Jag kan inte äta

Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det känns som jag ska kräkas. Jag får mig alldeles för lite, kanske en tredjedel eller mindre än vad jag borde. Och det ger problem. Jag går runt som i en bubbla, huvudet snurrar, jag blir svag och trött i kroppen så mina vanliga promenader blir svårare.

Jag har behövt gå ner i vikt rent objektivt för att jag varit överviktig men nu har jag rasat i vikt i ett tempo som man ju önskar egentligen om man vill gå ner i vikt men jag vet att det går för fort. Kläder passar inte, vissa ben börjar sticka ut och jag mår ju inte bra. Jag skulle behöva gå ner lite till men på ett mer hälsosamt vis och inte för att min kropp vägrar ta in mat.

Jag vet en sak som kanske spelar in men det här började långt innan.

Är det någon som varit med om liknande? Att må illa hela dagarna och ha svårt att äta?

Jag provar lite allt möjligt men just nu äter jag mest smörgåsrån, yoghurt, skorpor och någon apelsin. Vilket inte är så varierat och nu börjar jag må illa även av skorpor och vet inte vad jag ska äta istället, det går ju inte att leva på smörgåsrån. Yoghurt går ok, det får jag i mig på kvällen så tänkte testa det till lunch.


Vad finns det för ”snäll ” mat? Som inte smakar så mycket så man inte märker att man äter, gör en mätt på liten mängd, inte ger illamående?

Hur blir man av med illamåendet? Tips?

Snäll mat som inte smakar då mycket: barnmat på burk. Milt, snällt mot magen och lätt att äta. Dyrt i längden men kan kanske hjälpa dig att komma igång att äta och ge dig lite energi.
 
Vården tycker aldrig att det är bra att någon inte kan äta, oavsett vikt. Det handlar inte om hur kroppen ser ut, utan om att det är ett allvarligt problem och att man behöver ta reda på vad som är fel när en person har de symptomen.
Hmm, ja jag känner bara att jag skäms, att jag borde kunna ”skärpa till mig” men jag får kämpa hela tiden för jag vill ju inte må så dåligt. Jag börjar tro att det är någon medicin som spökar.
 
Har du berättat för dina anhöriga om det här eller försöker du dölja det?
Det låter som att det börjar bli dags att åka till akuten.
Jo det har berättat men jag döljer det rätt väl ändå. Är van sen förr att kämpa med saker med minus på energiintag. Dom förstår ju mycket ändå men jag tror dom bara ser till min historia och inte förstår att det är fysiskt svårt.
 
Snäll mat som inte smakar då mycket: barnmat på burk. Milt, snällt mot magen och lätt att äta. Dyrt i längden men kan kanske hjälpa dig att komma igång att äta och ge dig lite energi.
Det var ju en rätt så bra idé faktiskt. Men illamåendet sitter i hela tiden och innan jag börjar äta så en del av problemet är att jag inte kan ta mig för att komma igång för att jag tror jag kommer kräkas om jag tar en tugga.
 
Prova att dricka en mugg varm buljong innan du försöker äta. När du väl har fått ner något kanske det funkar att få i dig lite av något mer kaloririkt. Hoppas det löser sig fort för dig.
 
Jobbigt! Jobbigt i alla lägen och kanske ännu mer med dina omständigheter.

Oavsett anledningen måste du ju få i dig något på ett vettigt sätt fram till läkartiden. :heart ELLER fråga om en akut teltid. Eller söka akut helt enkelt, beroende på hur risigt du mår. När en mått dåligt länge blir hela måendeskalan snedskjuten och det kan vara svårt att veta när en ska söka, tyvärr.

Jag har varit väldigt illamående sista månaden eller så och inget sådant som brukar funka vid illamående vill ner. Efter en stund landade jag i ägg. Kokt ägg vid sängen och en tugga nu och då. Mår illa av dem med men det funkar i små omgångar och med mycket salt. Kanske efter buljongen.

Vården ska ta ofrivillig viktnedgång på allvar oavsett utgångsvikt och särskilt vid sjukdom!
Jag har kontakt med vården, min terapeut konstaterade förra veckan att jag senaste tiden sett sjukare och sjukare ut hela tiden. Så hen har viss koll. Problemet är att hen inte kan göra något åt illamåendet. Kanske hålla koll på blodtryck och puls och så kanske jag borde höra av mig till vc för blodprov eller möte men det det känns som något som vården kan göra. Jag är ju bara trött och mår illa och har svårt att äta. Känns som att det skulle vara mycket mer självklart att ringa vc om jag var underviktig och smal men jag är ju inte det och då kanske dom bara tycker det är bra att jag går ner i vikt och inte kan äta.
 
Jobbigt! Jobbigt i alla lägen och kanske ännu mer med dina omständigheter.

Oavsett anledningen måste du ju få i dig något på ett vettigt sätt fram till läkartiden. :heart ELLER fråga om en akut teltid. Eller söka akut helt enkelt, beroende på hur risigt du mår. När en mått dåligt länge blir hela måendeskalan snedskjuten och det kan vara svårt att veta när en ska söka, tyvärr.

Jag har varit väldigt illamående sista månaden eller så och inget sådant som brukar funka vid illamående vill ner. Efter en stund landade jag i ägg. Kokt ägg vid sängen och en tugga nu och då. Mår illa av dem med men det funkar i små omgångar och med mycket salt. Kanske efter buljongen.

Vården ska ta ofrivillig viktnedgång på allvar oavsett utgångsvikt och särskilt vid sjukdom!
Ja, det är jätte tufft just nu mitt i min depression och det sätter igång tankar från förr som triggar igång beteenden från förr automatiskt så fast tanken inte var att göra en viss sak från början så märker jag helt plötsligt hur jag gör den, saker jag inte gjort på evigheter dvs flera, flera år. Verkligen helt på automatik. Och då tycker en viss sida i mig att det är bra att inte äta medan min kloka, normala och vanliga sida tycker det är hemskt för trots normalvikt syns det att jag ser sjuk ut i just ansiktet för att jag är så sliten. Och jag vill inte se ut så här. Och främst vill jag ju äta igen, saknar att äta, vill tycka saker är goda och mest av allt få energi till mitt liv och hundarna och inte vara illamående hela tiden.

Har lyckats få i mig väldigt,väldigt lite under dagen men ska försöka ta mig an en näringsdryck nu ikväll. Det konstiga är att jag känner minimal hunger. Kan kännas lite ibland men äter jag en liten, liten bit av något går det över direkt. Förstår inte riktigt hur jag kan känna så lite hunger. Just nu är jag lite hungrig så jag ser fram emot min näringsdryck.Jag tror det kommer gå. Jag har ca 400 (!) näringsdrycker i källaren, dom tar upp hela förrådet så det är väl bra att dom används. Har inte behövt dom på länge. Ska plocka upp några till också så nu håller jag tummarna. Mycket näring komprimerad. Jag hade beställt 90 näringsdrycker men fick 360 sist. En liiiiten miss från dom. Jag betalade ändå bara 230 kronor för alla. Galet lite, vet vissa regioner där det kostar mycket mer.
 
Ta en åksjuketablett eller annan receptfri medicin som är till för illamående. Jag hade rekommenderat Primperan eller Postafen. Alternativt tugga tuggumit Calma.
Åh, det måste jag fixa. Har inte ens tänkt på det. En vän föreslog en annan medicin men tror den är receptbelagd. Ska fixa Postafen. Har haft den förr mot åksjuka.
 
Jag är ganska säker, 99% på att det är insättning av en medicin som spökar och det kommer i så fall nog gå över snart. Står som vanlig biverkning med illamående. Måste bara ta mig igenom den här fasen. Och jag har ju en läkartid inbokad som jag satsar på att fixa det här fram till dess. Medicinen är känd för att gå upp i vikt av men i FASS finns viktnedgång beskrivet också men som sagt, dom flesta går upp i vikt och vill inte ha den. Så jag trodde verkligen inte jag skulle få det så här svårt att äta.

Jag lyckades få i mig nästan en hel näringsdryck igår men jag var så trött så det blev som det brukar bli lite då och då att jag somnar mitt i maten så det sista svepte jag när jag vaknade i natt. Rätt så vanligt för mig att somna mitt i maten. Äter rätt sakta så hinner somna mellan tuggorna om jag är så trött men så har det varit sen väldigt många år. Vaknat med en stor skål yoghurt i knät otaliga gånger, låter lite konstigt när jag skriver det 🙈 Men jag har också lyckats somna på ett kemiprov tills läraren kom och väckte mig när jag gick i gymnasiet :p

Och jag kom på att när jag blev åksjuk som barn brukade mamma säga att jag ska tugga tuggummi och det har jag inte gjort på många år nu men hittade en burk och tuggar och det hjälper.

Målet är att slå gårdagen och försöka tvinga i mig mer, så mycket som det går. Jag är verkligen glad att jag har kvar alla näringsdrycker! Jag hittade också några proteinbars och tog lite från en av dom och oj vilken skillnad kroppen mår med lite näring. Innan trodde jag att jag skulle kräkas, allt snurrade och jag kunde knappt gå och kände mig sjuk. Men nu känns det lite bättre för tillfället.
 
Träffade min terapeut idag, i mina ögon är jag väldigt överviktig, men hon sa att jag ser mager ut nu. Mager är helt fel men smalare stämmer nog i och med att jag gått ner i vikt. Att hon ser från vecka till vecka hur jag försvinner och hur jag blir sämre. Planen är att försöka få i mig en till näringsdryck per dag för att kroppen mår dåligt och hon märker hur trött och påverkad jag är. Men det vet jag inte om jag klarar. Vi ska jobba vidare med det här nästa vecka och försöka få till något bra så vi kan bryta det här innan det går åt helt fel håll. Vilket det är på gränsen till nu.:cry:

Ska försöka få i mig en näringsdryck på något sätt. Min kropp har vant sig vid det nuvarande sättet att äta och jag har svårt att öka på för att det känns obehagligt med mer mat i magen, full liksom. Vet att det är normalt men jag tycker inte om det.

Men illamåendet börjar ge med sig och jag kan äta lite fler olika saker igen. Inte allt men mer, det är jätte skönt.:)
 
Det verkar som att jag ska sluta med nya medicinen. Min terapeut pratade med läkaren efter gårdagens samtal igår för att hon är orolig för mitt mycket dåliga mående och vi hade diskuterat om det eventuellt kan vara medicinen som kan vara orsaken till illamåendet.

Hade hoppats må bättre av den men att inte kunna äta är ju en rätt dålig biverkning. Vet ju inte om det är på grund av den men kanske finns det fler alternativa? Börjar tvivla helt nu, känns som jag provat 90-100% av allt som finns och jag vet ju inte hur dom som återstår passar. Om jag får en ny medicin ska den hjälpa mot vissa psykotiska inslag men främst depression, apati, ständig trötthet, ångest, stämnings stabiliserande både åt mani och depression dvs bipolär plus lite annat smått och gått.

Hinna någon medicin som gör att jag varken tappar aptiten eller går upp i vikt. Normalt alltså.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 764
Senast: SiZo
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Dorinda
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 446
Senast: Sirap
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 900
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp