Jag har nu bestämt mig....

C

chrisse

Ska låna/hyra ett släp och så ska jag packa lunchkorg och på morgonen ska jag ta min häst och sätta mig i transporten och vänta ut honom tills han går in.....
Det kommer bli en lååång dag.
Eller har ni bättre förslag?
 
Ahh, låter bra :)
Lycka till..!
Dela med dig av maten till hästen bara. -muta- :D
 
Min lilla ängel vill heller aldrig gå på transporten, nån som har ett förslag?
 
nej hästen får ingen mat! Eller jo. Ska lägga in hö inne i transporten kanske iafl så han ser den. Och kanske en hink eller bättre med en låg balja med äpplen i så han SER :devil:

Själv ska jag göra Baguette álá Mia = nybakad baguette, smör, vitlökscreme, skinka, ost, tomat.... Är godare än det låter :d
 
Låter som en bra idé.
När han har gått in i transporten, så kan du låta honom stå en liten stund.
Ta ut honom igen och gör om flera gånger.

*lycka till* :bow:
 
Låter skit bra .Ta mycket massäck med dig.Lycka till.
Livet är till för att levas. :banana: :rofl: :bump:
 
Vill bara veta hur det gick!? Känns kanonbra att inte vara själv om en del problem.
 
jag har inte börjat än... Det får bli nån dag om två veckor eller nåt när alla andra jobbar så man inte är i vägen... (just nu håller stallet på att byggas och det är ju folk där då som jag tycker är onödiga att ha där första gången)...
 
Ska nog prova nåt liknande. Gäller väl att välja en tråkig plats så att jag blir det mest intressanta. Fick en gång tips om att lasta inne i en maskin hall eller liknande. Kanske kan va nåt?
 
själv så har jag ju inte alls det problemet.
snarare tvärt om.

ser "min" fjord en öppen transport SKA han in i den.
blir jättebesviken om han inte får åka.. :D
 
Om du vill äta luncen tidigt,och eftermiddasfikat hemma,så sätter du lite lite press i grimskaftet,inte mer än att hästen uppfattar en tydlig eftergift,som du ger exakt när den tar det minsta steget fram.
Låt hästen bekanta sig med transporten,innan du sätter igång, samtidigt som du själv visar att du är ointersserad av den,och singnalerar ofarligt..
Innom en halvtimme till trekvart, har hästen gått ända in ,och säkert backat ett antal gånger.
Låt hästen stå inne en stund, och backa ut den,innan den börjar backa själv.
Gör om några gånger,men låt det gå några dagar innan du upprepar och låter det befästas,innan du börjar med att den skall stå kvar så du kan stänga.
 
Låter bra! Jag köpte en häst som alltid gått in i transporten MEN då stod redan en häst där varje gång. Den var alltså van att åka 2! Problem direkt. Tog ut hästen med en hink i ena handen och väntade och väntade, till slut gick den in och tog sig en mumsbit och gick ut igen. Lugnt och städat. Gjorde om detta tills den stod kvar inne och fällde upp luckan, stod ett tag, fällde ned och den fick gå lugnt ut. Redan efter 2 v träning (ej varje dag) så går den nu in lugnt och städat, det kan tänkas att den går ut direkt men går på själv utan att jag behöver säga åt den. Skall snart börja träna och lägga grimskaftet på halsen... håll tummarna!
 
Det allra bästa sätt jag hört var en kompis syrra som köpte ett gammalt skruttsläp som hon ställde i hagen. Däri fodrade hon varje dag, det tog en stund innan hästen gick i första gången, men oj att hon hade nytta av det sen.

Hästen gnäggade och galopperade till grinden när ett släp körde upp på gårdsplanen sen, och det var INGA problem att få in hästen!! :D
Visserligen fick hästen alltid en näve havre var gång när den gick in i transporten, men det kan det ju vara värt eller?!

/cranberry
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 986
Senast: SiZo
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 645
Senast: Mineur
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp