Bukefalos 28 år!

Jag har ridit!

Krati

Trådstartare
Yes! Hela två gånger i 5 och 10 minuter...! ;) första "ritten" blev på dagen tre veckor efter förlossningen.
Gjorde inte ont alls. Känns mest vingligt pga dåliga muskler i mage och rygg.
Efter 10-minuters ritten hade jag inte heller ont, kände mig mer trött i underlivet. Men det var ju typ mer bekvämt att sitta i sadeln än på en hård trästol?
Den hemska tyngdkänslan som jag hade 24/7 innan känner jag inte av alls mycket nu. Äter alvedon och Ipren alla dagar och det hjälper en del. Tar jag inte så känner jag mig trött i bäckenet/underlivet.
Det är ingen direkt smärta.

Det underbara avslaget är kvar och stygnen håller på att lossna.
Så ni erfarna föderskor och ryttare, kan jag fortsätta lite smått med ridningen tror ni?
Anledningen till att jag frågar här och inte barnmorska är för jag "min" barnmorska är inte hästkunnig men hon sa att Sålänge det inte gör ont så går det bra. Men är fundersam över den där tröttheten i underlivet? Fast har en känsla av att den skulle komma oavsett när jag började rida?
 
Jag väntade med att rida tills jag gjort efterkontrollen efter båda förlossningarna (7 veckor resp. 6 veckor). Jag ville vara säker på att allt såg bra ut och väntade hellre längre för att minska risken för att få problem i framtiden.
 
Yes! Hela två gånger i 5 och 10 minuter...! ;) första "ritten" blev på dagen tre veckor efter förlossningen.
Gjorde inte ont alls. Känns mest vingligt pga dåliga muskler i mage och rygg.
Efter 10-minuters ritten hade jag inte heller ont, kände mig mer trött i underlivet. Men det var ju typ mer bekvämt att sitta i sadeln än på en hård trästol?
Den hemska tyngdkänslan som jag hade 24/7 innan känner jag inte av alls mycket nu. Äter alvedon och Ipren alla dagar och det hjälper en del. Tar jag inte så känner jag mig trött i bäckenet/underlivet.
Det är ingen direkt smärta.

Det underbara avslaget är kvar och stygnen håller på att lossna.
Så ni erfarna föderskor och ryttare, kan jag fortsätta lite smått med ridningen tror ni?
Anledningen till att jag frågar här och inte barnmorska är för jag "min" barnmorska är inte hästkunnig men hon sa att Sålänge det inte gör ont så går det bra. Men är fundersam över den där tröttheten i underlivet? Fast har en känsla av att den skulle komma oavsett när jag började rida?
Varför äter du värktabletter?
 
Yes! Hela två gånger i 5 och 10 minuter...! ;) första "ritten" blev på dagen tre veckor efter förlossningen.
Gjorde inte ont alls. Känns mest vingligt pga dåliga muskler i mage och rygg.
Efter 10-minuters ritten hade jag inte heller ont, kände mig mer trött i underlivet. Men det var ju typ mer bekvämt att sitta i sadeln än på en hård trästol?
Den hemska tyngdkänslan som jag hade 24/7 innan känner jag inte av alls mycket nu. Äter alvedon och Ipren alla dagar och det hjälper en del. Tar jag inte så känner jag mig trött i bäckenet/underlivet.
Det är ingen direkt smärta.

Det underbara avslaget är kvar och stygnen håller på att lossna.
Så ni erfarna föderskor och ryttare, kan jag fortsätta lite smått med ridningen tror ni?
Anledningen till att jag frågar här och inte barnmorska är för jag "min" barnmorska är inte hästkunnig men hon sa att Sålänge det inte gör ont så går det bra. Men är fundersam över den där tröttheten i underlivet? Fast har en känsla av att den skulle komma oavsett när jag började rida?

Jag hade inte ridit förrän efter efterkontrollen, och antagligen väntat ytterligare några veckor efter den. (Jag är dock väldigt rädd för framfall.)

Jag hade definitivt inte ridit i kombination med värktabletter - hur ska du kunna avgöra om det gör ont eller hur det gör ont om du äter smärtstillande?
 
Varför äter du värktabletter?
Har ätit det varje dag sen förlossningen, för eftervärkar och smärta från såren. Hade däremot ont ändå, så vill inte veta hur det hade känts utan dom.
Nu har jag inte ont, utan känner mig som sagt bara trött i bäckenet och underlivet. Håller väl fast vid värktabletterna för jag mest är rädd för eftervärkarna, har endometrios och på BB sa dom att eftervärkarna kan vara jobbigare om man har endo.
Men förstår vart du vill komma.
Ska prova att inte ta några värktabletter imorgon o se hur det känns!
 
Jag hade inte ridit förrän efter efterkontrollen, och antagligen väntat ytterligare några veckor efter den. (Jag är dock väldigt rädd för framfall.)

Jag hade definitivt inte ridit i kombination med värktabletter - hur ska du kunna avgöra om det gör ont eller hur det gör ont om du äter smärtstillande?

Bra fråga! Som jag skrev innan detta så är jag mest rädd för eftervärkarna, men ska prova att inte ta några tabletter imorgon och känna hur det känns!

Min barnmorska sa att risken för framfall inte är så stor vid ridning just för att man använder bålen och bäckenet såpass att det blir att man tränar upp det istället. Att risken är större vid tunga lyft?

Är trots det hon sa också rädd för framfall eller annan skada som gör att jag får vänta ännu längre med ridningen. Var bara sådan härlig känsla att bara få åka lite häst efter att bara kunnat borsta och som mest ta en kort promenad på tre och en halv månad.

Ville mest veta hur ni som fött barn känt er när ni ridit igen. Har det varit helt smärtfritt? Alltså ingen träningsvärk/ömhet från dom regionerna i kroppen?
 
Har ätit det varje dag sen förlossningen, för eftervärkar och smärta från såren. Hade däremot ont ändå, så vill inte veta hur det hade känts utan dom.
Nu har jag inte ont, utan känner mig som sagt bara trött i bäckenet och underlivet. Håller väl fast vid värktabletterna för jag mest är rädd för eftervärkarna, har endometrios och på BB sa dom att eftervärkarna kan vara jobbigare om man har endo.
Men förstår vart du vill komma.
Ska prova att inte ta några värktabletter imorgon o se hur det känns!
Jag förstår, själv hade jag nog inte vågat rida på värktabletter. Jag började efter fyra veckor och i början kändes det i ljumskar och bäcken men ingen smärta. Min häst skadade sig när jag ridit i två veckor så då blev det sex veckors ytterligare ofrivillig vila ;). Har inte fått några problem, nu är min dotter ett halvår och jag rider på daglig basis. Lugna promenader till häst tror jag inte är farligt :)
 
Jag förstår, själv hade jag nog inte vågat rida på värktabletter. Jag började efter fyra veckor och i början kändes det i ljumskar och bäcken men ingen smärta. Min häst skadade sig när jag ridit i två veckor så då blev det sex veckors ytterligare ofrivillig vila ;). Har inte fått några problem, nu är min dotter ett halvår och jag rider på daglig basis. Lugna promenader till häst tror jag inte är farligt :)

Ska prova imorgon o rida typ 5-10 min igen fast utan värktabletter och se hur det känns ;)
Men som sagt, konstigt nog känner jag mig som bäst i sadeln. Lustigt det där, men har man ridit hela sitt liv så kanske kroppen formar sig mer efter en sadel :p

Sen är det ju väldigt lugna turer, hästen har också stått tre o en halv månad pga skada och är barfota och lite öm så hon drar inte gärna iväg på grusvägarna :angel:
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Jag red efter fyra veckor, om jag minns rätt. Då hade jag känt mig helt läkt till det yttre i ett par veckor, hade aldrig några smärtor och åt aldrig värktabletter. Träningsvärk fick jag i "normal" omfattning med tanke på att jag inte suttit till häst på typ 8-10 veckor. Efter första ridturen efter förlossningen fortsatte jag med ridningen 2-3 dagar i veckan, någon timme åt gången. Hade ingen egen häst då, därav begränsningen i antal dagar. Anpassade inte ridningen i någon större utsträckning till att jag nyss fått barn - tog större hänsyn till att hästen var ung och otränad! :D
 
Red efter fem veckor. Lite ont i svanskotan, men inget annat. Man ska ju vara uppmärksam på "tyngd neråt". Är det du kallar trött i underlivet hade jag nog väntat lite.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 884
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Jaha, det är alltså såhär det känns att vara mamma!? Obeskrivligt trött, rinnande och sprängande trippelF tuttar, ett korsstygnsbroderi...
2
Svar
36
· Visningar
2 807
Senast: ÅDI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp