Bukefalos 28 år!

Jag hatar katter!

E

Epingla_Linge

Där jag bor finns det katter som får gå ute och dom bajsar i sandlådorna där barnen leker. Det tycker jag är skit äckligt. Om man har en inne katt så klöser den på alla möbler och soffor så dom blir förstörda.
 
Sv: Jag hatar katter!

Varför "hatar" du inte människorna som släpper ut katterna så de kan bajsa i sandlådorna ist?
Knappast kattens fel att den går i sandlådan? Den vet ju inte bättre.
Gå och klaga hos ägarna så blir det förhoppningsvis ändring på det hela.
 
Sv: Jag hatar katter!

JustME83 skrev:
Varför "hatar" du inte människorna som släpper ut katterna så de kan bajsa i sandlådorna ist?
Knappast kattens fel att den går i sandlådan? Den vet ju inte bättre.
Gå och klaga hos ägarna så blir det förhoppningsvis ändring på det hela.
:bow: :bow:
 
Sv: Jag hatar katter!

JustME83 skrev:
Varför "hatar" du inte människorna som släpper ut katterna så de kan bajsa i sandlådorna ist?
Knappast kattens fel att den går i sandlådan? Den vet ju inte bättre.
Gå och klaga hos ägarna så blir det förhoppningsvis ändring på det hela.
Jag har samma problem som trådskaparen, med kattavföring i barnens sandlåda. Inte kan det väl vara mitt ansvar att identifiera lösspringande katter och påpeka för ägaren att det inte är fullständigt hygieniskt att låta barn leka bland exkrementer, det borde normalbegåvade människor kunna komma fram till.

Under de år jag bott i vår bostadsrättsförening har det alltid tagits upp de bekymmer lösa katter utgör. Som jag ser det är det inte ett informationsproblem utan snarare så att kattägarna (i min närmiljö) inte fäster så stort intresse i de eventuella obehag deras husdjur åsamkar andra. Ur den synpunkten vill jag ge dig rätt i att Epingla_Linge torde vända sitt hat gentemot kattägarna och inte mot djuren.
 
Sv: Jag hatar katter!

Det har inte skett någon förbättring alls?
Skulle man inte kunna lägga på något på sandlådorna, under natten och när inga barn är där då? Som sista utväg tycker jag iofs.

Hyresvärden borde ju kanske göra mer om h*n har blivit informerad.
Om hyresgästerna inte sköter sig borde man ju kunna anmäla.
 
Sv: Jag hatar katter!

JustME83 skrev:
Det har inte skett någon förbättring alls?
Skulle man inte kunna lägga på något på sandlådorna, under natten och när inga barn är där då? Som sista utväg tycker jag iofs.

Hyresvärden borde ju kanske göra mer om h*n har blivit informerad.
Om hyresgästerna inte sköter sig borde man ju kunna anmäla.

Nu bor vi i en bostadsrättsförening, så vi är alla hyresvärdar på ett sätt. Av någon outgrundlig anledning är det här ett problem för mig, som inte har katt: är det barnfamiljerna som ska anpassa sig till katterna eller kattägarna som ska visa hänsyn till sin omgivning? Jag är övertygad om att kattägarna inte ser på problemet på samma sätt.

Den enklaste lösningen torde vara att förhindra att katterna inte kommer fram till sandlådan (eller mina rabatter heller för den delen), det vill säga, att de hålls inomhus eller i koppel. Tror du att det kan bli lätt att införa sådana regler? Skulle du som kattägare (jag antar att du har katt) acceptera ett förbud mot lösspringande katter i ett radhusområde?
 
Sv: Jag hatar katter!

jag kan juh säga att en sandlåda som är på ca 30-36 kvadrat med bänk, bord, gungställning och rutchkana i är inte så lätt att "lägga lock" på..

dock kan kattägaren själv (om den inte vill ha katten inslängd i en kattbur och ivägskickad till polisen) köpa Fy-gel och lägga runt hela sandlådan så att katterna inte går in där eller ta in sin katt i huset..

jag bor i radhusområde och det är gemensamma lekplatser, ca 1 per 15-20 hus..
 
Sv: Jag hatar katter!

Ja jag tycker inte egentligen att katter ska gå fritt.

Jag tycker kattägarna ska anpassa sig, det är ju de som kan hindra att katten sätter sig i sandlådan.
 
Sv: Jag hatar katter!

JustME83 skrev:
Ja jag tycker inte egentligen att katter ska gå fritt.

Jag tycker kattägarna ska anpassa sig, det är ju de som kan hindra att katten sätter sig i sandlådan.
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Jag hatar katter!

Problemet är, tifo, att du inte har lagen på din sida.

En fastighetsägare i Stockholmstrakten ville ha förbud mot att grannens katter passerade hans tomt, sket på tomten osv.

Länsstyrelsen slog dock fast att det var okej att ha katter ute, att man inte med lagligt stöd kan begränsa deras strövande.

Fastighetsägaren överklagade till miljödomstolen som avslog överklagandet eftersom de gjorde samma bedömning som länsstyrelsen.

Sen dess finns det alltså en dom på att katter har rätt att röra sig fritt ute.

(Länsstyrelsen tog f ö även upp sandlådeproblemet men ansåg att det är det är hyresvärden eller liknande som ska freda sandlådan från katterna).

Personligen tycker jag att det är en bra dom, men skulle själv inte släppa ut katter i tätbebyggt område. Jag skulle inte vilja att mina katter skulle störa grannar genom att skita i sandlådor, pinka i deras altanmöbler osv.
 
Sv: Jag hatar katter!

Fast det är ju en sanitär olägenhet, väl? Vem vill ha kattskit på sin tomt? I grönsakslandet osv. När var detta?

Man får väl kopiera en text?

"Departement/
myndighet: Jordbruksdepartementet

Rubrik: Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och
katter

Utfärdad: 1943-06-30

Ändring införd: t.o.m. SFS 1995:1684

-----------
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn
till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att
de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag hatar katter!

Det är ju tyvärr motsägande domar i sånna här lägen. Vissa domar säger att djur ska hållas så att dom kan vara naturliga, medans lagen säger att ägaren har ansvar för sin katt i tätbebyggt område.
 
Sv: Jag hatar katter!

Förra året tror jag. Kattliv skrev om det då.

Det finns en hel del skrivet på nätet om det. Här är en sammanfattning av Luleå kommun. Länk
 
Sv: Jag hatar katter!

Det är katternas ägare som du ska bli sur på. Inte katterna. Det är fullt naturligt för katter att göra sina behov på nått ställde där dom kan gräva.
Att innekatter alltid förstör möbler är rent bullshit, det hänger på uppfostran. Återigen ägarna som kan påverka.

Så istället för att hata så tycker jag du ska ta reda på vad du pratar om. För det du säger stämmer inte alls, det visar bara på att du är totalt okunnig gällande katter.
 
Sv: Jag hatar katter!

Skulle vara kul om h*n kunde utveckla eller iaf svara.
 
Sv: Jag hatar katter!

Tyvärr finns det alltså domar som motsäger detta med att det ligge ri kattens natur att ha den ute med allt vad det innebär och därför kan inte markägaren göra nått åt det. Sålänge det inte handlar om hemlösa katter, dom gäller annat för såklart.
 
Sv: Jag hatar katter!

Det är ju inge bra för katten status alls :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 295
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 936
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 032
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp