Bukefalos 28 år!

Jag har problem!

terrific

Trådstartare
Kan ni ge tips om hur man får hästarna att äta mineraler? Jag ger K---fts blå miner, som jag blandar i lite uppblött betfor. Hästrackarna pillar på nå´t sätt ur mineralerna och sätter bara i sej betforen! :devil: Fattar inte hur dom lyckas med detta, men mineralerna ligger kvar i krubborna. Där gör dom ju ingen nytta!:mad:
 
Sv: Jag har problem!

Ingen som har något litet tips? :confused: Är det bara mina kusar, som inte gillar mineraler? Finns det kanske något annat mineralfoder som är godare?
 
Sv: Jag har problem!

Ge mera betfor, och/eller mineralerna i alla mål. Det ska smaka betfor om mineralerna, inte tvärt om.
Eller köp pelleterat mineralfoder, det är mera smakfullt.
 
Sv: Jag har problem!

Ger du nått annat krafftfoder?isåfall så kan du blötlägga nått pellets tillsammans med mineralerna och röra runt lite så mineralerna inte hamnar i botten, det brukar funka då det är lite fastare än betfor.
 
Sv: Jag har problem!

Min ena gillar inte heller mineraler men nu får han eggersman mineraler och det går verkligen ner. Han får ingen kraft utan bara mineraler och han älskar det
 
Sv: Jag har problem!

Jag har jättefint eget hö med högt näringsvärde, så mina pållar behöver inget extra kraftfoder. Jag ger bara lite betfor+ mineraler+ morötter vintertid. Fick tips av maken att blanda i lite krossat korn för att maskera mineralerna. Kanske värt att prova. Annars får det väl bli mineralpellets eller ännu dyrare varianter. Extra mineraler måste dom ju ha!:D
 
Sv: Jag har problem!

Fast om du har ett bra hö, med alla närings å spårämnen så behövs inte mineralerna heller.
Mineralfodret är ett kompliment till hö med låga värden.
 
Sv: Jag har problem!

Hmm nu är jag inte alls särskilt vetande om foder men melass är ju smakfullt o sätter smak på fodret om man har i några teskedar ,du kan ju kanske pröva att blanda ut mineralerna med några matskedar melass?
 
Sv: Jag har problem!

Ojsan hoppsan det skulle vara matskedar ist för teskedar :crazy:
 
Sv: Jag har problem!

pelleterad miner blå kostar ca 3:50:- mer per kg än granulerad miner blå.. så mycket tycker ja inte att det skiljer.. :p man ger ju inte ett kilo om dagen per häst precis..

i hink är det dock 15:50:- kr dyrare per kg, men varför köpa hink när man kan köpa säck, mineralerna håller iallafall, det är vitaminerna som försvinner, men det är ju inte pga vitaminerna man ger mineraler.. :p
 
Sv: Jag har problem!

Jag har tidigare haft pelleterad miner blå, men det innehåller bl.a. melass. Enl. min hovslagare, är det inte bra att ge för mycket kolhydrater till en del hästar. De får "godisdiken" i bärranden av det. Min ena häst har just "godisdiken", därför gick jag över till blå miner granulat.
Det är ju inga mängder man ger precis, så det kanske inte spelar någon roll vad man ger, ur den synpunkten.
Tack för alla tips!:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 135
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tränar tydligen hela tiden på att hitta balansen mellan aktiviteter och vila, och verkar fortfarande ha en del kvar att lära. Efter...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 475
Senast: lady_vip
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp