Jag hittar inga snygga tapeter.

MM

Trådstartare
Vi har nyligen köpt ett hus och det ska bytas tapeter i alla rum men jag hittar inte en enda som är snygg, eller så är jag för kräsen.

Kanske ni kan hjälpa till och komma med tips.

I 3 sovrum kommer golven att vara mörka (preliminärt) av massivt trä. Ett av sovrummen kommer ha en vit panelvägg och det är vårat sovrum, köket kommer bytas och gå i vitt och det blir ett ljusare golv i hall/kök.

Det ska inte vara knallfärger men ändå lite färg. Någon randig/blommig tapet är okej men det går ju inte ha i varenda rum. Barnen ska ha barntapeter men ändå något som funkar länge, gärna något tidlöst. Dom är 4/6 år och har kommit förbi prinsessor/nalle puh på väggarna.
Eftersom köket kommer vara vitt så vore det kul med lite färg som bryter av och det är ingen större del som kommer vara tapetserad så där går det faktiskt att ösa på med färg och mindre/tätare mönster.
Vardagsrummet har jag ingen aning om än. Kanske golvet blir ljusare där för att få det att se större ut och då passar en tapet med lite mer färg på. Eventuellt kommer hallen/vardagsrum ha samma tapet då dom kommer flyta in i varanda.

Jag håller på att bli tokig här hemma och målar snart alla väggar i vitt.
Prislappen är väl beroende på vilket rum den ska in i, köket är ju billigare att tapetsera än tex vardagsrummet. Barnens rum bör inte vara alltför dyra med tanke på förstörningsrisken med pennor/riv m.m.

Någon som har tips?
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Det finns ju huuur mycket snyggt som helst ;)

Tur att smaken är olika.

När jag skulle göra om torpet jag köpt gick jag runt på många olika färgaffärer och bläddrade i tapetböcker. Det finns ju en mängd olika märken och varje märke har en drös olika tapeter.

Tyvärr föll jag för Sandberg till två rum. Det blev inte billigt men det är väldigt snyggt.

Vad är det för tidsepok?
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Men vart har du kikat?

För jag har för få rum i vårat nya lilla hus, för alla tapeter jag hittar :angel:

Jag gillar dock färg, och är inte rädd för mönster.

Men det finns väldigt mycket diskreta men ändå lite roligare tapeter på marknaden också. Gå till en färgbutik och förklara vad du är ute efter, så kommer säkert personalen kunna hjälpa dig! Eller kika själv i alla böcker som finns där.
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Svarar er båda.

Jag har kikat i varenda tapetbok i färgaffären. Jag inser att jag är ett svårt fall av tapetletare.

Vi tog hjälp av en kunnig i butiken men hon blev inte klokare hon.

Tidsepoken är väl inte alltför modernt.
Klassiskt, New England, tidlöst är nog våran melodi. Men utan allt det marina som New England har, men inte helt uteslutet.

Men jag hatar tråkig beige, för stora färgstarka tapeter med massa blommor eller annat krussidull på och ränder som är många och smala i tusen olika färgstarka färger.
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Det är ju väldigt lätt att bli överväldigad när hela huset ska göras om.

Vore det inte klokt att flytta in och sen låta er känna er för vad ni vill ha och vad som passar i huset?
Om det absolut måste göras på en gång hade jag nog satt renoveringstapet och målat det vitt.
Då har man en bra grund och när du hittar en tapet du gillar är underarbetet redan gjort och det är bara att smacka upp tapeterna :)
Så ska vi göra i vardagsrummet för vi kan verkligen inte bestämma oss för vad vi vill ha här.
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Har du kollat på nätet? T ex engelskatapetmagasinet och maleributiken har båda stort utbud av tapeter att söka igenom online.
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Det är ju väldigt lätt att bli överväldigad när hela huset ska göras om.

Vore det inte klokt att flytta in och sen låta er känna er för vad ni vill ha och vad som passar i huset?
Om det absolut måste göras på en gång hade jag nog satt renoveringstapet och målat det vitt.
Då har man en bra grund och när du hittar en tapet du gillar är underarbetet redan gjort och det är bara att smacka upp tapeterna :)
Så ska vi göra i vardagsrummet för vi kan verkligen inte bestämma oss för vad vi vill ha här.

Vi kan inte vänta helt med tapetseringen innan vi flyttar in. Kök och ett sovrum är ett måste. Sonen måste ha sitt rum klart till 100% pga en funktionshinder som många gånger gör att han är omöjlig med förändringar. Att flytta kommer vara jobbigt nog, och att sen böka runt i nya rummet, det går inte och är inte snällt mot honom.
Men jag förstår helt din tanke :)
Resten kan vi ta senare, det är ingen panik, bara golven blir lagda så kan resten ta den tid det tar.


kl

jag fick ett pm om en sida som hade tusen olika tapeter och jag hittade några fina tapeter, kan visa sen.
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Vi hittade tapeterna till både sovrum och vardagsrum på Rusta.
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Men vad tycker du om randigt i nära färger? ex, beige (som du gillade så mycket) och ljusbrun? eller mörkgrått/ljusgrått? rosa/ljusrosa?
vi har målat i hela huset pga att det är så enkelt, men om vi skulle ha tapeter så hade jag kunnat tänka mig randigt i lite lagom färg.
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Vill säga att golven gör så mycket! Om man väljer det ljust golv så är det inte samma tapet längre som till ett mörkt.
Nu vet jag inte hur handikappad dit barn är, men han kanske skulle uppskatta att vara själv med att välja tapet?
Alternativt välja en tapet i samma färg som i hans nuvarande rum?
(har en handikappad i familjen så blir direkt ett hjärteämne för mig)
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Här kommer några bilder på tapeter jag tycker är okej, kanske ni kan komma med fler tips :)

Några randiga som är godkända.

48885.gif


T535-21.jpg


T528-09_348_394.jpg


T516-00_348_394.jpg
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Ska kika där nästa gång jag har vägarna förbi, troligtvis redan nästa vecka :)
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Men vad tycker du om randigt i nära färger? ex, beige (som du gillade så mycket) och ljusbrun? eller mörkgrått/ljusgrått? rosa/ljusrosa?
vi har målat i hela huset pga att det är så enkelt, men om vi skulle ha tapeter så hade jag kunnat tänka mig randigt i lite lagom färg.

Beige är en rätt tråkig färg men visst funkar den, tidlös är den i alla fall.
Något rosa är det väl tänkt till tösens rum men ändå något tidlöst. Inga prinsessor eller något sånt.

Grått är helt okej men gärna kombinerat med en annan färg så det inte ser så trist ut.
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Vill säga att golven gör så mycket! Om man väljer det ljust golv så är det inte samma tapet längre som till ett mörkt.
Nu vet jag inte hur handikappad dit barn är, men han kanske skulle uppskatta att vara själv med att välja tapet?
Alternativt välja en tapet i samma färg som i hans nuvarande rum?
(har en handikappad i familjen så blir direkt ett hjärteämne för mig)

Tyvärr så kan inte sonen välja tapet själv :(
Så vi väljer något han tycker om. Han är väldigt förtjust i bilar, städer och länder. Har hittat en tapet med massa olika huvudstäder och den finns i lite olika färgskalor och den skulle i så fall sitta på en vägg och något andra på övriga väggar ur samma kollektion. Det finns randigt, rutigt, enfärgat m.m. att välja på.
I nuvarande rum har han världens tråkigaste tapet-vit med små blommor på.

Vad blir det för skillnad mellan mörkt/ljust golv/tapetfärg?
Har inte tänkt så mycket på det än utan försöker hitta något vi gillar först. Det är inte inskrivet i sten än vilken färg på golven vi ska ha i rummen än.
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Här är två till som är okej, rätt snarlika.

T792-19_348_394.jpg


T787-11_348_394.jpg


Problemet just nu är att jag bara hittat randiga och det skulle se roligt ut om hela huset gick i ränder...
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Det blir stor skillnad enligt mig hur de lyfter fram varandra.
T.ex våra vita tråkiga tapeter skulle se helt vedervärdiga ut med ett mörkt golv men funkar helt okey med det ljusa furu golvet vi har.
Har du tittat något i tråden för blåbärets hus? Hon har ett randigt rum som jag tyckter hon har fått till snyggt. Kolla också på hur hennes ytterdörr ser ut mot tapeterna, innan så var den dörren hur tråkig som helst men tapeterna tog verkligen fram den
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Jag har kollat i hennes tråd men vi har inte riktigt samma smak. Vi har samma färg på ytterdörrarna men våra kommer vi byta till något nyare och sedan kommer båda dörrarna att få extralås för sonen. Så det är något som kommer bytas omgående.

Jag kan inte heller tänka mig så mörka tapeter som hon valt i vissa rum. Jag vill ha ett ljust luftigt hem men fortfarande en egen karaktär.

Jag ska kika vidare på nätet. Det borde finnas något som inte är randigt som jag tycker om.

Jag tror att det blir någon av de jag visat till vardagsrummet. Dom blå vit randiga såg ut att ge rummet ett lyft.
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Jag vill någon gång ha en ljusgrå/vit randig tapet, mycket ljust ljusgrå. Det passar typ överallt och är tidslöst, ljust och snyggt.

Annars älskar jag "vit på vit" tapeter, de ser vita ut men med rätt ljus/vinkel när man tittar på tapeten så är det skimmer och mönstret kommer fram.
Min drömtapet är Decor Maison Bohemian Rhapsody, den vita. Åh. Det är ett spetsmönster.

Den grå ser ut såhär:
images

Den vita är sådär fint skimrig. :)
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Tyvärr föll jag för Sandberg till två rum. Det blev inte billigt men det är väldigt snyggt.

Ha ha, känner igen det där efter senaste beställningen som också tyvärr visade sig "nödvändigt" att det skulle bli Sandbergtapeter med magnoliamönster - jag var inte helt uppdaterad på prisklassen men tyckte att fyra rullar kan ju inte bli så farligt.... eller så kunde det visst det. Men nu är de betalda så nu väntar jag bara på leverans! Och uppklistring.
 
Sv: Jag hittar inga snygga tapeter.

Och nu har jag blivit besatt av tanken på Sandbergs hästtapeter till någon vägg i hallen. Suck.
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 477
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 345
Senast: monster1
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp