Jag hoppas detta inte är en sådan "vågar du".

Bara för att man ska få en insikt i varför man inte ska sitta kvar i bilen när tåget kommer. Ingen blev skadad och det var bara materiella skador. Ren olyckshändelse som slutade bra.
Detta är en personbil av medelstor sort typ kia, Ford och liknande märke. Där föraren brukar sitta finns inget kvar på sin plats.
81627459-BB46-463D-837C-B21168707F80.jpeg
 
Passagerartågen kan väl väga i väldigt runda slängar 100-400 gånger en bils vikt om jag minns rätt?
Ni får gärna rätta mig om jag är ute och snurrar.
Sedan kan det ju bli ännu högre om det är flera sammankopplade tåget.
Stora krafter i rörelse.
Vikterna har jag ingen koll på alls. Men det är helt klart till tågets fördel.

Kände att det var okej att visa bilden eftersom sagan hade ett lyckligt slut.
 
Vikterna har jag ingen koll på alls. Men det är helt klart till tågets fördel.

Kände att det var okej att visa bilden eftersom sagan hade ett lyckligt slut.
Har inte koll på om den på bilden är två eller tre vagnar men tåg i x50-X54 serien har enligt en pålitlig hemsida:
  • Tjänstevikt: 142 ton (två vagnar)
    203 ton (tre vagnar)
 
Passagerartågen kan väl väga i väldigt runda slängar 100-400 gånger en normalstor bils vikt om jag minns rätt?
Ni får gärna rätta mig om jag är ute och snurrar.
Sedan kan det ju bli ännu högre om det är flera sammankopplade tåget.
Stora krafter i rörelse.
En Regina som på bilden väger typ 150-200 ton beroende på 2 eller 3 vagnar. X2(000) väger 370 ton. Lättviktare jämfört med godset men inget man vill möta med bilen..
 
Fortsätter med ovanligt mkt obehöriga i spår här i SL-nätet tycker jag. Oklart varför.. Undrar om folk blivit betydligt uppmärksammare på det och rapporterar eller om det ökat så pass.
Ni som jobbar i andra delar av landet, upplever ni samma sak?
 
Nej, här har vi inte upplevt det.
När jag jobbade i Lund hände det titt som tätt att folk sprang över spåren för att hinna med sitt tåg/buss. Kameror satte stopp för mkt sånt.
 
@Bison, @Linta @PathOfClovers Upplever ni att det ökat med spårspring? Eller är det ett Stockholmsfenomen tro?
Det är väl säsong. Mycket folk ute och rör sig i allmänhet och inte orkar leta efter en övergång, och många som mår dåligt. Tycker ofta det sistnämnda ökar kring högtider och skolavslutningar osv. Och åtminstone förarna i min närhet har blivit bättre på att ringa in alla som ger en dålig känsla, även om dom just DÅ inte är direkt i spårområdet. (Vilket har räddat liv :) )
 
Det är väl säsong. Mycket folk ute och rör sig i allmänhet och inte orkar leta efter en övergång, och många som mår dåligt. Tycker ofta det sistnämnda ökar kring högtider och skolavslutningar osv. Och åtminstone förarna i min närhet har blivit bättre på att ringa in alla som ger en dålig känsla, även om dom just DÅ inte är direkt i spårområdet. (Vilket har räddat liv :) )
Ja, det är väl det jag funderar på, om förare och kanske allmänhet blivit så pass mycket bättre på att rapportera.
Såhär mycket som vi har nu kan jag inte minnas att det varit någon period förut.
Ger ju också större effekt när man i större utsträckning stoppar helt i stället för syna med siktfart..
Men jag lovar ju inte att jag minns frekvensen av spårspring exakt med tanke på att jag har en hög järnvägsår 😇
 
Tycker det går i perioder.
Sen är det svårt att veta om det har ökat eller om det blivit hårdare. Förut upplevde jag att det var vanligare med reducerad hastighet, siktfart för att syna osv istället för de totalstopp som blir idag.
Ja, nog har det blivit hårdare med stoppen. Reducerad hastighet är sällsynt hos oss nu. Enstaka gånger när det varit stopp först, och det finns ä indikationer på att personen lämnat spårområdet igen får våra förare syna med siktfart.
Men jag tror också att rapporteringen har ökat.

Däremot är min känsla att 2021 olycksstatistik tyvärr blir en bit sämre än 2020. Hoppas jag har fel..
Lyckligtvis har jag i alla fall inte sett några fler ungdomar i spåret, och inte hört om något spårspring som teoretiskt skulle kunna vara en utmaning.

Nu roar de sig mest med att försnilla brandsläckare från var och vart annat tåg... 🙈
 
@Cattis_E Måste kolla med sambon om de fått sätta in mer brandsläckare än vanligt :rofl: (men kanske inte hans depå sköter?) .

Inte blitt så mycket pendelåkande för min del, då tunnelbanan vart bättre alternativ (eller buss) dit jag ska. Men sist tog pendeln så blev den stilla stående i Huddinge på för spårspring. Fick reda på det när jag vänta på buss och en random person pratade med mig. Han sa "Idiot på spåret", förstod precis då 😅
 
@Cattis_E Han hade inte märkt av det, men råkat ut för någon roat sig ta en plomb. Var nära på han spraya ner tåget när han tog tag i brandsläkaren, men hade bli lite kort "pssh" och praktikanten brevid fick sig ett gott skratt :rofl: och så upptäckte han var bara byta då plomben som sagt saknades.
 
Ja, det är väl det jag funderar på, om förare och kanske allmänhet blivit så pass mycket bättre på att rapportera.
Såhär mycket som vi har nu kan jag inte minnas att det varit någon period förut.
Ger ju också större effekt när man i större utsträckning stoppar helt i stället för syna med siktfart..
Men jag lovar ju inte att jag minns frekvensen av spårspring exakt med tanke på att jag har en hög järnvägsår 😇
Jo jag kan tänka mig det, fjärren tycker ju man är galen ibland men hellre en gång för mycket än en gång för lite. Jag har peppar peppar inte behövt stå för det än i år, men kör ju inte mycket på samhällstäta banor heller. Är så glad att vi oftast inte behöver syna själva längre, det är grymt obehagligt. Min ”bästa” är nedsättning till 20 km/h pga barn i spårområdet, det gick inte ens 20 en enda gång kan jag lova. Och så sitter man där och känner sig ansvarig när man rapporterar att man inte sett nåt, men tänk om hen bara gömt sig för mig, eller kommer tillbaka senare, osv osv. Fy fan. Räddningstjänst har ju möjligheter att syna mer i bredd ut från spåren så att säga, mycket bättre även om det tar tid.
 
@Cattis_E Måste kolla med sambon om de fått sätta in mer brandsläckare än vanligt :rofl: (men kanske inte hans depå sköter?) .

Inte blitt så mycket pendelåkande för min del, då tunnelbanan vart bättre alternativ (eller buss) dit jag ska. Men sist tog pendeln så blev den stilla stående i Huddinge på för spårspring. Fick reda på det när jag vänta på buss och en random person pratade med mig. Han sa "Idiot på spåret", förstod precis då 😅
Beror ju på var han jobbar.
Men kan garantera att alla pendeltågsdepåer har fått sätta in fler på nätterna. Det är nämligen jag som registrerar begäran om det 😉.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp