Jag har världens bästa saluki!

Red_Chili

Trådstartare
Jag är så otroligt stolt över min lilla unga tokstolle att jag måste skapa en ny tråd här.

Idag var det dags för vår första lure coursing-träning för i år (Vet ni inte vad lure coursing är så kan ni läsa lite snabbt här: länk). Wahidah har bara sprungit efter trasa tre gånger innan. En gång på raksträcka och två gånger en hel LC-bana.

Så idag fick hon först springa ett lopp själv. Hon klarade det finfint. Följde trasan jättebra utan att gena eller tappa fokus. I slutet tog hon den och lät sig snällt fångas.

Därefter skulle massor av andra hundar springa innan det var dags för Wahidah att springa igen. Några började prata om att låta henne springa med en annan ung hund, en hane som inte heller sprungit med någon annan hund innan. Efter att först gått med på det så drog jag mig ur. Det kändes inte helt toppen att släppa två oerfarna hundar tillsammans första gången.

Då kom en kvinna med en vuxen salukihane och frågade om inte Wahidah kunde springa med hennes hund. Han hade sprungit mycket innan och var "helsäker och snäll".

Så det blev ett lopp med hennes hane och vi bestämde att det även skulle bli Wahidahs första licenslopp!

Sedan var det dags! När jag skulle släppa Wahidah hade hon helt fokus på trasan och pulsen var hög. Starten gick. Wahidah sprang så galet fint! Superfokus, snabbt och smidigt. Det var otroligt vackert att se och ÅH vad glad jag var! Jag fick faktiskt tårar i ögonen när de sprang för att jag var så stolt över min lilla unga dåre.

När jag hade kopplat Wahidah fick jag det bekräftat för mig - Wahidahs första licenslopp var godkänt!

En vän var med och fotograferade. Här är några bilder (Första bilden tagen av mig)

DSC_2532copy1.jpg


Uppvärmning
DSC_2618copy1.jpg


Under loppet
DSC_2655copy1.jpg


DSC_2658copy1.jpg


DSC_2666copy1.jpg


Och såhär glad blev jag efter att fått bekräftat att loppet var godkänt:
DSC_2673copy1.jpg


Nu är det två veckor kvar till nästa träning. Har jag tur så får Wahidah klart de två licenslopp som återstår. När loppen är godkända så får hon tävlingslicens och kan ge sig ut och tävla! :D

Jag hoppas verkligen att hon går i sin mors fotspår. Hon har bara tävlat 2-3 gånger, men har ändå hunnit med att få ett Cert. Tänk om MIN lilla Wahidah klarar det...
 
Sv: Jag har världens bästa saluki!

Jag säger som jag sade på telefon: Jag saaaade ju det! :D Och GRATTIS igen. Snart är licensen hennes och då hänger ni med på LC-prov. :p Det är för övrigt myyycket trevligare än utställningar. Folk är mycket mer avslappnade eftersom det inte finns så mycket man kan påverka själv, och så är det ju förstås en hel dag av väntan med så man har ju inte så mycket annat att göra än att hänga med varandra. :p
 
Sv: Jag har världens bästa saluki!

Men grattis! Gud vad roligt :) Nu håller vi tummarna för att det går precis lika bra, om inte ännu bättre, nästa gång!
 
Sv: Jag har världens bästa saluki!

Sista bilden på er två var riktigt fin! :) Ett stort GRATTIS!
 
Sv: Jag har världens bästa saluki!

Tack alla!
Jag är verkligen jättestolt, och ännu lite mer stolt blir jag då flera (bland annat ena lc-ansvarige) var skeptisk till att låta Wahidah springa med annan hund för att hon inte sprungit så mycket innan. Hade det inte varit för att kvinnan med den äldre hanhunden varit bestämd med att hon tyckte det var en bra idé hade det kanske inte blivit av. Och så gick det så jäkla bra :D

Wahidah är ju den första hund jag haft från valpstadiet, så allt det här är ju väldigt nytt för mig. Zala hade redan sin licens och hade tävlat när jag fick hem henne, hon var redan utställningschampion och att tävla annat med henne har inte varit aktuellt. Med Wahidah känns inte speciellt mycket som någon omöjlighet och det är en helt fantastisk känsla. :love:
 
Sv: Jag har världens bästa saluki!

Va skoj, grattis!

Det ser lite lustigt ut med munkorgarna bara, hon som ser så snäll ut vanligtvis blev helt plötsligt ett monster som måste aktas ;).
 
Sv: Jag har världens bästa saluki!

Haha, ja, visst blir det lite komiskt. Antar att det måste sett ungefär lika tokigt ut sedan när jag åkte hemåt med en munkorg hängade på utsidan av ryggsäcken :angel:

Men munkorgen är bara där "för säkerhets skull". Det händer någon gång ibland att någon hund ger sig på sin springkamrat när trasan stannat och det har hänt att någon försöker nafsa den andra mitt under pågående lopp. Dessutom, OM det av någon konstig anledning skulle råka dyka upp en hare mitt på banan som hundarna började jaga så måste det vara garanterat att hundarna inte skadar den. De jag pratade med på träningen igår sa att de har dispens från något naturskyddsgrejs för att få ha träningar, men för att de ska få ha dispens är det krav på att munkorgarna alltid är på när hundarna är lösa.
 
Sv: Jag har världens bästa saluki!

Underbart! Grattis!!! Och vilken lycka för hunden!!!!!!!

Sista bilden på er två är ljuvlig! Och, som nån skrev, bilden med henne med munkorg - hon ser ju ut lite som en varelse ur en Muminbok och så har hon munkorg! :love:
 
Sv: Jag har världens bästa saluki!

Tack! :D (även till Mirre)

Hon var SÅ glad. Jag har nästan aldrig sett sån glöd i hennes ögon som det var då. Helt galet.. Och när hon såg de andra hundarna springa och hon inte fick, ja då studsade hon rakt upp och ned, skällde och skrek. :love:

Imorgon är det kappträning, bara raksträcka i ett sandtag. Hon med hanhunden ville att jag skulle komma dit, så jag ska nog försöka ta mig dit och då får både Zala och Wahidah springa :D
 
Sv: Jag har världens bästa saluki!

Supergrattis!! Underbara bilder! Hoppas att det fortsätter gå såhär bra! :laugh:
 
Sv: Jag har världens bästa saluki!

Stort GRATTIS! Jag måste hålla med övriga och kommentera den sista bilden på er tillsammans, helt otroligt vacker bild :love: Vilken kärlek!
Och det är alltid så underbart att få se när hundarna används till det de är tänkta att göra! Härligt att hon älskar det så :) Lycka till på fortsatta tävlingar!

Slänger ut en dum fråga när jag ändå är på knappen, är detta en officiell gren? Gäller 3 cert som championat här med, eller finns det olika klasser?
 
Sv: Jag har världens bästa saluki!

Grattis! Va underbart det är o se dessa hundar i action :love:
Jag kan fortfarande bli rörd när jag släpper min setter o får se honom sträcka ut ordentligt.

Hade kompisens whippet hos mig några dagar och fick chansen o se henne sträcka ut. Underbart men hon stack efter en hare så det var lite skräckblandad glädje :angel: :D
 
Sv: Jag har världens bästa saluki!

Stort GRATTIS! Jag måste hålla med övriga och kommentera den sista bilden på er tillsammans, helt otroligt vacker bild :love: Vilken kärlek!
Och det är alltid så underbart att få se när hundarna används till det de är tänkta att göra! Härligt att hon älskar det så :) Lycka till på fortsatta tävlingar!

Slänger ut en dum fråga när jag ändå är på knappen, är detta en officiell gren? Gäller 3 cert som championat här med, eller finns det olika klasser?

TACK :D (och självklart tack till de andra som jag inte hunnit svara)

Jag tycker också att det är helt underbart att se hundar användas till det som de "ska" användas till. Ett tag funderade jag nästan på att inte hålla på med LC av rädsla för att Wahidah skulle bli svårare att kalla in när hon var lös och liknande.. Nu känner jag mig mest dum som ens tänkte tanken. Jaga gör hon ju, en träning hit eller dit ändrar inte på det...

Det är en officiell gren ja. (och inga frågor är dumma ;)) Det ordnas både nationella och internationella tävlingar och det är 3 cert som ger championat. Det ska dröja 1 år mellan första och sista certet och så ska det vara visst antal hundar med, olika domare osv. Går också att bli internationell champion och lite annat, men vet inte riktigt hur reglerna ser ut för det.

Det ordnas även EM i lure coursing och då får de 10 bästa (5 hanar och 5 tikar, har jag för mig) av varje ras från varje land vara med. Så i år är det LC-EM i Frankrike och de 10 bästa svenska salukisarna (:p) får anmäla sig om de vill.
 
Sv: Jag har världens bästa saluki!

Stort grattis igen och jag håller med om att sista bilden är helt fantastisk :love: :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
6
· Visningar
334
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 554
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 522
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp