Jag hittade något intressant i bokhyllan...

Mineur

Trådstartare
Moderator
Min morfar var ryttmästare under sina unga år och samlade på sig en massa intressant hästrelaterad konst och litteratur under sitt liv. Jag hittade just några av hans gamla böcker i bokhyllan hos mina föräldrar och tänkte att det kanske kunde vara kul för andra att ta del av.

I boken Korpralsundervisning för kavalleriet från 1905 står det bland annat att "Så länge de blågula dukarna fladdra över våra hufvuden, består ännu Sveriges urgamla frihet. För att skydda denna frihet skall hvarje svensk krigsman vara redo att med glädje offra lifvet.” Med glädje, var det ja! :nailbiting:

I boken Undervisning för ryttaren från 1907 hittade jag några oväntat vettiga stycken text:

"Vid hästens behandling skall ryttaren komma ihåg, att föga kan uträttas genom att endast använda rå styrka mot den honom i kraft långt öfverlägsne hästen; ty äfven med begagnande af tvångsmedel lyckas man, om man endast litar på den kraft, som därmed kan utvecklas, sällan behärska, men ofta förstöra hästen, under det att man genom ett riktigt bruk af det herravälde öfver djuret, som förnuftet skänker människan, förmår bringa den kraftigaste häst till lydnad.

Förutom styrkan äro minnet, hörseln, synen och känseln i hög grad utvecklade hos hästen, äfvensom hans rädsla för straff och känslighet för belöning, hvilket allt är af stor vikt för ryttaren att uppmärksamma. Hästen vill i de allra flesta fall efterkomma ryttarens önskan, blott denne förstår att på riktigt sätt göra begripligt för hästen, hfvad han önskar af honom. Ryttaren bör därför iakttaga:
  • att alltid behandla sin häst med välvilja
  • att aldrig göra något på måfå, utan alltid först göra sig reda för hvad han själf vill, att hästen skall utföra, innan han fordrar något av honom
  • att belöning och bestraffning ska ske med urskillning och framförallt i rätt tid, så att hästen erfar, att han vinner på att lyda och förlorar på att göra motstånd
  • att genom röst och åtbörder uttrycka lugn och välvilja äfvensom stränghet, när det behöfs, men aldrig ondska eller häftighet.
I allmänhet är ingen häst af naturen ond; genom hård och rå behandling blir däremot ofta en from häst misstänksam och ondsint.”

Jag tänkte att jag skulle läsa igenom de här böckerna som semesterprojekt! :)

bocker_5f2a9a82e087c36748493596.jpg

bok1_5f2a9a282a6b226d3506009d.jpg

bok2_5f2a9a2a9606ee5ead29801c.jpg

bok3_5f2a9a262a6b226d26802d25.jpg
 
Så vackra böcker! :love: Jag rekommenderar även den här, i genren "don't overdo it!" eller "vad man gjorde innan Youtube hade uppfunnits". Originalet är från 1832. På bara 42 sidor hinner man avhandla konsten att lära rida (sid 3-11 inklusive bilder), konsten att tämja och inrida hästar, att inom 30 minuter göra en skygg häst dristig, medel hvarigenom sårade Kavallerister ännu kunna förrätta sin tjänst, samt en hel del om hästens exteriör och sjukdomar.

Inom en timme kommer man att kunna rida, och inom två sjelfve tämja hästar. "Inga hinder bör avskräcka er, och edra penningar icke stadna uti egennyttige lärmästares händer."

(Kavalleriböckerna verkar mer seriösa om man säger så.)

IMG_5054.JPG
 
Så vackra böcker! :love: Jag rekommenderar även den här, i genren "don't overdo it!" eller "vad man gjorde innan Youtube hade uppfunnits". Originalet är från 1832. På bara 42 sidor hinner man avhandla konsten att lära rida (sid 3-11 inklusive bilder), konsten att tämja och inrida hästar, att inom 30 minuter göra en skygg häst dristig, medel hvarigenom sårade Kavallerister ännu kunna förrätta sin tjänst, samt en hel del om hästens exteriör och sjukdomar.

Inom en timme kommer man att kunna rida, och inom två sjelfve tämja hästar. "Inga hinder bör avskräcka er, och edra penningar icke stadna uti egennyttige lärmästares händer."

(Kavalleriböckerna verkar mer seriösa om man säger så.)

Visa bifogad fil 55243
Underbart! :D
 
Imponerande att en sjättedel av all tid för att lära sig rida, består av att helt enkelt stå på marken med lite särade ben och böjda knän! Men, med den fasta öfvertygelsen att menniskan kan allt hvad hon vill, så kommer man långt!

IMG_5055.JPG
 
Imponerande att en sjättedel av all tid för att lära sig rida, består av att helt enkelt stå på marken med lite särade ben och böjda knän! Men, med den fasta öfvertygelsen att menniskan kan allt hvad hon vill, så kommer man långt!

Visa bifogad fil 55251
Aha! Det är DET momentet jag har missat under mina försök att bli en Riktigt Bra Ryttare! Ska genast börja öva!
 
Åh vad spännande @Mineur min morfar var också ryttmästare och jag har också en del böcker från honom! Sen har jag också fjärrlånat en bok om ridskolan Strömsholm och läst och det var jätteintressant, min morfar gick utbildning där i ett år minst när det enbart var militär verksamhet.
Vad roligt! Jag har tyvärr ganska dålig koll på detaljerna när det gäller morfars bakgrund (han dog innan jag föddes), men jag vet att han låg vid Norrlands dragonaregemente och att det var huvudsakligen där han var aktiv. Ska definitivt fråga mamma mer om saken när jag träffar henne!
 
Jag hittade nu även Del 1 och 2 av Handbok för hästvänner av C.G. Wrangel, från 1887. Morfar har sparat ett tidningsurklipp om auktionen där han köpte böckerna - hela 320 riksdaler fick han betala för dem någon gång under 50-talet (gissar jag, vet inte exakt årtal)!

1596643373759.png
 
Jag hittade nu även Del 1 och 2 av Handbok för hästvänner av C.G. Wrangel, från 1887. Morfar har sparat ett tidningsurklipp om auktionen där han köpte böckerna - hela 320 riksdaler fick han betala för dem någon gång under 50-talet (gissar jag, vet inte exakt årtal)!

Visa bifogad fil 55255
I de böckerna hittar du en lite annan syn på ridutbildning än den ovan: en grundövning han tog upp var att longeras sittandes i sadeln utan stigbyglar samtidigt som man jonglerade med en boll och det skulle man klara i alla gångarter och dessutom över hinder som hästen hoppade!
 
I de böckerna hittar du en lite annan syn på ridutbildning än den ovan: en grundövning han tog upp var att longeras sittandes i sadeln utan stigbyglar samtidigt som man jonglerade med en boll och det skulle man klara i alla gångarter och dessutom över hinder som hästen hoppade!
Plättlätt ju, det gör jag minst en gång i veckan!



Eller kanske inte...
 
Vad roligt! Jag har tyvärr ganska dålig koll på detaljerna när det gäller morfars bakgrund (han dog innan jag föddes), men jag vet att han låg vid Norrlands dragonaregemente och att det var huvudsakligen där han var aktiv. Ska definitivt fråga mamma mer om saken när jag träffar henne!

Ett tips gå in på digitaltmuseum.se och sök på din morfars namn. Om du har tur finns det kort på honom. På min morfar finns det hur många kort som helst både till häst och med hästar och lite annat. Det är verkligen jätteroligt att se! Vet dock att min mormor donerade en del kort till museum så det kan ju delvis bero på det, det är iallafall svenska museer som har digitaliserat sina samlingar som har publicerat där. Min morfar vet jag var bataljonschef vid kavalleribataljonen vid Norrlands dragonregemente 1943 och 1944.
 
Ett tips gå in på digitaltmuseum.se och sök på din morfars namn. Om du har tur finns det kort på honom. På min morfar finns det hur många kort som helst både till häst och med hästar och lite annat. Det är verkligen jätteroligt att se! Vet dock att min mormor donerade en del kort till museum så det kan ju delvis bero på det, det är iallafall svenska museer som har digitaliserat sina samlingar som har publicerat där. Min morfar vet jag var bataljonschef vid kavalleribataljonen vid Norrlands dragonregemente 1943 och 1944.
Men vad spännande, då kan de mycket väl ha varit där uppe samtidigt! Min morfar var född 1917, så tidsmässigt ser det ut att stämma in rätt bra i alla fall. Ska fråga mamma när jag träffar henne nästa vecka! :)

Det bör finnas massor av foton eftersom både mamma och mormor är dels intresserade av släktforskning och dels väldigt bra på att ta vara på gamla saker (mamma har till exempel sparat morfars gamla uniform som sitter uppspikad på en av väggarna här hemma) så jag ska absolut undersöka saken!
 

Liknande trådar

Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 467
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp