Bukefalos 28 år!

Jag har skrivit ett kontrakt....

Boerperd

Trådstartare
Kan ni titta på mitt kontrakt och se om ni har någor att tillägga?!

Tack på förhand!


________________________________________________________
Sid 1 av 2
Hyresavtal för stall plats!


Detta avtal avser hyra av stallplats på XXXXXXXXXXXXX och vad som ingår och vilka rättigheter/skyldigheter parterna har.


Detta ingår i hyran:


Fysiskt:
Stallplats med box
Hage.
Plats för en sadel och ett träns i uppvärmd sadelkammare.
En garderob i kallutrymme.
Max 12kg stråfoder/dag.
Max två kg havre/dag.
Max 5dl betfor/dag.
Max en bal strö/vecka.


Service:
Daglig utevistelse.
In och utsläpp i hage.
Fodring med stråfoder fyra gånger/dag.
Fodring med kraft foder tre gånger/dag.
Mockning en gång/dag.
Hyresvärden kan tillgodose övriga tjänster efter överenskommelse.

Hästen skall stå i den box som hyresvärden avser.
Hästen skall stå i den hage som hyresvärden avser.
Tillgång till sjukhage finns om veterinär har föreskrivit boxvila.
Hyresvärden använder det strö hon anser bäst och det är det strömedlet som ingår, annat strö kan användas på egen bekostnad och utan hyresavdrag, detsamma gäller allt foder.
Strömedlet och fodret som används är av god hygien och avsett för häst.



Hyresgästens ansvar:
Undertecknad ansvarar att hästen är vid god hälsa och att ta hästen till veterinär och hovslagare när det är brukligt. Träckprov skall tas och skickas in för analys när hyresvärden anser det nödvändigt, detta betalas av hyresgästen. Den utrustning som hyresvärden anser nödvändig skall tillhandahållas av undertecknad, så som grimma, täcke eller dyligt. Det som häst eller skötare har sönder på gården skall undertecknad ersätta.
Hyresgästen skall också följa övriga trivselregler som finns på gården.



Sid 2 av 2
Uppsägnig:
Det är en månads skriftlig uppsägning, som räknas från nästkommande månadsskifte, detta gäller både hyresvärd och hyresgäst.



Depostition, hyresinbetalning och hyres reglering:
Vid hyresgästens ankomst skall en månads deposition erläggas och denna täcker den sista månades hyra.
Hyran skall betalas i förskott senast den sista dagen i månaden utan anmodan från hyresvärden.
Hyresvärden har rätt att med en månads varsel reglera hyran.
Om hyresgästen inte betalar hyran i tid har hyresvärden rätt att ta hyresgästens ägodelar som säkerhet.

Idag den 28/6 2008 är månads hyran på XXXX skr.

Övrigt: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hyresgästen intygar även med detta kontrakt att denne har rätten att stalla sin häst i avsett stall.


Detta kontrakt är upprättat i två exemplar varav en behålles av hyresvärden och den andra av hyresgästen.


Roserberg den:

Hyresvärd: _________________________________
Förtydligande: ______________________________
ID:_______________________________________

Hyresgäst: _________________________________
Förtydligande: ______________________________
ID:_______________________________________
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Du måste vara medveten om att med den utformningen så får stallägaren också ansvar för hästarna en djurskyddslagen. Stallägaren bestämmer bl a var hästen ska stå, vilket strö m m. Detta medför att om en häst inte uppfyller alla kraven vid en inspektion så kommer stallägaren att få stå till svars. Hästägaren kan ju inte påverka vissa saker själv i detta avtalet. Att hästägaren ytterst är ansvarig för hästen kommer inte att från ta stallägaren ansvaret i det här fallet.

Nästa bit är formuleringen under hyresgäst. Där står några gånger att "undertecknad" blir fel rent juridiskt. För jag antar att det menas att hyresgästen skall, men i det här fallet så har ju både stallägare och hyresgäst undertecknat vilket gör att bägge "skall" i så fall svara för det som avses i avtalet.
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Ja, juridiskt är det bäst att i första stycket definiera parterna i avtalet och sedan bara använda de definitionerna.
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Om jag lägger till:
Hyresgästen får använda sig av annat strömedel eller foder, men detta medför ingen hyressänkning.
Blir det bättre då?
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Jag tycker det i stort sett verkar vara ett väldigt vettigt kontrakt. ;)En konstig formulering dock: "Det som häst eller skötare har sönder på gården skall undertecknad ersätta." Vem är undertecknad i detta fall? Ska både hästägare OCH hyresvärd ersätta det som häst och/eller skötare har sönder på gården?:confused: Detta måste nog förtydligas. Sedan kan man undra om inte hyresvärden tar på sig ett lite för stort ansvar i skötselfrågan. Som hästägare skulle jag också bli fundersam om hyresvärden verkligen ska ha rätt att bestämma när jag som hästägare ska ta träckprov på min egen häst samt vilken utrustning jag ska ha till min häst. Jag är medveten om att det förekommer mycket konstigheter där folk går till ytterligheter. I det stall jag nu flyttat från stod de allra flesta hästarna t.ex. med dubbla täcken från oktober till början av juni (det var vid det laget 20 plusgrader på dagen). Men sådant kan man kanske komma åt på något annat sätt, t.ex. genom gällande föreskrifter o lagar. Jag skulle nog inte skriva på ett sådant kontrakt, skulle känna det som om jag liksom tappar ansvaret för min egen häst.

I övrigt, som sagt, vettigt. ;) Bra att det står vad som ingår i foder o strö. I det kontrakt jag haft nu så stod det inget om att hyresvärden bestämmer i vilken box resp. häst skulle stå, men däremot att hyresvärden har rätt att byta till en annan likvärdig box till hästen vid behov.

Tillägg: bra att det står vilka skyldigheter hyresgästen har. Men det borde nog också läggas till några rader om hyresvärdens skyldigheter. Bra för att undvika ev konflikt.
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Om jag lägger till:
Hyresgästen får använda sig av annat strömedel eller foder, men detta medför ingen hyressänkning.
Blir det bättre då?

Blir bättre rent avtalsmässigt, men det från tar inte dig ansvaret enligt djurskyddslagen. För att slippa det så ska det handla om att hyresgästen hyr en viss box/hage och sköter hästen själv. Så länge du tar på dig att kunna styra i vilken hage/box hästen ska vara i och även viss skötsel som täckesbyten, in och utsläpp eller utfodring så kommer du att ha ansvar för hästen enligt djurskyddslagen.
Men nackdelen är att om man inte har detta och slipper det ansvaret så hamnar man i stället i hyreslagstiftningen. Vilken efter ett antal månader ger hyresgästen besittningsrätt. Vilket innebär att den i princip blir omöjlig att säga upp den. Till och med om du säljer stallet så har hyresgästen rätt till sin box/hage. Om den har skött sig och betalat i tid m m. Det blir nästan som när man hyr en lägenhet, fast det är i lagstiftningen som reglerar hyra av lagerutrymme som stall och stallplatser hamnar.
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

tänk på alla särskrivningar

kraft foder
stall plats
osv...

sen kan du ju skriva vilken typ av mockning.. där jag står ingår mockning, men bädd... tunn bädd och hästen blir kissig när den lägger sig ner = jag mockar själv (utan avdrag)..
nu är allt annat så tip top så jag skiter i det.

i förra stallet var höet av god kvalitet (det var dammigt, stora balar och ibland döda djur i det = inget min häst ville äta)... man fick inte ens köpa eget...
alla har ju olika ref. på vad bra foder är, så du kanske ska visa vilket innan... så det inte blir disk.

vissa vill inte ge havre korn och betfor (Det som oftast ingår), är det inte smartare att sälja antingen med eller utan kraftfoder (2 alt. på stallplats)...

nu var det här lite utanför kontraktet, men ja, lite "tankar" från en hyresgäst :D

sen kanske du ska sätta en tidsgräns på när ev. skador ska vara lagade?

+ normalt slitage...
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

visst det är väl bra att ha ett utförligt kontrakt (jag har inget kontrakt på min stallplats) men skulle jag se det där kontraktet skulle jag aldrig ställa dit min häst!!!

Hästägaren får ju knappt bestämma nånting,
Undertecknad ansvarar att hästen är vid god hälsa och att ta hästen till veterinär och hovslagare när det är brukligt. Träckprov skall tas och skickas in för analys när hyresvärden anser det nödvändigt, detta betalas av hyresgästen. Den utrustning som hyresvärden anser nödvändig skall tillhandahållas av undertecknad, så som grimma, täcke eller dyligt.

För det första så håller ju alla sina hästar på olika sätt, vissa tkr att hästar kan gå utan täcke till typ - 15 grader och vissa har vintertäcke på sina hästar fast det är + 5 grader och sol ute. Mkt är ju så indivduellt för hur hästen är oxå och vad den kan klara av att gå med täcke eller inte. Hur ska du kunna avgöra om den hästen lr inte behöver täcke osv ?? Tkr oxå att det verkar som att du utgår från att de som har hästar inte kan nånting, om du ska behöva hålla koll på om de behöver en ny grimma eller nått sånt....

Det är väl iochförsej bra att du som stalläggare har koll, men du får nog väldigt mkt extra jobb (vet ju inte hur stort stall du har) men det blir ju som att du har ansvar för alla hästarna som står där isånnafall.
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

visst det är väl bra att ha ett utförligt kontrakt (jag har inget kontrakt på min stallplats) men skulle jag se det där kontraktet skulle jag aldrig ställa dit min häst!!!

Hästägaren får ju knappt bestämma nånting,

För det första så håller ju alla sina hästar på olika sätt, vissa tkr att hästar kan gå utan täcke till typ - 15 grader och vissa har vintertäcke på sina hästar fast det är + 5 grader och sol ute. Mkt är ju så indivduellt för hur hästen är oxå och vad den kan klara av att gå med täcke eller inte. Hur ska du kunna avgöra om den hästen lr inte behöver täcke osv ?? Tkr oxå att det verkar som att du utgår från att de som har hästar inte kan nånting, om du ska behöva hålla koll på om de behöver en ny grimma eller nått sånt....

Det är väl iochförsej bra att du som stalläggare har koll, men du får nog väldigt mkt extra jobb (vet ju inte hur stort stall du har) men det blir ju som att du har ansvar för alla hästarna som står där isånnafall.

jag tolkar det som att ägaren ska tillhandahålla saker som gör det möjligt för stallägaren att utföra tjänsterna. Tex. hel grimma med grimskaft, HELT täcke, osv. Inte att hästen MÅSTE ha täcke!

Sen kan träckprovsformuleringen vara lite bättre... typ innan och efter bete eller nått...

Jag skrev på ett kontrakt en gång där det stod att stallägaren hade rätt att ta ut veterinär vid olycka. (läs: benet av, kolik osv, inte typ skrapsår).
I nästa stalls kontrakt så stod det att hästägaren var ansvarig för det... i akuta lägen SKA veterinär ut, tänk om man inte får tag i hästägaren!!
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Hej!
Det här med kontrakt är en hel vetenskap, det bästa är egentligen att be en jurist läsa igenom det.
Jag läste kontraktet och tycker det ser ok ut. En del saker bör väl förtydligas. Jag hade personligen undrat om sommarbete ingår, dessutom skulle jag i alla fall vilja kunna komma med önskemål om vilken hage min häst ska gå i. Sedan hade jag nog skrivit att hyresgästen skall följa stallreglerna (vilka exempelvis kan sitta på anslagstavlan i stallet). Lycka till med uthyrningen!
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

"Stallplats med box" hade jag ändrat till "Boxplats om minst XX m2"
Och sen ändrat det där med grimma och täcke till något i stil med "en hel grimma+grimskaft ska finnas tillgänglig", täckesbyte står inte med under "service"? Och om det nu ingår ändå, så är det väl ändå upp till hästens ägare att välja om hästen ska ha täcke eller inte? Dock bör det stå med att lämpligt täcke ska ligga framme.

Vad innebär "daglig utevistelse"? Är det att hästen släpps ut en timme, två timmar, hela dagen...? Jag som hyresgäst hade gärna velat att det stod t.ex. "Daglig utevistelse om minst X timmar, om vädret är bra".

Hur mycket strö är det i en bal?
5dl torr eller blöt betfor?
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

*KL*

Haller med alla ovanstaende

Samt, eftersom det just varit uppe en trad om att betala hyra när man inte har hästen i boxen, ex betestiden sa kan det ju vara bra att lägga till även om de flesta vet hur det funkar i allmänhet.

I ett kontrakt jag haft ingick oxa "Vid brist i hyresvärdens ansvar" som avdrag pa stallhyra om tex h*n inte kunde ta utsläpp pga skada.

(självklart hjälps man at men om det blir langvarigt eller uppstar ofta....)

hälsningar/Miak
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Jag tycker även att det ska stå att du har rätt att kalla på veterinär om du anser det behövs och att hästägaren står för kostnaden.

I mitt kontrakt står även att jag ska ha min häst försäkrad.
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Först och främst: jag hade ALDRIG accepterat detta avtal. Väldigt luddigt, stora utrymmen för tolkningsmissar. Slarvigt skrivet med mycket stav- och syftningsfel.

Några konkreta exempel:
* Hyresvärden kan tillgodose övriga tjänster efter överenskommelse - avses TILLHANDAHÅLLA? Annars gäller det ju som stallägare att tillgodose alla upptänkliga behov hästägaren har. Som det är skrivet nu ser det dessutom ut som det ingår i ordinare hyra... (mot avgift tillhandahålla överenskommna tjänster kanske är det som menas?)
* Hästen skall stå i den box som hyresvärden avser - ska det inte var ANVISAR? Hur ska man veta vad hyresvärden AVSER? (samma sak för hagen)
* Tillgång till sjukhage finns om veterinär har föreskrivit boxvila - har hästen föreskriven BOXVILA får den ju inte vistas i hage! Kräver stallägaren ÄNDÅ att hästägaren ska ha hästen ute i SJUKHAGE?!
* Hyresvärden använder det strö hon anser bäst... - hyresvärden förbehåller sig rätten att fritt byta strömedel?
* Träckprov skall tas och skickas in för analys när hyresvärden anser det nödvändigt, detta betalas av hyresgästen- om hyresvärden anser det "nödvändigt" fem gånger om året - är det bara att acceptera det som hästägare? Inget om gängse rekommendation, veterinärrekommendation etc? Bara hyresvärdens godtycke?
* Den utrustning som hyresvärden anser nödvändig skall tillhandahållas av undertecknad, så som grimma, täcke eller dyligt - DYLIKT - vad kan detta komma att var? Måste jag som hästägare lägga 10 000 kr på nya täcken om hyresvärden anser att det behövs? Dessutom - både hyresvärd och hästägare undertecknar - VEM är undertecknad?
* Det som häst eller skötare har sönder på gården skall undertecknad ersätta - om hyresvärden har slitna saker, ska jag som hästägare behöva betala för normalt slitage? Då gäller det verkligen att välja vilka grejor man ska använda, hur man öppnar grindar (och vilka grindar etc). Rimligt är väl att hästägaren ersätter det som inte räknas som normalt slitage?
* Hyresgästen skall också följa övriga trivselregler som finns på gården - dessa bör lämnas som bilaga så det inte ändras regler 3 gånger i veckan, som man i förhand förbundit sig att följa.
* Hyresgästen intygar även med detta kontrakt att denne har rätten att stalla sin häst i avsett stall - VAD menas med denna punkt?
* Detta kontrakt är upprättat i två exemplar varav en behålles - ETT exemplar, inte EN exemplar.

Mina synpunkter.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Tänkvärt är den nya regeln fr om 1 Juli 2009 som säger att stallägaren kommer att hållas ansvarig för att hästarna har pass.

Så ett krav på pass är nog nödvändigt för det är det inte alla som har.
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

visst det är väl bra att ha ett utförligt kontrakt (jag har inget kontrakt på min stallplats) men skulle jag se det där kontraktet skulle jag aldrig ställa dit min häst!!!

Hästägaren får ju knappt bestämma nånting,

För det första så håller ju alla sina hästar på olika sätt, vissa tkr att hästar kan gå utan täcke till typ - 15 grader och vissa har vintertäcke på sina hästar fast det är + 5 grader och sol ute. Mkt är ju så indivduellt för hur hästen är oxå och vad den kan klara av att gå med täcke eller inte. Hur ska du kunna avgöra om den hästen lr inte behöver täcke osv ?? Tkr oxå att det verkar som att du utgår från att de som har hästar inte kan nånting, om du ska behöva hålla koll på om de behöver en ny grimma eller nått sånt....

Det är väl iochförsej bra att du som stalläggare har koll, men du får nog väldigt mkt extra jobb (vet ju inte hur stort stall du har) men det blir ju som att du har ansvar för alla hästarna som står där isånnafall.
Håller helt med .jag hade tyckt det var mycket obehagligt!! sen skulle jag inte kunnat stå dår om jag bara får platts med ett träns och en sadel!!:crazy:
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Håller helt med .jag hade tyckt det var mycket obehagligt!! sen skulle jag inte kunnat stå dår om jag bara får platts med ett träns och en sadel!!:crazy:

Fast tro mig, i en del stall har jag träffat på verkliga "nötter" som inte gör ett skit, de skiter i allt och bryr sig varken om den egna hästen eller andras. Slarvar med det mesta, "lånar" grejor, brer ut sig i hela stallet med alla sina pinaler, "glömmer" att även de ska fylla på vatten, fixa gödselhögen, sopa stallet etc etc......

I mitt nuvarnade lilla stall behöver vi inte sådana detaljerade kontrakt men på en del ställen räcker det inte ens att vara super-detaljerad. :( Trist men sant.
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Då tycker jag problemet är att man inte tagit ordentliga referenser och därför fått in fel personer. Kedjan är ju som bekant inte starkare än sin svagaste länk. Världens trevligaste stall kan bli ett pesthål på en vecka om man får in fel person - jag vet!

MEN det kan man inte reglera med avtal, det måste handla om intagningsrutiner. Det går liksom inte att skriva in i avtalet "om du är ett svin och inte passar med oss andra måste du flytta omgående".

Om man däremot är noga när man beskriver stallet, servicen och inställningen till hästhållning, har man nog kommit en bra bit på vägen när det gäller att attrahera rätt personer.
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Absolut, jag håller med dig. Jag skulle själv inte vilja stå i ett regel-reglerat stall. Men jag har viss förståelse för att vissa stallvärdar blir lite hm.... förutseende :)

Och en del folk har en förmåga att skylla på "det sas det inget om när jag sökte stallplats". Det kan t ex gälla vem som fyller på vatten i hagarna etc. Känner en stallägare som skriver in minsta lilla detalj just för att ingen ska kunna skylla på missförstånd. Men nej, trevligt är det inte :)
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Har man många inackorderingar är det väldigt viktigt med ett så utförligt kontrakt som möjligt tycker jag. Har man inte så stort stall är det nog lättare att kommunicera med de som är där så att samma budskap går fram och inte är så stenhårt reglerat i ett skrivet kontrakt. Här är ett förslag på ett kontrakt som jag upplever som ganska säkert, man kan ju plocka det man tycker är bra från det om man vill det.

UPPSTALLNINGSAVTAL

Detta avtal är tecknat den / 2008 mellan parterna org./persnr , nedan benämt STALLÄGAREN, och org/pers nr , nedan benämnt HÄSTÄGAREN
Definitioner:

Box Avskild uppstallningsplats minst 9 kvm med vägg och egen dörr.

Sadelkammare Utrymme för förvaring av sadlar och hästtillbehör.

Paddock Utomhusbana som får disponeras av HÄSTÄGAREN enligt överenskommelse med STALLÄGAREN

Ridhus Inomhusbana som får disponeras av HÄSTÄGAREN enligt överenskommelse med stallägaren

Upplåtelsen

Under följande villkor upplåter STALLÄGARE till HÄSTÄGARE rätten att stalla upp hästar i av STALLÄGARE anvisade boxar i stallet. HÄSTÄGARE accepterar härmed att under samma villkor ha hästar uppstallad i stallet.

Stallägares åtaganden

1. Uppstallning sker i box och innefattar utfodring, sedvanlig och allmän tillsyn av hästen
2. Uppstallningen innefattar fodring, mockning , ut- och insläpp i rasthage .
3. STALLÄGARE skall svara för att stallet/anläggningen är i godtagbart skick samt att utfodring och skötsel, i den utsträckning avtalet anger, är tillfredsställande samt att ordningen i stallet är god.
4. STALLÄGARE svarar för brandförsäkring av hästen till ett värde av 0 kronor.
5. STALLÄGARE äger rätt att flytta hästen till annan likvärdig box i stallet samt byta hage till annan likvärdig hage.
6. I upplåtelsen ingår ljus, värme, vatten, foder och strö.
7. Hästen skall efter samrådan och i enlighet med avtalet mellan parterna beredas möjlighet till utevistelse…… timmar varje dag.

HÄSTÄGARENS rättigheter

8. HÄSTÄGARE äger rätt att i enlighet med STALLÄGARE disponera manege och paddock
9. HÄSTÄGARE äger rätt att för material och sadel disponera anvisade biutrymmen.
10. Om STALLÄGARE bryter mot avtalet har HÄSTÄGARE rätt till skälig reduktion eller återbetalning av motsvarande del av uppstallningsavgiften.
11. Boxplatsen får ej hyras ut i andra hand till annan hyresgäst

HÄSTÄGARENS åtaganden

12. HÄSTÄGAREN ansvarar för att det finns en grimma och ett grimskaft hängande utanför hästen box, detta är brandmyndighetens krav. Maximalt ett täcke får hänga vid boxen, all övrig utrustning skall förvaras i sadekammaren.
13. HÄSTÄGARE får endast besöka stallet/anläggningen vid de tider som angivits av STALLÄGAREN. Vidare åligger det HÄSTÄGARE att även i övrigt rätta sig efter de regler som STALLÄGARE uppställt.
14. HÄSTÄGARE garanterar att hästen är fullt frisk och inte har symptom på någon smittsam sjukdom. Veterinärintyg skall kunna uppvisas vid anfordran.
15. Det åligger HÄSTÄGARE att hålla hästen försäkrad så länge uppstallningen varar.
16. Det åligger HÄSTÄGARE att ha hästen A2 och Tetanus (stelkramp) vaccinerad
17. HÄSTÄGAREN tillåter STALLÄGAREN att agera på HÄSTÄGARENS uppdrag vid akuta sjukdoms- eller skadefall hos hästen. HÄSTÄGAREN ska dock i första hand försöka kontaktas innan man kontaktar veterinär.
18. Om HÄSTÄGARE eller personer i anslutning till honom bryter mot avtalet eller av STALLÄGARE uppställda regler av väsentlig betydelse har STALLÄGARE rätt att förbjuda den eller dem tillträde till anläggningen. I sådant fall åligger det HÄSTÄGAREN att senast 14 dagar efter uppmaningen härom hämta hästen.
19. Om HÄSTÄGARE inte i tid uppfyller sin skyldighet att erlägga den överenskomna uppstallningsavgiften till STALLÄGARE och inom fjorton (14) dagar efterkomma anmaning härom, äger STALLÄGARE rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan. STALLÄGARE äger tills full betalning sker rätt att utnyttja sin retentionsrätt i hästen vilken innebär rätt att kvarhålla hästen tills full betalning skett. I syfte att erhålla betalning äger STALLÄGARE tillika rätt efter erhållen exekutionstitel (dom eller bevis på betalningsförläggande) anvisa hästen till kronofogdemyndigheten för utmätning.

Ansvar

20. HÄSTÄGARE är ansvarig för att de skador som hästen förorsakat i den mån skadan inte uppkommit genom vårdslöshet från
uppstallningsvärden och hans personals sida.
21. För skada på hästen eller HÄSTÄGARENS utrustning ansvarar inte uppstallningsvärden i annat fall än då han förfarit uppsåtligt eller grovt oaktsamt.
22. STALLÄGAREN ansvarar ej för skada som hästen förorsakar tredjeman i annat fall än då STALLÄGAREN eller dess personal förfarit uppsåtligt eller grovt oaktsamt.

Uppstallningskostnad

23. Hyra
Uppstallning inkluderar foder, strö, ut-och insläpp släpp och mockning. Foder och strö som ingår är det som tillhandahålls av STALLÄGAREN. Som kostnadstäckning för boxhyra till STALLÄGAREN, foder, strö, in-och utsläpp samt mockning, skall HÄSTÄGARE till STALLÄGAREN löpande inbetala ett belopp om ……………………. per boxplats och månad, inbetalas till pg/bg........ senast den siste i månaden innan (förskottsbetalning) .

För stor häst är fodret begränsat till ... kg kraftfoder, ... kg hö eller höensilage samt ... dl torr betfor/ dygn, vill man ge mer är det till självkostnadspris alternativt eget inköp. Strömängden bestäms av STALLÄGAREN, vill man ha mer får man betala ett självkostnadspris för det eller ordna det själv. Strö består av antingen halm, spån eller torv, ej blandning av dessa då det blir mycket svårt att mocka, dock får man ge foderhalm till de som står på spån eller torv. Avdrag för eget foder eller strö medges ej.

24. Korttidsfrånvaro
Vid korttidsfrånvaro (mer än fjorton (14) dagar) skall kostnadstäckning för HÄSTÄGAREN sänkas till ….. ( ) kronor per månad (kallhyra). Vid korttidsfrånvaro understigande en månad sker ingen kostnadsreduktion.

25. Betalning
Beloppet skall förskottsvis inbetalas till STALLÄGAREN.
Beloppet skall insättas utan att ytterliggare påminnelser sker senast den sista vardagen i varje månad.

Prisjustering

26. Ersättningen per boxplats kan ändras från tid till annan, detta meddelas vid möte utlyst av STALLÄGAREN dit samtliga HÄSTÄGARE i stallet skall kallas.

27. Om HÄSTÄGAREN ej godtar den nya ersättningen har parterna rätt att säga upp avtalet i enlighet med punkten 28 i avtalet. Under uppsägningstiden skall de då gällande priserna innan prisjusteringen gälla.

Giltighet

28. Detta avtal träder i kraft från och med ovannämnda dag och gäller tills vidare. Avtalet kan sägas upp av endera parten med……månaders uppsägning.

29. Vid avtalets upphörande skall HÄSTÄGARE senast på uppsägningsdagen ha flyttat hästarna från anläggningen. Boxar och övriga disponerade utrymmen skall vara rengjorda och i ett sådant skick att en ny hyresgäst kan flytta in utan någon olägenhet.

30. I den händelse HÄSTÄGAREN flyttar hästen under uppsägningstiden skall HÄSTÄGAREN till STALLÄGAREN inbetala……. kronor per månad under resterande del av uppsägningsperiod, kortare period än en månad ger inget avdrag.

Tvist

32. I händelse av tvist skall detta lösas i allmän domstol vid……… Tingsrätt. Dess beslut kan ej överklagas av någondera part.

Detta avtal har upprättats i tre (2) exemplar varav parterna tagit var sitt.

Ort den __/__ 2008 Ort den __/__ 2008


STALLÄGARE HÄSTÄGARE

____________________________________________________
namnförtydligande namnförtydligande
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 983
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 043
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 355
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 985
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp