Jag hatar promenadrena! :S

L

lovegullit

Hej jag var nyss ute och rastade min 1 år och 2 månader gamla Schäfer tik, när jag gick ut var jag på strålande humör och nu är jag skit sur och tröt i Jag hatar promenadrena! :Sarmarna..:( Jag har aldrig tyckt att det är sådär jätte kul att gå ut och gå med min hund, utan jag föredrar att leka, kasta boll, träna m.m. Men promenader är ett måste och jag har inget emot det så länge hunden inte drar, springer och luktar som en galning, jagar katter m.m. Dvs Allt som min hund gör! Och när hon är som värst kan jag knappt hålla henne. Och felet med mig är att jag blir så himla sur och då jag inte vet riktigt hur jag skahantera situationen kan det hända att jag börjar skrika och skälla på hunden. Det är för mig ett stort problem då jag inte vill bråka mer än nödvändigt med min hund och då jag vill att promenaderna ska vara något trevligt! Det flesta tycker nog att jag borde vara aktiv och ge hunden små uppgifter medan jag är ute och går men problemet är att när hunden är så jobbig tappar jag helt lusten:( När hon är lös går det jätte bra men då hon finner ett stort nöje med att jaga katter går det bara om vi är på en stor äng eller i skogen. Är det någon av er som har någon bra lösning på problemet? Har oxå funderat på att köpa en "nos grimma" medan jag tränar henne på att följe mig och på att inte lukta hela tiden, är det dumt?
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Koppelträna kanske..

Nä men ärligt, gå en kurs med hunden och få hjälp med det du behöver. Finns ju koppelkurser osv se det som rolig träning både för dig och hund.
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Jag har gått 2 kurser och ska snart gå en till men de har liksom inte varigt något problem på kursen utan började ganska nyligen.. Istället för att vara emot mig, ge mig istället tips på HUR man koppel tränar! Jag vet att jag ine gör rätt det märker jag! men Jag vill ha tips på HUR jag ska göra rätt...:d
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Jag är inte mot dig.

Men efter att ha läst ditt inlägg där du själv beskiver att ditt tålamod brister så tyckte jag att de ändå lät som att de vore enklast om du gick en kurs inriktad på just det.

Kommer säkert va flera som svarar på din tråd nu där du kommer få bra tips, återkommer imorgon när jag är mer vaken med tips från hur vi tränat våra.
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Jag tror du får styra upp promenaderna. Du ska ta besluten om hur ni går. Du vill gå: du tar hunden i samlat men ändå slakt, kort koppel vid din vänstra sida och går. Då kan och får hunden inte flänga hit och dit och lukta, utan ni bara går. När det är dags att rasta sig säger du till hunden att "Nu kan du kissa" eller vad du vill, och hon får joxa omkring litegrann, sedan när ni går vidare, kort koppel vid din sida och så går ni. Hunden får inte svänga som en pendel framför dig eller dra från grästuva till grästuva.
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

om du skriver var du bor är det lättare att ge tips på kurser/instruktörer ;).

men vill du prova hemma först så är gabbis (mycket förenklade) sätt ett bra ställe att börja på. fungerar det inte alls, att hunden inte lyssnar för fem öre utan bara hänger och drar och du får ont och blir argare och argare, så är kanske haltin ett sätt för er att komma ut ur den onda spiralen. haltin är dock ett mycket skarpt hjälpmedel och kan vara farligt för hunden om det inte används på rätt sätt.
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Börja träna kontakt träning. Kolla på hund kotschen sten på tv4 pluss fins på nätet med.
Finns massa tipps att följa
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Med hunden jag hjälpte till med tidigare gjorde jag så att jag stannade och tog in henne varje gång hon drog. Gick vidare först när hon stod/satt still och lugnt bredvid mig.
Det fick i alla fall resultat ganska fort för mig/den hunden.
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Men jag har inte dåligt tålamod i vanliga fall men det känns som att inget jag prövar hjälper... och även om hon går i kort koppel drar hon hela tiden typ:crazy:
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Med hunden jag hjälpte till med tidigare gjorde jag så att jag stannade och tog in henne varje gång hon drog. Gick vidare först när hon stod/satt still och lugnt bredvid mig.
Det fick i alla fall resultat ganska fort för mig/den hunden.

Ska pröva...:D
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Vår hund (en golden) var riktigt vidrig i den ålder du har din hund nu. Vi satsade MYCKET tid på kontakt träning och att bryta hundens uppmärksamhet då den inte lyssnade t ex vid inkallning.

Vi hade t ex en burk med några stenar ( eller något som skramlar) med på promenaderna. Om hunden inte lyssnade utan t ex stannade och nosade jääääteelänge föratt slippa komma- då kastade vi burken en bit från hunden bara för att han skulle titta upp och få uppmärksamheten bruten från sin egen aktivitet.

Om du tränar i koppel i skogen t ex stanna ofta och oväntat, få hunden att sitta eller ligga. Vänta tills hunden söker ögonkontakt med dig. Du måste vänta ut hunden! Så fort den söker kontakt- belöna MKT!!!

Är du bara ihärdig och konsekvent så kommer du att få en trevlig hund! Vi kan numera ha vår hund lös på tomten utan staket, lös på alla promenader i ett villakvarter...så det finns hopp..:;)
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Jag tror du får styra upp promenaderna. Du ska ta besluten om hur ni går. Du vill gå: du tar hunden i samlat men ändå slakt, kort koppel vid din vänstra sida och går. Då kan och får hunden inte flänga hit och dit och lukta, utan ni bara går. När det är dags att rasta sig säger du till hunden att "Nu kan du kissa" eller vad du vill, och hon får joxa omkring litegrann, sedan när ni går vidare, kort koppel vid din sida och så går ni. Hunden får inte svänga som en pendel framför dig eller dra från grästuva till grästuva.

Inte för att hon drar mindre i kort koppel men hon luktar iaf inte.. Och det funkar faktiskt bättre än väntat.. :bow:
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Vår hund (en golden) var riktigt vidrig i den ålder du har din hund nu. Vi satsade MYCKET tid på kontakt träning och att bryta hundens uppmärksamhet då den inte lyssnade t ex vid inkallning.

Vi hade t ex en burk med några stenar ( eller något som skramlar) med på promenaderna. Om hunden inte lyssnade utan t ex stannade och nosade jääääteelänge föratt slippa komma- då kastade vi burken en bit från hunden bara för att han skulle titta upp och få uppmärksamheten bruten från sin egen aktivitet.

Om du tränar i koppel i skogen t ex stanna ofta och oväntat, få hunden att sitta eller ligga. Vänta tills hunden söker ögonkontakt med dig. Du måste vänta ut hunden! Så fort den söker kontakt- belöna MKT!!!

Är du bara ihärdig och konsekvent så kommer du att få en trevlig hund! Vi kan numera ha vår hund lös på tomten utan staket, lös på alla promenader i ett villakvarter...så det finns hopp..:;)

Hm.. har hört om det förr.. Ska pröva !:bow::D
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Sätt på hunden en sele! Finns inget värre än människor som sliter och drar i sina hundars halsar för att dom inte klarar av dom!
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

En sele är inte alltid det bästa.

Min hane dragtränas, och han kan utan problem dra 150 kg såhär otränad som han är nu (Vältränad bra mycket mer än så). Jag väger under 60 kg, hur länge tror du jag skulle kunna hålla honom i sele om han verkligen ville iväg?

Nu har inte jag det problemet alls, men det är bara en tankeställare. I sele blir faktiskt hundarna mycket starkare, så är man inte säker på att man kan hålla...
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

kl

Nu vet jag inte var du bor, men jag tränade min husky ungefär som Gabbi sa, men med hjälp av snövallarna på vintern (inte så bra tips just nu då förstås ;)). Varje gång hon försökte gå om mig trängde jag mig före med hjälp av vallen (funkar säkert med staket eller liknande). På så sätt slapp jag hålla på och dra i kopplet. Denna metod funkade jättebra, och jag har försökt MÅNGA andra! Två promenader senare och hon år fint i koppel :laugh:

Sen vill jag bara säga att jag förstår frustrationen, men det brukar vända så fort man ser lite resultat. Håll ut! :)
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Nej men det förstår ju jag också! Jag håller själv på med hästar, och har en unghäst nu, så tro mig, jag vet vad 600kg kraft är ;):grin:

Menade mest för att skona hundens hals, jag vet de som använder både koppel och sele, kan man ta i det som behövs för stunden! :)
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Bra att du förtydligade dig ;)
Hästarna har vi inte en suck emot om dom verkligen vill, men hundarna kan vi fuska med en del för att lyckas vara starkast i många fall åtminstone. Det var bara det jag ville påpeka.

Jag var envis för någon månad sen och skulle bannemig inte släppa taget om en häst som försökte dra ifrån mig. Jag vann förvisso och hon gav sig, men jag fick trevliga brännskador i båda händerna :crazy:
 
Sv: Jag hatar promenadrena! :S

Nej jag förstår precis vad du menar! Naturens krafter ska man inte bråka med ;)

Men man blir ju lite irriterad när man ser att folk inte kan använda de bättre medel som finns istället för att skrika, bråka eller dra i sin hund. Hjälper inte någon och ofta blir det bara en tråkig kamp som oftast djuret vinner ändå.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 026
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 024
Senast: giovanna
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 797
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp