Jag känner på mig att nåt inte stämmer men har jag rätt?

Vad är det jag missförstår? Som jag tolkat det säger du att om man inte hittar något på röntgen eller inte hittar någon ömhet så bedöms det som hunden inte har ont och det är det jag tycker är märkligt!
På Roy hittades inget alls, han var inte halt i skritt och trav och inte öm någonstans och röntgen såg jättebra ut. Han hade inte heller ont i vardagen. Vila och smärtlindring gjorde ingen skillnad alls för honom utan han körde på med hoppsastegen. Roy kunde ha behandlats och rehabats hur mycket som helt utan resultat om vi inte tillslut hade hittat felet. Hundar gör ju hoppsasteg för att visa att något är fel, sen kanske problemet är sådant att man inte kan göra så mycket åt det och är det en sällskapshund kanske det inte spelar så stor roll.
Det du missförstår är att hoppsasteg inte alltid betyder att något är fel eller gör ont.
 
Min treårige dvärgschnauzerhane gör också hoppsasteg ibland. I hans fall sker det aldrig till vardags i koppel eller när han leker hemma på tomten. Hoppsastegen (både höger och vänster bakben) inträffar bara på landet då han är lös och travar i förväg på skogsvägar. Eftersom det sker just i hans favoritmiljö då han är lös har jag tolkat det som lustfyllt - som någon skrev ovan uppfattar jag det som att han gör det "för att han kan." Han brukar också ofta gå en handfull steg på händerna då han kissat, även det uppfattar jag det som att han gör för att han kan (och det ser mycket akrobatiskt ut!) :-).
 
Uppdatering ang magen:

Började med att ge hundarna Pro Fibre. Magarna på båda hundarna rasade ihop totalt och de blev jättedåliga med kräkning och diarré varför jag naturligtvis slutade med detta omgående.

Däremot har jag sedan en tid tillbaka börjat strö på vanligt fiberhusk på färskfodret (Mush Vaisto) för båda hundarna. Lösa magarna har helt upphört efter det :D:up:

Inväntar ff tid för röntgen av rygg och höfter ang hoppsasteg. Däremot har hoppsastegen minskat avsevärt sen magen blev bra, förstår verkligen ingenting :confused:
 
Uppdatering ang magen:

Började med att ge hundarna Pro Fibre. Magarna på båda hundarna rasade ihop totalt och de blev jättedåliga med kräkning och diarré varför jag naturligtvis slutade med detta omgående.

Däremot har jag sedan en tid tillbaka börjat strö på vanligt fiberhusk på färskfodret (Mush Vaisto) för båda hundarna. Lösa magarna har helt upphört efter det :D:up:

Inväntar ff tid för röntgen av rygg och höfter ang hoppsasteg. Däremot har hoppsastegen minskat avsevärt sen magen blev bra, förstår verkligen ingenting :confused:
Människor går inte heller som folk när magen krånglar :)

Jätteskönt att höra att det är bättre!
 
Uppdatering igen:

Magen på framförallt min äldsta har pajat igen med mycket bajs och slutligen löst sådant :( Idag var det äntligen dags för veterinärbesöket på Blå stjärnan. Efter undersökning kunde veterinären konstatera att prostatan kändes förstorad och att hunden kände stort obehag av att den undersöktes. Buk och prostata undersöktes med ultraljud. Detta bekräftade en förstorad prostata men övrigt i buken såg bra ut. Ett antal blodprover togs.

Ordination blev följande:

- inget mer Mush eller annat färskfoder. Eftersom det är rått kan det innehålla bakterier och parasiter och inget att rekommendera för hundar med ev magproblem. Dessutom blev jag upplyst om att evidens saknas för att det är kan utgöra ett komplett helfoder. Faktiskt en nyhet för mig.

- båda hundarna ska äta Royal Canin Hypoallergenic tillsvidare. Inget annat får inmundigas. Som tur är finns det godis som är hypoallergent så att jag har nåt att motivera hundarna med i träningen :D

- den äldre hunden ska äta Ypozane mot prostataförstoringen. Om problem kvarstår så kommer vi att kastrera honom.

- den äldre hunden ska även äta en tub Prokolin.

- jag behöver samla in avföringsprov för den äldsta hunden. Beroende på vad dessa visar kan det bli aktuellt att undersöka även den yngre hunden (som också har problem med magen men ej i samma utsträckning)

- om magen inte blir bättre av foderbytet så kommer en gastroskopi göras och biopsi tas.

- svar på proverna kommer nästa vecka, då kan andra behandlingsalternativ övervägas.

Veterinären passade även på att klämma igenom rygg, höfter och knäskålar för att undersöka varför hoppsasteg uppkommer. Hunden påvisade ingen smärta och knäskålarna var fina. Jag visade dock en video där jag spelat in hoppsastegen så vet rekommenderade mig faktiskt att göra en röntgen av rygg- och höftparti. Detta får bli när magen är färdigutredd.
 
Dag nummer två med veterinärfoder för båda hundarna. De får inget annat än sitt foder + det allergigodis som veterinären rekommenderade (Specific Hypoallergenic Treats). Nyss hemkommen från en längre promenad med samma mönster som tidigare:

- båda hundarna bajsar mellan 4-5 ggr på cirka 40 min. I början är avföringen fin och har bra konsistens. Mot slutet är det väldigt löst.

Den äldre hunden har börjat krångla med maten igen och det känns riktigt jävla jobbigt :cry: Han har varit överjävligt med maten sedan vi fick honom som 9-veckorsvalp. Det ENDA som han nånsin ätit med god aptit är Mush. Före att vi började med Mush så var han underviktig och jättesvår att få upp i vikt. Den yngre hunden äter alltid allt - med god aptit (vilket känns skönt)

I hemgångsråden från Blå stjärnan står det:

"Ert djur misstänks ha en inflammation i magsäck/tarm och detta kan bero på en rad olika orsaker så som felinställd immunförsvar, läckande slemhinna i magtarmkanalen. Avföringsprov ska också lämnas för att utesluta att parasiter orsakar problemen"

Massvis av tankar far runt i huvudet kring vad det är som är fel med magen/magarna. Eftersom google är när till hands finns ju möjligheten att googla men där dyker bara upp den ena trista diagnosen efter den andra. Försöker lägga band på mig själv genom att inte googla - jag är inte veterinär och kan inget om djurmedicin alls. Men det är svårt när oron tränger sig på. Teorier kring vad som skulle kunna förklara magen (det är främst äldre hunden som är problematisk) är:

- Genetik. Båda hundarna har samma far och det finns tydligen magproblem i de linjerna.
- Giardia. Veterinären tror mindre på detta då övriga typiska giardiasymptom saknas. Giardia är lite av en skräck. En bekants hund fick detta och det var ett HELVETE att bli av med.
- Vet sa också att B12-värdet var minskande och detta behöver följas. Nån som vet vad det betyder?

Vet inte vad jag vill med den här tråden, mest skriva av mig min oro tror jag :(
 
Dag nummer två med veterinärfoder för båda hundarna. De får inget annat än sitt foder + det allergigodis som veterinären rekommenderade (Specific Hypoallergenic Treats). Nyss hemkommen från en längre promenad med samma mönster som tidigare:

- båda hundarna bajsar mellan 4-5 ggr på cirka 40 min. I början är avföringen fin och har bra konsistens. Mot slutet är det väldigt löst.

Den äldre hunden har börjat krångla med maten igen och det känns riktigt jävla jobbigt :cry: Han har varit överjävligt med maten sedan vi fick honom som 9-veckorsvalp. Det ENDA som han nånsin ätit med god aptit är Mush. Före att vi började med Mush så var han underviktig och jättesvår att få upp i vikt. Den yngre hunden äter alltid allt - med god aptit (vilket känns skönt)

I hemgångsråden från Blå stjärnan står det:

"Ert djur misstänks ha en inflammation i magsäck/tarm och detta kan bero på en rad olika orsaker så som felinställd immunförsvar, läckande slemhinna i magtarmkanalen. Avföringsprov ska också lämnas för att utesluta att parasiter orsakar problemen"

Massvis av tankar far runt i huvudet kring vad det är som är fel med magen/magarna. Eftersom google är när till hands finns ju möjligheten att googla men där dyker bara upp den ena trista diagnosen efter den andra. Försöker lägga band på mig själv genom att inte googla - jag är inte veterinär och kan inget om djurmedicin alls. Men det är svårt när oron tränger sig på. Teorier kring vad som skulle kunna förklara magen (det är främst äldre hunden som är problematisk) är:

- Genetik. Båda hundarna har samma far och det finns tydligen magproblem i de linjerna.
- Giardia. Veterinären tror mindre på detta då övriga typiska giardiasymptom saknas. Giardia är lite av en skräck. En bekants hund fick detta och det var ett HELVETE att bli av med.
- Vet sa också att B12-värdet var minskande och detta behöver följas. Nån som vet vad det betyder?

Vet inte vad jag vill med den här tråden, mest skriva av mig min oro tror jag :(

Känner så med dig 💔 Sitter ju själv med en maghund vi inte får ordning på. Hoppas ni hittar nått som hjälper båda hundarna.
 
Dag nummer två med veterinärfoder för båda hundarna. De får inget annat än sitt foder + det allergigodis som veterinären rekommenderade (Specific Hypoallergenic Treats). Nyss hemkommen från en längre promenad med samma mönster som tidigare:

- båda hundarna bajsar mellan 4-5 ggr på cirka 40 min. I början är avföringen fin och har bra konsistens. Mot slutet är det väldigt löst.

Den äldre hunden har börjat krångla med maten igen och det känns riktigt jävla jobbigt :cry: Han har varit överjävligt med maten sedan vi fick honom som 9-veckorsvalp. Det ENDA som han nånsin ätit med god aptit är Mush. Före att vi började med Mush så var han underviktig och jättesvår att få upp i vikt. Den yngre hunden äter alltid allt - med god aptit (vilket känns skönt)

I hemgångsråden från Blå stjärnan står det:

"Ert djur misstänks ha en inflammation i magsäck/tarm och detta kan bero på en rad olika orsaker så som felinställd immunförsvar, läckande slemhinna i magtarmkanalen. Avföringsprov ska också lämnas för att utesluta att parasiter orsakar problemen"

Massvis av tankar far runt i huvudet kring vad det är som är fel med magen/magarna. Eftersom google är när till hands finns ju möjligheten att googla men där dyker bara upp den ena trista diagnosen efter den andra. Försöker lägga band på mig själv genom att inte googla - jag är inte veterinär och kan inget om djurmedicin alls. Men det är svårt när oron tränger sig på. Teorier kring vad som skulle kunna förklara magen (det är främst äldre hunden som är problematisk) är:

- Genetik. Båda hundarna har samma far och det finns tydligen magproblem i de linjerna.
- Giardia. Veterinären tror mindre på detta då övriga typiska giardiasymptom saknas. Giardia är lite av en skräck. En bekants hund fick detta och det var ett HELVETE att bli av med.
- Vet sa också att B12-värdet var minskande och detta behöver följas. Nån som vet vad det betyder?

Vet inte vad jag vill med den här tråden, mest skriva av mig min oro tror jag :(
Då jag har haft två hundar med problematisk mage så tänker jag berätta hur vi gjort och vad som fungerat för oss. Något kanske kan vara till hjälp.

Den ena hunden var sjuk från dag ett han kom till oss som valp. Diarréer och kräkningar som bara eskalerade. Var till vet hur många gånger som helst innan han var ett år och utan att bli helt bra. Vi provade alla vetfoder som fanns på marknaden då. Nu är detta 10 år sedan så det har hänt massor på foderfronten kan jag säga.
När inget som vet provade fungerade till 100% så började vi till slut försöka lösa problemet själva. Läste på massor och provade dom singelproteinfoder som fanns då. Vår räddning blev till slut Ziwi Peak Venison som enbart innehåller just hjort och liite grönläppad mussla. Vi kombinerade detta med Olewo carrot som i princip är pelleterade torkade morötter samt Pro Soluble som är en probiotika.

Efter allt testande så kunde vi konstatera att vår hund inte tålde fisk, fågel, anka, gris, nöt, bönor, ris. Ris används ju tyvärr ofta i allergifoder och är vanligen inte hydroliserat. Så därför fungerade heller inte dom allergifodrena som fanns på marknaden då.

Så småningom provade vi färskfoder och då Emmzo vilt och den har fungerat trots att det faktiskt är vildsvin i den, fortfarande med pro soluble och olewo carrot. Vi fick även ge många små mål med helst inte mer än 5-6 timmar mellan målen för då kom magproblemen tillbaka. Han var även tvungen att gå på en låg dos kortison hela sitt liv för att fungera så bra som möjligt.

Vår andra magproblemshund har katarrmage. Han är inte allergisk men känslig och han tål inte torrfoder. Han börjar matvägra direkt om han får torrfoder. Det går något mål och sedan är det kört. När han var valp så var det ju torrfoder som vi fick med från uppfödaren och vi hade ett helsike att få i honom mat.. Tog lång tid innan vi fattade..
Han har gått på Mush men eftersom den andra hunden gick på Emmzo så var det enklast att även ha honom på detta. Även han behöver äta med jämna, täta mellanrum för att må bra i magen. Även i hans fall så kombinerar vi med morotspellets och pro soluble, dels för fibrerna sedan för att han har lätt att gå upp i vikt så äter så lite så det blir nästan inget att ge vid målen annars..

En väninna har oxå en maghund och även han behöver äta ofta så hon har löst det med en foderautomat där han får lite snacks mitt i natten.

Jag vet att veterinärer gärna säger att man inte ska använda färskfoder men det är det som fungerat bäst för oss. Vi har även provat Happy dog känguru, finns även som kanin, om man nu inte vill ha färskfoder och även det fungerade bra förutom att jag tyckte hundarna luktade lite illa när dom gick på det.

Hoppas något av det jag skrivit kan vara till någon hjälp och att du får ordning på vovvarnas magar!
 
Uppdatering:

Dag 3 med veterinärfoder. Gick nyss en runda på 40 min där båda hundarna gjorde ifrån sig 3 ggr var (för ofta men ändå). Idag var avföringen på båda hundar stabil och faktiskt fast, om än åt det mjuka hållet. Det hade varit samma på hunddagis också. För tidigt för att säga nåt förvisso men det kändes positivt iaf. Igår var jag riktigt nedslagen och orolig över magarna. Idag känns det bättre

Imorgon ska vi lämna avföringsprover till Blå stjärnan. Ber till högre makter att de kommer tillbaka utan att nån parasit påvisats.
 
Uppdatering:

Dag 3 med veterinärfoder. Gick nyss en runda på 40 min där båda hundarna gjorde ifrån sig 3 ggr var (för ofta men ändå). Idag var avföringen på båda hundar stabil och faktiskt fast, om än åt det mjuka hållet. Det hade varit samma på hunddagis också. För tidigt för att säga nåt förvisso men det kändes positivt iaf. Igår var jag riktigt nedslagen och orolig över magarna. Idag känns det bättre

Imorgon ska vi lämna avföringsprover till Blå stjärnan. Ber till högre makter att de kommer tillbaka utan att nån parasit påvisats.
Att du vågar ha dem på hunddagis om Giardia är på kartan :nailbiting:
 
Att du vågar ha dem på hunddagis om Giardia är på kartan :nailbiting:
Det är mest jag som nojar över det, troligen helt obefogat. Vet har sagt att det med största sannolikhet inte är detta då tidigare bajsprover varit negativa (han har lämnat vid 2 olika tillfällen tidigare) och magproblemen har pågått under flera år. Han har tydligen inte typiska symptom och inga andra hundar på dagis är eller har varit sjuka. Vet såg därför inga problem med att ha honom på dagis.
 
Uppdatering:

Nu har alla provsvaren från Blå stjärnan kommit. Blodproverna såg bra ut men B12-värdet är för(?) lågt. Avföringsproverna kom tillbaka helt utan anmärkning, vilket känns otroligt skönt eftersom jag har nojat över giardia, trots att vet sa att det med största sannolikhet är helt obefogat :banana:

Nu har båda hundarna ätit Royal Canin Hypoallergenic i två veckor och magarna har blivit otroligt mycket bättre. Den ena hunden bajsar numera helt normalt både avseende konsistens och frekvens. Den äldre hundens avföring är fast och fin men han bajsar fortfarande för ofta. Det blir fortsatt utredning där. Hoppas verkligen kunna komma fram till vad hans besvär beror på.

Nu är jag iaf väldigt glad över att alla prover utom B12 såg bra ut, känns otroligt skönt :banana::bump::bow:
 
Uppdatering:

Idag kom avföringsprovet för den yngre hunden. Inga parasiter där heller.

Pratade med vet i telefon kring fortsatt behandling av den äldre hunden. Han ska äta folat-tillskot i 3 månader i kombination med pågående behandling med det veterinärfoder som båda hundarna redan äter sen 3 veckor tillbaka. Om 3 månader utvärderar vi resultatet och om bättring ej står att finna så kommer vet att göra en gastroskopi och en biopsi av tarmen.
 
Uppdatering:

Magarna har blivit bättre på veterinärfodret - inte helt bra men mycket bättre. Båda hundarna bajsar fortfarande ofta, typ 3 ggr per promenad men avföringen är inte längre lös utan av bra konsistens. Vi har dessutom märkt att den yngre hunden helt slutat bajsa löst sen vi började ge honom postafen inför längre åkturer på helgerna. Troligen är han åksjuk el på annat sätt orolig för att åka bil men tabletten har gjort stor skillnad.

I februari ska vi utvärdera helt och därefter blir det troligen biopsi av den äldsta hundens mage/tarmkanal
 
Suck, nu i mellandagarna har den äldsta hunden matvägrat av och till. Har tur om jag får i honom 50 g per dag. Vissa dagar äter han hela sin dos, andra dagar är det jättesvårt.

Precis pratat med veterinären som rekommenderat ett nytt foder (Specific food allergi management) då det innehåller fiskprotein och han är väldigt förtjust i deras veterinärgodis med samma smak. Hoppas verkligen att det funkar. Hunden blir satt på strikt vila och koppelpromenader tills dess för att inte förlora mer vikt.

Vi har även fått tid för en gastroendoskopi på fredag 8 januari. Skulle ljuga om jag sa att jag inte är orolig :(
 
I fredags genomfördes gastroskopin på min äldsta hund. Inför denna skulle han svältas i två dagar och även ges lavemang. Tyvärr ledde detta till att han blev uttorkad och inlagd med dropp på Blå Stjärnan dagen före gastron.

Provsvaren kommer om ca 2 veckor men något riktigt intressant har inträffat. Den äldsta hunden, som alltid varit jättejobbig med maten, har helt plötsligt börjat ÄTA sitt veterinärtorrfoder, dessutom självmant ur SKÅL. För mig är det jättestort. Tidigare har vi behövt kasta ut maten på golvet och haft tur om han fått i sig 100 g om dagen. Att äta ur skål har varit helt uteslutet. Nu äter han med god aptit och eftersom han är lite underviktig så får vi nu i honom 160 g om dagen utan problem.

Alltså han står till och med och hoppar på bakbenen när vi tar fram foderpåsen. Magiskt :love:

Så oerhört skönt :banana::bow:
 
Nu har resultaten kommit från gastroendoskopin.

Diagnosen blev IBD (inflammatory bowel disease). Om jag förstått det hela rätt så fanns förändringarna i magsäcken och främst i tunntarmen. Tjocktarmen såg däremot normal ut. Tydligen var förändringarna i magsäck och tunntarm inte så illa som vet först trodde, vilket är positivt. Vi kommer att fortsätta med veterinärfodret som behandling då han blivit stabil i magen på detta. Sker en förändring så är kortison tyvärr enda behandlingsmetoden. Jag vill helst vänta så länge som möjligt med detta pga alla biverkningar. Hunden verkar på sina symptom inte ha någon smärta nu när vi bytt foder.

Tråkigt men väntat resultat. Skönt i alla fall att vi äntligen vet vad som är fel. Det har varit en lång (och dyr) väg till var vi är idag.
 
Uppdatering:

Strikt behandling med veterinärfoder och enbart vetgodis samt morot går så bra. Äldsta hunden äter sin mat varje dag utan protest. Bajset är så fint, aldrig löst numera. Det röda i tassarna har även försvunnit.

Så glad att vi äntligen fått reda på vad som orsakade hans problem så att vi kan behandla honom :heart
 
@Tuggben Hittade denna gamla tråd när jag sökte på vad jag tror är min hunds bekymmer även om hon inte fått diagnosen IBD.

Hur mår din hund nu? Hur fungerar vardagen? Kan han äta nåt annat än strikt sitt vet.foder?

Jag har gjort nästan samma resa med min hund, iaf de veterinära utredningarna. Har kämpat på i 2 år, hon är 3,5 och har alltid haft en periodvis krånglig mage även om det verkliga eländet brakade loss för 2 år sedan. Gjort gastroskopi och provat olika foder osv. Hon åt Specific CDD-HY i ett år, men blev ofta förstoppad och fick återkommande problem med analsäckarna på det. Har nu hittat Standardt Mild som hon ätit sedan september och som hon vart överlägset bäst på av alla foder vi testat (minns inte ens alla, det är Många). Men nu kring jul rasade magen ihop igen och hon har haft diarre i snart en veckas tid. Varit inne och fått dropp i måndags och tyvärr har det inte vänt utan det blir att åka in igen imorgon för att se om vi kan klara nyårshelgen utan sjukhusinläggning...

Nu har hon hållit sig fräsch länge utan att få bakslag, men desto större blev bakslaget nu då det kom. Känns så jäkla tröstlöst. Känns som att vi kommer få leva med detta, och att jag får glömma tanken på att hon ska bli helt frisk..
Hon äter kortison och det har vi försökt trappa ner men förra gången vi trappade ut det rasade magen. Nu har hon ätit låg dos varannan dag och vi trodde det funkade - tills nu. Nu får hon varje dag dvs dubbla dosen samt Losec och ett tillskott SivvoMixx som vi rekommenderats av UDS, det ges när hon har pågående bekymmer som nu. Eftersom magen är så dålig ch hon inte kan äta så mkt foder så har jag stöttat med Oralade och jag tror ärligt talat det varit räddningen. Hon har väl fått sig lite salter iaf, även om det passerar fort.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 076
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 561
Senast: Voeux
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp