Jag har några frågor.

Inte_Ung

Trådstartare
Hur skall en icke hundvan person bete sig följande fall.

Jag behöver rent handgripliga råd för när jag råkar ut för hundar mot min vilja. Jag vill veta hur jag skall hantera hunden och inte hur jag skall hantera ägaren till hunden när den dyker upp.


1. Lös hund kommer in på min gårdsplan, ingen ägare synes än. Hunden far runt och nosar på allt och pissar på saker och ting och jagar kattorna. Hur klarar jag av hunden tills ägaren dyker upp?

2. Jag rider i skogen och lös hund dyker upp. Hunden försöker att hälsa på hästen. Men hästen tycker inte att man hälsar genom att nosa där bak så den blir irriterad och viftar med benen mot hunden. Hur hanterar jag hunden tills att ägaren lyckas få tag på den?

3. Lös jakthund driver olovligen vilt över min mark. Hunden driver viltet (rådjur) genom hästhagarna, varvid hästarna blir tämligen oroliga. Jag lyckas inte att fånga hunden. Hur hanterar jag hunden och hästarnas oro?

Det måste väl finnas många hundvana människor här som kan svara på det?
 
1. Lös hund kommer in på min gårdsplan, ingen ägare synes än. Hunden far runt och nosar på allt och pissar på saker och ting och jagar kattorna. Hur klarar jag av hunden tills ägaren dyker upp?
-Om du är hund rädd, tycker jag inte du ska närma dig hunden alls, utan gå in och stänga dörren... Ring till polisen och säg att du ha en bortsprungen hund på gården.. Ägaren lär ju tillslut vända sog dit.. :)
Kattarna klarar sig! Kisser regnar bort och bajset kan du ju be ägaren ta med sig...

2. Jag rider i skogen och lös hund dyker upp. Hunden försöker att hälsa på hästen. Men hästen tycker inte att man hälsar genom att nosa där bak så den blir irriterad och viftar med benen mot hunden. Hur hanterar jag hunden tills att ägaren lyckas få tag på den?
- Jag var med om en likande sitiúation med min häst som verkligen hatade hundar... Han löste det med att skicka hunden ca 2 meter upp i luften- den hunden kommer nog aldrig mer gå nära en häst! :)

3. Lös jakthund driver olovligen vilt över min mark. Hunden driver viltet (rådjur) genom hästhagarna, varvid hästarna blir tämligen oroliga. Jag lyckas inte att fånga hunden. Hur hanterar jag hunden och hästarnas oro?
- Hunden är väl antagligen redan långt borta... och hästarna lugnar sig säkert av din trygga närvaro! :D

Hoppas du som hundrädd inte behöver genomlida dessa saker (igen?!) :banana:

Lycka till!
 
1. Om du inte är hundrädd så koppla hunden och lämna den till polisen. Ägaren får lösa ut den på hundstallet.

2. De hundar som är för intresserad av min häst rider jag helt enkelt på. Skrämmer bort den genom att vi vänder mot den hela tiden och hotar rent fysiskt. Nu är min häst hundvan men det spelar ingen roll, andra hundar ska låta oss vara ifred. :devil:

3. Svårt iom att du knappast lär få tag på hunden, men en anmälan är väl alltid på plats? Får du tag på jycken så lämna den till polisen. Bara för att nån har en jakthund får den inte härja hur som helst i skog och på annans mark, även om det är "säsong".
 
1. Är hunden social och vänligt inställd är det enklast att locka på den och fånga in den. Då kan man även stoppa in hunden i bilen och köra den till polisen. Det ger hundägaren en glad överraskning. :devil:
Ett annat alternativ är att ta med dig katterna in och vänta tills hundägaren behagar dyka upp.

Jag skulle inte försöka jaga bort hunden eller liknande då en skarpare hund kan bli förbannad och en vek hund kan ta mycket illa vid sig. Det fungerar att skrämma vissa hundar tillbaka till föraren, men då ska man kunna lista ut att det är en sådan hund du har på din gårdsplan.

2. Även här är det bästa sättet att fånga in hunden och hålla kvar den tills ägaren kommer. Det är lugnast för både hund och häst. Dock gäller detta bara om hunden är välvilligt inställd. Är du det minsta osäker på det, sitt kvar på hästen och stå still. Behagar ingen ägare dyka upp kan du ringa polisen eller lämplig medhjälpare.

3. Tja, har du ens någon chans att hantera hunden?
Antagligen är hunden långt borta innan du ens hunnit fram. Finns den kvar kan du även här fånga in den. Går den in och driver hästarna utan att du kan få stopp på den, skjut.
 
Om du är hund rädd, tycker jag inte du ska närma dig hunden alls, utan gå in och stänga dörren...
Jag är inte hundrädd utan vill på enklaste sätt minimera skadorna. Jag vill dessutom snarast kunna få fortsätta med mina egna aktiviteter.

Hunden är väl antagligen redan långt borta... och hästarna lugnar sig säkert av din trygga närvaro!
Nej den här hunden, en Biegel, håller på länge i hästhagarna. Jag har försökt både att fånga den och att jaga bort den från hagen. Men den bara fjantar omkring. Den jagar på angränsande jaktmarker och återkommer varje år när det är rådjursjakt. Oftast varje helg vid vackert väder. Så det vore bra att veta hur jag skulle kunna få stopp på det hela. Jag kommer att ha dräktiga ston i hagarna den här jaktsäsongen. Och jag vill inte att dessa stressar upp sig av lösa hundar. Ett år så kastade ett av mina ston, sedan hon stressats i hagen av lös-släppta hundar.
 
1. Jag har funderat på att stänga in hunden i en box i stallet och låta ägarna leta en stund efter sin hund. Är det en bra idé?

2. Men om hästen bara dansar runt, så är det inte särskilt lätt att ringa någon alls. Kan jag slå efter hunden med mitt ridspö, eller blir det värre då?

3. Hunden brukar vara kvar och springa runt en bra stund. Jag har aldrig lyckats att fånga den, även om jag nästan har kunnat ta på den flera gånger. Jag har haft gott om tid till att skjuta. Jag skulle t.o.m. hinna ta in hästarna först. Så jag tror nog att jag skjuter nästa gång. Sambon har både licens och vapen.
 
1. Ja Polisen är ju mycket lockande. Jag får lätt in hunden i stallet helt utan att behöva ta i den.

2. Rida på, det skall jag prova nästa gång. Den har jag inte tänkt på förut. Jag har varit orolig att hästen skall trampa på hunden. Men det kan jag ju skita i faktiskt.

3. Jag har aldrig lyckats få tag på hunden. Och jag tror inte att en anmälan skulle få något att hända. Så jag följer nog Jadzias råd i år, och skjuter hunden.
 
Att stänga in hunden låter som en bra ide. Då kan den inte göra någon skada och det är en metod som är snäll mot hunden.

Vissa hundar kan bli arga då de känner smärta, medan andra backar undan. De allra flesta sällskapshundar backar, medan det kan variera bland jakt- och brukshundar.

När det gäller den drivande beageln så tycker jag det är schysst om ägaren får en varning om att nästa gång hunden hittas i hästhagen så skjuts den. Det ger ägaren en ärlig chans att ta sitt förnuft tillfånga.
Försök också fånga hunden en gång till innan du plockar fram bössan. Jag är inte vidare positivt inställd till att skjuta hundar, drivande eller ej, men när det gäller att skydda sina djurs liv och hälsa kan det vara befogat.
 
Hej! Jag såg att det var en Beagle som det gällde. Då skulle jag i .1 Ta ut vattenslang med sprutmunstycke och spruta på hunden så fort den kommer in på tomten.
2. Vet inte -har inte råkat ut för det
3. Häng en låg eltråd runt hagen som ger hunden en stöt, när den försöker komma in, alternativt låna en hundhatande häst som jagar ut hunden ur hagen, då kan eltråden vara ganska normal men gärna så hunden får en stöt i svansen när den kutar ut...
 
1. an kan vara alla möjliga hundar. Men högtryckstvätten kanske kan göra susen.

3. Låg eltråd kan alltså hjälpa mot hundar också? Jag tänkte ändå sätta en eltråd till, "ännu längre ner" för att hålla inne shettisen, små föl och kalvar. Så nu fick jag ytterligare en anledning att få det gjort. Jag hade en hundhatande häst. Det var hon som kastade sitt föl när hon skulle få bort hunden ur hagen. Hon är nu såld och bor på ett hundfritt ställe där hon får föl varje år.
 
Risken att en hund ska bli trampad är försvinnande liten. De flesta aktar sig noga och är mer intresserade av att komma bakom hästen än framför. Har du ett långt spö skulle jag inte tveka att klippa till, men att rida mot har fungerat på samtliga hundar jag träffat på ute. De fattar snabbt att det är säkrast att hålla sig undan.

Håller med Jadzia om att det bästa är att ge ägaren en varning först och förklara att du förlorat ett föl pga hundar, vilket gör att du kommer skjuta nästa gång hunden är i hagen. :devil:
 
Den drivande Beageln har jag försökt att fånga säkert 5 gånger, men aldrig lyckats. Jag har dessutom talat om att jag inte vill ha hans hund i min hästhage. Jag fick tillfälle då han kom förbi i sin stora bil, ringde på och undrade om vi "månne hade hittat den dyra pejlen som hunden hade tappat". För han hade hört att hunden kom ner över vår mark. Inte en tillstymmelse till skam där inte. Men jag kan ta och få fram ett meddelande till honom att om hunden stör hästarna i år när stona är dräktiga, så kommer den att bli skjuten om jag inte får fatt i den, så långt kan jag sträcka mig.
 
Hej igen!

Ok, du är alltså inte hundrädd.. :confused: lät som du var det, men då missuppfatta jag *förlåt*

Händer detta ofta, att du ha en lös hund i trädgården?! Efersom du skriver att du vill fortsärra med dina aktiviteter... och det låter lixom som det händer ofta..
Hur som helst, är du inte hundrädd, koppla hunden och ring till ägaren, vilken du bör veta vem det är om det händer ofta... annars ringer du polisen, så får de hämta hunden...

Menar du att en jakt hund, under jakt efter ett råddjur, slutar jaga för att "hålla på" i din hage?? :confused: :eek:
Men det är väl samma sak där... ring ägaren!!!

Anser du att det finns några andra alternativ??

Kastade hästen efter att ha stressats av en hund?? :eek:
I vilken månad var hästen?
Vad gjorde hunden och hur reagerade hästen på det hunden gjorde??
 
1. Investera i lite raketer och smällare och ha lite fyrverkeri när hunden kommer på besök.

2. Hästar kan man väl träna till det mesta? (Novis när det gäller hästar) Träna den att stampa på hunden. Finns ingen hund i världen som återkommer och luktar i baken igen.

3. Då är nog skadan redan skedd tyvärr, har inget tips där.

:)
 
I stället för att skjuta vovven, kan du få låna min ena häst ett tag... hon hatar hundar i hagen... hon lär göra proceduren kort.... sen lär den inte gå i närheten igen... så har våra hundar lärt sig i stallet...:banana: Ja utom den stora då... som inte fattar bättre... :love:
 
Nej, som sagt inte hundrädd, snarare hundilsk. Jag har litet tråkiga erfarenheter. Det kastade fölet bl.a.

Jo det händer ofta att jag får lös hund i trädgården. Det går en grusväg i en trevlig slinga rakt över tomten. Grusvägen är privat och över tomten gäller INTE allemansrätten. Så egentligen så får ingen ens gå där. Men det vet ju inte den som börjar att gå på den trevliga vägen, att det plötsligt kommer en tomt mitt i skogen. Det är helt okej för mig att gå över tomten, bara hunden är kopplad.

Men detta innebär att det är nya okända hundar hela tiden. De som jag redan har träffat, har jag antingen fått på kopplet på eller skrämt iväg ägarna för evigt. Så de hundar som kommer lösa vet jag inte vem som äger. Ägarna brukar dessutom dyka upp strax efter hunden. Men då är oftast röran redan ett faktum. Jag begriper faktiskt inte att hundar kan röra till det så mycket så fort. Katter och hästar och ungar bara flyger åt alla håll och drar en massa grejjor med sig som jag får städa upp sedan.

Men koppla hunden, det gör jag gärna. Men jag bävar för hundägaren sedan, ty det brukar INTE vara populärt att koppla andras hundar. Huga.

Menar du att en jakt hund, under jakt efter ett råddjur, slutar jaga för att "hålla på" i din hage??
Nej den slutar inte att jaga, den håller på att jaga. Rådjuret far också omkring i hagen. En himla röra blir det. Men rådjuren brukar vara i hästhagarna i vanliga fall, de bor där. Ringa ägaren går inte just då, ty den är ute och jagar och har bara jaktradion på. Men jag kan ju ringa när jag har skjutit hunden.

Stoet kastade efter att ha fått 2 sällskapshundar i hagen. Ägaren brukade stanna sin bil vid en mötesplats nära hagen, öppna bakluckan till bilen och släppa ut hundarna, en brun labrador och en gul. Och sätta sig i bilen och läsa tidningen och röka medan hundarna rastade sig själva på min mark och i min hästhage.

Stoet hade tråkiga erfarenheter sedan tidigare av en Teurveren, så hon hatade hundar. Hon gick till attack mot hundarna, som svarade med att leka. Och hon överansträngde sig så mycket att hon förlorade sitt föl. Hon hade gått 7 fulla månader och var synligt dräktig. Jag hittade blodspår i snön, men aldrig fölet. Och stoet var plötsligt smal, blodig i rumpan och löddrande av svett. Jag såg inte attacken. Utan har kunnat rekonstruera den med hjälp av egna iaktagelser och vittnen som sett hundarna "leka" med hästen i hagen. Jag lyckades dessutom senare ertappa hundägaren i samma situation. Och han berättade glatt att hundarna brukade "leka" med hästarna och att de hade sååå roligt. Han bekräftade att hundarna hade varit och "lekt" med hästarna samma dag som stoet hade kastat. Han begrep inte att det kunde vara någon skada i det. Jag berättade då för honom (eller snarare skrek åt honom) att ett av mina ston hade kastat sitt föl p.g.a. hans hundar. Så jag ville aldrig se honom där mera, för då skulle jag döda hundarna. Jag har aldrig mera sett honom. Det var 9 år sedan. Och jag sörjer än det kastade fölet. Det var så onödigt.
 
Ja tack! Kan jag få låna en "vakthäst". Det är ju bättre, för den är där hela tiden, det kan ju inte jag vara. Den kan vakta de dräktiga stona.
 
Jösses! Jag hade nog gjort processen kort med både hundägaren och hundarna... :devil: Jag skulle inte tveka, jagar ngn hund mina djur så dödar jag. Jag skulle slå för att döda även om en annan hund attackerade någon av våra hundar. Vi blev anfallna av en lös saluki för ett par år sedan och den hundägaren kan vara glad att jycken var för snabb för oss när vi skulle ta fast den. :mad:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 754
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 797
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp