Jag hoppas detta inte är en sådan "vågar du".

Cattis_E

Trådstartare
På grund av en händelse idag som nog mest var ett "bus" undrar jag för säkerhets skull. Ni som har ungdomar i familjen som ni har koll/bra kontakt med kan ni be dem säga till om de läser något om att sitta med benen över perrongkant tills tåget tutar? Det sades nämligen att tåget kommer tuta så hårt av en av dem. Kanske behövs en officiell informationskampanj om det är så att det är en "dare".
Jag tycker vi just nu har haft en ökning av obehöriga i spår. Men det är bara min känsla.

Jag gav dem lite info och de flyttade sig snabbt.
1. Det är vanligt att det tar runt en kilometer för ett tåg att stanna från full fart i full broms. Kan vara kortare och längre beroende på tågtyp.
2. De kör ofta 160-200km/h ibland även förbi stationer och utanför tidtabell. De kan vara på provkörning eller transport till annan ort.

Nu får gärna ge ovan info till era ungdomar, och om det finns något någonstans där de utmanar varann säg till mig.
Om ni ser någon i fara i/vid tåget ring 112. Utsätt er inte för risk.
Räddningstjänst kan begära siltfart eller stopp för passerande tåg.
 
Här har vi en oroväckande trend om stenar i spåret. Barn och ungdomar lägger olika föremål som glasflaskor, Betongrör, makadamstenar och ibland ännu större stenar om ca 30kg som tåget sen kör på. 2ggr på 1,5vecka fick vi rycka ut på vad som till en början sades vara personpåkörning (lokföraren har kört på okänt föremål och då tar man det säkra före det osäkra dvs det klassas då som personpåkörning). Det medför att
  • Lokföraren kan bli tagen ur tjänst för samtal och en ny lokförare behöver inväntas för att kunna köra vidare (folk/gods blir försenat på det aktuella tåget)
  • tågförseningar. Det är inte bara ett tåg som blir försenat utan det är flera tåg som blir försenade
  • räddningstjänst, ambulans och polis får rycka ut och leta efter vad man tror är en person som är skadad/död.
  • Trafikverkets underhållsentreprenör (Infranord, strukton mfl) får också åka dit. Hittas inte en person så går man över till att leta efter orsaken till stoppet. ALLA tilltag POLISANMÄLS!
Trafikverket går också ut till närliggande skolor med information.

För några år sedan var det en blivande student som varit och festat som satt sig på perrongkanten för att vänta på tåget. Han kunde inte fira studenten pga sjukhusvistelse och några kroppsdelar mindre.

GE FAN I ATT VARA I SPÅRET OCH FÖLJ DE REGLER SOM FINNS PÅ STATIONER OCH PERRONGER!

/mvh Olycksplatsansvarig vid bla personpåkörningar
 
Här har vi en oroväckande trend om stenar i spåret. Barn och ungdomar lägger olika föremål som glasflaskor, Betongrör, makadamstenar och ibland ännu större stenar om ca 30kg som tåget sen kör på. 2ggr på 1,5vecka fick vi rycka ut på vad som till en början sades vara personpåkörning (lokföraren har kört på okänt föremål och då tar man det säkra före det osäkra dvs det klassas då som personpåkörning). Det medför att
  • Lokföraren kan bli tagen ur tjänst för samtal och en ny lokförare behöver inväntas för att kunna köra vidare (folk/gods blir försenat på det aktuella tåget)
  • tågförseningar. Det är inte bara ett tåg som blir försenat utan det är flera tåg som blir försenade
  • räddningstjänst, ambulans och polis får rycka ut och leta efter vad man tror är en person som är skadad/död.
  • Trafikverkets underhållsentreprenör (Infranord, strukton mfl) får också åka dit. Hittas inte en person så går man över till att leta efter orsaken till stoppet. ALLA tilltag POLISANMÄLS!
Trafikverket går också ut till närliggande skolor med information.

För några år sedan var det en blivande student som varit och festat som satt sig på perrongkanten för att vänta på tåget. Han kunde inte fira studenten pga sjukhusvistelse och några kroppsdelar mindre.

GE FAN I ATT VARA I SPÅRET OCH FÖLJ DE REGLER SOM FINNS PÅ STATIONER OCH PERRONGER!

/mvh Olycksplatsansvarig vid bla personpåkörningar

Min granne som är brandman har gått längs spåren i Falun och plockat kroppsdelar... det måste verkligen få ett slut med sådana här idiotiska "vågar du"-saker! :rage:
 
Har man riktig otur kan föremålet/stenen skjutas iväg i stället för att krossas, och kan skada/döda personer i närheten. Är det ett tillräckligt stort hinder kan tåget spåra ur, och jag måste säga att det känns hemskt tråkigt att volta med ett 90 ton tungt lok som plöjer fram i 100 km/h med 1600 ton på släp som trycker på framåt.

Kan addera till utbildningen: när bommarna har gått ner är tåget(oftast) MYCKET närmare än du tror. Har räknat till 15-20 sekunder från det att jag ser dom -börjar- gå ner(då har jag redan fått signal ”passera”) tills jag klipper övergången i 100. Stanna redan när det börjar plinga. Chansa aldrig på att du hinner över.
/en som nästan kört på en handfull människor som hade bråttom
 
Har man riktig otur kan föremålet/stenen skjutas iväg i stället för att krossas, och kan skada/döda personer i närheten. Är det ett tillräckligt stort hinder kan tåget spåra ur, och jag måste säga att det känns hemskt tråkigt att volta med ett 90 ton tungt lok som plöjer fram i 100 km/h med 1600 ton på släp som trycker på framåt.

Kan addera till utbildningen: när bommarna har gått ner är tåget(oftast) MYCKET närmare än du tror. Har räknat till 15-20 sekunder från det att jag ser dom -börjar- gå ner(då har jag redan fått signal ”passera”) tills jag klipper övergången i 100. Stanna redan när det börjar plinga. Chansa aldrig på att du hinner över.
/en som nästan kört på en handfull människor som hade bråttom
Ser ibland folk som går under bommarna och springer över, ibland med en cykel de krånglar under också..

Fattar inte, har folk INGEN självbevarelsedrift? Det har ju hänt att jag kommit med bil och liksom varit så nära tågövergången när det börjar plinga att jag liksom inte har hunnit stanna utan måste köra, jag blir liksom svettig av bara det varje gång och då är ju min risk att bli påkörd 0% om det inte skulle vara något fel på signalen så att den är sen.
 
Ser ibland folk som går under bommarna och springer över, ibland med en cykel de krånglar under också..

Fattar inte, har folk INGEN självbevarelsedrift? Det har ju hänt att jag kommit med bil och liksom varit så nära tågövergången när det börjar plinga att jag liksom inte har hunnit stanna utan måste köra, jag blir liksom svettig av bara det varje gång och då är ju min risk att bli påkörd 0% om det inte skulle vara något fel på signalen så att den är sen.
De "tänker" att ett tåg kan stanna lika fort som det vore en bil antar jag.
 
På grund av en händelse idag som nog mest var ett "bus" undrar jag för säkerhets skull. Ni som har ungdomar i familjen som ni har koll/bra kontakt med kan ni be dem säga till om de läser något om att sitta med benen över perrongkant tills tåget tutar? Det sades nämligen att tåget kommer tuta så hårt av en av dem. Kanske behövs en officiell informationskampanj om det är så att det är en "dare".
Jag tycker vi just nu har haft en ökning av obehöriga i spår. Men det är bara min känsla.

Jag gav dem lite info och de flyttade sig snabbt.
1. Det är vanligt att det tar runt en kilometer för ett tåg att stanna från full fart i full broms. Kan vara kortare och längre beroende på tågtyp.
2. De kör ofta 160-200km/h ibland även förbi stationer och utanför tidtabell. De kan vara på provkörning eller transport till annan ort.

Nu får gärna ge ovan info till era ungdomar, och om det finns något någonstans där de utmanar varann säg till mig.
Om ni ser någon i fara i/vid tåget ring 112. Utsätt er inte för risk.
Räddningstjänst kan begära siltfart eller stopp för passerande tåg.
Kanske kan en informationskampanj vara att lokföraren informerar i högtalarna vid olika tider då och då några dagar i veckan när många ungdomar åker? Berätta om stoppsträckan, om hur det blir för lokföraren om denne kör på en människa osv. Konsekvenserna helt enkelt, för ett litet tilltag, en lek som kan tänkas vara så oskyldig i deras ögon.

Jag tror att många skolor och föräldrar informerar, men det hjälper förstås inte ändå eftersom ungdomar inte riktigt förstår allvaret eller VILL förstå allvaret- det är ju bara på skoj och inte så farligt. Inte menat att hända något. Och vissa saker hör man bara inte på av sina föräldrar liksom.
 
Ser ibland folk som går under bommarna och springer över, ibland med en cykel de krånglar under också..

Fattar inte, har folk INGEN självbevarelsedrift? Det har ju hänt att jag kommit med bil och liksom varit så nära tågövergången när det börjar plinga att jag liksom inte har hunnit stanna utan måste köra, jag blir liksom svettig av bara det varje gång och då är ju min risk att bli påkörd 0% om det inte skulle vara något fel på signalen så att den är sen.
Folk verkar tyvärr inte ha det 😕 letade(och failade tyvärr) efter en bild en fd kollega tog på typ 10 personer varav en har en barnvagn(!!) med sig, som kryper under i klunga på ett ställe där bommarna oftast är nere för tåget som står still vid plattform, men ibland för tåget som passerar i 140 på spåret bredvid…
 
Folk verkar tyvärr inte ha det 😕 letade(och failade tyvärr) efter en bild en fd kollega tog på typ 10 personer varav en har en barnvagn(!!) med sig, som kryper under i klunga på ett ställe där bommarna oftast är nere för tåget som står still vid plattform, men ibland för tåget som passerar i 140 på spåret bredvid…
När jag har tågbyte i Norrköping råkade jag en gång ut för en ledsagare som tyckte att jag skulle skynda mig som tusan och drog med mig trots att bommarna ljöd och var på god väg ner. Det var bäcksvart ute, jag går med blindpinne och jag kände mig alldeles kall och halvt panikslagen när jag insåg att han alltså tyckte att vi skulle strunta i bommarna och rusa över spåret ändå. Jag, rusa?! Som inte ser? Man kan ju undra varför han trodde jag behövde ledsagare.... Jag stannade bredvid några andra människor som hade stannat, och drog åt mig armen istället så då stod han snällt och väntade. Det var skrämmande!
 
Kanske kan en informationskampanj vara att lokföraren informerar i högtalarna vid olika tider då och då några dagar i veckan när många ungdomar åker? Berätta om stoppsträckan, om hur det blir för lokföraren om denne kör på en människa osv. Konsekvenserna helt enkelt, för ett litet tilltag, en lek som kan tänkas vara så oskyldig i deras ögon.

Jag tror att många skolor och föräldrar informerar, men det hjälper förstås inte ändå eftersom ungdomar inte riktigt förstår allvaret eller VILL förstå allvaret- det är ju bara på skoj och inte så farligt. Inte menat att hända något. Och vissa saker hör man bara inte på av sina föräldrar liksom.
Nja. Tyvärr får nog en del resenärer upp obehagliga associationer om personpåkörningar vid sådana utrop.
Samt att lokförare som kört på någon kanske börjar tänka på det och blir sämre fokuserad på sin körning.
Och tyvärr är det många lokförare som kört på någon...

Sedan har inte jag mandat att skapa någon informationskampanj. Jobbar inte på trafikverket tex. Men jag kan lyfta upp att det pågår något utöver det "vanliga" om det är så och jag tycker att det kan behövas.
Jag tror mer på anslag såväl som olika sätt att nå de unga via sociala media.
 
Folk verkar tyvärr inte ha det 😕 letade(och failade tyvärr) efter en bild en fd kollega tog på typ 10 personer varav en har en barnvagn(!!) med sig, som kryper under i klunga på ett ställe där bommarna oftast är nere för tåget som står still vid plattform, men ibland för tåget som passerar i 140 på spåret bredvid…
Får mig tänka på Varberg station, var lite chicken race ibland på stationen -.- Nån gång tutar tåget på idioterna som springer över och halva Varberg hör, men förhoppning lärde sig personerna och ha titinitus resten av dagen.
Båda bommar på station och bommar efter, hua.. Vad jag vet så byggs eller ska byggas om :up:

Trodde idag när åkte tåg va påkörning av nått slag, tåget stannade till från ingenstans men detta fall var tågdatorn som fick tekniskt fel och stängde ner allt, så lokföraren fick starta om datorn innan vi kunde rulla igen. Puh!
 
Nja. Tyvärr får nog en del resenärer upp obehagliga associationer om personpåkörningar vid sådana utrop.
Samt att lokförare som kört på någon kanske börjar tänka på det och blir sämre fokuserad på sin körning.
Och tyvärr är det många lokförare som kört på någon...

Sedan har inte jag mandat att skapa någon informationskampanj. Jobbar inte på trafikverket tex. Men jag kan lyfta upp att det pågår något utöver det "vanliga" om det är så och jag tycker att det kan behövas.
Jag tror mer på anslag såväl som olika sätt att nå de unga via sociala media.
Synd, hade nog varit effektivt att skaka om någon ungdom och gjort situationen verklig. :)
Är så trist med spårspring, förutom det rent mänskliga och riskerna så påverkar det så många tåg som blir försenade!
 
För många år sedan så bodde jag i närheten av en järnvägsövergång där bommarna gick ner 6 minuter innan tåget kom (jag klockade många gånger). Där var det mycket krypande under bommar :crazy:
 
Jag vet inte hur det är nu, och har heller ingen ungdom (eller barn). Men det där har varit i omgångar under hela min uppväxt och senare (jag är född -91) : att sitta och dingla med benen över perrongens kant och "våga" sitta kvar så länge som möjligt när tåget kommer.
Precis som "chicken race": att stå vid den obevakade övergången och rusa/åka över precis framför tåget när det passerar. Att passera så nära tågets front som möjligt. I tonåren förlorade vi en bekant (vän till mina vänner), som körde det med sin moppe och blev påkörd - den lokala järnvägen där kör "bara" i 80km/h, men det räcker gott och väl för att döda.

Jag jobbade på den järnvägen i ett antal år, min mor gör det fortfarande. Och vi hade en hel del påkörningar i perioder under min sena tonår (en del var troligast självmord, tyvärr, men också mycket olyckor pga okunskap/brist på respekt för kraften och hastigheten..alltså folk som är där de inte borde.). Många av oss som bodde längs den järnvägen (alltså allmänheten) lärde oss att mentalt koppla ihop "förseningar pga tekniska problem" med den typen av olyckor..

Många behöver också lära sig hur de ska agera om de fastnar med bilen mellan bommarna: ner med huvudet och gasa, de är gjorda för att kunna köras igenom. Dör motorn så lämna bilen!!
 
Jag har jobbat inom järnväg (konduktör). Brukar i sådana här sammanhang berätta om våra förarens instruktioner när de såg personer på spåret: 1 slå i nödbroms, 2. lämna hytten, 3 larma. Vet inte om det gäller fortfarande men det ger en bra bild av hur fullständigt maktlös föraren är i dessa situationer.

Man ska ha en jävla respekt för järnvägen.
 
Alltså, när jag var liten togs sånt här upp i skolan, det visste man från lågstadiet att tåg var jättefarliga och att man ska stanna och titta, inte gå under järnvägsbommar, att när det plickar är det rött tills vitt sken visas igen och så vidare. Jag förstår inte hur detta kan ha försvunnit nu?

Och dessa jävla utmaningar, vad trött jag blir på dem... Läste igår om att det går någon utmaning nu där ungar ska svälja en levande guldfisk, alltså, har ungdomar blivit så pass mycket mer dumma idag än för 20 år sedan? Utmaningar på TikTok etc kan inte vara hela anledningen, trots allt fanns det olika typer av media för vår del också, men det gick ändå att skilja på vad som var vettigt och vad som var livsfarligt eller andra brott. Verklighet och fantasi liksom.
 
Och dessa jävla utmaningar, vad trött jag blir på dem... Läste igår om att det går någon utmaning nu där ungar ska svälja en levande guldfisk, alltså, har ungdomar blivit så pass mycket mer dumma idag än för 20 år sedan?

Jag tror inte att ungdomarna är varken dummare eller mer risktagande idag än vad de var förr. Jag är 32 år gammal och vi lekte stryplekar i mellanstadiet. Min mamma, 56 år, la på mynt på tågrälsen som ung. Pappa, 60, brände ner sitt sovrum i ett "experiment" som fjortonåring.

Det som har ändrats är, precis som du säger, är spridningen via sociala medier. Trender som tidigare kanske var lokala i den skolan eller den staden sprids nu internationellt. Huruvida det gör att fler genomför utmaningarna eller inte är svårt att säga.
 
Jag tror inte att ungdomarna är varken dummare eller mer risktagande idag än vad de var förr. Jag är 32 år gammal och vi lekte stryplekar i mellanstadiet. Min mamma, 56 år, la på mynt på tågrälsen som ung. Pappa, 60, brände ner sitt sovrum i ett "experiment" som fjortonåring.

Det som har ändrats är, precis som du säger, är spridningen via sociala medier. Trender som tidigare kanske var lokala i den skolan eller den staden sprids nu internationellt. Huruvida det gör att fler genomför utmaningarna eller inte är svårt att säga.

Ja, jag minns också stryplekarna. Jag tyckte själv att det var obehagligt och dumt och var aldrig med men folk i min omgivning (inte vänner) höll på med det. Jag tror att ungdomar alltid hållt på med sånt. Det får bara större spridning nu iom sociala medier som TikTok.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp