jag har inte råd längre:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

jenny82

Trådstartare
Jag vill verkligen inte sälja min häst men jag har fömodligen inget annat val längre:cry:

Alltså jag köpte(bytte) honom för ca 2 månader sen och det började med att han blev sparkad i hagen så det har lett till en del vet.räkningar plus att han vaccinerades nyligen o fick tänderna kollade=ännu mer räkningar. Han tappade en sko nyligen så då vart det mer pengar som gick åt till det.

Jag har som sagt en massa räkningar att betala nu.
Hur ska jag fixa det här utan att behöva sälja hästen?

Fodervärd är ju ett alternativ men jag vill inte flytta hästen och det ger mig inga pengar till räkningarna iaf.
Jag tycker att det är helt galet att behöva sälja sin häst för att ha råd med vet. räkningarna:crazy: Detta var ju absolut inget jag hade räknat med men visst är man hästägare så får man räkna med sånt.

Det har även varit massa med bilen nu oxå, den skulle skatten betalas på o sen gick den inte igenom besiktningen så rep.kostnaderna kostar en hel del oxå.

Jag har ju även 2 barn som behöver kläder osv.

Är det bara att acceptera att hästen går bort i mitt fall??

Kanske ska tillägga att jag har fast heltidsjobb.
Är även sambo men det är inte lättare för honom.

Känns som ett fall för lyxfällan det här.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Är han trasig nu? Annars kanske du kan lämna ut honom på foder ett tag så du kan betala av dina räkningar o samla ihop en ny buffert?
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Nej då han är hel o frisk.

Jo fodervärd är ju ett alternativ men jag vill inte flytta honom från stallet för då kanske det inte finns plats när jag tar honom tillbaka..sen är det nog svårt att få nån fodervärd som vill ha honom i samma stall.

Men problemet är ju egentligen att jag kommer få jättesvårt att betala alla dessa veterinärräkningar och därför överväger jag att sälja honom för att betala dom och komma ifatt lite.
Men jag vill verkligen inte, har sett fram emot att få komma igång rida nu.

Så hopplöst det känns då:(

Jag har aldrig tidigare haft sånna här problem med ekonomin som jag har nu.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Hade du inte försäkrat honom? Eller gick inte skadorna på försäkringen kanske?
Kolla med vet om du kan få någon avbetalningsplan.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Klart han är försäkrad:smirk: Med en fast självrisk samt alla andra kostnader, sammanlagt ca 5000 kr. Plus bilj*veln...suck
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Det är inte så självklart. Vet flera som har sina hästar oförsäkrade. Förstår dock inte hur dom vågar.
Du kan inte sälja bort lite prylar på tradera då? Gamla parfymer, kläder osv..
Är det Wobbler det handlar om eller är det en annan häst?
Det ordnar sig säkert!
consoling1.gif
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Men det kan ta tid att sälja en häst. Såvida du inte rear ut den.
Kan du inte skaffa en betalande medryttare, så kan hästen stå kvar i samma stall.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Har du inte råd att ta hand om hästen på ett tillräckligt sätt (där ingår veterinärvård) måste du ju sälja den.

Nu känner jag mig hård men jag tycker det är oseriöst att köpa en häst som man inte har råd att ha kvar efter 2 månader...
Jag får lite ont i hjärtat när jag hör om hästar som får byta ägare så...
Planering och tillräcklig ekonomi är väl basen man bör ha utrett innan man skaffar sig en häst.
Det kan du inte göra något åt nu såklart och jag förstår att det är jobbigt, men tänk efter ordentligt innan du blir hästägare nästa gång!
 
Sv: jag har inte råd längre:(

håller med helt, även om det låter hårt.

Det hansdlar om lvande varelser, har man inte 5000:- sparat så ska man inte skaffa häst, jag vill ha minst det tiodubbla sparat o det är verkligen minimum.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

ja du, det låter som du inte har råd att ha häst.

Jag skulle aldrig skaffa häst om jag inte hade en ordentligt buffert.

Det har du alldeles rätt i.

Men det finns människor som har en fruktansvärd otur oxå och kan hända även den med en bra buffert som snabbt kan försvinna;)
 
Sv: jag har inte råd längre:(

jo absolut men ju handlade det om 5000:- vilket för mig är en liten summa när det handlar om hästar.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

jo absolut men ju handlade det om 5000:- vilket för mig är en liten summa när det handlar om hästar.

Lägg sedan på vad det kostar att reparera bilen.. Har den inte gått igenom bes.. så räkna med ca. 5.000:- till + skatten (som man iofs. vet om ett år i förväg) så var det 2.000:- till. det blir mycket i slutänden...

Neee sälj inte hästen. Skrapa ihop så mycket prylar du hittar och sälj dem på blocket istället. Då rensar du ju samtidigt ur på gammalt skräp.. Två flugor i en smäll.. Har du rätt försäkringsbolag så kan du kanske få betala självrisken på ett par tillfällen. Ring och fråga. du kan inte få mer än ett nej.. Delarna till bilen köper du på www.laga.se ring runt och köp där det är billigast sedan ber du verkstaden (om du anlitar en sådan) om att få betala på ett par tillfällen. Snåla på lyxtillbehör som godis, cigaretter, läsk, hämtmat, kläder klarar sig barnen utan nya i en månad.. jag lovar... m.m m.m så ska du helt klart se att du kommer att klara det... Ni kan ju också be era föräldrar om ett litet lån.
Det är vid sådana här tillfällen när man måste spara in på allt som man inser hur mycket grejer man egentligen klarar sig utan. Och så är det så otroligt skönt när allt ordnar sig och man kan börja leva som vanligt igen ;)
Just det ja.. Pantflaskor... har du sådana liggandes så panta dem det brukar bli en slant i slutänden... sånt jag lärde mig när jag var ensamstående mamma på studiebidrag.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Men allvarligt, har du ingen buffert till vet.vård:confused:
Jag menar har man otur så stannar ju inte räkningen på fem tusen utan på bra mycket mer, när min häst blev sjuk och tillslut dog så räknade jag på vad hon kostade sitt sista år i livet... ca 30000 kr.
All vet.vård ingår tyvärr inte i försäkringar, inte heller equiterapeut, specialbeslag och specialfoder, de flesta försäkringar täcker inte heller veterinärens resa.

Jätte tråkigt om du måste sälja hästen, men till nästa gång så ha en buffert på minst 20000 kr så slipper du sådant här.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Ja inte för att vara elak men det verkar ha varit extremt ogenomtänkt av dig att skaffa häst och upptäcka 2 månader senare att du inte har råd med den.
Att hästen behövde vaccineras och tandkontrolleras måste du ha vetat om när du köpte den, det ingår i löpande utgifter när man har häst.
Att inte ha en buffert för att ens betala självrisken på sin försäkring, ja då har man helt fel budget för sitt hästägande. Hästar blir sjuka och skadade - om man inte råkar ut för detta har man extrem tur! Och det är alltid större skaderisk när hästen precis bytt hem, med ny ryttare, nya hästkompisar, ny miljö och därmed mer spring etc.
Vad händer om du blir sjukskriven? Om hästen blir långtidskonvelescent och du måste betala för tex kiropraktorbehandlingar, dyra veterinärmediciner etc?
Angående bilen, äldre bilar (som oftast är dem som inte går igenom besiktingen) kostar nästan inget i inköp men där måste man också räkna in en hel del reparationskostnader, speciellt om man inte är duktig på att meka själv.
Som någon tidigare skrev, det är synd om hästar som måste byta hem på såna här sätt.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Vad tråkigt! Men det är dyrt med häst och ibland är det mycket kostnader utöver de fasta förutsägbara kostnaderna med att ha häst.

Finns det någon möjlighet för dig att få en betalande medryttare? Utöver ekonomisk hjälp skulle du även få avlastning med skötandet och ridandet vilket säkert kan vara skönt när man har två barn också.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Jag står inför lite samma situation som dig. Jag har haft min häst i snart 4 år (sen hon var föl), hon har gått på lösdrift under uppväxten och när jag pluggat. Nu har jag pluggat klart och tanken var att jag skulle ha jobb men har inte hittat mer än ett litet extrajobb. Jag har precis råd med månadsavgifterna men min buffert är helt slut. Jag funderar därför på att sälja henne för jag vill inte stå där utan pengar om det händer henne något.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

Vilken tråkig situation. Med facit i hand så har du helt enkelt inte råd att ha häst om en vetrinärsväng à 5000 får er på fall i komb. med bilkonstnaden där skatten borde vara en beräknad kostnad och så även ev. reparationer.
Jag tycker att du och sambon ska sätta er ner och göra en riktig plan över ekonomin. Vad har ni för buffert? Med hus, barn, bil och två heltidsjobb så borde den vara rätt rejäl för att ni ska känna er trygga.
Vad kan ni dra ner på? Kläder kan gott köpas bättre beg, maten brukar gå att dra ner på med mer hemlagat etc.
Vill du verkligen ha kvar hästen (det känns bara som en tidsfråga innan han behöver en ny sadel etc, fixar du det?!) så kanske en konstgjord andning genom betalande medryttare/fodervärd kan vara ett alternativ men du sitter ju där med ev. vetrinärkostnader ändå.
Det ekonomiskt bästa vore kanske att sälja och koncentrera närmaste åren åt att fixa en godtagbar buffert.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

KL

Det är inte alltid lätt att bara hosta fram pengar. Jag har ingen buffert just nu om något händer. Jag skulle ha sparat ihop till det innan hästen kom tillbaka från fodervärden, men dels sa de upp den tidigare dels så fick jag hämta honom snabbt då de inte skötte honom som de skulle. DEt gjorde ju att jag itne hann spara pengar utan det jag sparat ihop var tvunget att gå till pållen.

Visst det är bra att ha en buffert, men får man en massa extra utgifter är det inte alltid så lätt. Så många utgifter som TS hade haft hade inte vår ekonomi klarat.

Jag tycker iallafall inte att du ska sälja ts se om du inte kan löas det på något sätt. Som någon sa tradera kan ju vara ett alternativ.
 
Sv: jag har inte råd längre:(

vad tråkigt för dej, men du kan säkert lösa det på ngt sätt?

jag antar att du har råd "vanliga" månader, utan allt det här m bil o så?
kan ni inte försöka koma er igenom det o sen se vad som händer?

vissa räkningar kan man ju dela upp lr skjuta fram lite så att allt inte kommer på en gång.

Jag hade häst när jag pluggade o alla vet ju hur rika studenter är. bor i sthlm i egen lägenhet o hade bil + häst då, fanns inte chans till att skaffa en buffert.. så när han blev sjuk(vilket han var 1,5år) fick jag klara mej ändå, det var skittufft men vad gjorde man inte?
Nu är det väl lite annat iomed att du har barn att tänka på...

men om du betsämmer dej för att försöka ha kvar den så är väl en betalande medryttare ett jättebra alternativ? lr halvfodervärd, då behöver du bara ha 50% av kostnaderna


jag tänker på det här m buffert? har verkligen dom flesta det som har häst? säger varken bu lr bä om det, bara funderar :)
jag har aldrig haft det under mina år med häst.... jag fick vackert betala från fickan när det var nåt, fast såhär i efterhand kan jag nog tycka att det kan vara bra o ha några tusen ifall nåt händer... som när jag skulle avliva min, gick på 7500kr... en ganska saftig xtra utgift... nu hade jag ju råd ändå men..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 153
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 323
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Alltså... Jag hade igår samtal med stallägaren som sa att hen behöver höja hyran med ca 1000kr/häst/månad och jag kommer inte ha...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 819
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp