Bukefalos 28 år!

Jag kan f*n inte sova!

Casteloro

Trådstartare
Jag har perioder när jag sover riktigt dåligt fast att jag är trött under dagen och gäspar som att jag kunde svälja världen. Nu är det här tredje natten i rad som jag har svårt för att somna och det stör mig som fasiken. Har legat i en och en halv timme och bara försökt att varva ned och försökt skjuta undan tankar. Hur trött som helst innan men när jag släcker lyset och bäddar ned mig är det som att jag helt plötsligt blir hur pigg som helst. Och jag behöver sova! Brukar kunna ta till imovane kvällar som dessa, men har ej tillgång till det nu.

Känns så sjukt värdelöst! Jag har varit väldigt aktiv de här dagarna, så rent spontant borde jag somna, men det går inte. Är förvisso inte hemma nu, men jag brukar inte alls ha problem att sova borta heller.

Vad gör ni när ni inte kan sova?
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

När jag inte kan sova har jag två alternativ:
- Läsa bok som inte är allt för spännande.
- Lyssna på denna på låg låg nivå. Somnar alltid väldigt lätt till regn och vågor.
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

Har exakt samma problem i perioder. Då brukar jag för det första skriva ner allt jag kommer att tänka på och när jag känner mig klar så går jag och lägger mig på något ställe jag inte brukar sova på, i soffan eller liknande, ibland med tänt ljus, värt att testa, det funkar ofta för mig! :)
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

Göra så många armhävningar/situps/whatever som jag orkar och sen lägga mig och försöka att inte tänka annat än på min andning.
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

Sätter i podcast i öronen på låg volym, det skingrar tankarna. Somnar alltid i princip direkt då.
Även viktigt att varva ned ordentligt innan sängen, inget plugg exempelvis.
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

När jag inte kan sova brukar något av följande fungera:
- Slå på en riktigt tråkig film. Har en specifik som jag nästan aldrig sett längre än 40min på eftersom jag somnar. Ghost In The Shell heter min sov film men andra har säkert andra filmer de somnar som en stock av.
- Lyssnar på Ott på låg volym.
- Lyssnar på trance musik på låg volym, vilket kanske låter skumt om man ska sova men musiken är så pass monoton att chansen är rätt stor att man somnar.
- Lägga sig ner och föreställa sig själv som sovandes.
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

Jag är likadan i perioder. Oftast orkar jag faktiskt inte bry mig just där och då - efter ett par nätter somnar jag av ren utmattning och sen sover jag normalt ett tag. :p

Det som funkar för mig är
- gå/springa en runda på kvällen (men inte för sent)
- duscha varmt som attan
- kolla på film
- läsa riktigt länge (men då vill det till att jag börjar tidigt för annars ligger jag ändå vaken halva natten haha)
- skriva ner saker jag funderar över

Ligger jag bara och vänder mig i sängen är det enda som hjälper att gå upp och göra något...jag vet inte hur många gånger jag städat och bytt gardiner klockan 3 på natten. Vanligtvis blir jag faktiskt jättetrött ganska snart när jag klivit upp, håller jag då igång en liten stund somnar jag oftast utan problem när jag lägger mig igen :)
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

När klockan är ungefär 3 ger jag upp. Går upp, gör i ordning en balja starkt kaffe, hittar på något tills morgontidningen kommer och hoppas på bättre tur nästa natt.:)
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

Jag har också sömnsvårigheter i perioder och det är drygt, det håller jag med om.

När jag känner att jag börjar glida över i sämre sömnvanor rannsakar jag mitt beteende innan och vid sänggående. Till exempel; äter jag nåt med mycket socker precis innan sängdags, har har jag druckit kaffe för sent, har jag varit ute och motionerat inom en timme innan sängdags?
Är svaret på någon av dessa ja så försöker jag ändra rutinen. Ibland kan felet helt enkelt vara att jag inte har någon rutin alls, då försöker jag skapa en rutin. Sen är det för mig viktigt att lägga ifrån mig telefonen och annan teknik när jag ska sova, annars blir det lätt att jag fastnar på Fb eller buke (alla som gjort det räcker upp en hand...) eller nåt annat och har undermedvetet svårt att slappna av när jag har telefonen tillgänglig hela tiden. Ibland är det såpass "illa" att jag sätter en deadline för mig själv, typ 22.15 ska telefonen stängas av för idag.
Sen är det ingen idé att ligga och vrida sig i sängen; somnar du inte inom 20 minuter så gå upp och gör nåt annat en stund. Jag ställer mig ibland i fönstret och andas en stund, läser, äter någonting litet om jag vet med mig att det var längesedan jag åt sist. Börja inte plocka upp telefonen, sitt inte vid datorn eller tvn eftersom det drar igång hjärnan istället för tvärtom.

Hoppas du får sova bättre snart! Dålig sömn gör verkligen allt jobbigare.
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

När jag var liten och hade lite svårare för att somna brukade jag få "dröm"saft av mamma. Somnade alltid då. Många år senare kom det fram att det var vanlig svart vinbärssaft :o:D Somnar fortfarande snabbt vid dåligare sömnperioder, om jag får drömsaft. Men det dricks aldrig annars innan läggdags.

Varm mjölk med lite socker fungerar också väldigt bra.

Viktigaste är att man inte irriterar sig själv på att man inte kan sova. Slappna av och fundera på sånt som känns lugnande.
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

Jag tar sömnisar varje kväll men har ändå svårt att somna så jag brukar lyssna på musik, ibland lugn och ibland snabbare musik, då följer hjärnan texten i stället för att varva upp.
Har gjort några spellistor med sov-musik och hjärnan har nog vant sig vid vad som är sov-musik för jag brukar somna till dem. :D
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

Jag ska ta och dra mitt kedjetäcke över mig nu. Det är underbart! Jag fick mitt utskrivet av sjukgymnast pga svårt att somna + orolig sömn :-)
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

Jag brukar räkna från 1000 bak till 1 men hinner inte så långt

Eller så lyssnar jag på en ljud bok har blothoof hörsnäckor kopplade till tel...ända felet är att jag ska inte kommer ihåg vilket kapitel jag var på:D

Är natt människa men har turen att jag jobbar bara kvällar
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

Hur funkar det? Och tack för alla era andras tips, lade mig precis i soffan så jag märker väl om jag somnar. Natten till den här somnade jag efter många om och men - och då sov jag hela natten, inte bara i ett sådan där dvala.. Vaknade vid halv elva och ikväll tog jag två (!) sömntabletter utan någon effekt. Om jag hade varit beroende av dem så borde jag väl ha kunnat slocknat direkt tycker jag.

Over and out
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

Somnade nästan direkt! Fast det var väl bra att få vända dygnet lite för nu ska jag jobba i natt :)
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

Sätt på lite avslappningsmusik! Typ klassiskt funakr för mig, ett tips är att spotifya David Davidson Strings. Himla avslappnande. Även att stänga av mobilen och tv apparater en timme innan läggning funkar för mig. Svårt i början men nu har det blivit lite som en helig rutin! Finns en sida som heter www.chillai90sekunder.se också som kan funka som avslappning ett litet tag!

Kram
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

Vad är ett kedjetäcke?

Det undrade jag också och fick fram det här:

Kedjetäcket är ett tyngdtäcke framtaget för att lindra oro, ångest och sömnlöshet. Täckets funktion är baserat på vetenskapliga studier om tyngdens lugnande inverkan. Den behagliga tyngden frisätter en rad kroppsegna hormoner som verkar ångestdämpande och lugnande för både blodtryck och puls. Effekten blir att du kan slappna av, komma ner i varv och får bättre kvalitet på din sömn. Ofta kan medicinering minskas eller t.o.m. helt uteslutas.

/ Kanske något man ska testa!? FUnkar det?
 
Sv: Jag kan f*n inte sova!

Jag kom på i typ samma sekund som jag tryckte på "posta" att jag kunde ju googlat :D.

Jaha, det låter ju spännande. Frågan är om jag skulle få klaustrofobi istället? Eller svettas ihjäl?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 094
Senast: Amaranthe
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 900
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 099
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
10 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp