Jag hatar, hästen älskar..... BILD

S

Salur

Jag tror jag blir tokig!

Jag har provat hur många sadlar som helst och den enda sadel hästen gillar är en gammal isländsk Saga-sadel, 18 tum och ger garanterad stolsits.... Dessutom är eländet för smal i bommen fram och har börjat ge henne gropar bakom manken. Kort sagt riktigt uschligt... trots groparna trivs hon i denna hemska sadel. Det mesta annat jag har provat blir tvär-nej (vilket visas genom kort trippigt steg, spänt och högt huvud och segtrög/svårt att få gå fram eller ibland (extra illasittande sadlar) extremt springig).
Jag har provat Jensen Amiral, Jensen Evolution, Griffin, Wintec, AlliUnn, Topreiter bomlös, Soft Saddles G3, Albion Legend 5000, Albion K2, Tekna, Ideal, Hilbar Royal Novation. Och ett antal andra som jag inte kommer på nu...

Den enda hästen gillade var Hilbar, vilken jag inte gillade alls (och så kostar den 22 000 kr). Jag gillade Albion K2 (jag har långa ben och tyckte mycket om knästöden på den).

Det är precis som att många sadlar liksom trycker henne bak. T.ex Albion k2 verkade vara en sadel som äntligen låg bra i både bom-form (svängd/rak) och bomvidd, men bossorna bak liksom trycker och klämmer henne på utsidan av bossan. Saga-sadeln är ju helt spikrak baktill, alltså PLATTA horisontella bossor bak och inte lite lutade som vanliga sadlar har. Man ser när jag sitter i sadeln att en vanlig lutad bossa liksom trycks in hästens sida och klämmer bak... medan Saga-sadelns superplatta bossor ligger mer ovanpå hennes rygg.

Jag har letat sadel till flera knepiga hästar men detta förstår jag inte riktigt. Hon är väldigt rak i ryggen och blir ännu rakare vid arbete. Kanske är det flexbommen i Saga-sadeln hon gillar? Eller är det att bossan är så väldigt horisontellt platt baktill? Och vilka sadlar finns öht idag som har sådana raka platta bossor och/eller flexbom?

Jag har kort sagt slut på idéer!! Har någon något tips?

Skulle vilja bifoga ett litet kollage av bilder på hästens rygg och hennes älskade Saga-sadel... :) Ska försöka lura ut hur man gör...
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

Här kommer bild, hoppas jag....

http://www.pixbox.se/pic_show_id31841194.html
pic_show_id31841194.html
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

Jag får inte upp någon bild.
Har du provat Morris / Nolan?
Jag har en 17/32 dressyr och den har passat på både mitt korta kompakta halvblod, en rejälare 180 cm halvblodshäst och en kallblodstravare.
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

Fungerar det inte att klicka på länken ovan...?
Det funkade nu när jag provade...
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

Jag ser bilden :)
Har en häst som är rak i ryggen, lite överbyggd bak och dessutom ganska rund. Använder en gammal pessoa sadel till henne, den passar utmärkt. Nått att testa kanske? Dom är inte särskilt dyra heller, men är inte speciellt bekväma tyvärr...
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

Jag har funderat mer sedan igår kväll... Kanske är det bara så att vanliga dressyrsadlar är för breda baktill, bossorna hamnar för långt ut åt sidorna. I kombination med hennes korta rygg kanske de trycker på "mjukdelar", bossan hamnar kort sagt för långt bak och för långt ut på sidan. Att Saga-sadelns bossor är visserligen för långa, men ändå så smala att vikten hamnar uppe på ryggen och inte klämmer på sidorna... ?

Men hur sjutton hittar man en sadel som både är extremt kort OCH med smala bossor? Kanske extremt välstoppade rundbossor, som då landar högre upp mot mitten av ryggen än kilbossor gör?? :confused:
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

Hm, hur är pessoa i bommen?

Försökte leta på nätet men hittar bara hoppsadlar? Finns dressyrmodeller? Eller är de bara ovanliga?

Morris o Nolan verkar dessvärre ha stora utflytande kilbossor (liksom Albion), vilket jag inte tror fungerar, annars hade det varit värt att testa...
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

Finns bara hopp (vad jag vet..) såg inte att det var en dressyrsadel du ville ha :)
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

Har haft en gammal stubben romanus dressyr, den hade smala bossor (har jag för mig, var länge sen..)
Sök runt lite så kanske du hittar lite bilder på dom :)
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

När du väl hittar en sadel så rekomenderar jag att du provar ut den med en mattes korrektionspad så att du kan padda upp vid manken. Hon är ju så urgröpt där att om du hittar en sadel som passar nu så kommer du få byta snart igen eftersom hon kommer muskla sig där. Det kommer också vara enormt svårt att hitta en sadel som ligger bra nu utan pad eftersom hon har dessa urgröpningar.

Annars tycker jag inte hennes rygg ser extrem ut på något vis utan du borde relativt enkelt kunna hitta en sadel som passar med hjälp av en sadelutprovare.
Det bästa hade ju absolut varit om du kunde rida barbacka eller tömköra bort dessa urgröpningar så hade det ju varit enklare att hitta en passande sadel.

Jag är lite nyfiken på vad som fallerade när du provade bomlös? Provade du enbart Sensation G3 eller provade du flera modeller? Även med en bomlös så behöver du padda upp vid manken eftersom alla sadlar förmodligen kommer tippa framåt så att du får en märklig sits.

Jag tror att du är rätt ute med dina funderingar om att bossorna hamnar för långt ut, det kan vara lurigt att hitta sadlar till en häst som är formad så men inte omöjligt. Vi har en arab som ser liknande ut i ryggen fast han är inte överbyggd och på honom ligger en Wintec wide bra. Den är tillräckligt bred i fram men smalnar av lite bakåt så att den ligger på de viktbärande ytorna.
Kanske är en wintec värd att prova? Nu vet jag inte hur kort din hästs rygg är men vår arab har ett sadelläge på ca 40-42 cm och då fungerar WW´n.
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

Med den ryggen och utifrån din beskrivning så borde du prova syntetmodellen med utbytbara järn Knight´s Lady Hawk

26906781.jpg


är en 16,5" på bilden en riktigt kort sadel som brukar ligga på såna raka ryggar så som du söker.

Griffin Haflinger/cob är också mycket kort och finns i utbytbart järn i Tyskland och England. Har också smalare rundplatta bossar som ej går in ner i ryggen.

27317599.jpg


Å så finns bomlösa Hidalgo, flyttbara korta raka paneler

30439100.jpg


Där är några jag skulle prova på den där ryggen i fallande ordning.
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

detta måste du leta efter:

KORT anläggningsyta.
Close Contact med flatare sits - Just för att det blir lätt "falla framåt" känsla annars då hästen är överbyggd o puttar fram dig med en djupare sits.
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

Upplever inte hästen överbyggd utan det är hur den står som lurar ögat.

Hästen står med frambenen under sig och med helt sänkt och lågt bogområde när det lossnar och när hästen står som den borde om den kan så har jag svårt att kalla den överbyggd.

Det är vad jag ser iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

Svarar på det sista inlägget, fast svaret är riktat till flera inlägg ovan:

Tack för alla tips!!

Nej, hästen är inte överbyggd, står nog och hänger lite i gången på bilderna. Hon är rak i ryggen och mycket kort och ryggen blir ännu rakare då hon arbetar (ser jag när jag arbetar på lång tygel och känns när man rider).

Griffin har jag haft och Wintec har jag testat... Ingen av dem låg bra... jag försöker minnas vad som var fel, bara... hm, tror faktiskt att Griffin liksom nästan bryggade, troligen för att den var för lång och bossorna för breda.

Bomlöst: hon är ganska känslig och det blir för mycket "brus" i en bomlös (dvs hon tolkar alla hjälper, även de avsiktliga... :o). Hon är mycket rörlig och mjuk i kroppen och det känns som att hon behöver lite "stöd" i en bom, även om den gärna får flexa och vara något rörlig så att hon kan jobba och höja/sänka ryggen. Sensation G3 var bara tvärfel, den klämde henne fram och jag satt inte alls bra... Top reiter fungerar till nöds (jag red i en sådan stor del av våren), men det blir lite vingligt och "brusigt" och det gör henne stressad och hon får svårare att slappna av och sänka hals och huvud. Ja, jag vet, det är min ridning ;) också, men jag kan ju inte trolla med min förmåga att sitta alldeles stilla, bara jobba för att bli bättre... Kort sagt -bomlöst känns som att jag trycker henne på mitten, hon sänker ryggen och höjer huvudet och blir osäker.
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

Baldur passar korta raka ryggar... Kostar inte miljarder heller:angel:
Equipe och hrimnir kan det vara en ide att testa också!

Lycka till!
 
Sv: Jag hatar, hästen älskar..... BILD

Har en Kieffer pro Lech till min arab som också är kort o rund. Fördelen är att man för en ganska billig peng kan värma om bommen så den passar./L
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: Freazer
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Fibusen
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp