Jag har inte gjort min läxa

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag hämtade jag ut ytterligare en matkasse från Ica. På väg mot kassan såg jag att det stack upp en flaska i kassen. Det var vitt vin. Fasen också. När jag sen tittade i receptbladet så var det två recept som innehöll 1 dl vin vardera.

Jag får ju lov att utesluta det igen :banghead:. Hade jag bara gjort min läxa och faktiskt kollat ingredienslistan så skulle jag avbokat. Nu var jag bara lite slapp och kollade bara lite lätt vad det var för slags mat och jag tyckte det verkade okej.

Men det får bli en "note to self" att faktiskt läsa igenom recepten bättre. Det håller ju inte att jag ska samla på matlagningsvin i skåpet som jag inte kan använda. Jag kommer aldrig våga äta eller dricka något med den minsta procent alkohol så länge jag äter medicin. Att få blodtrycksfall är verkligen det mest hemska jag vet och den risken vill jag inte ta. Efter att jag reagerat med blodtrycksfall på lättvinsglögg för något år sedan så har jag nolltolerans mot alkoholintag. Det är synd och känns väldigt begränsande. Men nu sitter jag ju i medicinträsket och vågar inte annat än att låta bli det helt. Även om jag inte skulle reagera med blodtrycksfall så är risken överhängande att jag reagerar med en panikattack i stället, bara för att jag är rädd för alkoholen.
 

Det spelar ju ingen roll - blir bara ”debatt” när nån ifrågasätter att den ens existerar om den kommer i någon annan förpackning än den exakta man själv känner till liksom 😎👍
Det blir väl inte en debatt bara för att jag förstår vilken förpackning hon menade :rofl:
 
Aha. Men sen då? Den lär ju frysa ihop i en klump. Jag lär ju inte kunna ta från klumpen så mycket jag behöver vid ett givet tillfälle.
Rent allmänt för att kunna dela på saker man fyser så ska det läggas i en påse som är för stor. Utan extra luft i men ändå med klämman/knuten så nära öppningen det går. Sen lägger man den så platt och utbredd det går vid infrysningen. När det väl är fruset går det att bryta sönder och skaka ihop innehållet för att spara plats. Riven ost brukar inte frysa ihop om du ser till att den ligger "luftigt" och inte "hoptryckt" i påsen.

Vissa saker kan man lägga utbrett på en plåt (med plastfolie under), styckfrysa och sedan hälla ner i påse. Jag har även gjort liknande med t.ex. storpack ajvar relish genom att göra klickar lagom stora för smaksättning av "ett kok gryta" och pesto för "en portion pasta".

Mitt hushåll hade inte fungerat om jag inte hade en bas av "eviga" torrvaror (+bön- och tomatkonserver) och djupfryst (rester, extrapris storköp/kort datum fyndpris, och alltid ha hemma-saker) som gjorde att jag helt enkelt inte sysslade med sådant planerade av att allt ska gå jämt upp.
 
Jag har nog aldrig sett pizzadeg i affären heller.
https://handla.ica.se/handla/kategori/pizzakit-id_1947 Så här ser de ut på ica, varierar lite vart de finns. Ibland där den färska pastan är ibland på någon helt annan plats. Alltid i kyldisk dock. Det är väl en sådan produkt som inte har en specifik tillhörighet. Olika butiker sorterar in den olika.
Här är en test av vilket som är bäst https://alltommat.se/fardig-pizzadeg-bast-i-test/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp