen i 3 dagar, då han givetvis lyckades singla av en sko precis när helgen började. har sedan använt det titt som tätt så fort det blir tappsko just för att motverka att hoven trasas sönder. mitt BÄSTA tips :)
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har inte en aning längre

Tiggertjejen skrev:
Frågan är om det fungerar vid regn?

Hur får man vanliga boots att inte skava, tror nämligen att han trampar av framskorna med bakskorna.

Vad tror du det finns för alternativ nu, vi kunde inte fästa skon, ojämt trasad så att säga. Att verka ner ännu mer tror jag inte att det går. Skoddes ju om i fredags.

Fast iförsig hoppar han över staketet inatt igen så får jag tyvärr ta hem honom...


Jag har boots i hagen och min har aldrig fått skav. varva typen av boots så brukar det funka. jag varvar mjuka globus gummi boots med globus neoprene boots och det funkar super.

om din häst är på med bak och trampar på fram så behöver skon nog läggas in i fram. Kanske behöver hovis även justera bak så överrullningen fungerar på rätt sätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 761
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 448
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 764
Senast: Marvin
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 563
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp