Jag känner på mig att nåt inte stämmer men har jag rätt?

@Tuggben Hittade denna gamla tråd när jag sökte på vad jag tror är min hunds bekymmer även om hon inte fått diagnosen IBD.

Hur mår din hund nu? Hur fungerar vardagen? Kan han äta nåt annat än strikt sitt vet.foder?

Jag har gjort nästan samma resa med min hund, iaf de veterinära utredningarna. Har kämpat på i 2 år, hon är 3,5 och har alltid haft en periodvis krånglig mage även om det verkliga eländet brakade loss för 2 år sedan. Gjort gastroskopi och provat olika foder osv. Hon åt Specific CDD-HY i ett år, men blev ofta förstoppad och fick återkommande problem med analsäckarna på det. Har nu hittat Standardt Mild som hon ätit sedan september och som hon vart överlägset bäst på av alla foder vi testat (minns inte ens alla, det är Många). Men nu kring jul rasade magen ihop igen och hon har haft diarre i snart en veckas tid. Varit inne och fått dropp i måndags och tyvärr har det inte vänt utan det blir att åka in igen imorgon för att se om vi kan klara nyårshelgen utan sjukhusinläggning...

Nu har hon hållit sig fräsch länge utan att få bakslag, men desto större blev bakslaget nu då det kom. Känns så jäkla tröstlöst. Känns som att vi kommer få leva med detta, och att jag får glömma tanken på att hon ska bli helt frisk..
Hon äter kortison och det har vi försökt trappa ner men förra gången vi trappade ut det rasade magen. Nu har hon ätit låg dos varannan dag och vi trodde det funkade - tills nu. Nu får hon varje dag dvs dubbla dosen samt Losec och ett tillskott SivvoMixx som vi rekommenderats av UDS, det ges när hon har pågående bekymmer som nu. Eftersom magen är så dålig ch hon inte kan äta så mkt foder så har jag stöttat med Oralade och jag tror ärligt talat det varit räddningen. Hon har väl fått sig lite salter iaf, även om det passerar fort.
Hej,

Vad tråkigt att höra att din hund inte mår bra. Förstår precis din känsla, det är så jobbigt när ens älskling inte mår bra.

Min hund mår i nuläget bra. Han äter Royal Canin Hypoallergenic som foder. Som godis får han Specific hypoallergenic treats med fisksmak. Han tål också morot vilket även är ett uppskattat snacks. Detta är väl typ det som han kan äta. Jag provar just nu lite med whimzees tuggpinnar som är helt vegetabiliska. Hittills har det gått bra. Han blir dålig ganska omgående om han får i sig nåt annat. Typiska symptom är diarré. På julafton fick han tag i en prinskorv och detta räckte för att sätta igång magen.

Ang det här med sjuk hund så har jag ställt om tankarna. Från början var jag helt inne på att hunden måste bli frisk. Numera är det viktigaste för mig att han mår bra och lever ett bra liv, vilket kan innebära både specialfoder och medicinering.

Fick ni något besked av veterinären efter gastroskopin? Annars hade jag nog fortsatt utreda. Ropar även på @Malibu_Stacy som kanske har nåt ytterligare bra råd?
 
Ang det här med sjuk hund så har jag ställt om tankarna. Från början var jag helt inne på att hunden måste bli frisk. Numera är det viktigaste för mig att han mår bra och lever ett bra liv, vilket kan innebära både specialfoder och medicinering.

Fick ni något besked av veterinären efter gastroskopin? Annars hade jag nog fortsatt utreda. Ropar även på @Malibu_Stacy som kanske har nåt ytterligare bra råd?

Ja vi fick svar på biopsierna, tyvärr per telefon endast så jag minns inte exakt svaret. Minns inget namn på nån specifik diagnos men jag och min hemmavet behandlar detta som IBD. Det var inflammation från mage och hela vägen bak, möjligen utlöst av allergi men svårt att säga. Då hade hon varit dålig till och från i 10 mån och provat en uppsjö olika foder - allergifoder, veterinärfoder, milda vanliga foder med olika proteinkällor samt Losec och Andapsin.
Hon får äta sitt för dagen angivna foder samt morötter och gurka. Det är allt. Värst tycker jag det är att hon inte får tugga på nåt som stillar tuggbehovet. Det märks mest att hon saknar det. Godis är en annan sak jag vill kunna ge i träningssyfte, tex gå nån kurs i lydnad med extra gott godis. Det är inte så mkt att komma med de där tråkiga kulorna hon ändå äter 3-4 ggr/dag. Så jag har skippat kurser, ärligt talat har jag tappat orken för det också. Men kanske nån gng i framtiden...

Förr fick hon äta hypoallergenic treats men eftersom vi frångått det fodret så blandar jag inte in det igen. Nu har vi kört på Standardt Mild sedan septembr och det har funkat bäst fram tills nu då vid jul. Tackolov har hon repat på sig nu sedan ett par dagar, men jag ger mat 5-7 ggr/dag och vågar inte göra några utsvävningar alls för tillället. Nu bajsar hon iaf helt okej, och måste inte ur hela tiden. Hon har gått ner i vikt efter senaste skovet så nu vill jag mest få till det att hon går upp i vikt igen på det enda fodret hon får äta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 144
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 122
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 681
Senast: Voeux
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 501
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp